Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Komiaa. Hiljaisuuden aistii kuvista. Sähköläski omiaan kulkuneuvoksi.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Tuolla kairassa ei kyllä tarvi muitten älämölöä kuunnella, on tuo paikka sen verran kairassa. Tuonnehan mennään joko Ruottin vittangin kautta övre sopperon ohi, tai karesuvannosta 40km ruottin puolelle josta Norjaan päin ns "rakettitietä" 60km tien päähän, siitä joko kävellen tai nykyään tuolla läskipyörällä 10-12km tuntureiden yli jotta pääsee tuonne jokivarteen.
Nyt kun Ruottissakin on lohen kalastusta rajotettu aika reippaasti niin jää lohen perässä tulijatkin pois, niitä ei ole nyt pariin-kolmeen vuoteen tuolla näkyny.
Nuohan on ihan korkeimpia vesiä minne isot lohet nousee kutemaan. Noista vesistä ne ei ylemmäs enää nouse.
Nyt kun Ruottissakin on lohen kalastusta rajotettu aika reippaasti niin jää lohen perässä tulijatkin pois, niitä ei ole nyt pariin-kolmeen vuoteen tuolla näkyny.
Nuohan on ihan korkeimpia vesiä minne isot lohet nousee kutemaan. Noista vesistä ne ei ylemmäs enää nouse.
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Aiemmin kun päivittelin hymerin sähköpuolta victronin invertterillä jne, ajattelin että pärjään sähköjen ohjauksen kanssa kännykän bluutuutin varassa. Totesin melko nopeasti että on kyllä hidasta ja kömpelöä aina ettiä kännykkää ja hakea bluutuutilla eri laitteita että saa värkit päälle.
Kyllästyin melkein heti siihen ja hommasin oikean hipelöintinäytön noille systeemeille.


Nyt ei tarvi ihmetellä kännykän bluutuutti yhteyksiä eikä mitään muutakaan, näytön kautta onnistuu klikkailla kaikki.
Kuvassa kuormaa 1.4kW, airfryer hurisee päällä.
Jaaa ettei se sähkö loppus puskaillessa kesken...
Siellä on nyt semmonen 7.5kWh energiaa pattereissa, pitäs riittää vähintään viikon tarpeisiin ilman lattuumista, paneleitten kans useammaksikin.


Kyllästyin melkein heti siihen ja hommasin oikean hipelöintinäytön noille systeemeille.


Nyt ei tarvi ihmetellä kännykän bluutuutti yhteyksiä eikä mitään muutakaan, näytön kautta onnistuu klikkailla kaikki.

Kuvassa kuormaa 1.4kW, airfryer hurisee päällä.
Jaaa ettei se sähkö loppus puskaillessa kesken...
Siellä on nyt semmonen 7.5kWh energiaa pattereissa, pitäs riittää vähintään viikon tarpeisiin ilman lattuumista, paneleitten kans useammaksikin.

Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Tänään käväsin paikallisella pajalla kysäsemässä miten niillä on aikaa tyhjentää ilmastointi, no oli joutilasta heti. Sitten kaverin talliin ja eikö hommiin. Sähäkkä nelituntinen niin oli ilmastoinnin kompura, vesipumppu, hihnan ohjainrullat, kiristin ja remmi vaihdettu.
Oikeastaan suurin homma oli saaha tuulettimen visko irti vesipumpusta, vasta sen jälkeen sai tuulitunnelin nostettua pois ja pääsi koneen etupäähän käsiksi.
Rinulin alkuperänen lukkopelti piti irrottaa että sai jäähdytin pakettia vähän kallistettua eteenpäin, sitten tuli ihan hyvin tilaa tuonne.
Yllättävän "heleppo homma" vaikka aluksi näytti että nyt kyllä ärräpäät vaan sinkoilee
Löpöpilleihin tuli uudet O-renkaat korkeapainepumpun kylkeen.


Ohjainrullat oli ihan kunnossa, kiristimen rulla ja vesipumppu piti kyllä jo mekkalaa kun käsin pyöritteli, niijja se kompura, se nyt kuulu jo koneen käyntiäänen ylikkin.
Huomiselle jäi kuivaimen vaihto ja sitten kylmäaineet takasin systeemiin.
EDIT: Vanhat osat alkuperäsiä vuoden 04 leimoilla, Hihnassakin mersun osanumero, olisko ollu jopa alkuperänen sekin. Kilometrilukema tänään 152445km.
Oikeastaan suurin homma oli saaha tuulettimen visko irti vesipumpusta, vasta sen jälkeen sai tuulitunnelin nostettua pois ja pääsi koneen etupäähän käsiksi.
Rinulin alkuperänen lukkopelti piti irrottaa että sai jäähdytin pakettia vähän kallistettua eteenpäin, sitten tuli ihan hyvin tilaa tuonne.
Yllättävän "heleppo homma" vaikka aluksi näytti että nyt kyllä ärräpäät vaan sinkoilee

Löpöpilleihin tuli uudet O-renkaat korkeapainepumpun kylkeen.


Ohjainrullat oli ihan kunnossa, kiristimen rulla ja vesipumppu piti kyllä jo mekkalaa kun käsin pyöritteli, niijja se kompura, se nyt kuulu jo koneen käyntiäänen ylikkin.

Huomiselle jäi kuivaimen vaihto ja sitten kylmäaineet takasin systeemiin.
EDIT: Vanhat osat alkuperäsiä vuoden 04 leimoilla, Hihnassakin mersun osanumero, olisko ollu jopa alkuperänen sekin. Kilometrilukema tänään 152445km.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4319
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
Siis ei edes vielä sisään ajettu
tuon viskon irti kaivaminen
on melkeenpä aina se suurin homma niissä missä se on

tuon viskon irti kaivaminen
on melkeenpä aina se suurin homma niissä missä se on
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Mikan harharetket, Paluu mersuihin... Taas. Eemeli ja Hyyymeri.
No ei.
Osat on kuitenkin yli 20vuotta vanhoja niin ajattelin vähän etupeltoon vaihdella pyöriviä osia samalla kun tuolla keulalla käy, hihna pitää kuitenki kompuran vaihdossa saaha löysättyä niin "siinä samalla" ne meni nuo muutkin. Ompahan nyt joku mielenrauha kun lähtee taas tuonne pohjoseen ajelemaan.