Koeajoraportti: W204 Mercedes-Benz C220 CDI A Classic 2007

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: W204 Mercedes-Benz C220 CDI A Classic 2007

Viesti Kirjoittaja eerola »

Painan Mercedes-Benz-logollisen avaimen painiketta, jossa on avonaisen lukon kuva. Sanidinbeige, seinää päin katselemaan pysäköity Mercedes-Benz vilkauttaa valojaan.

Lähestyn uutuutta kiiltävää metalliruskeaa autoa. Peräluukussa lukee C220 ja CDI. Näiden välissä kulkee mattamustan peräluukun avauskahvan linja. Kierrän autoa ja havaitsen 7-puolaiset kevytmetallivanteet. Tähti seisoo tutulla paikalla konepellin päällä. Tämänkertaisen koeajon kohteena oleva auto edustaa vuonna 2007 myyntiin tulleen W204-korimallin Classic-varustetasoa.

Pieni poika tepsuttaa takaoven luokse ja kurottaa kohti sen kahvaa. Avaan oven ja asetan tähtimerkkisen Duo-lastenistuimen takapenkille. Tungen sormeni takapenkin istuimen ja selkänojan väliin. Ei lastenistuimen kiinnitysrautoja... Muovia.... Katson penkin rakoon tarkemmin. Paikalla, jossa arvelen standardikiinnikkeiden olevan on kaksi muovista liparetta.

Vetäisen muovinkappaleesta ja se lähtee irti. Alta löytyy Isofix-kiinnike. Vedän kiinnikkeestä saadakseni sen paremmpi esiin, mutta lenkki ei liikahdakaan. W204-mallisessa autossa lastenistuimen Isofix-kourat täytyy näköjään sulloa penkin pehmusteiden väliin. Taitaa olla tuotepäällikkö optimoinut osakustannuksia korimallin vaihtuessa ja vaihtanut esiinvedettävän kiinnikkeen Avensis-tyyppiseen jäykkään joukkuun.

Istuimen rauta uppoaa kaksivärisen kangaspenkin väliin. Kuinkahan monta toistoa Schwarz/ Beige-värinen istuinkangas kestää lapsenpenkin raudan kulmien hioessa materiaalia... Nostan pojan istumaan tuoliinsa. ”Kops!” Otsani tärähtää matalalle kaartuvaan oviaukon yläreunaan. Uusi yritys matalammalta ja pieni Mersu-mies on tukevasti 5-pistevöissä.

Siirryn kuljettajan paikalle. Siirtelen osittain sähkösäätöisen penkin mieleiselleni kohdalle ja säädän nelipuolaisen ohjauspyörän mukavasti. Ajoasento tukevalla penkillä tuntuu luontevalta.

Käännän autoon virrat päälle. Värinäyttö kojelaudan päällä herää henkiin ja se toivottaa tähtilogon myötä tervetulleeksi koeajolle. Takapenkki ilmoittaa: ”Meesun kuva!” Virnistän ylpeänä.

Kovamuoviseen keskikonsoliin on ilmestynyt BMW-tyyppinen säätöpotikka. ”Päästäänköhän tällä koskaan liikkeelle”, ajattelen muistellen E61-korin BMW:n kanssa viettämiäni hetkiä. Katselen pylpyrää hieman epäilevänä ennenkuin alan ruuvailla ja heilutella sitä. Radion kanava vaihtuu paikallisradiolta valtakunnalliseen ohjelmaan ja takaisin samalla kun baijerilaisesta lainattu muka-retro kanavalista elää elämäänsä näytöllä.

Painan ”TEL”-tekstillä varustettua nappulaa mustan muovisen kojelaudan keskellä. Huomaan ajattelevani, että edellisen sukupolven C-Mersun ilmiasuun verrattuna Classic-varustetasoinen W204 näyttää kuljettajan paikalta tarkasteltuna hieman halvalta. Kovaa mustaa muovia ei ole säästelty.

Laatutarkasteluni keskeytyy heti alkuunsa kun näyttö ilmoittaa autossa olevan Bluetooth-handsfree-järjestelmän. Logiikka, jolla keskitunnelin päällä oleva rinkula vaikuttaa näytöllä esitettävään tietoon alkaa aueta minulle ja valitsen listalta taskussani olevan matkapuhelimen: ”Haa!” Soitan koepuhelun omaan vastaajaani. Tämähän toimii juuri niinkuin pitääkin – eli ilman että sitä täytyy ajatella!

Kaikki on kunnossa: Istuin mukavasti, poika takapenkillä ja matkapuhelin lain vaatimassa asennossa. Siispä automaattivaihteisen auton jarrupoljin pohjaan ja moottorin henkiin! 220CDI alkaa raksuttaa konepellin alla. 2148 cm3-kokoisen neloskoneen käynti kuuluu yllättävän voimakkaasti matkustamoon.

Siirrän vaihdekepin R-asentoon ja peruutan pois ruudusta. Parktronic-järjestelmän modernisti tyylitelty näyttö kertoo käytettävissä olevan tilan. Pysäköintitutka on mainio varuste vieraassa autossa, jonka perää on vaikea nähdä. Kevyt ohjaus kääntää pyöriä kuin huomaamatta.

Vaihde D:lle ja kaasua. ”rrrrRR!” Moottori tarjoaa mainion 400Nm väännön jo 2000 kierrokselta alkaen. C220 CDI:n 5-vaihteinen automaatti vaihtaa erinomaisesti ja nopeusmittari nousee tasaisesti kohti maantienopeutta. Jos tämä on tavallinen automaattivaihteisto, kuinkahan hienosti 7G-TRONIC toimiikaan?

Mercedes-Benz C220 CDI A Classic kulkee pehmeästi kesäisessä illassa. Moottori elää vaimeaa, mutta silti selvästi kuultavissa olevaa eloaan konepellin alla. Pääasiallinen melunlähde ovat 205/55R16-kokoiset renkaat. Niiden ujellus suomalaisella kestopäällysteellä kuuluu voimakkaana. Takaa kuuluva ujellus tahtoo peittää alleen musiikin alaäänet ja radioa säätää mielellään isommalle. Kuitenkin, jos radiossa puhuvan naisen ja hänen soittamansa musiikin säätää isolle, siitä seuraa, että keskustelu etupenkillä ja takapenkillä istuvien miesten välillä vaikeutuu. Ratkaisen yhtälön painamalla radion pois päältä.

Melko korkeaprofiilisien renkaiden tarjoaman pehmeän kyydin lieveilmiönä seuraa pientä huojumista. Koska oma autoni on melko niukasti huojuvaa mallia, tuppaan korjaamaan tilannetta muovisen näköisestä ohjauspyörästä hieman yli-innokkaasti. Kun ohjauspyörä on lisäksi liukkaan tuntuinen, otteeni siitä on liian voimakas. Yhdessä ohjauksen keveyden kanssa tästä seuraa, että tulen kääntäneeksi rattia liian tarmokkaasti ja lipumisesta aurinkoisessa illassa tahtoo muuttua kiemurteluksi.

Kahden miehen koeajoryhmämme kääntää maantieltä kaupunkiin. Kevyt ohjaus on hitaassa nopeudessa kuin kotonaan. Vääntävä moottori tarjoaa vaivatonta etenemistä liikenteen mukana. Vielä kun autossa olisi lasikattoluukku, josta aurinko pääsisi tuomaan valoa sisälle... ”Meesu. Meesu. Aasin Meesu. Voovo. Meesun kuva. Voovo. Meesu” takapenkki laskee liikennettä ja tuttujen autojen merkkejä. Kaupunkilomailijoiden tunnelma tummasisustaisessa autossa alkaa olla korkealla, mutta kohta tarvitaan huoltoa.

Pysäköin auton kesäillan auringossa kylpevälle parkkipaikalle. Sammutan moottorin ja katson ympärilleni tummassa matkustamossa. Hieman liian paljon mustaa muovia. Hieman liian mukavuuslähtöinen ajotuntuma. Hieman liian läpinäkyviä säästöjä valmistuskustannuksissa.

Vapautan kakkoskuskin takapenkiltä ja kävelemme kaakaokuppilaan huoltamaan itseämme.

”Lähdetkö uudelleen koeajolle tuollaisella, jos siinä on sporttipaketti?”

Pieni Mersu-mies juo kaakaoa mietteliäänä: ”On.”
-T

Kuva
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No toivottavasti edes kaakao maistui. :lol:
Meesu Meesu joo. Voovokin on joskus kuultu mutta mikä tuo Aasin Meesu oikein oli?

Tuliko joku kansankinedustaja tien päällä vastaan :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Arto N kirjoitti:...Voovokin on joskus kuultu mutta mikä tuo Aasin Meesu oikein oli?...
"Äidin Mersu". :lol:
-T

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Loistava koeajoraportti jälleen kerran. :D
Tuo oli mercedekseltä aika outo siirto asentaa classic malliin ne muoviset koristepaneelit ja siirtää se huokein aito puu lisävarustelistaan. Kyllähän puu kuuluu mersun kabiiniin. (Ja sisustan ilme muuttuu kertarysäyksellä..) :D
Mutta kyllähän tuo classic varustetasokin tarjoaa jo "suhteellisen" paljon, jos vakiovarustelistaa verrataan parin muun saksalaiskilpailijan listoihin. :lol:
BMW 318d -09
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Eipä sillä väliä ole onko classic vai joku muu, muoviselta se näyttää silti. :cry:
Ajeltiin viikonloppuna uudella amg-varustepaketilla olevalla kompura c:llä. Muoviselta se näytti sekin. Nimenomaan se mustan muovin määrä kojelaudassa hämmästyttää.

Se puu ei siinä paljon pelasta, jos mustan ja halvan näköistä muovia on muuten jokapaikka täynnä. :roll:

Mutta muuten auto tuntui hyvältä. Ei ole enää niin pikkuauton oloinen kuin w203.
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Mukavasti kirjoitettu koeajo jota mielellään lueskelin. En ole koeajanut ko. autoa mutta tutustuin tarkoin muuten tähän uuteen ceehen. Samanlaisia ajatuksia tuli mieleen sisustuksesta, ja kumma kun sama maku oli myös paremmin varustelluissa versioissa. Tosin lievempänä kuin tässä perusversiossa...

Nyt mennään makuasioiden puolelle, mutta itse aikoinaan ihastuin 203-sarjan sisämiljööseen ja se ratkaisi valinnan. Koeajo uudella jäi tekemättä koska ensivaikutelma oli lievä pettymys. Odotin jotain tyylikkäämpää kuin vanhamalli; mutta ei... Erityisesti kojetaulun muovisuus otti silmääni. Mutta...nämähän ovat niitä makuasioita.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Istuskelin tänään sporttipaketillisessa W204:ssa. Tunnelma oli huomattavasti mukavampi kuin tuossa koeajetussa Classicissa. Pitäisi varmaankin kysyä "kakkoskuskilta" lähtisikö hän kanssani kaakaomukillisen yli keskustelemallemme uusintayritykselle...

Pettymys ja ihmetys ovat suuria: Vehon hinnastossa lastenistuimen tunnistus on siirtynyt lisävarustelistalle! Minun mielestäni yhtä kelju lisävarusteeksimääritys kuin edellisen korimallin kohdalla tehty Isofixien laittaminen pikkurahan arvoiseksi ekstraksi. Tällaisilla tempuilla ei ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että käytettyjä yksilöitä katseltaessa voi joutua tinkimään jostain lapsellisen ihmisen elämään mukavuutta tuovasta ominaisuudesta. En pysty uskomaan että Vehon bisnes on oikeasti kiinni 70EUR arvoisesta BabySmart-härvelistä tai 80EUR arvoisista rautalenkeistä.

Tietenkin: Näihin haasteisiin hyvä ratkaisu on tilata uusi auto ja rastitella siihen riittävä määrä koukkuja, tunnistimia ja muita tilpehöörejä. Mutta kun kadun toisella puolella roikkuu Gigantin mainosteksti...
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”