Tunkinreikien ympäriltä ruostuu, helmamuovi kerää hiekkaa
Tunkinreikien ympäriltä ruostuu, helmamuovi kerää hiekkaa
124:ssa on muoviset listat sivuilla helmoissa, jotka keräävät
alleen hiekkaa ja mutaa, joka sitten märkänä hautoo peltiä.
Näissä muoveissa on tulpatut reijät tunkkia varten. Muovin
alla on sitten avoin teräsputki, johon tunkki sovitetaan.
Tunkin käyttö panee metallin sen verran liikkeelle, että
maali halkeilee tunkinreikien ympäriltä. Ruostuminen pääsee
tästä hyvin alkuun ja pysyy vauhdissa, kun muovi kerää lunta ja
hiekkaa alleen.
Tarkistin omasta ja hiekkaa tuli kilokaupalla ja kaikki
neljä paikkaa olivat ruosteessa. Näitä kannattaa pitää
silmällä ja ne on erittäin helppo korjata tarvittaessa.
Tämä homma on näemmä ihan välttämätön tehdä kaikille
vanhoille 124-mersuille. Samalla voi vetää lisää maalia vaikka
koko helmaan, saa paremman suojauksen.
Netissä on tästä kuvasarja saksalaisella sivustolla:
http://www.mb-w115.de/w124/tips_tricks/tips_tricks.html
Korjauksessa irrotetaan ensin helmamuovi. Alemmat
ruuvit ovat auton alla, ylemmät tiivisteen alla. Tiiviste
sijaitsee helmamuovin yläosassa upotettuna auton kylkeen
oven alareunan kohdalle ja se lähtee vetämällä pois.
Leveitä lokasuojien koristelistoja ei tarvitse irrottaa, korkeintaan
hiukan löystyttää alareunasta vetämällä.
Tunkinpaikan pohjakumit irtoavat ruuvarilla kapeamalla. Keskellä kumia on
pieni rako, johon ruuvari tungetaan. Kumin keskusta on lukitustappi,
joka tulee muutaman sentin ulos. Sitten irtoaa koko kumi.
Nämä kun irrottaa, niin näkee, onko alla ruostetta. Samalla
paljastuneista aukoista voi suihkuttaa kotelonsuojaainetta
sisään korjattavan alueen taakse, jossa varmasti on myös
halkeamia.
Tunkin reikien ympäristö hiotaan kirkkaale pellille porakoneeseen
kiinnitetyllä teräsharjalla tai nailonlaikalla.
Käsittelin pellin ensin fosforihappopitoisella aineella, joka
passivoi raudan ja ruosteen. Tämä muuttaa pellin mustaksi.
Näin toivottavasti pienet ruostejäämät pysyvät pieninä.
Sitten vedin ruosteenestopohjamaalia kaksi kerrosta ja yhden
kerroksen mustaa alustaan tarkoitettua pintamaalia.
Lopuksi vielä mustaa alustamassaa päälle. Pelkkä
pohjamaali tai massa ei ole riittävän vesitiivis, tarvitaan
pintamaalia.
Jos pelti on ruostunut puhki, niin uutta peltiä tarvitaan tilalle.
Lasikuitukitillä voi tasoittaa jäljen tarvittaessa.
Lopuksi ruiskutetaan kotelonsuojaainetta alapuolen reijistä
korjatun pellin takapuolelle.
Olisi hyvä, jos keli olisi lämmin ja kuiva, yli 20 astetta. Tarttuvat
aineet paremmin.
Kun tuo homma tulee tehdyksi, voi samalla katsella
pyöränpesät läpi, niissä on usein korjattavaa.
Oli sitä hiekkaa myös öljynjäähdyttimessä etulokarin
alla edessä, tämä on turbomalli. Sivuvilkun kohdalla
lokarin alla oli jokin ihme säiliö, olisiko keräämässä
akun kotelosta tulevaa nestettä.
Lopuksi auto ruostesuojaukseen, jos rahat riittävät.
alleen hiekkaa ja mutaa, joka sitten märkänä hautoo peltiä.
Näissä muoveissa on tulpatut reijät tunkkia varten. Muovin
alla on sitten avoin teräsputki, johon tunkki sovitetaan.
Tunkin käyttö panee metallin sen verran liikkeelle, että
maali halkeilee tunkinreikien ympäriltä. Ruostuminen pääsee
tästä hyvin alkuun ja pysyy vauhdissa, kun muovi kerää lunta ja
hiekkaa alleen.
Tarkistin omasta ja hiekkaa tuli kilokaupalla ja kaikki
neljä paikkaa olivat ruosteessa. Näitä kannattaa pitää
silmällä ja ne on erittäin helppo korjata tarvittaessa.
Tämä homma on näemmä ihan välttämätön tehdä kaikille
vanhoille 124-mersuille. Samalla voi vetää lisää maalia vaikka
koko helmaan, saa paremman suojauksen.
Netissä on tästä kuvasarja saksalaisella sivustolla:
http://www.mb-w115.de/w124/tips_tricks/tips_tricks.html
Korjauksessa irrotetaan ensin helmamuovi. Alemmat
ruuvit ovat auton alla, ylemmät tiivisteen alla. Tiiviste
sijaitsee helmamuovin yläosassa upotettuna auton kylkeen
oven alareunan kohdalle ja se lähtee vetämällä pois.
Leveitä lokasuojien koristelistoja ei tarvitse irrottaa, korkeintaan
hiukan löystyttää alareunasta vetämällä.
Tunkinpaikan pohjakumit irtoavat ruuvarilla kapeamalla. Keskellä kumia on
pieni rako, johon ruuvari tungetaan. Kumin keskusta on lukitustappi,
joka tulee muutaman sentin ulos. Sitten irtoaa koko kumi.
Nämä kun irrottaa, niin näkee, onko alla ruostetta. Samalla
paljastuneista aukoista voi suihkuttaa kotelonsuojaainetta
sisään korjattavan alueen taakse, jossa varmasti on myös
halkeamia.
Tunkin reikien ympäristö hiotaan kirkkaale pellille porakoneeseen
kiinnitetyllä teräsharjalla tai nailonlaikalla.
Käsittelin pellin ensin fosforihappopitoisella aineella, joka
passivoi raudan ja ruosteen. Tämä muuttaa pellin mustaksi.
Näin toivottavasti pienet ruostejäämät pysyvät pieninä.
Sitten vedin ruosteenestopohjamaalia kaksi kerrosta ja yhden
kerroksen mustaa alustaan tarkoitettua pintamaalia.
Lopuksi vielä mustaa alustamassaa päälle. Pelkkä
pohjamaali tai massa ei ole riittävän vesitiivis, tarvitaan
pintamaalia.
Jos pelti on ruostunut puhki, niin uutta peltiä tarvitaan tilalle.
Lasikuitukitillä voi tasoittaa jäljen tarvittaessa.
Lopuksi ruiskutetaan kotelonsuojaainetta alapuolen reijistä
korjatun pellin takapuolelle.
Olisi hyvä, jos keli olisi lämmin ja kuiva, yli 20 astetta. Tarttuvat
aineet paremmin.
Kun tuo homma tulee tehdyksi, voi samalla katsella
pyöränpesät läpi, niissä on usein korjattavaa.
Oli sitä hiekkaa myös öljynjäähdyttimessä etulokarin
alla edessä, tämä on turbomalli. Sivuvilkun kohdalla
lokarin alla oli jokin ihme säiliö, olisiko keräämässä
akun kotelosta tulevaa nestettä.
Lopuksi auto ruostesuojaukseen, jos rahat riittävät.
Sama tunkinreikä ongelma on monessa muussakin mesessä. Kannattaa puhistaa ne reiät kunnolla ja sitten vetää täyteen bitumissaa. Ne muovitupet voi heittää menemään. Loppuu ruosteen haudonta Auton omaa tunkkia ei tietenkään voi tämän jälkeen enää käyttää, mutta 20eurolla saa tilalle pienen hallitunkin, joka on helpompi ja nopeampi käyttää.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Asialliset ohjeet tosissaan! Itsellä ois tarkotus tehdä heinäkuussa kyseinen operaatio. Samalla täytynee käyttää kaikki sisälokarit irti ja tarkastella pyöränpesien kuntoa. Myös muovikylkien alta ois tarkotus putsailla ja suihkutella sinne kotelosuojaa.
Mistähän saisi tuota ruostetta passivoivaa, fosforihappopitoista ainetta? Suosituksia?
Entäpä pohja- ja pintamaali sekä kotelonsuoja-aine? Tekeeköhän Bilteman tuotteilla mitään?
Mistähän saisi tuota ruostetta passivoivaa, fosforihappopitoista ainetta? Suosituksia?
Entäpä pohja- ja pintamaali sekä kotelonsuoja-aine? Tekeeköhän Bilteman tuotteilla mitään?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Motonetin varaosatiskiltä Dinitrolin Annitrol fosforihappoliuos, reilu 10e litra. Ainetta ei löydy myymälän puolen hyllystä, sillä myyjän tulee lukea ääneen tuoteselosteen varoitukset ja rukoilla asiakkaan puolesta.rolle kirjoitti:
Mistähän saisi tuota ruostetta passivoivaa, fosforihappopitoista ainetta? Suosituksia??
Alkuperäiseen viestiin: Taitaa se pönttö sivuvilkun takana oikealla olla paisuntasäiliön ylivuotosäiliö ja vasemmalla tankin huohotusjärjestelmän aktiivihiilipurkki.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ja minä hitsautin umpeen koko reijät, hittojako ne helmassa tekee ruostetta keräämässä ku auton omaa tunkkiakaan käytä...ja muistaakseno pääsin vaan yhen reijän ite hitsaamaan, kiitos vieläki runtulalle.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Jaahas, kotelosuoja-aineeksi kannattaa ainakin Tekniikan Maailman (2/2007) mukaan valita Bilteman liuotinvapaa kotelonsuoja-aine. Näyttäis maksavan 6,99 euroa/500 ml. Samalla reissulla täytynee ostaa myös pohjamaalipurkki.
Onkohan sillä merkitystä, käyttääkö pohjamaalina sudilla levitettävää vai spray-maalia? Joudun tekemään homman ulkona, joten tulee mieleen, että spraysta saattaa lennellä tippoja vääriin paikkoihin tuulisella säällä.
Onkohan sillä merkitystä, käyttääkö pohjamaalina sudilla levitettävää vai spray-maalia? Joudun tekemään homman ulkona, joten tulee mieleen, että spraysta saattaa lennellä tippoja vääriin paikkoihin tuulisella säällä.
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ohisuihkutus töhrii paikkoja ja sudilla saa paljon vahvemman kerroksen. jos ei ole väliä miten haluaa tehdä. kehoittaisin tekemään sudilla
ja sitten vaikka päälle vielä yksi kerros sprayllä (se kun tuntuu menevän välillä syvemmälle ja kauemmas kuin pensselillä saa uitettua.. se ohispray toimii joskus siis positiivisestikin)
pitäsi kai omastakin avata nuo kotelot ja katsoa mitä yllätyksiä siellä alla onkaan .pelottaa jo valmiiksi.
ja sitten vaikka päälle vielä yksi kerros sprayllä (se kun tuntuu menevän välillä syvemmälle ja kauemmas kuin pensselillä saa uitettua.. se ohispray toimii joskus siis positiivisestikin)
pitäsi kai omastakin avata nuo kotelot ja katsoa mitä yllätyksiä siellä alla onkaan .pelottaa jo valmiiksi.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..