
värinänvaimennin ??
värinänvaimennin ??
mikä siin on ett w123 300d on värinän vaimennin ja muissa diisseleis ei oo?? tärisee nii helkkaristi ja maksaa hunajata se väimennin 

- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
Re: värinänvaimennin ??
häh, puhukko nää niistä "pikkuiskaresta" koneen korvakkeissa?jarnox kirjoitti:mikä siin on ett w123 300d on värinän vaimennin ja muissa diisseleis ei oo?? tärisee nii helkkaristi ja maksaa hunajata se väimennin
ei mulla kummemmin vatkaa vaikka ei niitä olekaan...
kyllähän toi vitonen värisee eri tavalla ku nelosmylly..
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
Re: vaimennin
No ilman sitä kyllä täristää nii vietävästi jos vaikka kolmosella ajat taajamassa ja sitte kiihdytät nii joha tärrää, eli kyllä se vaikuttaa. Jos on rikkikin niin ei sitä huomaamatta voi olla ja käytettynähän noita mukavasti saa ehjiäkin. Uusi varmasti onkin kallis.jarnox kirjoitti:kardaanin vaimenninta tarkotinkuinka paljon se vaikuttaaa
® Mesen Porkkana-klubi
Aivan kuten yllä on todettu. W123 300 D ja W124 250 D manuaalina tarvitsevat kipeimmin tuota värinänvaimenninta ja syy on sylinteriluvussa. Nuo autot ovat oikeasti todella rasittavia ajettavia ilman värinänvaimenninta/rikkinäisellä vaimentimella. 5-sylinterisen(etenkinw123) vääntöä ei voi oikeastaan käyttää ollenkaan ilman värinänvaimenninta. Kierroksia on käyttettävä liikaa moottorin muuhun luonteeseen nähden. Värinänvaimennin kunnossa W123 300D vääntää vakioperälläkin 40 km/h nopeudestakin kolmosella täysin puhtaasti/viiveettä ja se on maukasta! Olen huomannut, että näitä juttuja ei moni pidempäänkin autoja korjaillut käsitä-värinänvaimenninjutut on 5-sylinteristen manuaalien omistajien juttuja. Äskettäin tuttuni osti täältä foorumilta W123 300 D:n ja sen piti olla kunnossa. Kokeilin autoa ja muutaman sadan metrin koeajon jälkeen totesin, että värinänvaimennin on rikki tai puuttuu. Tarkastus auton alle todisti, että värinänvaimennin puuttui kokonaan. Näitä tapauksia on paljon. Kun värinänvaimennin on autosta rikki kunnolla niin se aiheuttaa tasapainoeron ja tärinän tasakaasullakin tietyssä nopeudessa. No asiaaymmärtämättömät korjaajat ottavat "TURHAN" osan pois ja sitten autolla ajellaan jyrisevänä vedätyksissä mutta tasakaasulla ei tärise-ollaan tyytyväisiä. Ajatellaan vaan , että nää on tällaisia nää vanhat autot-yllätys on melkoinen jos ehjä iso värinänvaimennin asennetaan kardaaniin-polttoaineen kulutus laskee (ei tarvitse vedättää ja hakea turhan aikaisin pienempää jyrinän takia), äänitaso laskee ja ennenkaikkea moottori vetää puhtaasti ja moottorin voimavaroja voidaan hyödyntää paremmin. Vedättäminen pitkälle ei sovi W123:sen luonteeseen ollenkaan niin hyvin kuin W124 250D:n tapauksessa.
Siis tärisee vai jyristää? Jos vedättää voi matalilta kierroksilta ilman , että jyrisee niin silloin värinänvaimennin on kunnossa. Tasakaasulla jos tärisee niin se on epätasapainoa. Kardaanin etu-ja takapätkä eivät ole silloin oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Ei renkaassakaan tarvitse olla suuri epätasapaino niin tärisee-kardaanikin pyörii melko tiuhaan, joten tärinä tuntuu koko autossa. Ihmeelliseltä tuntuu jos 240 D jyristää matalilla kierroksilla-jos näin kuitenkin on niin sitten voisi tarkastaa sen vaimentimen ja poistaa jos se on rikki. 240 D tapauksessa kardaanin pitäisi toimia jyrisemättä ilman värinänvaimennintakin. Mutta ensin täytyy tietää onko kyseessä tärinä, joka ilmenee tietyllä nopeudella vaihteesta riippumatta vai matalilla kierroksilla tuleva jyrinä.