Ostin tuollasen vm. -97 olevan väykyn 290TD koneella. Entinen omistaja sanoi että hehkunvalo on jonkin aikaa palanut että joku hehku varmaan pimeänä. Mutta todellisuus olikin jotakin muuta, nimittäin mittasin hehkut yleismittarilla siitä hehkureleellä olevan töpselin nokasta, kaikki hehkut näytti noin 1ohm lukemia. Eli ei pitäisi olla rikki, vaikka jostakin luin että on silti mahdollista että hehku voi olla rikki vaikka se tuon 1ohmin näyttäisikin, itse olen pitänyt rikkinäisenä yleensä jos hehku on oikosulussa tai vastaavasti yleismittari ei näytä enää mitään vastusta hehkulle.
Kun virrat laittaa päälle niin hehkunvalo syttyy, käy pari sekuntia pimeänä ja sen jälkeen jää palamaan vaikka ajas maailmantappiin. Mittasin releeltäkin niin hehkut on ihan aikuisten oikeasti päällä ja pysyy päällä auton käydessä, ainakin yhden minuutin ajan mittasin eikä rele löysänny vaan hehkuille meni koko ajan 12V. Myös aukaisin releen ja todensin saman vielä releen navoistakin, kiinni on ja pysyy eivätkä löysää vaikka kädellä nostat releen navat erilleen, nappaa heti takaisin kiinni eli ei ole mikään sellainen mekaaninen jumitus.
Se löysää vasta jos ottaa sen oletettavasti "ohjaus" piuhan irti mikä tulee siihen 3-napaiseen pistokkeeseen. Tosin tuossa 290TD:ssä vain 2 napaa niistä on kytkettynä. Mikähän piru tässä nyt maksaa? Uusi rele maksaa 180€ niin ei huvita ihan huvikseen kokeilla uudella releelläkään jos jostakin syystä joku tuossa autossa vioittaa releen.
Relehän on siis tällainen joka sopii ilmeisesti sekä 5/6 sylinterisiin kerran siinä 6 napaa lähtee hehkuille ja kaikkiin tulee virta hehkuttaessa vaikka tässä 290TD:ssä niitä ei tietenkään kytkettynä olekaan kuin 5:
Eli summasummarum:
- hehkut ei vaikuta olevan rikki kerran kaikki antaa 1ohm tuloksen (ei oikosulkua eikä niin että ei näyttäs mitään vastusta)
- hehkut jää päälle auton käydessä eikä sammu sitten millään
- kun "ohjauspiuhan" (tuo joka kuvassa tulee tuonne oikeaan laitaan) irrottaa niin hehkut löysää pois päältä
Ensinnäkin ihmetyttää miten helvetissä hehkut ei ole kaikki pimeänä kerran jos tällä on ajeltu menemään jonku aikaa niin että ne on koko ajan päällä. Toinen juttu että näillä nollakeleillä ainakin lähtee välittömästi kylmästäkin käyntiin, eli hehkut kai pitäs pelata? Vai lähteekö nää 290TD:t ilman hehkujakin (jos ne oikeasti onkin kaikki rikki mittauksista huolimatta) välittömästi tulille kun avainta näyttää tällaisilla keleillä? Aika kallis kokeilu tulee jos ostaa releen ja hehkut summanmutikassa ja sitten joku taas polttaa releen ja/tai hehkut.
Nyt olen ajellut tällä niin pari päivää että olen ottanut käynnistyksen jälkeen hehkujen piuhan irti ettei hehkut jää palamaan. Mutta aika turhauttavaa aina juosta pellin alle käynnistyksen jälkeen irrottelemaan hehkureleeltä piuhoja.
Olisin vallan kiitollinen jos joku osaisi auttaa tässä asiassa [/img]
W210 290TD Hehkuvalo jää palamaan ja hehkut päälle
W210 290TD Hehkuvalo jää palamaan ja hehkut päälle
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Enpä usko että ne hehkut siellä todellisuudessa olisivat auton käydessä päällä, eivät kestäisi montaa päivää Taitaa kyseessä olla jonkinlainen jälkihehku.
Ainakin uudemmissa on sellainen ominaisuus että jos jonkun hehkutulpan resistanssi alkaa lähentelemään 0 niin jonkin ajan päästä se polttaa releestä sen tulpan "sulakkeen" auki.
Hehkureleen kun käyttää auki niin siellä näkyy tässä tapauksessa 5 johdinta joista todennäköisesti on 1 poikki ja siksi polttaa tuota hehkuvaloa vaikka maailman tappiin saakka.
En tosin ole avannut tuota vanhempaa mallia hehkureleistä mutta veikkaan että samantyyppinen ratkaisu sieltäkin löytyy
Ainakin uudemmissa on sellainen ominaisuus että jos jonkun hehkutulpan resistanssi alkaa lähentelemään 0 niin jonkin ajan päästä se polttaa releestä sen tulpan "sulakkeen" auki.
Hehkureleen kun käyttää auki niin siellä näkyy tässä tapauksessa 5 johdinta joista todennäköisesti on 1 poikki ja siksi polttaa tuota hehkuvaloa vaikka maailman tappiin saakka.
En tosin ole avannut tuota vanhempaa mallia hehkureleistä mutta veikkaan että samantyyppinen ratkaisu sieltäkin löytyy
Kyllä löytyy. Ennen uuden releen laittamista kannattaa tarkistaa johdot ja hehkut, ettei se uusikin sitten pala. Mittaamalla ja silmäpelissä, johtoja heilutellen. Jälkihehku näissä on sellaisia "pulsseja", moottorinohjauksen ohjaamana. Muistelisin että tahti on sen verran kova ettei normi digi yleismittari pysy mukana.jolle kirjoitti: En tosin ole avannut tuota vanhempaa mallia hehkureleistä mutta veikkaan että samantyyppinen ratkaisu sieltäkin löytyy
Purkaamoilta löytyy käytettyjä releitä n.50€ hintaan.