M102 nokkapukkien kiristysmomentti?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

M102 nokkapukkien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Uus nokka-akseli ois, samoin uudemman malliset kovametalli paloilla olevat nostimet. Tarvis siis kiristysmomentin. Ja liekö pukeilla mitään eroa, muutakuin ekassa ja viimeisessä öljyputken pitimet? On osat irrallaan pussissa, tarviiko niitä nyt kovin ryhtyä laittelemaan järjestykseen?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Niissä pitäs olla numerot... :roll: Ainaki mulla oli 1,2 ja 3 mekitty ku käyteltiin irti ne nostimien vaihon yhteydessä... Momentiksi laitettiin pikkuräikällä rannemomentti kun ei ollu opusta käsillä... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oliks ne M8 pulteilla ? Jotain 25 Nm...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kahdesta löytyy stanssattuna numerot, 3 ja 4. Yhessä, siinä missä on putken pidike, lukee b, muissa on c. Liekö noilla nyt sitten niin merkitystä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

20 Nm suositellaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Se putken pidikekkin on pultin alla kii nii se voi olla siirtyny, mut eka sen pitäs olla... :roll: Jos se on samannäköinen nelosen kanssa (eli öljyputkelle sellanen reikä) nii se on ykkönen... :wink:

Kato tuolta kuvia jos niistä olis yhtään apuja...

viewtopic.php?t=32146&start=30
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kiitos, ja on äkkikattomalta m8. Pitänee Noista vanhoista selvitellä järjestys. Oletan et se B tulee päähän ja loput miten sattuu..?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

AK47 kirjoitti:
sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?
Ei mun tietääkseni... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Kyllähän se jotaki reittiä pitkin pitää sinne vivun päähän mennä, muuten saattas nostajat naputtaa... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

RoopeK kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?
Ei mun tietääkseni... :wink:
Toisaalta jos öljyputki on muutettu myöhemmin isompireikäiseksi niin vanhaan vois poraaminen olla ihan asiallista. Mutta wis on pimeänä ja tieto on muistin varassa...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tässä kyseessä oli ne 2 ja 3 pukissa olevat kolot joihin se öljputki uppoaa. En meinaan sitten millään löytänyt yhtään mitään paikkaa minne se öljy niistä koloista kulkeentuis, joten totesin et varmaan niiden kolojen virkana vaan pitää se putki kohillaan. Kattelin ne vanhat ja uudemmat käytetyt läpi, eikä kummassakaan ollu minkään näköistä reikää läpi.

Mutta loppuipa se naputus akselinvaihdolla, pitää olla tyytyväinen tähän.

Vaikka iteltäkin WIS löytyy, en sitä oo vaan millään oppinu käyttämään, jäi häiritemään tuo et mitä reikiä siellä pitäis suurentaa?

Kasasin tuon vanhoilla pukeilla ja nostimilla, ei ollut kulumaa. Konehan on -86, mutta niissä nostimissa oli selkeästi erilliset kovametalliset palat päissä, liekö ne kertaallen tuohon jo näin ollen uusittu? Vai onko vanhemman mallisissakin jonkinlaiset erilliset palat siellä päissä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sv22 kirjoitti:Tässä kyseessä oli ne 2 ja 3 pukissa olevat kolot joihin se öljputki uppoaa. En meinaan sitten millään löytänyt yhtään mitään paikkaa minne se öljy niistä koloista kulkeentuis, joten totesin et varmaan niiden kolojen virkana vaan pitää se putki kohillaan. Kattelin ne vanhat ja uudemmat käytetyt läpi, eikä kummassakaan ollu minkään näköistä reikää läpi.

Mutta loppuipa se naputus akselinvaihdolla, pitää olla tyytyväinen tähän.

Vaikka iteltäkin WIS löytyy, en sitä oo vaan millään oppinu käyttämään, jäi häiritemään tuo et mitä reikiä siellä pitäis suurentaa?

Kasasin tuon vanhoilla pukeilla ja nostimilla, ei ollut kulumaa. Konehan on -86, mutta niissä nostimissa oli selkeästi erilliset kovametalliset palat päissä, liekö ne kertaallen tuohon jo näin ollen uusittu? Vai onko vanhemman mallisissakin jonkinlaiset erilliset palat siellä päissä?

Keinut on uusittu jos 86 ja kovapalat. -88/89 asti ollut ilman kovempia paloja keinut. Suurennettavat reijät oli muistaakseni siinä putkessa (nokkien välissä).
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Elikkä vanhemmissa ei ole minkäänlaisia erillisiä paloja nokkien päässä? Onko mitään ajatusta minkä kokoisiksi niitä reikiä kannattais kairata? Jos noilla palikoilla vielä pari sataatonnia ajelis, jos sitten päästäis vanhan rouvan eläkkeelle.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pukit menee järjestyksessään ja aina settinä kannen kanssa, sekun nokkalinja on porattu pukit kiinni ollessa. Väärät pukit tai väärä järjestys, niin on äkkiä "sitruunan mallinen" joku nokan reikä, eikä oikeen pelaa. Tuurilla voi pelata ristiinkin, mutten mittoomatta kokeilis.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sv22 kirjoitti:Elikkä vanhemmissa ei ole minkäänlaisia erillisiä paloja nokkien päässä? Onko mitään ajatusta minkä kokoisiksi niitä reikiä kannattais kairata? Jos noilla palikoilla vielä pari sataatonnia ajelis, jos sitten päästäis vanhan rouvan eläkkeelle.
Sanoisin että se reikien poraaminen on hätätoimenpidekeksintö pehmeille keinuille ja nokalle jotta kestäis pidempään. Jos siis ne ei ole jo paskana. Uudet kovalla palalla olevat keinut ja nokka kestänee ihan ok.

Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Sehän ei ole välttämättä tarvi olla kovempaa kunhan on eri ainetta. Valurauta valurautaa vasten ei useinkaan liukupintoina toimi. Jossain vehkeissähän on valurautaisen / teräksisen kierukkahammaspyörän kaverina messingistä tehty.

Muutenkin taisi olla nokkakeppi, joka vanhemmissa otti itseensä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Sehän ei ole välttämättä tarvi olla kovempaa kunhan on eri ainetta. Valurauta valurautaa vasten ei useinkaan liukupintoina toimi. Jossain vehkeissähän on valurautaisen / teräksisen kierukkahammaspyörän kaverina messingistä tehty.

Muutenkin taisi olla nokkakeppi, joka vanhemmissa otti itseensä.

t.
Risto
No, mulla meni m102 (-88 muovikyljestä) nokkakeppi jossain 250-270 välissä. Nokista oli pahimmillaan lähtenyt 1-1.5mm ja keinuista sellaisen 0.5-1mm että molemmat oli kulunut. Tosin kun alkoi ääntää niin viikon pari ajelin n 500km ja siinä kuluin noihin mittoihin kun eka avauksella nokasta puuttui n 0.5mm eli nopeesti menee kun alkaa. Mittasin nokan kovuuden kun se vaivasi silloin, mutta taitaa se tarina olla mesen bittitaivaassa. Keppi ja keinut taitaa olla jo roskissa.... Ellei jäänyt jonnekkin nurkkiin. Vois mittailla ihan piruuttaan niitä joskus jos löytyvät. Varmaan meni ensin nokat ja ne sitten söi keinutkin.
Viimeksi muokannut AK47, 03.4.2012 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Juu. Varmaan ne molemmat loppupelissa kuluvat, kun alkuun pääsevät.

Mulla saattaisi olla edellisen nokkahilut kotipuolessa. Keinuista en muista mutta nokissa oli kulumaa ja jotain ihmeellistä syöpymää. Voisi piruuttaan joskus katsoa, miltä ne näyttivät.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”