Elikkäs alkoi kardaani täristämään aivan helvetisti hetkellisen kovaa ajon jälkeen 40-50km/h nopeudessa. Ei väliä kaasuttaako lujaa vai hiljaa, vai jarruttaako, aina 40 - 50 välillä helvetinmoinen tärinä, joka loppuu kuin seinään, kun ylittää tuon 50km/h. Ei minkäänmoista tärinää alle 40km/h, tai yli 50km/h. Ennen auto ei ravistanut tai tärisyttänyt ollenkaan, aivan taivaallinen kyyti kaikissa nopeuksissa.
Mistähän kannattaisi aloittaa? Tukilaakerin ja ristinivelen kävin hakemassa uudet, saattaisikohan ongelma ratketa vaihtamalla ks. osat, vai kuulostaako isommalta ongelmalta? Myös kannattaako ristiniveltä yrittää itse vaihtaa, vai kannattaako samantien viedä ammattilaiselle että saa tasapainoitukset yms...
-88 300DT jäätävä tärinä kardaanissa 40-50km/h vauhdissa.
Onhan siellä ristikko. Itelläkin selvä pykälä nivelessä ja melkoinen jyrinä päällänsä. "Uusi" kardaani on tilattu Ruotsinmaalta – saa nähdä, tepsiikö. Jos ei, niin sitten käyttää vanhan kunnostuksessa.jovihava kirjoitti:Tjaa, olikos siellä ristiniveltä
Ne kumilaikat kannattaa tarkistaa, etenkin etulaikka pystyy olemaan yllättävän päreinä ja auto silti liikkuu
Serkkupoika ja setämies ovat vaihtaneet itsekin ja sitten käyttäneet tasapainoituksessa. Ristikko on tehtaalla lukittu paikoilleen ja vaatii lukituksen poistamista ja hitsaamista, että sen saa vaihdettua. Ilmeisesti olivat laittaneet ristikon kupin päälle prikan ja hitsanneet sitten sen kiinni haarukkaan – ei siis hitsiä suoraan laakerikuppiin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)