W/S 211 Turbon ohjaimet

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

W/S 211 Turbon ohjaimet

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Turbon ohjain on tuottanu jonkin verran ongelmia. Jotkut myyjät väittävät että sitä ei voi vaihtaa vaan se kuuluu yhteen turbon kanssa.
Se nyt ei pidä paikkaansa vaan olen vaihtanut säätimen 280CDI:stä 320:een ja hyvin toimii.

Mikä on myös mielestäni kummallista on että näihin ei muka saa osia, mutta yksi saksalainen firma nimeltä xclusivecarstyling on niitä onnistunut jostakin löytämään. Ihme autoja nuo mersut kun ei saa kaikkia osia mitä niihin tarvii. Noillakin pikku osillahan joku tienaa hyvin.
Tietysti enemmän tienaa kun myy asiakkaalle uuden turbon. :x

Tomasz Sierp
Londonstr. 16
97424 Schweinfurt
Deutschland

Vaihdoin aikaisemmin yhteen säätimeen tuon kuoressa olevan elektrolyyttikonkan. Alkuperäinen konkka on 47uF 25V. Isompi uF ei haittaa. 47uF tuntuukin pieneltä koska sen pitää puskuroida tuota moottoria ja sen elektroniikkaa. Tuohon omaani laitoin 100uF. Se säädin tuli sillä kuntoon. Tuo ohjain joutuu aikamoiselle kylmä/kuuuma syklin kohteeksi ja siitä elektrolyytit tunnetusti eivät pidä.

Kuva

Tässä osat mitä ebay-myyjä TurboTomek78 (ilmeisesti Sama kuin tämä Tomasz Sierp)

Kuva

Minulla on yksi toinen säädin jonka G numero on G-107. Kokeilen tilata Tuomakselta nuo korjaus sarja osat ja katsoa saisko senkin toimimaan.

Se on aika kimurantti purkaa tuo mekanismi. Tuolta takaa pitää avata plommi jonka takana on pidäkeruuvi. Se pitää porata auki. Ruuvi lähtee musitaakseni ihan meisselillä kun ensin poraa plommin pois. Muuten moottori ei lähde irti.


Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Intresanttia, intresanttia...

Onko tuon korjaussarjan oikeanpuoleinen osa joku sähköliitin? Pitääkö vanha dremelöidä pois vai miksi se pitää vaihtaa?

Pääseekö elektroniikkaan käsiksi ruuvit avaamalla vai onko loota liimattu / sulatettu umpeen?

Laita toki lisempiä kuveja, jos/kun saat ja vaihdat osat.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

helppo homma irroittaa, kansi klipsuilla kiinni eli ei sen puolee ongelmia. Myös noit piirilevyn langat ulkopuolelle irtoo, ne voi kolvata uudestaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4316
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jokusen säätimen korjaillut vara osia saa kätevästi vaikka kelkan tai mondeon säätimestä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

CDI203 kirjoitti:Jokusen säätimen korjaillut vara osia saa kätevästi vaikka kelkan tai mondeon säätimestä
Kelkan? Minkä kelkan? Onko Mondeon säädin halvempi? Mitä eroa muuten on? Eri liitin ja eri softa?
Noissa ilmeisesti G-numero kertoo sen softan. Onkohan mersun erikokoisissa moottoreissa ja turboissa jotain eroja jonka takia säätimessäkin pitää olla eri softa?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Tämä on jotenkin ihme mestari. Valitin suuria postikuluja 58€ ja pyysin lähettämään osat kirjeessä. Ei kuulemma onnistu koska hän on ammattilainen ja itseään kunnioittava myyjä.
500 gramman kirje tulee reilusti alle 10€ Saksasta Suomeen. Pitäköön tunkkinsa....
Kiinalaiset laittaa kirjeessä Kiinasta asti ja aina tulee perille.. Ei ole todellista.
Jotain hämärää on tässä nyt
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
HannuS
Viestit: 438
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Harrastelin vähän yhden turbo ohjaimen kanssa. Olen pitkään miettinyt miten noita saisi juotettua helpommin. Aikaisemmin vedin lankoja pintaliitoskomponenttien jalkoihin ja sieltä moottorin nastoille, mutta nyt olikin poikki liittimelle menevä piuha.

Ajoin mini-drill terällä sen alumiinisen ihme lejeeringin pois siitä kuparin pinnasta. Nyt alkoi tina tarttumaan. Saman tempun tein keraamisella piirilevyllä oleville juotosnastoille.

Alumiini möyhyä jäi operaation seurauksena piirilevylle mutta kait se siitä lähtee Brake Cleanerilla ja paineilmalla...

Sama tekniikka toimii varmaan muillekin Boschin ja Hellan keramiikka piirilevyille missä on noita hitsattuja alumiini nastoja. Tai en ole varma onko se alumiinia vai mitä, mutta tina siihen ei tartu. ABS bokseissa noita on ja joissakin vanhan mallisissa kuumalanka MAF antureissa

Flikkerissä kuvia aiheesta

https://www.flickr.com/gp/140574524@N07/w88979

https://www.flickr.com/gp/140574524@N07/VD87HG
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”