Tässäpä vähän kertomusta meikäläisen Japanin ostoksesta. Tarkemmin kyseessä siis 2002 mallinen W220 korinen 5,43 litraisella M113 koneella varustettu pitkä S55 AMG.
Aloitetaan viime keväästä. Olin jo hetken kaupitellut edellistä autoani, koska talouteen oli ilmestynyt toinenkin diesel auto. Japanin huutokauppoja oli tullut selattua mielenkiinnosta jo vuoden vaihteesta asti. Kun edellinen auto viimein vaihtoi omistajaa (eli kunhan myyjä jälleen ymmärsi pudottaa hinnan järjelliselle tasolle...) vapun jälkeen, pystyin keskittymään huutokauppoihin ihan tosissaan.
Jo aluksi oli selvää, että auto on koriltaan iso sedan ja valmistusmaa Saksa. Japanista ei juurikaan löydy dieseliä kuluttavia henkilöautoja (ja vielä vähemmän LHD:na) joten polttoainekin oli oikeastaan valittuna. Lisäksi tiedossa oli, että auton huutokauppa arvio on oltava vähintään 4.5/A ja kilometrit mahdollisimman paljon alle 50tkm.
Nämä faktat sisäistäneenä vilkaisin pankkitilille ja totesin, että rahat riittää w220 koriseen Mersuun tai E66 koriseen Bemariin. Lisäksi vaatimuslistalle merkittiin, että mersun on oltava joko S55 AMG tai S600. Bemari oli oltava 760iA tai erittäin pitkin hampain 750iA. Pitkä akseliväli oli myös must have. Facelift olisi kummaltakin merkiltä iso plus merkki, mutta ne tuntuivat karkaavan budjetista. Varsinkin Mersuja arvostavat kohtuu korkealle, kun facelift malleissa näissä S55 ja S600 autoissa on ahtimet.
No, hintakatto tiedostaen alettiin lyömään "löysää tarjousta sisään" yhdestä sun toisesta autosta. Monta mielenkiintoista meni sivusuun, mutta mieleen painuvin taisi olla 12tkm ajettu S600 joka meni sitten kaupan yli tuplat suuremmalla tarjouksella, kuin mitä itse olin tarjonnut.
Keskiviikkona 11.5. bongasin listoilta tämän topicin S55:n joka menisi vasaran alle perjantaina 13.5. Auto olisi 36tkm ajettu ja arvostelu 4.5/A.
Pöytäkirjaan merkitty seuraavat poikkeamat:
- Naarmu takalokasuojassa, vasen
- Naarmu takaovessa, vasen
- Lommo etuovessa, vasen
- Kiveniskemä tuulilasissa
- Lommo etuovessa, oikea
Lisäksi pöytäkirjassa oli maininta öljytahroista konehuoneessa.
Tässä kuvat, joiden perusteella tein tarjouksen:
Varustelista tuli myös tarkistettua:
Koodi: Valitse kaikki
Ident. number (FIN) WDB2201731A266042
VIN WDB2201731A266042
Baumuster 220173
Sales name S 55 AMG
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check?su=_gx62oy
Order number 0 1 239 00434 (Destination: Branch Ulm)
Delivery date 13 11 2001
PAINT1 960U ALABASTER WHITE - NON METALLIC
Interior color 231A LEATHER BLACK
Engine 113986 60 033296
Gearbox 722636 03 306566
General data for model code 220173
Baumuster Модель Платформа Модель Двигатель КП Кол-во дверей Date From Date To
220173 S-class W220 S55 L AMG Бензин
113.986 АКП
722.636
4
SA codes
Parameter Value
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
223 REAR BACK REST ADJUSTMENT AND HEAD RESTRAINTS, ELE
230A LEATHER, 2-COLOR
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
231A LEATHER BLACK
239L ULM BRANCH
247 SEAT ADJUSTMENT ELEC. ALSO OPERABLE FROM REAR
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
402 COMFORT REAR SEATS WITH VENTILATION AND SEAT HEATE
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
405 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
487 ABC SUSPENSION (ACTIVE BODY CONTROL)
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
582 AIR CONDITIONER IN THE REAR
596 HEAT INSULATING+IR REFLECTG.SAFETY GLASS ALL-ROUND
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 HEADLAMP-XENON R.H.TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
733 WOOD VERSION CHEST NUT
753 RADIO MB AUDIO 10 CC WITH VK/RDS
772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
792 AMG-WHEELS 8X18 SQUEEZE-IN DEPTH 31 235/40 (S210)
802 AEJ 01/1/X
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
883 POWER CLOSING SYSTEM
889 KEYLESS - GO
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EU4 TECHNOLOGY (EURO 4)
960U ALABASTER WHITE - NON METALLIC
985 REG.DOC. AND COC DOC. EU4 TECHNOLOGY
M113 V8-GASOLINE ENGINE M113
No se perjantai koitti ja hieman ennen kotimaista lounasaikaa pärähti käyttämälläni sivustolla tämän kyseisen auton kohdalle maininta WON ja vielä monta sataa (€) pienemmällä hinnalla, kuin mitä olin laittanut maksimi tarjouksekseni.. Olin palannut Mercedes kantaan. Tai no, toisaalta tallissa on seisoskellut toista kymmentä vuotta jo tuo W123 lang vaikka "käyttöauton" merkki onkin vaihdellut sinne ja tänne.
Viikko tästä eteenpäin, maksettuani auton rahteineen ja huutokauppa agentin palkkioineen sain autosta vielä muutamat kuvat ennen sen laivaamista:
Noin viikko näiden kuvien vastaanottamisen jälkeen oli tiedossa auton laivaamiseen liittyvät faktat ja odotus voi alkaa. Auto ajettiin Nagoyassa W&W:n Tijuca nimiseen alukseen 7.6. jolla se matkaisi Panaman kautta Amerikan kummatkin rannat kiertäen Eurooppaan. 25.7. se pudotettiin Bremerhaveniin josta matka jatkui pienemmällä UECC:n Auto Bank aluksella 29.7. Hankoa kohti. 4.8. auto rantautui Suomeen.
Näin jälkeen päin voi ihmetellä, että menipä se kesä nopeesti marinetraffic.com ja W&W:n Track & Trace sivustoja päivitellen. Kyseisten laivojen aikataulutkin olivat tarkassa syynissä. Tällä kertaa suomeen rantautuminen tapahtui kuitenkin juuri sillä päivämäärällä, kun mikä kesäkuun alussa oli arvio.