Sprinterin lämmityslaitteen puhallin
Sprinterin lämmityslaitteen puhallin
Missä mahtaa olla vika, kun -98 Sprintterin lämmityslaitteen puhaltimen 4-nopeus on pimeänä?
sprintteri
Vaihtoehdot
-etuvastus
-katkaisija
Jamppa
-etuvastus
-katkaisija
Jamppa
Ohhoh, aika vanha aihe, mutta laitetaas kumminkin...
Eli Meijä sprintteris tuo 2 nopeus vähä keljuttelee... Yhessä vaiheessa siitä meni kait 2 ja 3 vai menikö kaikki 1-3 pimeeksi, mutta nelonen on aina toiminu... Silloin siitä oli lämpösulake menny, sen vaihtamalla alko kaikki toimimaan...
Mutta aika nopiasti sen jälkeen, kakkosnopeus tekee sitä, että vähän aikaa sitä voi pitää päällä, kunnes alkaa puhaltamaan täysillä? Jos pitää 1 nopeudella ensin, vaikka sanotaan 5 min, ja laittaa sitte kakkosnopeudella, puhaltaa taas täysiä... Eli olisko se vastus siellä saanu jotenkin kipiää, ja oikosulkis kokonaan kakkosen vastuksen, kun se ensin vähän lämpenee..?
Samoten sellanen juttu, että tuulilasilta ei saa puhallusta ollenkaan pois, sen saa käännettyä siihen 50:50 tuulilasille ja jaloille, ja 1:0 tuulilasille, eli klo 12-3 väliä... Yhtään ei anna kääntyä enempää, sitä voi yrittää voimalla kääntää, niin ihan snadisti kääntyy, mutta jokin antaa "periksi", eli tuulilasille menevä "luukku" ei sulkeudu yhtään, voisko siellä olla jotain välissä, vai onko se valintakytkin sökö? Ja kuin pirullinen homma tuo on sitte räjäyttää, että pääsee sinne "jakajaan" käsiksi, joka sitä ilman suuntaa siellä määräilee
Eli Meijä sprintteris tuo 2 nopeus vähä keljuttelee... Yhessä vaiheessa siitä meni kait 2 ja 3 vai menikö kaikki 1-3 pimeeksi, mutta nelonen on aina toiminu... Silloin siitä oli lämpösulake menny, sen vaihtamalla alko kaikki toimimaan...
Mutta aika nopiasti sen jälkeen, kakkosnopeus tekee sitä, että vähän aikaa sitä voi pitää päällä, kunnes alkaa puhaltamaan täysillä? Jos pitää 1 nopeudella ensin, vaikka sanotaan 5 min, ja laittaa sitte kakkosnopeudella, puhaltaa taas täysiä... Eli olisko se vastus siellä saanu jotenkin kipiää, ja oikosulkis kokonaan kakkosen vastuksen, kun se ensin vähän lämpenee..?
Samoten sellanen juttu, että tuulilasilta ei saa puhallusta ollenkaan pois, sen saa käännettyä siihen 50:50 tuulilasille ja jaloille, ja 1:0 tuulilasille, eli klo 12-3 väliä... Yhtään ei anna kääntyä enempää, sitä voi yrittää voimalla kääntää, niin ihan snadisti kääntyy, mutta jokin antaa "periksi", eli tuulilasille menevä "luukku" ei sulkeudu yhtään, voisko siellä olla jotain välissä, vai onko se valintakytkin sökö? Ja kuin pirullinen homma tuo on sitte räjäyttää, että pääsee sinne "jakajaan" käsiksi, joka sitä ilman suuntaa siellä määräilee
Mulla pyörii se nupikka täysin ympäri
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
ei toimi 1-2 nopeus
jatketaampa tähän näitä puhallin vaivoja..
itselläni -03 cdi sprintterissä pyörii puhaltimessa ainoastaan 3 ja 4 nopeus... mikähän tässä voisi olla vikana? vastus menossa??
1 ja 2 nopeudella ei tapahdu mitään, 3 ja 4 toimii normaalisti. 4 on siis suurin nopeus..
itselläni -03 cdi sprintterissä pyörii puhaltimessa ainoastaan 3 ja 4 nopeus... mikähän tässä voisi olla vikana? vastus menossa??
1 ja 2 nopeudella ei tapahdu mitään, 3 ja 4 toimii normaalisti. 4 on siis suurin nopeus..
Niin meilläki uutena, mut nyt sitä ei saa tuulilasilta puhaltamasta pois...piku kirjoitti:Mulla pyörii se nupikka täysin ympäri
Kyllähän tuo nyt sikäli asiansa ajaa, sit ois ollu huonompi, jos ei ois saanu tuulilasille... Mut kuntoon tuon kyllä haluaisi, liekö joku palikka pudonnu niistä tuulilasin puhallusreijistä sinne läppien väliin, ja ei mee sen takia kiinni läpät ei mee pois tuulilasiasennolta... Kytkin tuskin on rikki, sitä saa väkisin käännettyä vähän yli, muttei viitti rikkoa paikkoja...
Pitäis tuo puhaltimen vastus ottaa irti, häiritsee kun ei se 2 asento toimi, se ois melkein se paras asento...
Viimeksi muokannut Vensku_, 05.11.2007 1:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
kyllä mulla 1 asento on riittänä ajon aikana ei tarvii puhallinta ollenkaan kun tulee omalla paineella
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Sprinter lämmityslaitteen puhallin
Vikaa jossakin mutta missä, täytyy kysyä kun en tunne noita (auto)sähköjä:
puhallin toimii kaikilla nopeuksillaan oikein, mutta joskus jää toimimatta. Tällöin auttaa "alkuvauhdin" antaminen puhaltimen siivikkoa heilauttamalla. Joskus pyöriminen alkaa kun ajoviiman voima riittää potkaisemaan alkuun pyörimisen.
Vaihtovirta-yksivaihemoottorilla oire olisi käyntikondensaattorin viallisuus, mutta miten tasavirtamoottorilla? Hiilet tulis äkkiä mieleen...
250D/300D tuntuu olevan sama puhallin, uusi motonetissa n. 100 euroa. Onhan siinä tietysti hintaa... jos purkaamolta tai jostain saisi toimivan ja soivan pelin...kannattaako?
puhallin toimii kaikilla nopeuksillaan oikein, mutta joskus jää toimimatta. Tällöin auttaa "alkuvauhdin" antaminen puhaltimen siivikkoa heilauttamalla. Joskus pyöriminen alkaa kun ajoviiman voima riittää potkaisemaan alkuun pyörimisen.
Vaihtovirta-yksivaihemoottorilla oire olisi käyntikondensaattorin viallisuus, mutta miten tasavirtamoottorilla? Hiilet tulis äkkiä mieleen...
250D/300D tuntuu olevan sama puhallin, uusi motonetissa n. 100 euroa. Onhan siinä tietysti hintaa... jos purkaamolta tai jostain saisi toimivan ja soivan pelin...kannattaako?
Tervetulloo foorumille :vayrynen:
Tuo sinun puhallin ongelma vaikuttaa siltä et kannataa heittää uus puhallin tilalle kerran tarvii antoo vauhtia.
Onko webastoo jos on niin tarkasteleppa relettä siinä akun luona mulla joskus siinä jotain pientä kosketus häekkää niin puhallin ei pyöri kuin webaston kaatta
Tuo sinun puhallin ongelma vaikuttaa siltä et kannataa heittää uus puhallin tilalle kerran tarvii antoo vauhtia.
Onko webastoo jos on niin tarkasteleppa relettä siinä akun luona mulla joskus siinä jotain pientä kosketus häekkää niin puhallin ei pyöri kuin webaston kaatta
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
No kyl puhallin täytyy lähes aina olla päällä, muuten huurtuu tai sitte muuten on vaan huono... Tietysti ku on tottunu siihen et se aina tuo vähä raatista ilimaa...piku kirjoitti:kyllä mulla 1 asento on riittänä ajon aikana ei tarvii puhallinta ollenkaan kun tulee omalla paineella
1 on ihan hyvä ajaessa yms, mut tuollaisessa pikkulämpösessä moottorissa, ois aika passeli lämmittää kakkos asennolla tuota... Ykkönen kun puhaltaa niin hiljaa, ja kolmonen liikaa... Kuulostaapa nirppanokalta...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Re: ei toimi 1-2 nopeus
Minulla on tismalleen sama ongelma -02 Sprinterissä. Missähän tuo esivastus sijaitsee mikäli vika on siinä?jas kirjoitti:jatketaampa tähän näitä puhallin vaivoja..
itselläni -03 cdi sprintterissä pyörii puhaltimessa ainoastaan 3 ja 4 nopeus... mikähän tässä voisi olla vikana? vastus menossa??
1 ja 2 nopeudella ei tapahdu mitään, 3 ja 4 toimii normaalisti. 4 on siis suurin nopeus..
Jos vika on vastuksessa, niin mistäköhän sen saisi halvimmalla, kun Vehon 55€ tuntui hieman kalliilta.
Kahteleppa puhaltimen jälkeen olevaan koteloon ja sen ylä puoleen siellä on ainakin tos vanhemmassa
Terve tulloo foorumille
Terve tulloo foorumille
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Re: ei toimi 1-2 nopeus
Jostain netistä löytyi joskus 14,50e... Se ei ollut nettiosa, eikä nettivaraosa, joku tälläinen vastaava nimi, mutta kumminkin...skuki kirjoitti:Minulla on tismalleen sama ongelma -02 Sprinterissä. Missähän tuo esivastus sijaitsee mikäli vika on siinä?
Jos vika on vastuksessa, niin mistäköhän sen saisi halvimmalla, kun Vehon 55€ tuntui hieman kalliilta.
Ja KL-varaosil sama hinta...
Pitääkin purkaa jossain vaiheessa tuo vastus, ja kokeilla saisko sitä ite korjattua...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Re: ei toimi 1-2 nopeus
vastuksen vaihdolla korjaantui ainakin minulla..skuki kirjoitti:Minulla on tismalleen sama ongelma -02 Sprinterissä. Missähän tuo esivastus sijaitsee mikäli vika on siinä?jas kirjoitti:jatketaampa tähän näitä puhallin vaivoja..
itselläni -03 cdi sprintterissä pyörii puhaltimessa ainoastaan 3 ja 4 nopeus... mikähän tässä voisi olla vikana? vastus menossa??
1 ja 2 nopeudella ei tapahdu mitään, 3 ja 4 toimii normaalisti. 4 on siis suurin nopeus..
Jos vika on vastuksessa, niin mistäköhän sen saisi halvimmalla, kun Vehon 55€ tuntui hieman kalliilta.
vastus löytyy kun avaat konepellin niin näet pughaltimen moottorin ilmaottoreiän, niin sen oikealla puolella edestäpäin katsottuna painettuna sinne koteloon sisälle eli näkyy vain liitin ja vastus on sisällä alaspäin, ainakin -03.
ostin kl-varaosasta hinta n.50egee... ole tarkkana, vastuksia on ainakin kl:n mukaan useita erilaisia! mutta hinta on ainakin suolanen tollasesta palikasta
Re: ei toimi 1-2 nopeus
jas kirjoitti:vastuksen vaihdolla korjaantui ainakin minulla..skuki kirjoitti:Minulla on tismalleen sama ongelma -02 Sprinterissä. Missähän tuo esivastus sijaitsee mikäli vika on siinä?jas kirjoitti:jatketaampa tähän näitä puhallin vaivoja..
itselläni -03 cdi sprintterissä pyörii puhaltimessa ainoastaan 3 ja 4 nopeus... mikähän tässä voisi olla vikana? vastus menossa??
1 ja 2 nopeudella ei tapahdu mitään, 3 ja 4 toimii normaalisti. 4 on siis suurin nopeus..
Jos vika on vastuksessa, niin mistäköhän sen saisi halvimmalla, kun Vehon 55€ tuntui hieman kalliilta.
vastus löytyy kun avaat konepellin niin näet pughaltimen moottorin ilmaottoreiän, niin sen oikealla puolella edestäpäin katsottuna painettuna sinne koteloon sisälle eli näkyy vain liitin ja vastus on sisällä alaspäin, ainakin -03.
ostin kl-varaosasta hinta n.50egee... ole tarkkana, vastuksia on ainakin kl:n mukaan useita erilaisia! mutta hinta on ainakin suolanen tollasesta palikasta
Kiitokset asiantuntijoille vinkeistä. Vaihdoin vastuksen eilen ja nyt puhallin toimii. Vastus maksoi KL-varaosilta ostettuna 47€.
Keskustelupalstat on hieno asia. Veholla kun väitti sekä varaosa- että huoltopuoli kivenkovaa, että vika on säätimessä. Heidän mielestä vastuksen ollessa rikki, toimii ainoastaa 4-nopeus, mutta tämä on nyt todistettu vääräksi teoriaksi jo tässäkin ketjussa aika monta kertaa!
Katkasiassa tai puhaltimen moottorissa vika
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Katkasian pitäs pystyä vaihtamaan pelkästään
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
No nyt pisti mielenkiintoisen!
Eilen illalla, sprintterin lämppäri meni kokonaan pimeäksi! Päivällä toimi vielä ok, tosin sellaista "läpätystä" oli kuultavissa, eli ihan niinkuin joissain 300tkm++ ajetuissa autoissa...
No, tänä aamuna sitten taas toimi, ettei niin mitään... ELI HÄ?
kakkosnopeus toki keljuilee vieläkin, pitäisi se vastushässäkkä tarkistaa, kakkosen vastus menee oikosulkuun lyhyen käytön jälkeen, eli puhaltaa kakkosella täysiä lyhyen käytön jälkeen... Mutta tällä asialla nyt ei tietysti kait tekemistä tän asian kanssa...
Mutta nyt ihmetyttiki että missähän vika mahtoi olla, katkaisijassa, sulakkeessa, onko tuolla jokin oma rele tuolle? Virtalukko?
Joskus aikaisemmin lämpösulake paloi sieltä vastushässäkästä, silloin ei toiminu kuin 4 asento, mutta nyt oli tosiaan koko värkki pimeenä...
Eilen illalla, sprintterin lämppäri meni kokonaan pimeäksi! Päivällä toimi vielä ok, tosin sellaista "läpätystä" oli kuultavissa, eli ihan niinkuin joissain 300tkm++ ajetuissa autoissa...
No, tänä aamuna sitten taas toimi, ettei niin mitään... ELI HÄ?
kakkosnopeus toki keljuilee vieläkin, pitäisi se vastushässäkkä tarkistaa, kakkosen vastus menee oikosulkuun lyhyen käytön jälkeen, eli puhaltaa kakkosella täysiä lyhyen käytön jälkeen... Mutta tällä asialla nyt ei tietysti kait tekemistä tän asian kanssa...
Mutta nyt ihmetyttiki että missähän vika mahtoi olla, katkaisijassa, sulakkeessa, onko tuolla jokin oma rele tuolle? Virtalukko?
Joskus aikaisemmin lämpösulake paloi sieltä vastushässäkästä, silloin ei toiminu kuin 4 asento, mutta nyt oli tosiaan koko värkki pimeenä...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91