Pakkaskokemuksia
Perjantaina sai taas pyöräyttää pikkusen (190E) tulille -25C pakkasesta. Kun lämpölukema painui alle -30C niin pidin pahviakin keulassa. Uusi termostaatti toi kuitenkin lämpöä kabiinin kummasti lisää, niin eipä niitä pahvejakaan olisi enää tarvinnut. Hyytyneinä perjantaina näkyi tien varressa joku W124.
Kävin tänään mökillä kokeilemassa kaverin Volvo 850 bensarosvoa käyntiin seuraavin "tuloksin":
- Ei todellakaan ollut lähdössä minnekään edes lämmityksen jälkeen.
- Kuulosti siltä, että puristukset puuttuvat. On tosin juminut venttiilejä kerran aikasemminkin.
- Öljyä tihkui suodattimen tiivisteestä.
- Kun autoa hinattiin naapurin pihaan hinausautoa odottamaan, se valutti pakkasnesteet pellolle jostain syylärin alapäästä.
- Käsijarru oli jäätynyt, joten auto oli mielenkiintoinen hinattava.
--> Kotiin mentiin porukalla mun Nissanilla.
Mersua en viitsinyt kiusata viikonlopun aikana, koska lohkolämppäri on vielä kaupassa, mutta päivän kokemusten valossa oli pakko mennä kokeilemaan, josko vanhus lähtisi tulille. Ja sehän lähti tavalliseen tapaan avainta näyttämällä ja toimi kaikin puolin ensiluokkaisesti.
- Ei todellakaan ollut lähdössä minnekään edes lämmityksen jälkeen.
- Kuulosti siltä, että puristukset puuttuvat. On tosin juminut venttiilejä kerran aikasemminkin.
- Öljyä tihkui suodattimen tiivisteestä.
- Kun autoa hinattiin naapurin pihaan hinausautoa odottamaan, se valutti pakkasnesteet pellolle jostain syylärin alapäästä.
- Käsijarru oli jäätynyt, joten auto oli mielenkiintoinen hinattava.
--> Kotiin mentiin porukalla mun Nissanilla.
Mersua en viitsinyt kiusata viikonlopun aikana, koska lohkolämppäri on vielä kaupassa, mutta päivän kokemusten valossa oli pakko mennä kokeilemaan, josko vanhus lähtisi tulille. Ja sehän lähti tavalliseen tapaan avainta näyttämällä ja toimi kaikin puolin ensiluokkaisesti.
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Höh.
Lauantaina ajettiin Tre-Hki -motarilla jonkun W140:ää lavetille hätävilkut päällä. Surullinen näky. Eipä silti, paljon oli tienlaidassa muitakin autoja, tuo oli vain ainoa joka jäi mieleen.
Oma kalkatin lähti vaatimattomasta 22 asteen pakkasesta vuorokauden seisseenä ilman lämmitysmahdollisuuksiakin helposti. Helpotus
Lauantaina ajettiin Tre-Hki -motarilla jonkun W140:ää lavetille hätävilkut päällä. Surullinen näky. Eipä silti, paljon oli tienlaidassa muitakin autoja, tuo oli vain ainoa joka jäi mieleen.
Oma kalkatin lähti vaatimattomasta 22 asteen pakkasesta vuorokauden seisseenä ilman lämmitysmahdollisuuksiakin helposti. Helpotus
Hääh. Oma 300TE lähti roikatta sekin avainta näyttämällä. Tosin mikä helvetti siinä on, suuttimetko, että kun auton antoi käydä pihassa 10 minuuttia ja lähti sitten liikkeelle, niin ekoilla 20 metrillä kierroksilla pukkaa ruskeaa sauhua ja kone täristää. Liikaa bensaa menee, mutta mitä kautta ja mihin ja miksi? Hetken rykimisen jälkeen kaikki toimii sitten loppupäivän täydellisesti.
Tuttu korjaamonpitäjä jutteli jo että näillä -28 asteen keleillä alkaa olla viksumpaa jättää auto ottamatta kylmästä ollenkaan ajoon, mm. pyöränlaakerien vaseliinit on sen verran kovaa tavaraa että voitelevuus on kyseenalaista.
"Katotaan sitten huhti-toukokuussa taas miten paljon tehdään laakerinvaihtoja sellaisiinkin autoihin mistä niitä ei muuten mene.."
Tuttu korjaamonpitäjä jutteli jo että näillä -28 asteen keleillä alkaa olla viksumpaa jättää auto ottamatta kylmästä ollenkaan ajoon, mm. pyöränlaakerien vaseliinit on sen verran kovaa tavaraa että voitelevuus on kyseenalaista.
"Katotaan sitten huhti-toukokuussa taas miten paljon tehdään laakerinvaihtoja sellaisiinkin autoihin mistä niitä ei muuten mene.."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Onhan siinä koneen etupäässä yksi ylimääräinen suutin, tätä hoitamaan juu.Ari66 kirjoitti:Onkos siinä mallissa se semmonen kylmäkäyntisuutin imusarjassa?Aku P kirjoitti:Liikaa bensaa menee, mutta mitä kautta ja mihin ja miksi?
Takavuosina ne tahtoi jumia tai ohjaus ei pelannut toivotulla tavalla.
Romikselta toinen tilalle ja kokeilee, ennen isompia operaatioita.
Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy". Nimittäin jos ronskisti lähtee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ajoon, niin ei mitään ongelmia ole -- samaten ei myöskään, jos auton antaa käydä tositosikauan ennen kuin lähtee liikkeelle. Mutta käytäpä tuommoinen muutama minuutti, niin johonkin syntyy "lammikko", joka sitten ensimmäisellä kaasunpainalluksella imaistaan poltettavaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Imusarjaan. Syynä tietenkin fysiikan lait, höyrystymiset ja tiivistymiset eri paineissa.Aku P kirjoitti: Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy".
1. Lähdet heti ajelemaan -> ilmaa virtaa reilummin -> bensa ei ehdi pisaroitua
2. Tyhjäkäyttö vähän aikaa -> ilmavirtaus pieni, alipaine suuri, kylmä -> bensaa jää imusarjan seinämiin
3. Tyhjäkäyttö kauan -> imusarja ehtii lämpenemään.
I drive an Opel. What's your excuse?
Niinniin. Jotain tuommoista mää olen itsekin järkeillyt, mutta miksi näin tapahtuu vain mun autossa -- ei muissa tuttavapiirin M103:ssa eikä siitä ole mu utenkaan ollut näiden osalta puhetta. Sitä paitsi eikö suutin kuitenkin töräytä lastinsa ( ) aika lähelle imuventtiiliä. Eikö se benzina siitä nyt pyttyyn päädy ennemmin kuin imusarjaan. Vai voiko suutin jostain saumasta falskatessaan heittää aineet "reisille" eli jonnekin ihan väärään paikkaan. Mielenkkintoista nimittäin on, että jos auton käynnistää, antaa käydä vaikka 15 s ja käyttää kerran kierroksilla, tätä "kerääntymisilmiötä" ei synny -- vaan ainoastaan silloin, jos koneen starttaa kaasuun koskematta ja jättää se pihaan rouskuttamaan.Melitos kirjoitti:Imusarjaan. Syynä tietenkin fysiikan lait, höyrystymiset ja tiivistymiset eri paineissa.Aku P kirjoitti: Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy".
1. Lähdet heti ajelemaan -> ilmaa virtaa reilummin -> bensa ei ehdi pisaroitua
2. Tyhjäkäyttö vähän aikaa -> ilmavirtaus pieni, alipaine suuri, kylmä -> bensaa jää imusarjan seinämiin
3. Tyhjäkäyttö kauan -> imusarja ehtii lämpenemään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Viikonloppuna pirssi sai seistä tallissa, kun ei ollut mihinkään asiaakaan. Kellokytkin orjuutettiin sitten ehtoolla hehkuttamaan lohkoa + sisätilaa kahden tunnin verran.
Eipä tuossa mitään kummallista ollut, katoksessa pakkasta ei ollut aivan niin paljoa kuin taivasalla ja jopa vaihdetaaki ja polkimet liikkuivat suunnilleen normaalisti. Enempiä vastuksia ei ollut havaittavissa pyörien pyörimisessäkään.
Ei tunnu pakkanen nostavan kulutustakaan, jos lohkosta lähtee. Viime jakson maitti oli 8,8 litraa. Ilmeisesti kylmä keli nostaa pannun hyötysuhdetta jonkin verran. Mutta ei tuohon lukemaan sitten yli 90 km/h mittarinopeuksia juuri ajettukaan.
Eipä tuossa mitään kummallista ollut, katoksessa pakkasta ei ollut aivan niin paljoa kuin taivasalla ja jopa vaihdetaaki ja polkimet liikkuivat suunnilleen normaalisti. Enempiä vastuksia ei ollut havaittavissa pyörien pyörimisessäkään.
Ei tunnu pakkanen nostavan kulutustakaan, jos lohkosta lähtee. Viime jakson maitti oli 8,8 litraa. Ilmeisesti kylmä keli nostaa pannun hyötysuhdetta jonkin verran. Mutta ei tuohon lukemaan sitten yli 90 km/h mittarinopeuksia juuri ajettukaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa?Aku P kirjoitti:Eikö se benzina siitä nyt pyttyyn päädy ennemmin kuin imusarjaan. Vai voiko suutin jostain saumasta falskatessaan heittää aineet "reisille" eli jonnekin ihan väärään paikkaan.
Itselläni Volvossa ollut näillä yli 20 asteen pakkasilla vähän samaa ongelmaa, tosin suoraruiskussa pisaroituminen voidaan käytännössä melkein unohtaa.
Omalla kohdalla todennäköisin syy on jumittava lämpöaikakytkin (joka siis katkaisee lisäilmaluistin toiminnan).
Jep. Tai lähinnä kai pitäisi puhua jostain imukanavasta, varsin lähellä venttiiliä kumminkin ymmärtääkseni ovat. Eihän suoraruisku-bensakoneita ole sitten lokinsiiven nähty kuin viime vuosina, nämä geedeeiit sun muut.raul kirjoitti: Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa? .
Tietty vaikkapa kaapon instituutti voisi välillä heittäytyä asiaviihteestä huuhaan pariin ja testata omassa m103-masiinassa, josko vastaavaa oiretta ilmenee?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Minnekäs se kylmäkäynnistyssuutin ruikkii soppansa? Käsittääkseni sen pitäisi olla melkeinpä heti kaasuläpän jälkeen.
Viimeksi muokannut Melitos, 06.2.2006 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Sunnuntaiaamuna ajoin 124 200D -90:llä noin 40 kilometriä 30 asteen pakkasessa.
Moottorin lämpömittari nousi 4 kilometrin ajolla ja pysyi tasaisesti 90 korvilla.
Autossa oli riittävän lämmintä, takki auki sai ajella ja teki mieli jopa pienentää lämpöä.
Vastaavasti ajoin omalla Volvollani suunnilleen samanlaisessa pakkasessa, säätörullat 25 asteessa ja hyvin tarkeni.
Lämpömittarin nouseminen normaaliin vaati 10 kilometrin ajon.
Niin kuuma ei ollut kuin mersussa, tosin en kokeillut kuuminta asentoa säätöön.
Molemmissa takasivulasit jäässä.
Pussimersulla ajelin eräänä päivänä myöskin noin 50 kilometriä ja pakkasta oli 30 korvilla; auton sisätilojen täydellinen lämpiäminen vaatii noin 15 kilometrin ajon, jonka jälkeen autossa tarkenee t-paitasillaan.
Takaosan lasit eivät ole koskaan huurussa / jäässä, etuovien lasit kylläkin - ja tuulilasin keskellä pystysuuntainen kaistale.
-------------------------------------------
Tänä aamuna töihin lähtiessä totesin että on unohtunut laittaa volvo lämmitykseen, kokeilin muttei lähtenyt ensistartilla joten annoin olla > pussimersua kokeilemaan > ei lähde.
Menin sitten Suzukilla töihin, on se hyvä että on taloudessa yksi pakkastapelkäämätöntä merkkiä oleva ajopeli.
Moottorin lämpömittari nousi 4 kilometrin ajolla ja pysyi tasaisesti 90 korvilla.
Autossa oli riittävän lämmintä, takki auki sai ajella ja teki mieli jopa pienentää lämpöä.
Vastaavasti ajoin omalla Volvollani suunnilleen samanlaisessa pakkasessa, säätörullat 25 asteessa ja hyvin tarkeni.
Lämpömittarin nouseminen normaaliin vaati 10 kilometrin ajon.
Niin kuuma ei ollut kuin mersussa, tosin en kokeillut kuuminta asentoa säätöön.
Molemmissa takasivulasit jäässä.
Pussimersulla ajelin eräänä päivänä myöskin noin 50 kilometriä ja pakkasta oli 30 korvilla; auton sisätilojen täydellinen lämpiäminen vaatii noin 15 kilometrin ajon, jonka jälkeen autossa tarkenee t-paitasillaan.
Takaosan lasit eivät ole koskaan huurussa / jäässä, etuovien lasit kylläkin - ja tuulilasin keskellä pystysuuntainen kaistale.
-------------------------------------------
Tänä aamuna töihin lähtiessä totesin että on unohtunut laittaa volvo lämmitykseen, kokeilin muttei lähtenyt ensistartilla joten annoin olla > pussimersua kokeilemaan > ei lähde.
Menin sitten Suzukilla töihin, on se hyvä että on taloudessa yksi pakkastapelkäämätöntä merkkiä oleva ajopeli.
wiimax.fi
Kyllä kyllä, lähestyin asiaa siltä kantilta että onko suutin imuventtiilin takana kannessa vai imusarjassa. Käsittääkseni M103:ssa on nimenomaan imusarjassa mutta kuitenkin melkoisen lähellä venttiileitä voin erehtyäkin, sillä perehtymiseni tuohon koneeseen on olematonta.Aku P kirjoitti:Jep. Tai lähinnä kai pitäisi puhua jostain imukanavasta, varsin lähellä venttiiliä kumminkin ymmärtääkseni ovat. Eihän suoraruisku-bensakoneita ole sitten lokinsiiven nähty kuin viime vuosina, nämä geedeeiit sun muut.raul kirjoitti: Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa? .
Tietty vaikkapa kaapon instituutti voisi välillä heittäytyä asiaviihteestä huuhaan pariin ja testata omassa m103-masiinassa, josko vastaavaa oiretta ilmenee?
Melitoksen kysymä lisärikastussuutin on kaikissa K(E)-jeteissä imusarjassa kaasuläpän takana.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Aamutuimaan näkyi eräällä pihamaalla Pösö 106, sellainen vanhempi kantikas malli, antavan 850 Volvolle virtaa. Kerran näinkin päin
Tosin ajattelin ensin aseltelman olevan se todennäköisempi eli toisin päin, mutta kyllä vaan se sauhu nousi Pökötin pakarista ja Volvo oli hiljaa ikkunat jäässä.
Yhtään Mersua ei ole havaittuna tällä pakkasjaksolla tien poskessa. Toisaalta takseja on nyt liikenteessä ennätysmäärä, joten onkohan tiisselit jätetty kotiin...
Tosin ajattelin ensin aseltelman olevan se todennäköisempi eli toisin päin, mutta kyllä vaan se sauhu nousi Pökötin pakarista ja Volvo oli hiljaa ikkunat jäässä.
Yhtään Mersua ei ole havaittuna tällä pakkasjaksolla tien poskessa. Toisaalta takseja on nyt liikenteessä ennätysmäärä, joten onkohan tiisselit jätetty kotiin...
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Kumma juttu kun tällä pakkasaallolla olen nähnyt joka päivä useita autoja tienposkessa, silloin edellisten (ekojen) pakkasten aikana en yhtään. Ensi talveksi vaihdan ysikymppisen termostaatin, näyttää ettei nouse millään yli 80 asteen lämmöt vaikka siihen lukemaan kyllä nopeasti. Nyt ei vain viitsi alkaa. Odottelin tuossa syksyllä, kun jännitteensäädin pari kertaa temppuili, josko se tulisi piankin tiensä päähän ja arvelin pakkasilla näin käyvän. Paaaskat, nyt se vasta toimiikin, kertaakaan ei ole ABSivalo syttynyt. Höh.
Pesemäänkin auto pitäisi päästä, mutta ei viitsi kun ovitiivisteet raksuu sitten vaikka kuinka kuivaisi.
Pesemäänkin auto pitäisi päästä, mutta ei viitsi kun ovitiivisteet raksuu sitten vaikka kuinka kuivaisi.
vloppuna ajelin niin kun ajoi 110mk/h niin lämmöt rupes nóusemaan ajoi hiljempaa niin laski tas...no hetken ihmettelin ja päätin laittaa syylarin eteen pahvia=>ongelma poistui...ilmeisesti oli niin laihat aineet että jäätyi syylariin kun ajoviima nousi.... pahvin kanssa ei mitää robleemaa...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-