Pakkaskokemuksia

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Taas oli Golffi tien sivussa :shock:
Kyllä se ykköskoppanen talvellakin toimi, laatu on heikentynyt näemmä siinäkin virmasa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

perjantaina jäätyi vento 1.9 td oulusta tullessa raahen pullapirtin pihaan. huohotinputki oli jäätynynä ja vento huohotteli öölit suorilta imusarjaan... kyllähän ne sille maistu :roll: :lol:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Tämän aamun saldo:1 rellu,1jetta,1pösö tien laidassa hätärit päällä.
Tuskin nyt ainaskaan pakkasen takia -1 :mrgreen: .
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Uudehkoja autoja näkyi torstai-aamuna lavetilla pari kappaletta;vw polo ja citroen C4 (taas.. :oops: ).Omasta autosta jäi webasto ajastamatta joten -28.9 näytti mittari pakkasta ja eikun tulille..rolkotti ja ravisteli miehekkäästi mutta lähtihän se käyntiin..
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

yöllä yli -30 pakkasta ja ammulla vähän alle eberillä puoli tuntia lämmitti ja starttas käyntiin....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Timestone
Viestit: 292
Liittynyt: 03.10.2005 15:11

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Perjantaina sai taas pyöräyttää pikkusen (190E) tulille -25C pakkasesta. Kun lämpölukema painui alle -30C niin pidin pahviakin keulassa. Uusi termostaatti toi kuitenkin lämpöä kabiinin kummasti lisää, niin eipä niitä pahvejakaan olisi enää tarvinnut. Hyytyneinä perjantaina näkyi tien varressa joku W124. :?
Avatar
laxmarin
Viestit: 6
Liittynyt: 13.12.2005 23:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja laxmarin »

Kävin tänään mökillä kokeilemassa kaverin Volvo 850 bensarosvoa käyntiin seuraavin "tuloksin":

- Ei todellakaan ollut lähdössä minnekään edes lämmityksen jälkeen.
- Kuulosti siltä, että puristukset puuttuvat. On tosin juminut venttiilejä kerran aikasemminkin.
- Öljyä tihkui suodattimen tiivisteestä.
- Kun autoa hinattiin naapurin pihaan hinausautoa odottamaan, se valutti pakkasnesteet pellolle jostain syylärin alapäästä.
- Käsijarru oli jäätynyt, joten auto oli mielenkiintoinen hinattava.

--> Kotiin mentiin porukalla mun Nissanilla.

Mersua en viitsinyt kiusata viikonlopun aikana, koska lohkolämppäri on vielä kaupassa, mutta päivän kokemusten valossa oli pakko mennä kokeilemaan, josko vanhus lähtisi tulille. Ja sehän lähti tavalliseen tapaan avainta näyttämällä ja toimi kaikin puolin ensiluokkaisesti.
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Höh.

Lauantaina ajettiin Tre-Hki -motarilla jonkun W140:ää lavetille hätävilkut päällä. Surullinen näky. Eipä silti, paljon oli tienlaidassa muitakin autoja, tuo oli vain ainoa joka jäi mieleen.

Oma kalkatin lähti vaatimattomasta 22 asteen pakkasesta vuorokauden seisseenä ilman lämmitysmahdollisuuksiakin helposti. Helpotus :D
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hääh. Oma 300TE lähti roikatta sekin avainta näyttämällä. Tosin mikä helvetti siinä on, suuttimetko, että kun auton antoi käydä pihassa 10 minuuttia ja lähti sitten liikkeelle, niin ekoilla 20 metrillä kierroksilla pukkaa ruskeaa sauhua ja kone täristää. Liikaa bensaa menee, mutta mitä kautta ja mihin ja miksi? Hetken rykimisen jälkeen kaikki toimii sitten loppupäivän täydellisesti.

Tuttu korjaamonpitäjä jutteli jo että näillä -28 asteen keleillä alkaa olla viksumpaa jättää auto ottamatta kylmästä ollenkaan ajoon, mm. pyöränlaakerien vaseliinit on sen verran kovaa tavaraa että voitelevuus on kyseenalaista.
"Katotaan sitten huhti-toukokuussa taas miten paljon tehdään laakerinvaihtoja sellaisiinkin autoihin mistä niitä ei muuten mene.."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aku P kirjoitti:Liikaa bensaa menee, mutta mitä kautta ja mihin ja miksi?
Onkos siinä mallissa se semmonen kylmäkäyntisuutin imusarjassa?
Takavuosina ne tahtoi jumia tai ohjaus ei pelannut toivotulla tavalla.

Romikselta toinen tilalle ja kokeilee, ennen isompia operaatioita.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari66 kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Liikaa bensaa menee, mutta mitä kautta ja mihin ja miksi?
Onkos siinä mallissa se semmonen kylmäkäyntisuutin imusarjassa?
Takavuosina ne tahtoi jumia tai ohjaus ei pelannut toivotulla tavalla.

Romikselta toinen tilalle ja kokeilee, ennen isompia operaatioita.
Onhan siinä koneen etupäässä yksi ylimääräinen suutin, tätä hoitamaan juu.

Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy". Nimittäin jos ronskisti lähtee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ajoon, niin ei mitään ongelmia ole -- samaten ei myöskään, jos auton antaa käydä tositosikauan ennen kuin lähtee liikkeelle. Mutta käytäpä tuommoinen muutama minuutti, niin johonkin syntyy "lammikko", joka sitten ensimmäisellä kaasunpainalluksella imaistaan poltettavaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Aku P kirjoitti: Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy".
Imusarjaan. Syynä tietenkin fysiikan lait, höyrystymiset ja tiivistymiset eri paineissa.

1. Lähdet heti ajelemaan -> ilmaa virtaa reilummin -> bensa ei ehdi pisaroitua

2. Tyhjäkäyttö vähän aikaa -> ilmavirtaus pieni, alipaine suuri, kylmä -> bensaa jää imusarjan seinämiin

3. Tyhjäkäyttö kauan -> imusarja ehtii lämpenemään.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Melitos kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Sitä vaan ihmettelin että miksi ja mihin sitä bensaa sitten "keräytyy".
Imusarjaan. Syynä tietenkin fysiikan lait, höyrystymiset ja tiivistymiset eri paineissa.

1. Lähdet heti ajelemaan -> ilmaa virtaa reilummin -> bensa ei ehdi pisaroitua

2. Tyhjäkäyttö vähän aikaa -> ilmavirtaus pieni, alipaine suuri, kylmä -> bensaa jää imusarjan seinämiin

3. Tyhjäkäyttö kauan -> imusarja ehtii lämpenemään.
Niinniin. Jotain tuommoista mää olen itsekin järkeillyt, mutta miksi näin tapahtuu vain mun autossa -- ei muissa tuttavapiirin M103:ssa eikä siitä ole mu utenkaan ollut näiden osalta puhetta. Sitä paitsi eikö suutin kuitenkin töräytä lastinsa ( :roll: ) aika lähelle imuventtiiliä. Eikö se benzina siitä nyt pyttyyn päädy ennemmin kuin imusarjaan. Vai voiko suutin jostain saumasta falskatessaan heittää aineet "reisille" eli jonnekin ihan väärään paikkaan. Mielenkkintoista nimittäin on, että jos auton käynnistää, antaa käydä vaikka 15 s ja käyttää kerran kierroksilla, tätä "kerääntymisilmiötä" ei synny -- vaan ainoastaan silloin, jos koneen starttaa kaasuun koskematta ja jättää se pihaan rouskuttamaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viikonloppuna pirssi sai seistä tallissa, kun ei ollut mihinkään asiaakaan. Kellokytkin orjuutettiin sitten ehtoolla hehkuttamaan lohkoa + sisätilaa kahden tunnin verran.
Eipä tuossa mitään kummallista ollut, katoksessa pakkasta ei ollut aivan niin paljoa kuin taivasalla ja jopa vaihdetaaki ja polkimet liikkuivat suunnilleen normaalisti. Enempiä vastuksia ei ollut havaittavissa pyörien pyörimisessäkään.
Ei tunnu pakkanen nostavan kulutustakaan, jos lohkosta lähtee. Viime jakson maitti oli 8,8 litraa. Ilmeisesti kylmä keli nostaa pannun hyötysuhdetta jonkin verran. Mutta ei tuohon lukemaan sitten yli 90 km/h mittarinopeuksia juuri ajettukaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Aku P kirjoitti:Eikö se benzina siitä nyt pyttyyn päädy ennemmin kuin imusarjaan. Vai voiko suutin jostain saumasta falskatessaan heittää aineet "reisille" eli jonnekin ihan väärään paikkaan.
Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa?

Itselläni Volvossa ollut näillä yli 20 asteen pakkasilla vähän samaa ongelmaa, tosin suoraruiskussa pisaroituminen voidaan käytännössä melkein unohtaa.
Omalla kohdalla todennäköisin syy on jumittava lämpöaikakytkin (joka siis katkaisee lisäilmaluistin toiminnan).
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti: Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa? .
Jep. Tai lähinnä kai pitäisi puhua jostain imukanavasta, varsin lähellä venttiiliä kumminkin ymmärtääkseni ovat. Eihän suoraruisku-bensakoneita ole sitten lokinsiiven nähty kuin viime vuosina, nämä geedeeiit sun muut.
Tietty vaikkapa kaapon instituutti voisi välillä heittäytyä asiaviihteestä huuhaan pariin ja testata omassa m103-masiinassa, josko vastaavaa oiretta ilmenee?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Minnekäs se kylmäkäynnistyssuutin ruikkii soppansa? Käsittääkseni sen pitäisi olla melkeinpä heti kaasuläpän jälkeen.
Viimeksi muokannut Melitos, 06.2.2006 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29271
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sunnuntaiaamuna ajoin 124 200D -90:llä noin 40 kilometriä 30 asteen pakkasessa.

Moottorin lämpömittari nousi 4 kilometrin ajolla ja pysyi tasaisesti 90 korvilla.
Autossa oli riittävän lämmintä, takki auki sai ajella ja teki mieli jopa pienentää lämpöä.

Vastaavasti ajoin omalla Volvollani suunnilleen samanlaisessa pakkasessa, säätörullat 25 asteessa ja hyvin tarkeni.
Lämpömittarin nouseminen normaaliin vaati 10 kilometrin ajon.
Niin kuuma ei ollut kuin mersussa, tosin en kokeillut kuuminta asentoa säätöön.

Molemmissa takasivulasit jäässä.

Pussimersulla ajelin eräänä päivänä myöskin noin 50 kilometriä ja pakkasta oli 30 korvilla; auton sisätilojen täydellinen lämpiäminen vaatii noin 15 kilometrin ajon, jonka jälkeen autossa tarkenee t-paitasillaan.
Takaosan lasit eivät ole koskaan huurussa / jäässä, etuovien lasit kylläkin - ja tuulilasin keskellä pystysuuntainen kaistale.

-------------------------------------------

Tänä aamuna töihin lähtiessä totesin että on unohtunut laittaa volvo lämmitykseen, kokeilin muttei lähtenyt ensistartilla joten annoin olla > pussimersua kokeilemaan > ei lähde.
Menin sitten Suzukilla töihin, on se hyvä että on taloudessa yksi pakkastapelkäämätöntä merkkiä oleva ajopeli. :shock:
wiimax.fi
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

kattelin et kepössa oli suisa haapavedellä myynnissä etkai vaan ole laittanut myyntiin :?:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29271
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei toki. :shock:
Eipä noita täällä montaa ole, yksi väriltään harmaa on pari kertaa tullut vastaan, liekö se sitten. :D
wiimax.fi
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Aku P kirjoitti:
raul kirjoitti: Voi toki olla että suuttimenkärki falskaa juuri sen verran että se aiheuttaa nimenomaan tuota pisaroitumista tms... Uskoakseni Akun tapauksessa homma menee pitkälti juurikin niin kuten Melitos asian selvensi, sillä eikös vielä M103:ssakin suuttimet ole imusarjassa? .
Jep. Tai lähinnä kai pitäisi puhua jostain imukanavasta, varsin lähellä venttiiliä kumminkin ymmärtääkseni ovat. Eihän suoraruisku-bensakoneita ole sitten lokinsiiven nähty kuin viime vuosina, nämä geedeeiit sun muut.
Tietty vaikkapa kaapon instituutti voisi välillä heittäytyä asiaviihteestä huuhaan pariin ja testata omassa m103-masiinassa, josko vastaavaa oiretta ilmenee?
Kyllä kyllä, lähestyin asiaa siltä kantilta että onko suutin imuventtiilin takana kannessa vai imusarjassa. Käsittääkseni M103:ssa on nimenomaan imusarjassa mutta kuitenkin melkoisen lähellä venttiileitä :wink: voin erehtyäkin, sillä perehtymiseni tuohon koneeseen on olematonta.

Melitoksen kysymä lisärikastussuutin on kaikissa K(E)-jeteissä imusarjassa kaasuläpän takana.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Melitos kirjoitti:Minnekäs se kylmäkäynnistyssuutin ruikkii soppansa?
Sinne imusarjaan se pissii miten sattuu, ainakin K-Jetronicissa.
Ja jos tekee tota mistä nuo kertoilee, vika on siinä suuttimessa imusarjan päällä, tai sen ohjauksessa.
Yleensä itse suuttimessa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aamutuimaan näkyi eräällä pihamaalla Pösö 106, sellainen vanhempi kantikas malli, antavan 850 Volvolle virtaa. Kerran näinkin päin :shock:
Tosin ajattelin ensin aseltelman olevan se todennäköisempi eli toisin päin, mutta kyllä vaan se sauhu nousi Pökötin pakarista ja Volvo oli hiljaa ikkunat jäässä.

Yhtään Mersua ei ole havaittuna tällä pakkasjaksolla tien poskessa. Toisaalta takseja on nyt liikenteessä ennätysmäärä, joten onkohan tiisselit jätetty kotiin... :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Kumma juttu kun tällä pakkasaallolla olen nähnyt joka päivä useita autoja tienposkessa, silloin edellisten (ekojen) pakkasten aikana en yhtään. Ensi talveksi vaihdan ysikymppisen termostaatin, näyttää ettei nouse millään yli 80 asteen lämmöt vaikka siihen lukemaan kyllä nopeasti. Nyt ei vain viitsi alkaa. Odottelin tuossa syksyllä, kun jännitteensäädin pari kertaa temppuili, josko se tulisi piankin tiensä päähän ja arvelin pakkasilla näin käyvän. Paaaskat, nyt se vasta toimiikin, kertaakaan ei ole ABSivalo syttynyt. Höh.

Pesemäänkin auto pitäisi päästä, mutta ei viitsi kun ovitiivisteet raksuu sitten vaikka kuinka kuivaisi.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

vloppuna ajelin niin kun ajoi 110mk/h niin lämmöt rupes nóusemaan ajoi hiljempaa niin laski tas...no hetken ihmettelin ja päätin laittaa syylarin eteen pahvia=>ongelma poistui...ilmeisesti oli niin laihat aineet että jäätyi syylariin kun ajoviima nousi.... :lol: :lol: :lol: pahvin kanssa ei mitää robleemaa...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

NicNac kirjoitti:...110mk/h...

aika kallista, paljonko se on euroina? :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10746
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nissani sano aamulla, että öyv, naks, hrmmm... Eli vaikka akku on finaalissa oli siinä vielä sen verran voimaa, että hörähti tulille.

Mersu sivistyneesti roikan nokassa ajastettuna... Sillä käytiin asioilla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

[jimi] kirjoitti:
NicNac kirjoitti:...110mk/h...

aika kallista, paljonko se on euroina? :lol:
mä elän aina markoissa katoo...niin ja tuo on talvilaadulla...kesälaatulla sitte 100mk/h
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Hehku pimeni :shout:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tommi P
Viestit: 105
Liittynyt: 07.10.2005 18:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tommi P »

Golffin akku kuoli sitten lopullisesti tänä aamuna, rest is piis :pope: Mersulla akkukauppaan ja pihalla pimeässä -22 pakkasessa uusi tilalle, ja taas rokkaa. Seuraavaan vikaan asti :shout: Ei ole VAGine talviauto, ei. Ainakaan tämä yksilö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”