Volvon ja mersun rinnakkainasettelu

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Volvon ja mersun rinnakkainasettelu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Minulle on tullut sellainen käsitys(vaikka mersumies olenkin), että olisi huomattavasti helpompaa löytää käytettynä hyvä volvo kuin vastaava mersu. Taksiajossa olen nähnyt ja ajanut paljon esim. S/V70 mallin autoja. Minusta volvon kori on erittäin laadukas. Ruostumisongelmista ei taida olla tietoakaan. Olen listannut alle kokemiani mersun ja volvon malleista MB C W203 200 cdi Volvo V70 D5, ja auton tiloihin en ota kantaa kun autot ovat eri kokoluokasta.


Mersu parempi näillä osa-alueilla:
-Viimeistely
-hallintalaitteet
-ajettavuus ja alusta
-monitoimiviiksi (tästä ei ole kaikki samaa mieltä)
-äänieristys, poislukien tyhjäkäynnin kuuluminen sisälle
-takavetoisuus
Volvo parempi näillä osa-alueilla:
-penkit
-korin säilyminen ruosteettomana
-automaatin toiminta, voi johtua tehokkaammasta moottorista
- volvo menee suoraan-ajettavuus maantiellä selkeää
-takalasin pyyhkimen käyttökatkaisin

Lopuksi: kun olen kysellyt volvoista ja mersuista auton omistajilta, niin tiedot ovat ristiriitaisia. Joillakin mersut pysyvät ruosteettomina (valmistusvika :D ) ja viattomina. Volvojen ruostumisesta ei tarvi puhua mitään-ne ei ruostu. Jos kuuntelisi kaikki mitä ihmiset sanoo, niin ei voisi ostaa mitään autoa. Vaikka mersumies olenkin, niin en voi haukkua volvoa millään tapaa. Taksiajossa takana 260 tkm. melko huoletonta kilometriä. En pysty millään sanomaan kumpi on kestävämpi auto ainakaan tässä vaiheessa. Kumpikin on mennyt saman verran jättämättä tielle. Toki huollossa on varmaan ennakoitu ja liteltu osia kumpaankin, joista en tiedä mitään. Mutta se on varmaa, että mersu on hieman parempi auto kokonaisuutena ehjänä ollessaan. Mersu on hyvä joka osa-alueessa ehjänä ollessaan. Mutta mersuhan on kalliimpikin. Volvossa on sellaisia halvan auton oireita, joita mersuissa ei ole ollut vuosiin. Volvo V70 voi käynnistää uudestaan vaikka auto jo kävisi-ei starttilukkoa. Ikkunan sähkösäätö ergonomisesti vaikeassa paikassa ja virtalukko tuntuu asennoltaan ja toiminnaltaan vanhalta mersun elektronisen avaimen jälkeen. Ikkunan sivulistat irtoavat painepesurin voimasta.
Toisaalta mersussa on ominaisuus, jota ei pitäisi tänäpäivänä missään nimessä olla tuohon hintaluokkaan-ruostuminen. Sitä en ymmärrä oikein vieläkään. Seuraava E-mallin onnistuminen tulee olemaan tärkeä tavoite tehtaalle.
Ja vielä: jos pitäisi ostaa 90-luvun puolivälin volvo tai mersu bensana vaikka kakkosautoksi niin helpompi olisi löytää hyvä volvo.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Volvon ja mersun rinnakkainasettelu

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kardaani kirjoitti:Volvo V70 voi käynnistää uudestaan vaikka auto jo kävisi-ei starttilukkoa.
suom. huom: kaksoiskäynnistyksen esto

Tästäpä voi muuten tulla mielenkiintoinen keskustelu.
Itselläni kun ei uudemmista Volvoista ole kokemusta.
Onkohan se seuraava meilläkin ?
Tosin etuvetoisuudesta johtuen, pitäisi katsella AWD -malleja, joiden kestävyydestä lienee vielä vähemmän tietoa :?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jotenkin se volvon tuntuma ei sytytä. Jos ihan pakko merkkiä olisi vaihtaa niin kyllä se tuonne baijerin puolelle menisi tai sitten audin suuntaan, mistä ihmeestä tämä volvovouhotus on syntynyt?

Helppo vertauskohta on isäukon pihalla, vanha volle 740 ja sitä kun alkaa vertaamaan menoltaan samanvuotiseen 124:ään niin kyllä se ero on ollut jo silloin huima ja samaa luokkaa se on vieläkin.
Ihmetellä täytyy että tuokin rahjus on aikanaan ollut ns. parempien ihmeisten auto....aivan järkyttäviä, mersu osasi tehdä auton jo silloin kun volvo vasta harjoitteli.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Boss kirjoitti:Helppo vertauskohta on isäukon pihalla, vanha volle 740 ja sitä kun alkaa vertaamaan menoltaan samanvuotiseen 124:ään niin kyllä se ero on ollut jo silloin huima ja samaa luokkaa se on vieläkin.
Ihmetellä täytyy että tuokin rahjus on aikanaan ollut ns. parempien ihmeisten auto....aivan järkyttäviä, mersu osasi tehdä auton jo silloin kun volvo vasta harjoitteli.
Nyt Volvo on harjoiteltuaan oppinut niitä autoja tekemään ja mersu taas on jättänyt harjoittelun vähemmälle ja unohtanut miten niitä autoja tehtiinkään :roll:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10704
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Itselläni on nyt noin 10tkm täynnä Volvon ratin takana. Service valo muistutti aamulla, että varaappa huoltoon aika. Maanantaina mennään öljynvaihtoon ja samalla huollatan ilmastointilaitteen.

Ajokokemukset ovat hiukan erilaisia, onhan autojen vetotapakin eri. Ex 200d:tä ei viitti ees verrata suorituskyvyltään tuohon Volvooni. Autot ovat kuin eri planeetalta tehon ja varusteiden suhteen. Molemmat ovat hyviä ajaa ja molemmat menee kohtalaisen vähällä ruoalla. Volvon ratissa tykkään istua ja tykkäsin ajaa Mersullakin. Kärryä en vielä Volvolla ole pahemmin vetänyt kun ei sitä asuntovaunua saatu kaverille aikaseksi taannoisella Turun turneella.

Kumpi se sitten Pappia miellyttää... Molemmat miellyttää. Jos olisi hyvä W124 samoilla varusteilla kuin Volvoni niin valinta olisi erittäin vaikea. Samalla mitalla kun olisi vielä tehoakin... Kirjoittelen jossain vaiheessa enemmän kokemuksia siitä, miten minun ensimmäinen kymppitonni on Volvon omistajana mennyt. Jos uudempia autoja katsoo, S80 olisi miellyttävän oloinen kulkine ja varmasti Väykystäkin tykkäisin... Kumpi sitten antaisi rahalle enemmän vastinetta?

Ai niin, Volvon penkit ovat kuin tehty tämmöselle pätkälle kuin minä olen...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pappi kirjoitti:Itselläni on nyt noin 10tkm täynnä Volvon ratin takana. Service valo muistutti aamulla, että varaappa huoltoon aika. Maanantaina mennään öljynvaihtoon ja samalla huollatan ilmastointilaitteen.

Ajokokemukset ovat hiukan erilaisia, onhan autojen vetotapakin eri. Ex 200d:tä ei viitti ees verrata suorituskyvyltään tuohon Volvooni. Autot ovat kuin eri planeetalta tehon ja varusteiden suhteen. Molemmat ovat hyviä ajaa ja molemmat menee kohtalaisen vähällä ruoalla. Volvon ratissa tykkään istua ja tykkäsin ajaa Mersullakin. Kärryä en vielä Volvolla ole pahemmin vetänyt kun ei sitä asuntovaunua saatu kaverille aikaseksi taannoisella Turun turneella.

Kumpi se sitten Pappia miellyttää... Molemmat miellyttää. Jos olisi hyvä W124 samoilla varusteilla kuin Volvoni niin valinta olisi erittäin vaikea. Samalla mitalla kun olisi vielä tehoakin... Kirjoittelen jossain vaiheessa enemmän kokemuksia siitä, miten minun ensimmäinen kymppitonni on Volvon omistajana mennyt. Jos uudempia autoja katsoo, S80 olisi miellyttävän oloinen kulkine ja varmasti Väykystäkin tykkäisin... Kumpi sitten antaisi rahalle enemmän vastinetta?

Ai niin, Volvon penkit ovat kuin tehty tämmöselle pätkälle kuin minä olen...
Eikö häiritse 850:n raju "yliohjautuvuus" ja tosi veltto alusta?

Mm. näiden asioiden takia meidän perheen (isän) 850 vaihtuu toden näköisesti w203 tai w211 mersuun tämän kesän aikana... Myös a4 quattro avant voi tulla kyseeseen...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

kaverillani on 740 diisseli ja edulliseksi autoksi on mun miälestä todella laadukas.Mittarissa komeilee karvan alle puoli miljoonaa ja hienosti volvo vielä raksuttaa.Kunto on kyllä mainio,mutta enempihän se pitäjästä on kiinni.Vähän löysähkö alusta siinä on mutta nykyisin on madallus sarja joten volle jäykistyi sopivasti.Kulku puoli on kohtuullinen vapaasti hengittävältä.Penkit ovat mukavat mutta kyllähän kuskin penkki on siitä normaali kohdasta rikki.Muitakin pikku osia on sisustasta halkeillu kuten kojelauta ja muita pikkunippeleitä.Mutta laatuvaikutelma syntyy.

oma 200D tuntuu silti kodilta ja vaikka kukaan ei oo aurauksia siitä säätänyt niin silti se tuntuu kodilta.Mersun koppi on tilavampi ja tyylikkäämpi.Penkki on vähän risahtanu,mutta muuten ihan ruodussa.Kopassa kuppaa kuten vollessakin,mutta etulokarit ei paljoa maksa.

Mutta jos en olisi mersua ostanu niiiin voisin täysin ajella 740 volvolla...eikä tekisi pahaakaan.

uudemmista ei suurempaa kokemusta ole.Sedän s70 ja s60 pelasi moitteitta mutta autojen pitääkin pelata kun mittarissa on alle 100tkm.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10704
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

"Jube kirjoitteli" Eikö häiritse 850:n raju "yliohjautuvuus" ja tosi veltto alusta?


Hmm. Alusta toimii perää lukuunottamatta hyvin kun malttaa ajella rajoitusten mukaan... :wink: Perän joustot voisivat olla kovemmat, mutta siitähän pääsisi vetovaunujousilla :D Tiiä sitten miten kovaksi menisi.

Ohjaus on ehkä äkkiseltään tarkka, mutta tottuuhan tuohon. Mersussa kun oli keskialue mielestäni tunnoton (205/60 15"). Volvossa on 195/60 15". Ei ole aiheuttanut ongelmia, eikä häiritse...

Pitää ottaa huomioon, että tuollakin vollella on ajettu noin 340tkm, joten varmaan jossain vaiheessa pitää alkaa iskareita yms vaihtamaan. Kiitos huonojen teiden, joita pitkin joutuu ajelemaan kun menee leipää tienaamaan.

Makuasioita... :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

"kemijärven isännän raapustamaa"
Eikö häiritse 850:n raju "yliohjautuvuus" ja tosi veltto alusta?

raju yliohjautuvuus :?: miun mielestä volle on aika hyvin balasissa ei puske liikaa ei tarjoo perrääkään liikoo (vaikka ruotsalainen onkin)

vakiona kasipätkän alusta on aika sopeva, omassa alusta on perseestä -40mm jouset, jotku monroen pas*at iskarit(reflex?) ja 205/45-17 kummit
voin sannoo että röykyt tuntee :evil:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

No ei tähän voi enää muuta todeta kun että: Mazda6. :ope:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

V70 volvon alustan velttouden tuntee hyvin kun ajaa 90km/h ja kääntää rattia nopeasti puolelta toiselle. Koko korin jouston sivuttain tuntee selvästi. C-mersu ohjautuu tarkasti ja pysyy koko ajan erittäin vakaana nopeassa ohjausliikkeessä. Volvoa vedätettäessä alhaisilla nopeuksilla reippaasti, niin ohjaus hakee suuntaan ja toiseen. Kaarreajossa ohjaus keskittää aivan liian rajusti. Kun käden päästää ratista kurvissa niin auto suorastaan riuhtaisee ulos. (Kuka käskee ajaa ilman käsiä) Nuo on sellaisia pieniä, mutta tärkeitä juttuja, joiden perusteella mersu sopii käteen paremmin. Takaveto tekee auton. Mutta lopultakin volvo on kuitenkin hyvä auto hinta-laatu-suhteeltaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kardaani kirjoitti:V70 volvon alustan velttouden tuntee hyvin kun ajaa 90km/h ja kääntää rattia nopeasti puolelta toiselle. Koko korin jouston sivuttain tuntee selvästi.
Kyllä tuo minun Mursukin nuljuu tuollalailla. Liekö sedani jämympi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

kardaani kirjoitti:V70
Kaarreajossa ohjaus keskittää aivan liian rajusti. Kun käden päästää ratista kurvissa niin auto suorastaan riuhtaisee ulos. (Kuka käskee ajaa ilman käsiä)
ja mersu pyörii parkkipaikalla vaikka viikon yksinään ympyrää :lol:
oisko tuo volvossa sitä suuntavakautta :shock: voi ajaa halutessaan vaikka kaistan jompaa kumpaa laitaa eikä seilata viivojen välissä :roll:

autot on aika erityylisiä ajettavuudeltaan
mersu lepposa ei niin tarkka
volvo jämäkkä ja tarkka
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Harju kirjoitti:ja mersu pyörii parkkipaikalla vaikka viikon yksinään ympyrää :lol:
Melkein tipahdin jakkaralta. :lol: :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Selkeesti on mies perillä asioista ja osaa kuittailla :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muahahahaa tuota Harjun kommenttia. :lol:
Eikö häiritse 850:n raju "yliohjautuvuus" ja tosi veltto alusta?
kyseli Jube.
Juben isän kannattaa viedä Volvo ammattilaisen tutkittavaksi ja laitattaa paikat kuntoon jos aikoo sillä vielä ajaa. 8)
Kuulostaa nimittäin hengenvaaralliselta...

Takavetohan se 850 saisi olla, mutta ei missään tapauksessa "ei-asdeetä-sutii-talvet-risteyksessä-paikallaan-ja-jää-joka-kinokseen-kiinni-niinku-mersuttekee"-malli.

...tai oikeastaan 124 korissa 850 penkit ja hallintalaitteet + 2,5 TDi kone (jossa 300D äänet :D ), ASD tai mieluummin neliveto niin jopa kelpaisi tiilerille. :idea:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dealer kirjoitti: neliveto

Tiileri puhuu asiaa,jälleen kerran.

Työkaverin porukoilla joku farmarin näköne volvo,pikkasen enemmän maavaraa kuin tavallisessa,neliveto siis.Ei kauhian vanha,jonossa korjaamolle,kuulemma tyyppivika vollen nelikoissa,kulmavaihe tms.menny,mikälie.
Mutta ei ole vissiin volvon nelikot vahvimmasta päästä :roll: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Varmaan topicin aloittaja puhui uusikorisen v70 ajettavuudesta, ero on iso!
Vanha on sekä pintakova että löysä, uusi ei kumpaakaan.
Ja on volvossa tuplastarttauksen esto, tosin sähköinen(ainakin muistaakseni, ei ole tullut tarvetta käynnistää käyvää autoa) :shock:
Eikä uusikorinen(D5) ole paha-ääninen sisältä, ainakaan jos vertaa mazda 6.. :lol:
Volvo on ihan laadukas peli, omat vikansa siinäkin mutta ei niitä kovin moni omistaja ole moittinut vrt. mersu.
(ei, en tarkoita foorumin väyrysläisiä)

Niin ja volvon neliveto ei ole häävi, ainakaan vanhakorisen.
Jos ei kulje niin kromaa se.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Vain kuorma-autoissa Volvo vetää pidemmän korren, jos ammattikuljettajilta kysytään :wink:
Mersuja
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:Muahahahaa tuota Harjun kommenttia. :lol:
Eikö häiritse 850:n raju "yliohjautuvuus" ja tosi veltto alusta?
kyseli Jube.
Juben isän kannattaa viedä Volvo ammattilaisen tutkittavaksi ja laitattaa paikat kuntoon jos aikoo sillä vielä ajaa. 8)
Kuulostaa nimittäin hengenvaaralliselta...

Takavetohan se 850 saisi olla, mutta ei missään tapauksessa "ei-asdeetä-sutii-talvet-risteyksessä-paikallaan-ja-jää-joka-kinokseen-kiinni-niinku-mersuttekee"-malli.

...tai oikeastaan 124 korissa 850 penkit ja hallintalaitteet + 2,5 TDi kone (jossa 300D äänet :D ), ASD tai mieluummin neliveto niin jopa kelpaisi tiilerille. :idea:
Volvo on ollut meillä aivan uudesta ja samanlainen on ollut aina. Ei paljoa uakalla "kokeilumielessä" rattia heilutella asfaltilla ku ajelee...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Semmostahan se on, sitä ei huomaa kun ominaisuudet huononevat vuosien saatossa pikkuhiljaa. :roll:
Välystä vähän siellä täällä, iskarien vaimennusteho huono ja nelipyöräsuuntaus unohtunut teettää. :(
Renkaatkin kenties ehtoopuolella ja rengaspaineet tarkastamatta. :(

En uskaltaisi edes ajaa sillä Volvolla. :fillari: :(
Avatar
goslar
Viestit: 84
Liittynyt: 25.2.2006 21:48

Viesti Kirjoittaja goslar »

Jonkin verran on kokemusta myös Volvo S60- mallista. Kardaanin kanssa olen kyllä samaa mieltä noista eroista. Tosin tuolla 203 mallilla ei ole takana kuin kaksi vuotta niin ei siitä ruostumisesta vielä tiedä.

Yksi asia Volvossa jäi mieleen. Minulle penkit oli kuin tehdyt. Täysi kymppi arvosanaksi.

Volvo vain ei muuten sytyttänyt. Joku varmaan osaa eritellä asian paremmin mutta itse sanon vain; Ei passannut käteen.

Mersun jälkeen on eräs kolmekirjaiminen merkki myös minulla vahvoilla, paitsi jos kaikkien ennakko odotusten jälkeen mersu sattuukin kestämään käytössäni niin voipi olla seuraavakin auto MB.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:Semmostahan se on, sitä ei huomaa kun ominaisuudet huononevat vuosien saatossa pikkuhiljaa. :roll:
Välystä vähän siellä täällä, iskarien vaimennusteho huono ja nelipyöräsuuntaus unohtunut teettää. :(
Renkaatkin kenties ehtoopuolella ja rengaspaineet tarkastamatta. :(

En uskaltaisi edes ajaa sillä Volvolla. :fillari: :(
On varmaan syytä noissa mainitsemissa asioissakin...

Renkailla ajettu 1 kesä ja koko autolla vähän yli 100tkm...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

V70, jolla olen ajellut on vuoden 2004 mallia ja siinä ei ole kaksoiskäynnistyksenestoa(ei ole sitä facelift-mallia). Äänieristyksestä on sellainen ero mersun hyväksi(vaikka c-malli on pienempi auto), että volvossa kun vauhtia 80km/h niin silloin odotan, että volvon vaihteisto vaihtaisi 5-vaihteen vaikka se itseasiassa on jo sisällä. Faceliftatussa mallissa 2004 äänieristystä on parannettu, tuollaisen mallin ajokokemuksia minulla ei ole. Automaatti asennossa W (talvi) volvo lähtee liikkeelle todella raskaantuntuisesti. Mersussa C(säästö) asento on ihan ok ja sillä tulee ajeltua pääosin.
Laitetaan nyt vähän kiihtyvyyslukuja ym. vaikka moottorit eri kokoisia. Paikaltaan mersu pinkaisee 200 cdi:llä ainakin uutena yllättävän ripeästi. Automaatti s-asentoon ja reilu polkaisu-renkaat vinkaisevat ja auto repäisee yllättävän hyvin (auto ei enää kiihdy noin kun 275 tkm. mittarissa. Onkohan nokistunut?, tai turbo ei jotenkin herää ihan alhaalta) Otin kokeilumielessä pari liikennevalolähtöä opel astra 1.8(tehokas versio) kanssa, jolle luvataan 8 s. nollasta sataan. Mersu repäisee kahden auton kaulan heti ja ainakaan 0-60 km/h opel ei pääse ihan rinnallekkaan. Lähdöt ovat varmaan hankalia tuollaiselle keppivaihteiselle kohtuullisen tehokkalle pikkuautolle. 200 cdi:hän vääntää huiput tosi alhaalla, joten heti liikutaan 270 nm:llä.
Paikaltaan lähtiessä volvon D5 jää liikennevaloissa myös-kokeiltu kaverin kanssa useasti. Jotta volvolla saa kunnon lähdön niin kierroksia on pidettävä jarrua vastaan ylhäällä-sitten lähtee sekin. Vääntöähän volvossa on n. 25 % mersua enemmän. Volvo painaa enemmän ja muistaakseni maksismivääntö ei tule ihan niin alhaalla kun mersussa.
Kiihdytys välillä 60-90 sujuu mersulla 5. sekuntiin ja volvolla jonnekkin 3 ja 3,5 sekunnin väliin. Eli kun vauhtiin päästään niin vitonen rupee repimään koppaa jo mukavasti. Volvon oma dieseli on minusta erittäin taloudellinen peli-yllättävänkin. Ei taida jäädä 200 cdi:stä yhtään.
Vaihtelun vuoksi kiva ajella välillä eri autoilla. Pitää olla avoin myös muille merkeille. Jos kritisoi volvoa niin kannattaisi vaikka ostaa sellainen ja ajella pari vuotta niin sitten olisi oikeus antaa objektiivistä kritiikkiä. Vaikka molemmat autot MB ja volvo on ok, niin kumpaakaan en ostaisi omaan käyttöön. Kun työssä noita ajelee niin on jo kyllästynyt. Oma W123 tuntuu ihan ok:lta-keppivaihteisella on kiva vaihtelun vuoksi ajella.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jube kirjoitti:
On varmaan syytä noissa mainitsemissa asioissakin...

Renkailla ajettu 1 kesä ja koko autolla vähän yli 100tkm...
Joo,paaliin vaan.

Volvoissa ei kyllä ole yhtään mallia minkä haluaisin :roll: Vanhemmat on vähän sellasia..no ei vaan oikein sytytä,ja uudemmat sitten etuvetoja :evil: Muuten tuollaisen uudemman voisi vaikka hommatakin.Varmaan ihan hyviä autoja mutta kun ei niin ei oikein herätä omistushaluja :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton pyöränkulmat saadaan pieleen 10 kilometrin ajolla saati sitten 100000 kilometrin, eikä tarvitse montaa milliä olla pielessä niin ajettavuus on kokonaan kateissa.

Satakaksnelkku on kyllä jämäkkä ja hyvä ajettava, kunnossa ollessaan lie parempi kuin samanikäiset Volvot ellei Mersujen puoltamistaipumusta ja ohjauksen olematonta palautusta oteta huomioon.

Osalla mersumiehistä on sitten tapana tuhota ne hyvät ajo-ominaisuudet tyystin laittamalla alle 45-60 mm madaltava jousisarja tai jopa katkomalla orkkisjousista kierrostolkulla pois. :shock:

Komeus kruunataan 18-19- tuumaisilla vanteilla ja erittäin matalaprofiilisilla renkailla. :idea:

Tyylikäs ja hieno on Mersu sitten (minunkin mielestäni), mutta ne "ajo-ominaisuudet" :evil: - ajaisin mieluummin vaikka vanhalla Corollalla, siinäkin on sentään jonkinlainen jousitus. :D
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

"Se jokin sinulla on." :huh:
Niin Mersu on Mersu vaekka voessa paestas.
Mersussa on enämpi statusta kun volvossa.
Se on hyvinkin valitettavaa,mutta totta,että naapurit ovat kateellisempia vm.88 mersusta kun samanikäisestä Volvosta.
Ei sillä Volvo voi hyvinkin olla seuraava auto meidän taloudessa. :lol:
Puhuu onnellinen fordin ja audin omistaja :roll:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

dealer kirjoitti: ...Mersujen puoltamistaipumusta ja ohjauksen olematonta palautusta oteta huomioon.

Osalla mersumiehistä on sitten tapana tuhota ne hyvät ajo-ominaisuudet tyystin laittamalla alle 45-60 mm madaltava jousisarja tai jopa katkomalla orkkisjousista kierrostolkulla pois. :shock:

Komeus kruunataan 18-19- tuumaisilla vanteilla ja erittäin matalaprofiilisilla renkailla. :idea:
...
Nämähän on makuasioita, puoltamistahan ei havaitse, jos ote ratista on oikea. :D (Tällaista postia on käsittääkseni lähtenyt myös "käpy-voorumilta" tm-lehden postiluukkuun. :D Tuo ohjaus on juuri hyvä tuollaisena, kunhan siihen tottuu.
Ohjauksen voimakas palautus on taas hengenvaarallinen piirre autossa kuin autossa. Tässä on meinannut "mehtä-corollakin" karata useamman kerran navetan seinään ja ties minne, kun jyrkissä kaarteissa pitäisi pitää kokoajan ratista kiini. Rasittavaa. :x Rauhallisesti palauttava ohjaus tekköö myös ajamisesta rauhallista, ei tarvihe koko ajan kiinittää huomiota kipon kulkusuuntaan. :D
BMW 318d -09
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minua kyllästyttää kun Mersujen ohjaus ei palauta risteyksissä käytännöllisesti katsoen lainkaan.
Ajaahan niillä, mutta olisi tuon voinut vuosien varrella kehittää kunnolliseksi.

Vaihtoehto 124:n puutteelliselle ohjaukselle ei ole
"ohjauksen voimakas palautus joka on hengenvaarallinen"
jota täälläkin usein esitetään ainoaksi vaihtoehdoksi, vaan ihan tuikitavallisesti palauttava ohjaus jota ei tarvitse joka risteyksessä hikipäässä veivata molempiin suuntiin. :shock:
Nämähän on makuasioita, puoltamistahan ei havaitse, jos ote ratista on oikea.
Höpsis.
Otteella ei ole mitään merkitystä asiaan - jos jollain on sellainen maku että ohjauksen pitää puoltaa normaaliajossa koko ajan niin vähemmistöön kyllä jää ajatuksineen. :D
wiimax.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Ja eikös Luoja luonut ihmiselle 2 kättä, joilla voi sitä rattia veivailla :D Minä en koe tätä palautushommaa ongelmana, ompahan jotain tekemistä ajellessa 8)
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”