Minulle on tullut sellainen käsitys(vaikka mersumies olenkin), että olisi huomattavasti helpompaa löytää käytettynä hyvä volvo kuin vastaava mersu. Taksiajossa olen nähnyt ja ajanut paljon esim. S/V70 mallin autoja. Minusta volvon kori on erittäin laadukas. Ruostumisongelmista ei taida olla tietoakaan. Olen listannut alle kokemiani mersun ja volvon malleista MB C W203 200 cdi Volvo V70 D5, ja auton tiloihin en ota kantaa kun autot ovat eri kokoluokasta.
Mersu parempi näillä osa-alueilla:
-Viimeistely
-hallintalaitteet
-ajettavuus ja alusta
-monitoimiviiksi (tästä ei ole kaikki samaa mieltä)
-äänieristys, poislukien tyhjäkäynnin kuuluminen sisälle
-takavetoisuus
Volvo parempi näillä osa-alueilla:
-penkit
-korin säilyminen ruosteettomana
-automaatin toiminta, voi johtua tehokkaammasta moottorista
- volvo menee suoraan-ajettavuus maantiellä selkeää
-takalasin pyyhkimen käyttökatkaisin
Lopuksi: kun olen kysellyt volvoista ja mersuista auton omistajilta, niin tiedot ovat ristiriitaisia. Joillakin mersut pysyvät ruosteettomina (valmistusvika

) ja viattomina. Volvojen ruostumisesta ei tarvi puhua mitään-ne ei ruostu. Jos kuuntelisi kaikki mitä ihmiset sanoo, niin ei voisi ostaa mitään autoa. Vaikka mersumies olenkin, niin en voi haukkua volvoa millään tapaa. Taksiajossa takana 260 tkm. melko huoletonta kilometriä. En pysty millään sanomaan kumpi on kestävämpi auto ainakaan tässä vaiheessa. Kumpikin on mennyt saman verran jättämättä tielle. Toki huollossa on varmaan ennakoitu ja liteltu osia kumpaankin, joista en tiedä mitään. Mutta se on varmaa, että mersu on hieman parempi auto kokonaisuutena ehjänä ollessaan. Mersu on hyvä joka osa-alueessa ehjänä ollessaan. Mutta mersuhan on kalliimpikin. Volvossa on sellaisia halvan auton oireita, joita mersuissa ei ole ollut vuosiin. Volvo V70 voi käynnistää uudestaan vaikka auto jo kävisi-ei starttilukkoa. Ikkunan sähkösäätö ergonomisesti vaikeassa paikassa ja virtalukko tuntuu asennoltaan ja toiminnaltaan vanhalta mersun elektronisen avaimen jälkeen. Ikkunan sivulistat irtoavat painepesurin voimasta.
Toisaalta mersussa on ominaisuus, jota ei pitäisi tänäpäivänä missään nimessä olla tuohon hintaluokkaan-ruostuminen. Sitä en ymmärrä oikein vieläkään. Seuraava E-mallin onnistuminen tulee olemaan tärkeä tavoite tehtaalle.
Ja vielä: jos pitäisi ostaa 90-luvun puolivälin volvo tai mersu bensana vaikka kakkosautoksi niin helpompi olisi löytää hyvä volvo.