Newton metreistä kilogrammoiksi

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Newton metreistä kilogrammoiksi

Viesti Kirjoittaja Kone »

Nm eli newton metreistä pitäisi saada taulukko tai vastaava josta voisi kattoo että monenko kilogramman voimalla pitää vääntää vaikka 25cm avaimella pulttia että on esim 12 newtonia.

Tuolla http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_metre lukee että "1 kilogram-force metre = 9.80665 Nm" eli jos on metrinen avain niin kilon painolla saa aikaan noin 10 newtonia.

Entä jos on 0,25m avain niin montako kiloa pitää laittaa painoa avaimelle että saa 10 newtonin väännön? Jos on vaikka momenttiavain rikki tai hukassa.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Perusfysiikkaa siis. M=Fr, F=ma (a=putoamiskiihtyvyys, m=massa)
a=9.81m/s^2, m=? M=momentti.

Haluttu paino saadaan siis näin:

Koodi: Valitse kaikki

M=Fr
M=mar
m=M/ar
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kiitos:
m = M / ar = 12Nm / (9,81kg/m2 * 0,25m) = 4,89 kg

Tuosta kun vielä yksinkertaistais tuon 9,81 = 10 ja sitten sopivasti kaavaa muokkaisi niin saisi sellaisen kaavan jota voisi päissään laskea.
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Newton metreistä kilogrammoiksi

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Kone kirjoitti:... eli jos on metrinen avain niin kilon painolla saa aikaan noin 10 newtonia.

Entä jos on 0,25m avain niin montako kiloa pitää laittaa painoa avaimelle että saa 10 newtonin väännön? ...
Jos saman momentin haluat neljä kertaa lyhyemmällä vääntövarrella niin neljää kertaa enemmän pitää laittaa painoa eli neljä kiloa. Momentti on varsi kertaa voima.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jos autossa on 200Nm vääntöä niin 20kg voimalla metrisellä vääntövarrella pitäisi renkaat paikallaan. Kuulostaa vähältä :)
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kone kirjoitti:Jos autossa on 200Nm vääntöä niin 20kg voimalla metrisellä vääntövarrella pitäisi renkaat paikallaan. Kuulostaa vähältä :)
Ei pitäisi renkaita paikallaan, koska välissä on vaihteisto- ja perävälitys. Kampiakselin päästä kyllä.
S210 220 CDI -02
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MatKa kirjoitti:
Kone kirjoitti:Jos autossa on 200Nm vääntöä niin 20kg voimalla metrisellä vääntövarrella pitäisi renkaat paikallaan. Kuulostaa vähältä :)
Ei pitäisi renkaita paikallaan, koska välissä on vaihteisto- ja perävälitys. Kampiakselin päästä kyllä.
Niin ja sitten niitä vetäviä renkaita on kaksi tai neljä... tai yksi tai kolme :D
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

No entäpä semmoinen jos mopo painaa 200kg, 100kg per rengas. Paljonko tarvitaan vääntöä että keula nousee kaasulla ykkösellä jos:

Primary reduction ratio: 1.604:1 (48/77)

Gear ratio I: 2.538:1 (13/33)

Gear ratio II: 1.941:1 (17/33)

Gear ratio III: 1.579:1 (19/30)

Gear ratio IV: 1.381:1 (21/29)

Gear ratio V: 1.250:1 (20/25)

Gear ratio VI: 1.160:1 (25/29)

Final reduction ratio: 2.563:1 (16Tx41T)

Vähän mutkikkaampi :?:
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mikä on massakeskipisteen korkeus ja akseliväli? 8) Ja takarenkaan dynaaminen vierintäsäde?
S210 220 CDI -02
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Täälläkin vaan lasketaan leikkiä kun ei ole mitään käsitystä korkeammasta tietämyksestä. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Jos akseliväli 2m, massapisteen korkeus 0,5m ja Rdyn 0,32m (190/55R17). Voimansiirron kokonaishäviö 10%.

Momenttiyhtälö: x*0,5m - (200kg*9,81m/s2)*1m = 0
x = 1962 Nm/0,5m
x = 3924 N (=työntövoima)
Kokonaisvälitys = 10.434:1
Vääntömomentti takapyörällä: 3924N*0,32m = 1255,68 Nm
Vääntömomentti moottorilla: 1255,68 Nm/10,434 = 120,35 Nm josta vähennetään häviöt 10% 120,35Nm/0,9 = 133,72 Nm <- kunhan on yli tuon niin keula nousee.
S210 220 CDI -02
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Eikös tähän laskelmaan tarvita myös massakeskipisteen vaakasuuntainen etäisyys taka-akselista? Jaa tuossa onkin oletettu akseliväli/2.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jani_LPR kirjoitti:Eikös tähän laskelmaan tarvita myös massakeskipisteen vaakasuuntainen etäisyys taka-akselista? Jaa tuossa onkin oletettu akseliväli/2.
Jep, massajakauma 50/50 kuten tehtävänannossa mainittiin :lol:
S210 220 CDI -02
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Nyökkäyskeskiöiden pystysiirtymä jousituksen ja renkaiden joustoliikkeen funktiona voitaneen olettaa kummassakin tapauksessa lineaariseksi kuten myös alustan kumikomponenttien kumulatiiviset elastiset liukumat ominaisvärähtelytaajuutta korkeammilla vaimennetuilla värähtelytaajuuksilla. Vai? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Mutta poikittain asennettu viisisylinterinen rivimoottori kumoaa keulimisoption, sillä sen taipumus täydelliseen tasapainoon vastustaa moottoripyörän kääntyvää liikettä takapyörän suhteen. Tämä moottorimalli sulkee momenttipisteet toistensa suhteen, joten sillä on taipumus vaimentaa tai kumota kokonaan erilliset momenttivaikutukset.















:lol: :lol: :lol:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

thabandit^ kirjoitti:... poikittain asennettu viisisylinterinen rivimoottori kumoaa keulimisoption... ...sulkee momenttipisteet toistensa suhteen, joten sillä on taipumus vaimentaa tai kumota kokonaan erilliset momenttivaikutukset...
Mutta vain mikäli kyseessä on Mersun tai ehkä Volkkarin moottori. Todellisen potentiaalisen voimakoneen voi asiantuntija tunnistaa muutenkin, mutta mitäpä sitä kaikkea tietämättömille paljastamaan. Eivät kuitenkaan ymmärrä kuinka edesvastuutonta on itse tai jossain pajalla tehtaalla optimoituja ominaisuuksia peukaloida. :ope:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Mun mopossa vääntö 63 Nm @ 8500rpm, 100hp tehoa. Aika paljon tarvii keventää että lähtee mopo keulii :)
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kone kirjoitti:Mun mopossa vääntö 63 Nm @ 8500rpm, 100hp tehoa. Aika paljon tarvii keventää että lähtee mopo keulii :)
Luultavasti akseliväli on kuitenkin reilusti lyhempi kuin 2m ja massapiste korkeammalla, jotka parantavat tilannetta :wink:
S210 220 CDI -02
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”