MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa

Viesti Kirjoittaja Harju »

hokasin tuossa aamupäivällä etten oo koskaan ollu selevinpäin väyrysessä :shock: (näin ainakin muistelisin)

no paikallisesta liikkeestä löytyi otsikossa mainittu auto :arrow: eikun koittaa.

hurautan siskon corollalla (vm-97) liikkeen pihalle siellähän väykky lojuu pölyisenä pihan nurkalla. kiertelen autoa hetken aikaa eipä siinä ihan siistin näkönen, eikun repimään myyjää pihalle jaahas ovi onkin lukossa :shock: no puhelin soitto myyjälle joka lupaa olla 5 minuutin sisällä paikalla. viimen n.10min. kuluttua myyjä kaartaa pihalle siistin näkösellä ässä mersulla 8) (taitaa olla autojen katteet kohillaan :lol: )

myyjä kipasee väykyn avaimet ja yrittää pyörähyttää mesen tulille VouVouVou naks naks naks naks kas akku tyhjä no eiku boosterista virtaa koneeseen ja niin mese hörähtää tulille :D on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)

istahdan väykyn nahkajakkaralle vähän aikaa säätöjä ropellettuani saan penkin kohilleen :D vielä rattia vähän alas ja lähemmäs käsi hapuilee vipua jota ei olekkaan :shock: no aika hyvään kohtaan aatu insinööri on sen tehtaalla laitettua.

lähen lipumaan mesellä pihalta pois heti muistuu mieleen kuinka ihana automaatti onkaan. viimen pääsen isolle tielle rupean ihmettelemään et kuin mulla on näin kuuma ilmastoidussa autossa :arrow: no sieltä ei vaan tuu kylmää :evil: puhaltimestakin tulee 5 asennossa semmosen lehemän henkäys :? eiku ikkunaa auki.

yht äkkiä huomaan hyräileväni piisiä "tuuli mersua kuljettaa..." ei meinaa yks kaista riittää satasen vauhdissa :shock: :shock: mitkähän renkaat siellä on alla :?

rekka tulee perä edellä vastaan tarkista että laatikko on portti asennossa ja rupean kyttäämään sopevaa rakoa jossa pyhkäsen ohi 8) viimen tulee paikka jossa varmasti pääsee ohi :arrow: talla tiskiin laatikko puottaa pykälän tai kaks pienemmälle hä miksei mitään tapahdu :o no pääsi sillä nyt rekan ohi, mutta räväkkyys siitä hommasta oli kaukana :cry:

ajelen vielä vähän matkaa kunnes tulee sopiva paikka kääntyä takaisin, vähän reilumpi jarrutus ja maailma rupeaa katoamaan silmistä "aavistuksen ravistaa jarrut (takapää)"

tultuani takaisin liikkeen pihalle ja kerrotuani myyjälle mitä olin huomannut lenkin aikana alakaa puolustuksen puheenvuoro.

minä: ilmastoiti ei toimi
myyjä: oliko ilmastointi päällä?
minä: ainakin yritin ropeltaa kaikkia vaihtoehtoja

myyjä koittaa ilmastointia ja toteaa on varmaan freonit karannu koska se toimi vielä viime viikolla

minä: puhallus tehokin on aika heikko
myyjä: raitisilma suodatin pitää näistä ottaa aina pois niin teho paranee. lämmitys laitteen säätimet on muuten uusittu viime viikolla

minä: vähän hakee tuolla maantiellä
myyjä: johtuu varmaan renkaista autoon tulee 17" alut ja leveämmät kesärenkaat joilla ajettavuus paranee huomattavasti

alla oli fuldan kitkat 15 tai 16 tuumaset 205/65 kumit

minä: vähän laiskan nihkeä liikkumaan
myyjä: lastulla saa 170hv jonka jälkeen auto aivan eri kulkunen. lastuja saa netistä 80 eurolla

minä: jarrut ravistaa aikalailla
myyjä: joo niin ravistaa, mutta ne kyllä laitetaan kuntoon

minä: onko ovissa ruostetta?
myyjä: todennäköisesti autoa on säilytetty tallissa tai sitten ne on laitettu, koska ruostetta ei ole

takaoven tiivisteen alta löytyi kyllä jonkin verran ruostetta

jatkuu...

niin tästä on kyse
http://www.importcars.fi/mb_290tdt_1997.htm
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Nonniisa, selevä homma. Volovo vaihtoon. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)
Mitä se hourii ? :shock:
Samanlainen sepelimylly siellä on kuin Volvossasikin. :D
wiimax.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:
on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)
Mitä se hourii ? :shock:
Samanlainen sepelimylly siellä on kuin Volvossasikin. :D
hä onko :shock:
mieku luulin että se on vanhan ajan dieseli eikä mikään suoraruisku
se kuulosti niin pehemoselta :D
palijon komiampi ääni kuin vollovossa se kuulosta miltään :cry:

ookko nyt ihan varma :?: :lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Herää väkisin kysymys että mites ruma ääni siinä volvossa sitten on :shock: ?
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Näistä Mersujen koeajoista pitäisi varsinkin Volvomiähille laatia jotkin säännöt. Esimerkiksi:

1. Mersuja vaan kehutaan. Esim Volvoja haukutaan.
2. Esim Volvoja vaan haukutaan. Mersuja vaan kehutaan.
3. Mersujen tyypilliset ominaisuudet mitä em. raportissakin oli aika paljon jätetään häveliäisyys syistä vähemmälle maininnalle.
4. Se tosiasia että Mersun hinnalla saa uudemman ja paremmin varustellun Volvon on pelkästään hyvä asia. Ajelkoot vaan perheen isät Espoosta Volvoillaan.

:lol:
Kiitos ansiokkaasta raportista :D
Mukavaa luettavaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10647
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Minä se ajattelin, että Harju olisi käyny Savinaisen Seppolta hakemassa farkku Vollen, josta soiteltiinkin Harjun kanssa...
Hyvä raportti...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Jotta nyt ei ihan "väykkäsokeus" :happy: iskisi niin kommentoidaans kanssa:

ilmastointi: jos kylmäpuoli on kunnossa ja sisäilmasuodatin max. 1v vanha niin sisälle saa tommoset +5 astetta kevyesti vaikka ulkona on +30. Kokeilin nimittäin tuossa männäviikolla. Säätönamikat kylmälle ja puhallus viitoselle niin flunssa on taattu :mrgreen: .

kiemurtelu: jos alusta on kunnossa ts. nivelissä ei väljyyttä ja kulmat kohdallaan kyllä väyrynenkin suoraan kulkee jos alla on normaalit kesäkumit. Ne kitkarenkaat eivät todellakaan ole kesärenkaat. :evil:

jarrujen nypytys: takasatulat jumissa ja levyt kierot.

Näyttääpi olevan nahkapenkit ilman perslämmitystä, lienevät pikkusta vailla kylmät persiiseen talvella :eec:
. . .
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

zyys kirjoitti: Näyttääpi olevan nahkapenkit ilman perslämmitystä, lienevät pikkusta vailla kylmät persiiseen talvella :eec:
Liekkö ns."tuontiauto" ( :lol: ) kun lämmittimetkin puuttuu. :roll: Muuten näyttää kyllä asialliselta.
BMW 318d -09
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Re: MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Harju kirjoitti:hokasin tuossa aamupäivällä etten oo koskaan ollu selevinpäin väyrysessä :shock:
Tämä onkin yksi väyryläisten pahimpia ongelmia. Selvänä ei autoa kestä ajella ja jos ottaa, niin ei voi ajaa. :shock: :roll: :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

AM kirjoitti:Herää väkisin kysymys että mites ruma ääni siinä volvossa sitten on :shock: ?
no semmonen klonkswagen ääni :lol:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

en tyrmää mersu ajatusta tämän yksilön perusteella
hyviäkin puolia oli paljon

+penkki (huomattavaa kehitystä sitten 124:sen hetekan)
+sisusta tyylikäs
+takatilat (sinnehän kehtaa pyytää aikusia kyytiin)
+tavaratila riittävä
+kohtuu hiljanen ja "kiihdytyksissä" koneen murina kuului sopivasti
+mielyttävästi vaihtava automaatti
+laadukas tunnelma kabiinissa ei naitinoita eikä kitinöitä

mutta volvoa en tähän yksilöön vaihda.

eikös tuommosessa avantcatissa (vai mikä se oli) ole vähän jäykempi alusta kuin jossain muussa mallissa :?:
paljonko tuommosessa on hepoja/vääntöä vakiona :?:
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Kone on 602.982 eli hyvin lähellä Vitojen konetta olematta silti sama.
Teho 129 hp/4000 rpm
Wääntö 300Nm/1800 rpm
Hyvin helposti "lastutetavissa" ns. plugandpay seteillä noin 150hp/360Nm.

Niinkuin dealeri jossain topikissa totesi että on ainoa mersun henkilöautosuoraruiskutiiseli.
Kaks venttiiliä/pytty ja olenpa kuullut erään gurun mielipiteenä että yksi lujimpia mersun tekemiä koneita.
Kori/apulaitteet ovatkin sitten ihanoma juttunsa.
Konetta tehty väyrysiin 1995 - 99... - kovin vähän näyttää enään kyseisellä koneella varustettuja olevan myynnissä saksanmaallakaan enään.
. . .
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

niin joo kojelauvassa ei palanu mitään ihme valoja esim. :vayrynen:
ainoastaan kompuutteri kertoi rikkinäisestä polttimosta :shock:

varuste listaan pitäisi tehdä yksi korjaus xenon valo (toinen oli pimmeenä)
Avatar
J-P K
Viestit: 220
Liittynyt: 01.10.2005 11:18
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja J-P K »

Tässä parinviikon aikana kokeillut paria tollasta peliä. Toinen automaatti ja toinen manuaali. Autokuumetta meinaa pukata päälle. :kuume: Kyllä nuo ainakin menivät ilman ylimääräisiä ohjausliikkeitä eteenpäin.

Toisella vedin vaunua par sattaa kilometriä. Jotenkin tuntu että lähtee parimmin vaunun kans ku tuo oma kolmisatanen ilman vaunua. Tarvis vissiin käyttää pumppua Pasilla. :roll:
Kyllä se sitä on.

® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuollainen olisi kyllä houkutteleva peli.Tuo 290 kone on vissiin aika reilusti taloudellisempi kuin 300:nen?Tehoakin saa aika lähelle samat lykkäämällä jonkunlaista lastua pellin alle.

Vaikka tuo 124 farkku onkin mukava hiljainen ja kaikinpuolin maailman paras auto :lol: niin kyllä tuommonen farkkuväykky houkuttelisi,pikkusen kun vielä hinnat laskisi niin olisi vara ostaa tällaisen köyhänkin :cry:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
wiimax.fi
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
Isot pojat on kertonu paikallisen kapakan terassilla, että tuota 290dt konetta pystyis vähän trimmaamaan :roll: :)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jube kirjoitti: Isot pojat on kertonu paikallisen kapakan terassilla, että tuota 290dt konetta pystyis vähän trimmaamaan :roll: :)
Joo,noin uuden auton reilummasta trimmailusta ei vaan konttorinsetä tykkää :roll:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

AM kirjoitti:
Jube kirjoitti: Isot pojat on kertonu paikallisen kapakan terassilla, että tuota 290dt konetta pystyis vähän trimmaamaan :roll: :)
Joo,noin uuden auton reilummasta trimmailusta ei vaan konttorinsetä tykkää :roll:
Mutta jos vaan säätää 150hv lisää niinku yks kaveri oli 300tdt 4matikkiin säätänyt ja sitte leimalle säätää takas :wink:

Ei vaan meinasin nyt lähinnä että tuohon saa pikkujutuilla sen verran lisäheposia että pääsee rekasta ohi :)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Jube kirjoitti: Ei vaan meinasin nyt lähinnä että tuohon saa pikkujutuilla sen verran lisäheposia että pääsee rekasta ohi :)
Ja poroista..? :lol: :lol: :lol:
BMW 318d -09
Avatar
J-P K
Viestit: 220
Liittynyt: 01.10.2005 11:18
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja J-P K »

dealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
Täh? Onko tosi että kolmisatkussa on enemmän tehoja? Minäkun olen luullut että tossa ei oo ku 113 kaakkia ja vääntöä alle 200Nm.
Kyllä se sitä on.

® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

jallu77 kirjoitti:
dealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
Täh? Onko tosi että kolmisatkussa on enemmän tehoja? Minäkun olen luullut että tossa ei oo ku 113 kaakkia ja vääntöä alle 200Nm.
tiileri on varmaan suanu aaringon pistoksen eihä se ny voi nui olla :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

210 ja E124-malleissa 300 vaparidieselkone on 24-venttiilinen, siinä on tehoa jotain 136 hv. :roll:
wiimax.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

dealer kirjoitti:210 ja E124-malleissa 300 vaparidieselkone on 24-venttiilinen, siinä on tehoa jotain 136 hv. :roll:
täsä sen huomaa kun tämmönen mersuista mitään tietämätön luulee saaneensa alleen räyhäkkään dieselin ja haukkuu sen aivan mopediks :oops: semmonenhan se on ollu uuvesta asti :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, aika vähissä on voimat 290TDT:n pellin alla jos vertaa vaikka 850TDI:hin vaikka Mersussa on isompi kone.
wiimax.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

totta olin yllättynyt
mersussa vielä painoakin enemmän ja automaattiloota
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

300TDT:ssähän onkin sitten 17..7? heppaa.Aika omituinenhan vetohan tuo oli tehdä yhtäaikaa 300:sta ja 290:stä :roll: Kai mersu aikoinaan järkyttyi kun muilla oli TDI koneita ja oma "TDI" piti äkkiä saada,eikun vaan sprinterin tuotantolijalta koneita väykyn pellin alle 8) En tiedä menikö ihan noin,mutta voisi kuvitella...Mikähän oli hintaero(vai oliko sitä) uutena noitten kahden välillä?Eikös niitä nyt kuitenkin yhtäaikaa ollut saatavilla,eiköstä jookosta?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Itsekin olen ollut juurikin siinä luulossa, että 290:ssä on tehoja vaikka kuinka paljon, mutta näin sitä elämä opettaa :D Muistelin vain, että olin inttiaikana yhden 290 DT taksin kyydissä, täydellä kuormallakin kiihtyvyys oli "riittävä". Vaan olisko kuitenkin ollut jo 270 CDI :roll: Olikos niitä jo -99 saatavilla?

Mikähän siinä muuten on, että pakettiautoihin, joissa kokonaispaino huitelee 2500 yläpuolella lykätään aina niitä heikkotehoisimpia moottoreita :roll: Ja niistä tehdyt bussit sitten :x Hiace bussi 2.4 turbottomalla koneella on tosi tykki peli :shock: :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”