MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa
MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa
hokasin tuossa aamupäivällä etten oo koskaan ollu selevinpäin väyrysessä (näin ainakin muistelisin)
no paikallisesta liikkeestä löytyi otsikossa mainittu auto eikun koittaa.
hurautan siskon corollalla (vm-97) liikkeen pihalle siellähän väykky lojuu pölyisenä pihan nurkalla. kiertelen autoa hetken aikaa eipä siinä ihan siistin näkönen, eikun repimään myyjää pihalle jaahas ovi onkin lukossa no puhelin soitto myyjälle joka lupaa olla 5 minuutin sisällä paikalla. viimen n.10min. kuluttua myyjä kaartaa pihalle siistin näkösellä ässä mersulla (taitaa olla autojen katteet kohillaan )
myyjä kipasee väykyn avaimet ja yrittää pyörähyttää mesen tulille VouVouVou naks naks naks naks kas akku tyhjä no eiku boosterista virtaa koneeseen ja niin mese hörähtää tulille on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)
istahdan väykyn nahkajakkaralle vähän aikaa säätöjä ropellettuani saan penkin kohilleen vielä rattia vähän alas ja lähemmäs käsi hapuilee vipua jota ei olekkaan no aika hyvään kohtaan aatu insinööri on sen tehtaalla laitettua.
lähen lipumaan mesellä pihalta pois heti muistuu mieleen kuinka ihana automaatti onkaan. viimen pääsen isolle tielle rupean ihmettelemään et kuin mulla on näin kuuma ilmastoidussa autossa no sieltä ei vaan tuu kylmää puhaltimestakin tulee 5 asennossa semmosen lehemän henkäys eiku ikkunaa auki.
yht äkkiä huomaan hyräileväni piisiä "tuuli mersua kuljettaa..." ei meinaa yks kaista riittää satasen vauhdissa mitkähän renkaat siellä on alla
rekka tulee perä edellä vastaan tarkista että laatikko on portti asennossa ja rupean kyttäämään sopevaa rakoa jossa pyhkäsen ohi viimen tulee paikka jossa varmasti pääsee ohi talla tiskiin laatikko puottaa pykälän tai kaks pienemmälle hä miksei mitään tapahdu no pääsi sillä nyt rekan ohi, mutta räväkkyys siitä hommasta oli kaukana
ajelen vielä vähän matkaa kunnes tulee sopiva paikka kääntyä takaisin, vähän reilumpi jarrutus ja maailma rupeaa katoamaan silmistä "aavistuksen ravistaa jarrut (takapää)"
tultuani takaisin liikkeen pihalle ja kerrotuani myyjälle mitä olin huomannut lenkin aikana alakaa puolustuksen puheenvuoro.
minä: ilmastoiti ei toimi
myyjä: oliko ilmastointi päällä?
minä: ainakin yritin ropeltaa kaikkia vaihtoehtoja
myyjä koittaa ilmastointia ja toteaa on varmaan freonit karannu koska se toimi vielä viime viikolla
minä: puhallus tehokin on aika heikko
myyjä: raitisilma suodatin pitää näistä ottaa aina pois niin teho paranee. lämmitys laitteen säätimet on muuten uusittu viime viikolla
minä: vähän hakee tuolla maantiellä
myyjä: johtuu varmaan renkaista autoon tulee 17" alut ja leveämmät kesärenkaat joilla ajettavuus paranee huomattavasti
alla oli fuldan kitkat 15 tai 16 tuumaset 205/65 kumit
minä: vähän laiskan nihkeä liikkumaan
myyjä: lastulla saa 170hv jonka jälkeen auto aivan eri kulkunen. lastuja saa netistä 80 eurolla
minä: jarrut ravistaa aikalailla
myyjä: joo niin ravistaa, mutta ne kyllä laitetaan kuntoon
minä: onko ovissa ruostetta?
myyjä: todennäköisesti autoa on säilytetty tallissa tai sitten ne on laitettu, koska ruostetta ei ole
takaoven tiivisteen alta löytyi kyllä jonkin verran ruostetta
jatkuu...
niin tästä on kyse
http://www.importcars.fi/mb_290tdt_1997.htm
no paikallisesta liikkeestä löytyi otsikossa mainittu auto eikun koittaa.
hurautan siskon corollalla (vm-97) liikkeen pihalle siellähän väykky lojuu pölyisenä pihan nurkalla. kiertelen autoa hetken aikaa eipä siinä ihan siistin näkönen, eikun repimään myyjää pihalle jaahas ovi onkin lukossa no puhelin soitto myyjälle joka lupaa olla 5 minuutin sisällä paikalla. viimen n.10min. kuluttua myyjä kaartaa pihalle siistin näkösellä ässä mersulla (taitaa olla autojen katteet kohillaan )
myyjä kipasee väykyn avaimet ja yrittää pyörähyttää mesen tulille VouVouVou naks naks naks naks kas akku tyhjä no eiku boosterista virtaa koneeseen ja niin mese hörähtää tulille on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)
istahdan väykyn nahkajakkaralle vähän aikaa säätöjä ropellettuani saan penkin kohilleen vielä rattia vähän alas ja lähemmäs käsi hapuilee vipua jota ei olekkaan no aika hyvään kohtaan aatu insinööri on sen tehtaalla laitettua.
lähen lipumaan mesellä pihalta pois heti muistuu mieleen kuinka ihana automaatti onkaan. viimen pääsen isolle tielle rupean ihmettelemään et kuin mulla on näin kuuma ilmastoidussa autossa no sieltä ei vaan tuu kylmää puhaltimestakin tulee 5 asennossa semmosen lehemän henkäys eiku ikkunaa auki.
yht äkkiä huomaan hyräileväni piisiä "tuuli mersua kuljettaa..." ei meinaa yks kaista riittää satasen vauhdissa mitkähän renkaat siellä on alla
rekka tulee perä edellä vastaan tarkista että laatikko on portti asennossa ja rupean kyttäämään sopevaa rakoa jossa pyhkäsen ohi viimen tulee paikka jossa varmasti pääsee ohi talla tiskiin laatikko puottaa pykälän tai kaks pienemmälle hä miksei mitään tapahdu no pääsi sillä nyt rekan ohi, mutta räväkkyys siitä hommasta oli kaukana
ajelen vielä vähän matkaa kunnes tulee sopiva paikka kääntyä takaisin, vähän reilumpi jarrutus ja maailma rupeaa katoamaan silmistä "aavistuksen ravistaa jarrut (takapää)"
tultuani takaisin liikkeen pihalle ja kerrotuani myyjälle mitä olin huomannut lenkin aikana alakaa puolustuksen puheenvuoro.
minä: ilmastoiti ei toimi
myyjä: oliko ilmastointi päällä?
minä: ainakin yritin ropeltaa kaikkia vaihtoehtoja
myyjä koittaa ilmastointia ja toteaa on varmaan freonit karannu koska se toimi vielä viime viikolla
minä: puhallus tehokin on aika heikko
myyjä: raitisilma suodatin pitää näistä ottaa aina pois niin teho paranee. lämmitys laitteen säätimet on muuten uusittu viime viikolla
minä: vähän hakee tuolla maantiellä
myyjä: johtuu varmaan renkaista autoon tulee 17" alut ja leveämmät kesärenkaat joilla ajettavuus paranee huomattavasti
alla oli fuldan kitkat 15 tai 16 tuumaset 205/65 kumit
minä: vähän laiskan nihkeä liikkumaan
myyjä: lastulla saa 170hv jonka jälkeen auto aivan eri kulkunen. lastuja saa netistä 80 eurolla
minä: jarrut ravistaa aikalailla
myyjä: joo niin ravistaa, mutta ne kyllä laitetaan kuntoon
minä: onko ovissa ruostetta?
myyjä: todennäköisesti autoa on säilytetty tallissa tai sitten ne on laitettu, koska ruostetta ei ole
takaoven tiivisteen alta löytyi kyllä jonkin verran ruostetta
jatkuu...
niin tästä on kyse
http://www.importcars.fi/mb_290tdt_1997.htm
hä onkodealer kirjoitti:Mitä se hourii ?on se vaan komiaa kun perinteinen dieseli nakuttaa (palijon komiampaa kuin tdi, cdi, hdi, mitä niitä onkaan)
Samanlainen sepelimylly siellä on kuin Volvossasikin.
mieku luulin että se on vanhan ajan dieseli eikä mikään suoraruisku
se kuulosti niin pehemoselta
palijon komiampi ääni kuin vollovossa se kuulosta miltään
ookko nyt ihan varma
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Näistä Mersujen koeajoista pitäisi varsinkin Volvomiähille laatia jotkin säännöt. Esimerkiksi:
1. Mersuja vaan kehutaan. Esim Volvoja haukutaan.
2. Esim Volvoja vaan haukutaan. Mersuja vaan kehutaan.
3. Mersujen tyypilliset ominaisuudet mitä em. raportissakin oli aika paljon jätetään häveliäisyys syistä vähemmälle maininnalle.
4. Se tosiasia että Mersun hinnalla saa uudemman ja paremmin varustellun Volvon on pelkästään hyvä asia. Ajelkoot vaan perheen isät Espoosta Volvoillaan.
Kiitos ansiokkaasta raportista
Mukavaa luettavaa.
1. Mersuja vaan kehutaan. Esim Volvoja haukutaan.
2. Esim Volvoja vaan haukutaan. Mersuja vaan kehutaan.
3. Mersujen tyypilliset ominaisuudet mitä em. raportissakin oli aika paljon jätetään häveliäisyys syistä vähemmälle maininnalle.
4. Se tosiasia että Mersun hinnalla saa uudemman ja paremmin varustellun Volvon on pelkästään hyvä asia. Ajelkoot vaan perheen isät Espoosta Volvoillaan.
Kiitos ansiokkaasta raportista
Mukavaa luettavaa.
Jotta nyt ei ihan "väykkäsokeus" iskisi niin kommentoidaans kanssa:
ilmastointi: jos kylmäpuoli on kunnossa ja sisäilmasuodatin max. 1v vanha niin sisälle saa tommoset +5 astetta kevyesti vaikka ulkona on +30. Kokeilin nimittäin tuossa männäviikolla. Säätönamikat kylmälle ja puhallus viitoselle niin flunssa on taattu .
kiemurtelu: jos alusta on kunnossa ts. nivelissä ei väljyyttä ja kulmat kohdallaan kyllä väyrynenkin suoraan kulkee jos alla on normaalit kesäkumit. Ne kitkarenkaat eivät todellakaan ole kesärenkaat.
jarrujen nypytys: takasatulat jumissa ja levyt kierot.
Näyttääpi olevan nahkapenkit ilman perslämmitystä, lienevät pikkusta vailla kylmät persiiseen talvella
ilmastointi: jos kylmäpuoli on kunnossa ja sisäilmasuodatin max. 1v vanha niin sisälle saa tommoset +5 astetta kevyesti vaikka ulkona on +30. Kokeilin nimittäin tuossa männäviikolla. Säätönamikat kylmälle ja puhallus viitoselle niin flunssa on taattu .
kiemurtelu: jos alusta on kunnossa ts. nivelissä ei väljyyttä ja kulmat kohdallaan kyllä väyrynenkin suoraan kulkee jos alla on normaalit kesäkumit. Ne kitkarenkaat eivät todellakaan ole kesärenkaat.
jarrujen nypytys: takasatulat jumissa ja levyt kierot.
Näyttääpi olevan nahkapenkit ilman perslämmitystä, lienevät pikkusta vailla kylmät persiiseen talvella
. . .
Re: MB E 290 TDT AVANTGARDE -97 koeajossa
Tämä onkin yksi väyryläisten pahimpia ongelmia. Selvänä ei autoa kestä ajella ja jos ottaa, niin ei voi ajaa.Harju kirjoitti:hokasin tuossa aamupäivällä etten oo koskaan ollu selevinpäin väyrysessä
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
en tyrmää mersu ajatusta tämän yksilön perusteella
hyviäkin puolia oli paljon
+penkki (huomattavaa kehitystä sitten 124:sen hetekan)
+sisusta tyylikäs
+takatilat (sinnehän kehtaa pyytää aikusia kyytiin)
+tavaratila riittävä
+kohtuu hiljanen ja "kiihdytyksissä" koneen murina kuului sopivasti
+mielyttävästi vaihtava automaatti
+laadukas tunnelma kabiinissa ei naitinoita eikä kitinöitä
mutta volvoa en tähän yksilöön vaihda.
eikös tuommosessa avantcatissa (vai mikä se oli) ole vähän jäykempi alusta kuin jossain muussa mallissa
paljonko tuommosessa on hepoja/vääntöä vakiona
hyviäkin puolia oli paljon
+penkki (huomattavaa kehitystä sitten 124:sen hetekan)
+sisusta tyylikäs
+takatilat (sinnehän kehtaa pyytää aikusia kyytiin)
+tavaratila riittävä
+kohtuu hiljanen ja "kiihdytyksissä" koneen murina kuului sopivasti
+mielyttävästi vaihtava automaatti
+laadukas tunnelma kabiinissa ei naitinoita eikä kitinöitä
mutta volvoa en tähän yksilöön vaihda.
eikös tuommosessa avantcatissa (vai mikä se oli) ole vähän jäykempi alusta kuin jossain muussa mallissa
paljonko tuommosessa on hepoja/vääntöä vakiona
Kone on 602.982 eli hyvin lähellä Vitojen konetta olematta silti sama.
Teho 129 hp/4000 rpm
Wääntö 300Nm/1800 rpm
Hyvin helposti "lastutetavissa" ns. plugandpay seteillä noin 150hp/360Nm.
Niinkuin dealeri jossain topikissa totesi että on ainoa mersun henkilöautosuoraruiskutiiseli.
Kaks venttiiliä/pytty ja olenpa kuullut erään gurun mielipiteenä että yksi lujimpia mersun tekemiä koneita.
Kori/apulaitteet ovatkin sitten ihanoma juttunsa.
Konetta tehty väyrysiin 1995 - 99... - kovin vähän näyttää enään kyseisellä koneella varustettuja olevan myynnissä saksanmaallakaan enään.
Teho 129 hp/4000 rpm
Wääntö 300Nm/1800 rpm
Hyvin helposti "lastutetavissa" ns. plugandpay seteillä noin 150hp/360Nm.
Niinkuin dealeri jossain topikissa totesi että on ainoa mersun henkilöautosuoraruiskutiiseli.
Kaks venttiiliä/pytty ja olenpa kuullut erään gurun mielipiteenä että yksi lujimpia mersun tekemiä koneita.
Kori/apulaitteet ovatkin sitten ihanoma juttunsa.
Konetta tehty väyrysiin 1995 - 99... - kovin vähän näyttää enään kyseisellä koneella varustettuja olevan myynnissä saksanmaallakaan enään.
. . .
Tässä parinviikon aikana kokeillut paria tollasta peliä. Toinen automaatti ja toinen manuaali. Autokuumetta meinaa pukata päälle. Kyllä nuo ainakin menivät ilman ylimääräisiä ohjausliikkeitä eteenpäin.
Toisella vedin vaunua par sattaa kilometriä. Jotenkin tuntu että lähtee parimmin vaunun kans ku tuo oma kolmisatanen ilman vaunua. Tarvis vissiin käyttää pumppua Pasilla.
Toisella vedin vaunua par sattaa kilometriä. Jotenkin tuntu että lähtee parimmin vaunun kans ku tuo oma kolmisatanen ilman vaunua. Tarvis vissiin käyttää pumppua Pasilla.
Kyllä se sitä on.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
Tuollainen olisi kyllä houkutteleva peli.Tuo 290 kone on vissiin aika reilusti taloudellisempi kuin 300:nen?Tehoakin saa aika lähelle samat lykkäämällä jonkunlaista lastua pellin alle.
Vaikka tuo 124 farkku onkin mukava hiljainen ja kaikinpuolin maailman paras auto niin kyllä tuommonen farkkuväykky houkuttelisi,pikkusen kun vielä hinnat laskisi niin olisi vara ostaa tällaisen köyhänkin
Vaikka tuo 124 farkku onkin mukava hiljainen ja kaikinpuolin maailman paras auto niin kyllä tuommonen farkkuväykky houkuttelisi,pikkusen kun vielä hinnat laskisi niin olisi vara ostaa tällaisen köyhänkin
Isot pojat on kertonu paikallisen kapakan terassilla, että tuota 290dt konetta pystyis vähän trimmaamaandealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mutta jos vaan säätää 150hv lisää niinku yks kaveri oli 300tdt 4matikkiin säätänyt ja sitte leimalle säätää takasAM kirjoitti:Joo,noin uuden auton reilummasta trimmailusta ei vaan konttorinsetä tykkääJube kirjoitti: Isot pojat on kertonu paikallisen kapakan terassilla, että tuota 290dt konetta pystyis vähän trimmaamaan
Ei vaan meinasin nyt lähinnä että tuohon saa pikkujutuilla sen verran lisäheposia että pääsee rekasta ohi
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Täh? Onko tosi että kolmisatkussa on enemmän tehoja? Minäkun olen luullut että tossa ei oo ku 113 kaakkia ja vääntöä alle 200Nm.dealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
Kyllä se sitä on.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
® Mesen V8 Klubi
® Mesen 199-klubi
tiileri on varmaan suanu aaringon pistoksen eihä se ny voi nui ollajallu77 kirjoitti:Täh? Onko tosi että kolmisatkussa on enemmän tehoja? Minäkun olen luullut että tossa ei oo ku 113 kaakkia ja vääntöä alle 200Nm.dealer kirjoitti:Tehoa on enemmän jo 300D vaparissa, 290TDT ei ole mitenkään ripeä kulkine.
Moottori on kyllä ihan OK, ei niissä suurempia ongelmia ole ollut.
300TDT:ssähän onkin sitten 17..7? heppaa.Aika omituinenhan vetohan tuo oli tehdä yhtäaikaa 300:sta ja 290:stä Kai mersu aikoinaan järkyttyi kun muilla oli TDI koneita ja oma "TDI" piti äkkiä saada,eikun vaan sprinterin tuotantolijalta koneita väykyn pellin alle En tiedä menikö ihan noin,mutta voisi kuvitella...Mikähän oli hintaero(vai oliko sitä) uutena noitten kahden välillä?Eikös niitä nyt kuitenkin yhtäaikaa ollut saatavilla,eiköstä jookosta?
Itsekin olen ollut juurikin siinä luulossa, että 290:ssä on tehoja vaikka kuinka paljon, mutta näin sitä elämä opettaa Muistelin vain, että olin inttiaikana yhden 290 DT taksin kyydissä, täydellä kuormallakin kiihtyvyys oli "riittävä". Vaan olisko kuitenkin ollut jo 270 CDI Olikos niitä jo -99 saatavilla?
Mikähän siinä muuten on, että pakettiautoihin, joissa kokonaispaino huitelee 2500 yläpuolella lykätään aina niitä heikkotehoisimpia moottoreita Ja niistä tehdyt bussit sitten Hiace bussi 2.4 turbottomalla koneella on tosi tykki peli
Mikähän siinä muuten on, että pakettiautoihin, joissa kokonaispaino huitelee 2500 yläpuolella lykätään aina niitä heikkotehoisimpia moottoreita Ja niistä tehdyt bussit sitten Hiace bussi 2.4 turbottomalla koneella on tosi tykki peli