Jousien sahaus vs jousenaluskumien vaihto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Jousien sahaus vs jousenaluskumien vaihto

Viesti Kirjoittaja HVM »

Meinasin tuossa nousuviikolla -jos aikaa on- laskea ässän keulaa lähemmäs tellusta. Alustasarjoja en ala aiemmista uhoiluista huolimatta etsimään, nyt toimitaan kunnon kyläseppä meiningillä. 8)

Miten on arvon autontuhoajat ja muut tuunaajat, napsaanko vietereistä pätkän pois sivuleikkureilla, ja minkälaisen pätkän? Sydän sanoo että mersun keulalla pitää olla keulimisen varmistamiseksi aivan ehdottomasti neloskumit, joten edellämainittu jousien typistäminen jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi? :roll: No tahajousien väliin voisi toki laittaa koivuhalot, mutta minua epäilyttää että ne käyvät ajanoloon kolisemaan. :(

Nii, sitähän mie tässä vaan että paljonko niitä jousia kannattaa sahata, ja paljonko se keula siitä sitten tippuu? 1 kierros ja jousi tippuu rengasta vaihtaessa pois paikoiltaan? :roll: (Sitä renkaanvaihtoa kun suoritetaan täälläpäin Suomea noin kerran viikkoon.) :shock: :lol:

Vai sittenkinkö ykköskumit? :shock:
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Ässän keulaako meinaat laskea :shock:

Oletko aivan selvinpäin siä :D
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

No nyt puhutaan asiaa :lol: kuulostaisko hyvältä jos kokeilisit ensin sillä yhdellä kierroksella, jos ne on ihan vakiojouset? saataa jo pudota tuolla pahimmillaan jopa 3-4cm :shock: vakiojousien kanssa tuo pätkiminen on aina arpapeliä, mutta saahan siitä halutessaan puolikin kiekkaa :idea:

Itse otin aikoinaan konin sarjasta kierroksen pois ja putos 1.5-2cm aika tarkalleen, ja ne oli jäykät jouset ne :wink:

Mutta toisaalta,
onko nyt millaset kumit edessä? Kumien vaihdolla ajotuntuma vielä säilyy hyvänä, mutta jos vakiojousta lyhentää, ajettavuus saattaa hieman kärsiä.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

ööö,tähän liittyy varrmasti jonkunlainen kompa,tai sitten helle on pehmentänyt pään 8) Laita matalammat kumit niin jousten ominaisuudet pysyvät samanlaisina.

EDIT:ää,pentso oli nopeampi.No oltiinpahan edes samaa mieltä...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Katkase jousia niin keula jäykistyy hieman. Yhen kiekan katakaisu ei kuitenkaan paljoa vaikuta, mutta vähän parempaan päin kuitenkin. :wink:

Jos taas haluat säilyttää keulan hyytelömäisen ominaislöllymiskertoimen, niin vaihda matalammat gumit.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ihan vuan näin sivustaseuraten tuli tämmönen mieleen, että mitenkähän niitten jousien ominaisuudet muuttuvat, jos se ensimmäinen, vähän (tod. näk.) litteämpi kierros mirklataan pois. :roll: Miten olisi purkujouset purkaamolta, ja niitä sitten tuhoamaan. :roll: Tae sitten kerralla semmoiset huokeat taiwanilaiset madallusjouset eepaysta. :roll:
Tietysti se kumin vaihto olisi yksinkertainen ratkaisu. :roll: Mutta liekkö liian yksinkertainen ratkaisu. :roll: Pitäisi itekkin vaihtaa ne neloskumit ceen takaiskareihin. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mersun vietereissä ei oo litistetttyjä kierroksia. Kierroksen ku otat niin tippuu muutaman sentin, eikä vaikuta ajettavuuteen juurikaan. Jousi on niin pitkä ettei poisputoamisenkaan vaaraa ole.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Tästä taitaa tulla lomien paras topikki :roll: :D :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

jusamb kirjoitti:Tästä taitaa tulla lomien paras topikki :roll: :D :D
Pistetäänkö keräys pystyyn että saadaan uudet jouset? :ope: :twisted: :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

kierros pari vaan jousista pois! kokemuksesta ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonone. ja ei siihen hommaan kannata hommata mitään hyviä jousenpuristimia, anttilan kiinalaiset kahden euron puristimet riittävät OIKEIN hyvin :twisted: :twisted:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös ässän pidäkin olla pehmoinen alustaltaan... 8) Kumia minä vaihtaisin mutta.. Mutta mikäs siinä jos haluaa,jouset vaan poikki :nocando:

Ja turhahan niitä on irroitella,paikallaan vaan pikkurälläkällä poikki.Refleksit pitää olla vaan sairaannopeat koska: 1)Rälläkkä pitää kiskaista äkkiä pois ettei jää sinne väliin puristuksiin. 2)jousen palanen voi lähteä melko lujaa kohti.

Ei muuten kannata kokeilla kotona,vain tajunperä ultrafixtuning pajalla on lisenssit tehdä noin.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

TeroK kirjoitti:Pistetäänkö keräys pystyyn että saadaan uudet jouset? :ope: :twisted: :lol:
Ei vaan lämppärinpuhaltimen moottorin hiilet. Niistä saa hiomalla sopivat kiinalaiseen rälläkkään. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hahaa,meikäläisen kiinalaisessa myllytysvehkeessä tuli varahiilet mukana :shock: En tiedä oliko sitten hyvä vai huono juttu...Mukana tuli muuten myös kiinalaista kokoa olevat hansikkaat(eli minulla rystyset hanskojen ranteen kohdalla) ja suojalasit.Kai nyt rälläköissä on vähintään sama varustetaso.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tosimies pudottaa keulaa pillillä lämmittämällä. Jousta vain lämmitetään kunnes keulan putoaminen alkaa. Lopettamisen kanssa pitää olla tarkkana, sillä vajoaminen voi jatkua turhan pitkään. Tällä menetelmällä velttous ei ainakaan vähene.

Sitten hieman lähemmäksi asiaa. Ensimmäisessä ässämersussani kaulan oli oikein miehekkäästi pystyssä. Uusien etujousien asiosta eturenkaan ja lokarin väliin olisi pää sopinut helposti. Keulan varsin kyvykästä tilaa kompensoi takapään roikkuminen. Kaikesta tästä huolimatta suuntavakavuus oli huippuluokkaa vielä yli 200km/h nopeuksissa ( joita siis ajelin vain suljetuilla alueilla) Auto oli niin hyvä ajaa kuin mersu vain yleensä minun käsittääkseni voi olla.

Seuraavassa ässässä keula ja perä olivat juuri oikealla korkeudella, renkaan ja lokasuojan väli pari senttiä, perä aavistuksen korkeammalla. Ihan kauhea ajettava. Suoraan se ei tahtonut mennä vaan se kärsi ketopuoltamisesta, aina jonnekin menossa. Katsastusmies tutki alusta ja kävi se nepyöräsuuntauksessa. Sen jälkeen loppui into ja *itutus sai vallan, joten auto lähti.

En tiedä mistä ajettavuuksien ero johtui, mutta niin vain oli, että keuliva ässä oli todella mukava ajaa maantiellä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Liian monta huonoa projektina nähneenä, suosittelisin että tehkään tämä homma kunnolla. Ennen kuin mitään leikkuria, rälläkkää tai pilliä tungetaan ässän jousille, niin projektisuunnitelma pitää hyväksyttää projektin ohjaus-/johtoryhmällä. Projektisuunnitelmassahan on yhtenä osana liiketoimintatarkastelu, joka tässä tapauksessa sananmukaisesti ottaa kantaa siihen paljonko ässän keulan liikkeet muuttuvat projektin tuotoksena. :roll: :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Liian monta ohjaus/johtoryhmä/muuten vaan pirusti ihmisiä sotkemassa- projektia nähneenä totean että tee vain äläkä kysele :lol: Muuten ei tule valmista tällä vuosikymmenellä ja rahaa menee 14 jousisarjan verran.

Jotenkin tuohon projekti sanaan on hermot menneet...Esim.tälle kylälle alettiin pari-kolme vuotta sitten "kaikkien projektien äiti" tyyliin tekemään suunnitelmaa laajakaistasta.No nyt kolme vuotta myöhemmin se on tulossa(ensi kuussa)voin vain kuvitella paljonko tuli maksamaan ylimääräistä tuo projekti.Siihenhän olisi riittänyt yksi soitto soneralle niinkuin siinä sitten loppujen lopuksi tehtiinkin...Naapurikunnassa oltiin viisaampia ja laajakaista vain tilattiin,säästyipähän nekin rahat johonkin muuhun.

Ja yhtään ei mene offtopiciksi,eihän? :twisted:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

AM kirjoitti:Jotenkin tuohon projekti sanaan on hermot menneet...Esim.tälle kylälle alettiin pari-kolme vuotta sitten "kaikkien projektien äiti" tyyliin tekemään suunnitelmaa laajakaistasta.No nyt kolme vuotta myöhemmin se on tulossa(ensi kuussa)voin vain kuvitella paljonko tuli maksamaan ylimääräistä tuo projekti.Siihenhän olisi riittänyt yksi soitto soneralle niinkuin siinä sitten loppujen lopuksi tehtiinkin...Naapurikunnassa oltiin viisaampia ja laajakaista vain tilattiin,säästyipähän nekin rahat johonkin muuhun.
Ei se projekti hirveästi ylimääräisiä maksanut. Ja ei siinä ihan yksi soitto Soneralle riittänyt. Kyseessä on/oli koko Keski-Suomea koskeva hanke, jossa tosin eteläisemmät seutukunnat olivat vikkelämpiä kuin pohjoisen 8 kuntaa ja siksi se tulee viimeiseksi teidän kylille. Pohjoisen Keski-Suomen osalta mukana on 8 kuntaa, joiden 53 kylälle laajempaa kaistaa on tulossa. Se naapurikuntien viisauskin on hieman kyseenalaista. Nyt tehtävä laajakaistahankeen kustannus on n. 1.000.000 euroa, joista eu-rahaa on n. 70% ja kuntien rahaa n. 10% ja yksityistä rahoitusta n. 20%. Eli jos kunnat saa kylille laajakaistaa laittamalla omia rahoja 10%, niin minusta se kohtuullisen viisasta toimintaa :D :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jaa jotta laajakaista? :shock: :lol:

Noh. Eli parhaat mahdollisuudet jäädä henkiin taitaa olla jousenaluskumien vaihtajalla? Neloskumit ykköskumeiksi, neloset siellä nimittän nyt on. :roll: Tippunee sen 3-4-5cm? :roll: Liekko noita motonetissä tai KL:llä, tarkistaa asian. :idea: :arrow:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

ÄÄ,mutta minusta ei yhtään viisasta kun tässä muutaman vuoden on joutunut odottelemaan :lol: No totta,kyllähän EU:lta rahat pitääkin ottaa pois.

Mutta,miksi ihmeessä siinä meni kolme vuotta?Onko päätöksen teko EU:ssa niin hidasta,vai mitä ihmettä siinä tutkittiin ja projektoitiin :lol: Vai onko jusa ollut tämän projektin takana ja aika on mennyt väyrysen odoteluun korjaamolta :lol:

Yksi vaihtoehto olisi ollut kerätä nimilista ja maksattaa operazione operaattorilla,sehän olisi keskuksella käynyt vehkeet laittamassa kuntoon jos ottajia olisi ollut tarpeeksi :roll: Eiköstä jookosta?

Niin ne kumit,joo,niitä kannattaa käyttää. :pappa: Ja mitä ohuemmat,sitä parempi tuntuma,siis tiehen.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

AM kirjoitti:ÄÄ,mutta minusta ei yhtään viisasta kun tässä muutaman vuoden on joutunut odottelemaan :lol: No totta,kyllähän EU:lta rahat pitääkin ottaa pois.

Mutta,miksi ihmeessä siinä meni kolme vuotta?Onko päätöksen teko EU:ssa niin hidasta,vai mitä ihmettä siinä tutkittiin ja projektoitiin :lol: Vai onko jusa ollut tämän projektin takana ja aika on mennyt väyrysen odoteluun korjaamolta :lol:

Yksi vaihtoehto olisi ollut kerätä nimilista ja maksattaa operazione operaattorilla,sehän olisi keskuksella käynyt vehkeet laittamassa kuntoon jos ottajia olisi ollut tarpeeksi :roll: Eiköstä jookosta?

Niin ne kumit,joo,niitä kannattaa käyttää. :pappa: Ja mitä ohuemmat,sitä parempi tuntuma,siis tiehen.
Keski-Suomen liitto vatuloi aikansa ja kunnat sitten omansa päälle, yhteensä n. reilu vuosi. Ja kun rakentaminen kannattaa hoitaa sulanmaan aikana niin talvi toi oman lisänsä aikatauluun. Kekkosen aikana nimilista ja lasku Posti- ja lennätinlaitokselle olisi toiminut, mutta nyt siitä ei voi nähdä edes päiväunia. 8 kunnan alueelle tulee laajakaista n. 2000 uuden kotitalouden ulottuville, joista kaikki ei kuitenkaan sitä ota, joten homma ei bisneksenä operaattoreita kiinnosta. Minulla ja väykyllä ei ole viivästykseen mitään osuutta :roll: :roll: :D Tai voi väykyn piikkiin laittaa muutaman kuukauden :oops:

Niin ja onko nyt selvillä lyhennetäänkö niitä jousia ylä- vai alapäästä vai pitääkö ottaa puoli kierrosta molemmista. Tai 1/3 kierrosta yläpäästä ja 2/3 alapäästä. Näin saadaan varmistettua mukavuus ja hyvä ajotuntuma. :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

jusamb kirjoitti:
Keski-Suomen liitto vatuloi aikansa ja kunnat sitten omansa päälle, yhteensä n. reilu vuosi. Ja kun rakentaminen kannattaa hoitaa sulanmaan aikana niin talvi toi oman lisänsä aikatauluun. Kekkosen aikana nimilista ja lasku Posti- ja lennätinlaitokselle olisi toiminut, mutta nyt siitä ei voi nähdä edes päiväunia. 8 kunnan alueelle tulee laajakaista n. 2000 uuden kotitalouden ulottuville, joista kaikki ei kuitenkaan sitä ota, joten homma ei bisneksenä operaattoreita kiinnosta. Minulla ja väykyllä ei ole viivästykseen mitään osuutta :roll: :roll: :D Tai voi väykyn piikkiin laittaa muutaman kuukauden :oops:

Niin ja onko nyt selvillä lyhennetäänkö niitä jousia ylä- vai alapäästä vai pitääkö ottaa puoli kierrosta molemmista. Tai 1/3 kierrosta yläpäästä ja
2/3 alapäästä. Näin saadaan varmistettua mukavuus ja hyvä ajotuntuma. :D
Hyvä on,nielen selityksen ja olen tyytyväinen sillä kuukauden päästä toivottavasti aukeaa mese.fi:n sivut vikkelämmin :wink: Jusassa on kyllä poliitikon ainesta,näinkin selvän turhan viivyttelyn sai selitettyä noin järkevästi :lol:

Sitten väkisin väännetty aiheeseen liittyvä juttu ettei tule turhia offtopic juttuja liikaa->bannit:

Eikös jousen yläpäässä ollut viieminen kierros sellainen että kierteen väi umpeutuu,eli päästä tulee "tasaisempi" ja käy siihen alustankorkeudenhienosäätö-säätökumiin..?Alapäästä ainakin katkaisin yhdet madallusjouset.Niistä tuli muuten hyvät,toimivat nykyään postilaatikon jalkana...
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Minä nappasin omasta S:stä kieroksen pois etujousista, keula oli aika korkealla ennen sitä. Muuta eroa en huomannut, kuin että keula putosi sopivalle korkeudelle. Yhden kierroksen ottaminenkin vaikuttaa yllättävän paljon :roll: Jos ei riitä niin voi ottaa toisen samanlaisen..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
HVM

Re: ..

Viesti Kirjoittaja HVM »

jarski kirjoitti:Minä nappasin omasta S:stä kieroksen pois etujousista, keula oli aika korkealla ennen sitä. Muuta eroa en huomannut, kuin että keula putosi sopivalle korkeudelle. Yhden kierroksen ottaminenkin vaikuttaa yllättävän paljon :roll: Jos ei riitä niin voi ottaa toisen samanlaisen..
No jokohan tätä nyt uskos? :roll: Jarski saattaa olla jopa käytännön tasolla hajulla asiasta. :roll: Ne etujouset näyttää maalin perusteella melko tuoreille, takajouset sitten taas näyttävät kasvavan naavaa. :roll: Laittasko sittenkin taakse toiset neloskumit? :lol: Tai ne piilteman jousenvirutuspalikat, siis ne ruuvattavat. 8) :shock: :x

Joutas nyt ees paneutumaan asiaan, tahtoo olla muutakin tekemistä ihan kotitarpeiksi. :ttu:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7157
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite otin muistaakseni jopa kakskierrosta pois tuosta vanhasta ässästä...

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... /00281.jpg

Siitä tuli tuomonen aivan liian matala... Eipä tuo pahemmin haitannut kun jousia oli "varastossa" useampia sarjoja :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on samanlaiset suunnitelmat jousien kans kuin HVM:llä tosin auto on w123.Kierroksen ajattelin leikata etujousista pois ja laittaa matalimmat jousikumit alle.30mm pitäis keulaa saada alemmaksi jolloin vakiokorkeus on saavutettu.Onko muuten kukaan ottanut jousia pois siten että päästää iskarin irti yläpäästä ja ylänupista olkavarsi irti jolloin tunkkia laskemalla jousen voisi päästää jännityksestä ja ottaa pois.Varmistuksena voisi puristimen reiästä konehuoneen puolelta laittaa paksun putken jousen sisälle jolloin ei olisi niin suurta karkaamis vaaraa.Nyt tuo homma ei kuitenkaan onnistu koska autossa ei ole moottoria paikoillaan ja jousi ei mene yhtään kasaan vaikka tunkilla nostaa tukivarren alta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Minulla lähti kesän alussa W123:sta 2,5 kierrosta etujousista. Tosin siellä on kolmosen kumit, jotka olivat jo ennestään paikoillaan. Mutta eipä siinä muu auttanut, kun jousi oli itse päättänyt tuon verran katketa kahdesta kohtaa. Juuri sentilleen tuli kyllä oikean korkuinen, että ei kyllä liian vähän lähtenyt. Etukäteen olin rullamitan kanssa tuumaillut, että mikä korkeus olisi hyvä. Kätevää, kun auto itse päättää paljonko haluaa keulaa alaspäin 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”