Jousien sahaus vs jousenaluskumien vaihto
Jousien sahaus vs jousenaluskumien vaihto
Meinasin tuossa nousuviikolla -jos aikaa on- laskea ässän keulaa lähemmäs tellusta. Alustasarjoja en ala aiemmista uhoiluista huolimatta etsimään, nyt toimitaan kunnon kyläseppä meiningillä.
Miten on arvon autontuhoajat ja muut tuunaajat, napsaanko vietereistä pätkän pois sivuleikkureilla, ja minkälaisen pätkän? Sydän sanoo että mersun keulalla pitää olla keulimisen varmistamiseksi aivan ehdottomasti neloskumit, joten edellämainittu jousien typistäminen jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi? No tahajousien väliin voisi toki laittaa koivuhalot, mutta minua epäilyttää että ne käyvät ajanoloon kolisemaan.
Nii, sitähän mie tässä vaan että paljonko niitä jousia kannattaa sahata, ja paljonko se keula siitä sitten tippuu? 1 kierros ja jousi tippuu rengasta vaihtaessa pois paikoiltaan? (Sitä renkaanvaihtoa kun suoritetaan täälläpäin Suomea noin kerran viikkoon.)
Vai sittenkinkö ykköskumit?
Miten on arvon autontuhoajat ja muut tuunaajat, napsaanko vietereistä pätkän pois sivuleikkureilla, ja minkälaisen pätkän? Sydän sanoo että mersun keulalla pitää olla keulimisen varmistamiseksi aivan ehdottomasti neloskumit, joten edellämainittu jousien typistäminen jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi? No tahajousien väliin voisi toki laittaa koivuhalot, mutta minua epäilyttää että ne käyvät ajanoloon kolisemaan.
Nii, sitähän mie tässä vaan että paljonko niitä jousia kannattaa sahata, ja paljonko se keula siitä sitten tippuu? 1 kierros ja jousi tippuu rengasta vaihtaessa pois paikoiltaan? (Sitä renkaanvaihtoa kun suoritetaan täälläpäin Suomea noin kerran viikkoon.)
Vai sittenkinkö ykköskumit?
No nyt puhutaan asiaa kuulostaisko hyvältä jos kokeilisit ensin sillä yhdellä kierroksella, jos ne on ihan vakiojouset? saataa jo pudota tuolla pahimmillaan jopa 3-4cm vakiojousien kanssa tuo pätkiminen on aina arpapeliä, mutta saahan siitä halutessaan puolikin kiekkaa
Itse otin aikoinaan konin sarjasta kierroksen pois ja putos 1.5-2cm aika tarkalleen, ja ne oli jäykät jouset ne
Mutta toisaalta,
onko nyt millaset kumit edessä? Kumien vaihdolla ajotuntuma vielä säilyy hyvänä, mutta jos vakiojousta lyhentää, ajettavuus saattaa hieman kärsiä.
Itse otin aikoinaan konin sarjasta kierroksen pois ja putos 1.5-2cm aika tarkalleen, ja ne oli jäykät jouset ne
Mutta toisaalta,
onko nyt millaset kumit edessä? Kumien vaihdolla ajotuntuma vielä säilyy hyvänä, mutta jos vakiojousta lyhentää, ajettavuus saattaa hieman kärsiä.
Ihan vuan näin sivustaseuraten tuli tämmönen mieleen, että mitenkähän niitten jousien ominaisuudet muuttuvat, jos se ensimmäinen, vähän (tod. näk.) litteämpi kierros mirklataan pois. Miten olisi purkujouset purkaamolta, ja niitä sitten tuhoamaan. Tae sitten kerralla semmoiset huokeat taiwanilaiset madallusjouset eepaysta.
Tietysti se kumin vaihto olisi yksinkertainen ratkaisu. Mutta liekkö liian yksinkertainen ratkaisu. Pitäisi itekkin vaihtaa ne neloskumit ceen takaiskareihin.
Tietysti se kumin vaihto olisi yksinkertainen ratkaisu. Mutta liekkö liian yksinkertainen ratkaisu. Pitäisi itekkin vaihtaa ne neloskumit ceen takaiskareihin.
BMW 318d -09
Eikös ässän pidäkin olla pehmoinen alustaltaan... Kumia minä vaihtaisin mutta.. Mutta mikäs siinä jos haluaa,jouset vaan poikki
Ja turhahan niitä on irroitella,paikallaan vaan pikkurälläkällä poikki.Refleksit pitää olla vaan sairaannopeat koska: 1)Rälläkkä pitää kiskaista äkkiä pois ettei jää sinne väliin puristuksiin. 2)jousen palanen voi lähteä melko lujaa kohti.
Ei muuten kannata kokeilla kotona,vain tajunperä ultrafixtuning pajalla on lisenssit tehdä noin.
Ja turhahan niitä on irroitella,paikallaan vaan pikkurälläkällä poikki.Refleksit pitää olla vaan sairaannopeat koska: 1)Rälläkkä pitää kiskaista äkkiä pois ettei jää sinne väliin puristuksiin. 2)jousen palanen voi lähteä melko lujaa kohti.
Ei muuten kannata kokeilla kotona,vain tajunperä ultrafixtuning pajalla on lisenssit tehdä noin.
Tosimies pudottaa keulaa pillillä lämmittämällä. Jousta vain lämmitetään kunnes keulan putoaminen alkaa. Lopettamisen kanssa pitää olla tarkkana, sillä vajoaminen voi jatkua turhan pitkään. Tällä menetelmällä velttous ei ainakaan vähene.
Sitten hieman lähemmäksi asiaa. Ensimmäisessä ässämersussani kaulan oli oikein miehekkäästi pystyssä. Uusien etujousien asiosta eturenkaan ja lokarin väliin olisi pää sopinut helposti. Keulan varsin kyvykästä tilaa kompensoi takapään roikkuminen. Kaikesta tästä huolimatta suuntavakavuus oli huippuluokkaa vielä yli 200km/h nopeuksissa ( joita siis ajelin vain suljetuilla alueilla) Auto oli niin hyvä ajaa kuin mersu vain yleensä minun käsittääkseni voi olla.
Seuraavassa ässässä keula ja perä olivat juuri oikealla korkeudella, renkaan ja lokasuojan väli pari senttiä, perä aavistuksen korkeammalla. Ihan kauhea ajettava. Suoraan se ei tahtonut mennä vaan se kärsi ketopuoltamisesta, aina jonnekin menossa. Katsastusmies tutki alusta ja kävi se nepyöräsuuntauksessa. Sen jälkeen loppui into ja *itutus sai vallan, joten auto lähti.
En tiedä mistä ajettavuuksien ero johtui, mutta niin vain oli, että keuliva ässä oli todella mukava ajaa maantiellä.
Sitten hieman lähemmäksi asiaa. Ensimmäisessä ässämersussani kaulan oli oikein miehekkäästi pystyssä. Uusien etujousien asiosta eturenkaan ja lokarin väliin olisi pää sopinut helposti. Keulan varsin kyvykästä tilaa kompensoi takapään roikkuminen. Kaikesta tästä huolimatta suuntavakavuus oli huippuluokkaa vielä yli 200km/h nopeuksissa ( joita siis ajelin vain suljetuilla alueilla) Auto oli niin hyvä ajaa kuin mersu vain yleensä minun käsittääkseni voi olla.
Seuraavassa ässässä keula ja perä olivat juuri oikealla korkeudella, renkaan ja lokasuojan väli pari senttiä, perä aavistuksen korkeammalla. Ihan kauhea ajettava. Suoraan se ei tahtonut mennä vaan se kärsi ketopuoltamisesta, aina jonnekin menossa. Katsastusmies tutki alusta ja kävi se nepyöräsuuntauksessa. Sen jälkeen loppui into ja *itutus sai vallan, joten auto lähti.
En tiedä mistä ajettavuuksien ero johtui, mutta niin vain oli, että keuliva ässä oli todella mukava ajaa maantiellä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Liian monta huonoa projektina nähneenä, suosittelisin että tehkään tämä homma kunnolla. Ennen kuin mitään leikkuria, rälläkkää tai pilliä tungetaan ässän jousille, niin projektisuunnitelma pitää hyväksyttää projektin ohjaus-/johtoryhmällä. Projektisuunnitelmassahan on yhtenä osana liiketoimintatarkastelu, joka tässä tapauksessa sananmukaisesti ottaa kantaa siihen paljonko ässän keulan liikkeet muuttuvat projektin tuotoksena.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Liian monta ohjaus/johtoryhmä/muuten vaan pirusti ihmisiä sotkemassa- projektia nähneenä totean että tee vain äläkä kysele Muuten ei tule valmista tällä vuosikymmenellä ja rahaa menee 14 jousisarjan verran.
Jotenkin tuohon projekti sanaan on hermot menneet...Esim.tälle kylälle alettiin pari-kolme vuotta sitten "kaikkien projektien äiti" tyyliin tekemään suunnitelmaa laajakaistasta.No nyt kolme vuotta myöhemmin se on tulossa(ensi kuussa)voin vain kuvitella paljonko tuli maksamaan ylimääräistä tuo projekti.Siihenhän olisi riittänyt yksi soitto soneralle niinkuin siinä sitten loppujen lopuksi tehtiinkin...Naapurikunnassa oltiin viisaampia ja laajakaista vain tilattiin,säästyipähän nekin rahat johonkin muuhun.
Ja yhtään ei mene offtopiciksi,eihän?
Jotenkin tuohon projekti sanaan on hermot menneet...Esim.tälle kylälle alettiin pari-kolme vuotta sitten "kaikkien projektien äiti" tyyliin tekemään suunnitelmaa laajakaistasta.No nyt kolme vuotta myöhemmin se on tulossa(ensi kuussa)voin vain kuvitella paljonko tuli maksamaan ylimääräistä tuo projekti.Siihenhän olisi riittänyt yksi soitto soneralle niinkuin siinä sitten loppujen lopuksi tehtiinkin...Naapurikunnassa oltiin viisaampia ja laajakaista vain tilattiin,säästyipähän nekin rahat johonkin muuhun.
Ja yhtään ei mene offtopiciksi,eihän?
Ei se projekti hirveästi ylimääräisiä maksanut. Ja ei siinä ihan yksi soitto Soneralle riittänyt. Kyseessä on/oli koko Keski-Suomea koskeva hanke, jossa tosin eteläisemmät seutukunnat olivat vikkelämpiä kuin pohjoisen 8 kuntaa ja siksi se tulee viimeiseksi teidän kylille. Pohjoisen Keski-Suomen osalta mukana on 8 kuntaa, joiden 53 kylälle laajempaa kaistaa on tulossa. Se naapurikuntien viisauskin on hieman kyseenalaista. Nyt tehtävä laajakaistahankeen kustannus on n. 1.000.000 euroa, joista eu-rahaa on n. 70% ja kuntien rahaa n. 10% ja yksityistä rahoitusta n. 20%. Eli jos kunnat saa kylille laajakaistaa laittamalla omia rahoja 10%, niin minusta se kohtuullisen viisasta toimintaaAM kirjoitti:Jotenkin tuohon projekti sanaan on hermot menneet...Esim.tälle kylälle alettiin pari-kolme vuotta sitten "kaikkien projektien äiti" tyyliin tekemään suunnitelmaa laajakaistasta.No nyt kolme vuotta myöhemmin se on tulossa(ensi kuussa)voin vain kuvitella paljonko tuli maksamaan ylimääräistä tuo projekti.Siihenhän olisi riittänyt yksi soitto soneralle niinkuin siinä sitten loppujen lopuksi tehtiinkin...Naapurikunnassa oltiin viisaampia ja laajakaista vain tilattiin,säästyipähän nekin rahat johonkin muuhun.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
ÄÄ,mutta minusta ei yhtään viisasta kun tässä muutaman vuoden on joutunut odottelemaan No totta,kyllähän EU:lta rahat pitääkin ottaa pois.
Mutta,miksi ihmeessä siinä meni kolme vuotta?Onko päätöksen teko EU:ssa niin hidasta,vai mitä ihmettä siinä tutkittiin ja projektoitiin Vai onko jusa ollut tämän projektin takana ja aika on mennyt väyrysen odoteluun korjaamolta
Yksi vaihtoehto olisi ollut kerätä nimilista ja maksattaa operazione operaattorilla,sehän olisi keskuksella käynyt vehkeet laittamassa kuntoon jos ottajia olisi ollut tarpeeksi Eiköstä jookosta?
Niin ne kumit,joo,niitä kannattaa käyttää. Ja mitä ohuemmat,sitä parempi tuntuma,siis tiehen.
Mutta,miksi ihmeessä siinä meni kolme vuotta?Onko päätöksen teko EU:ssa niin hidasta,vai mitä ihmettä siinä tutkittiin ja projektoitiin Vai onko jusa ollut tämän projektin takana ja aika on mennyt väyrysen odoteluun korjaamolta
Yksi vaihtoehto olisi ollut kerätä nimilista ja maksattaa operazione operaattorilla,sehän olisi keskuksella käynyt vehkeet laittamassa kuntoon jos ottajia olisi ollut tarpeeksi Eiköstä jookosta?
Niin ne kumit,joo,niitä kannattaa käyttää. Ja mitä ohuemmat,sitä parempi tuntuma,siis tiehen.
Keski-Suomen liitto vatuloi aikansa ja kunnat sitten omansa päälle, yhteensä n. reilu vuosi. Ja kun rakentaminen kannattaa hoitaa sulanmaan aikana niin talvi toi oman lisänsä aikatauluun. Kekkosen aikana nimilista ja lasku Posti- ja lennätinlaitokselle olisi toiminut, mutta nyt siitä ei voi nähdä edes päiväunia. 8 kunnan alueelle tulee laajakaista n. 2000 uuden kotitalouden ulottuville, joista kaikki ei kuitenkaan sitä ota, joten homma ei bisneksenä operaattoreita kiinnosta. Minulla ja väykyllä ei ole viivästykseen mitään osuutta Tai voi väykyn piikkiin laittaa muutaman kuukaudenAM kirjoitti:ÄÄ,mutta minusta ei yhtään viisasta kun tässä muutaman vuoden on joutunut odottelemaan No totta,kyllähän EU:lta rahat pitääkin ottaa pois.
Mutta,miksi ihmeessä siinä meni kolme vuotta?Onko päätöksen teko EU:ssa niin hidasta,vai mitä ihmettä siinä tutkittiin ja projektoitiin Vai onko jusa ollut tämän projektin takana ja aika on mennyt väyrysen odoteluun korjaamolta
Yksi vaihtoehto olisi ollut kerätä nimilista ja maksattaa operazione operaattorilla,sehän olisi keskuksella käynyt vehkeet laittamassa kuntoon jos ottajia olisi ollut tarpeeksi Eiköstä jookosta?
Niin ne kumit,joo,niitä kannattaa käyttää. Ja mitä ohuemmat,sitä parempi tuntuma,siis tiehen.
Niin ja onko nyt selvillä lyhennetäänkö niitä jousia ylä- vai alapäästä vai pitääkö ottaa puoli kierrosta molemmista. Tai 1/3 kierrosta yläpäästä ja 2/3 alapäästä. Näin saadaan varmistettua mukavuus ja hyvä ajotuntuma.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Hyvä on,nielen selityksen ja olen tyytyväinen sillä kuukauden päästä toivottavasti aukeaa mese.fi:n sivut vikkelämmin Jusassa on kyllä poliitikon ainesta,näinkin selvän turhan viivyttelyn sai selitettyä noin järkevästijusamb kirjoitti:
Keski-Suomen liitto vatuloi aikansa ja kunnat sitten omansa päälle, yhteensä n. reilu vuosi. Ja kun rakentaminen kannattaa hoitaa sulanmaan aikana niin talvi toi oman lisänsä aikatauluun. Kekkosen aikana nimilista ja lasku Posti- ja lennätinlaitokselle olisi toiminut, mutta nyt siitä ei voi nähdä edes päiväunia. 8 kunnan alueelle tulee laajakaista n. 2000 uuden kotitalouden ulottuville, joista kaikki ei kuitenkaan sitä ota, joten homma ei bisneksenä operaattoreita kiinnosta. Minulla ja väykyllä ei ole viivästykseen mitään osuutta Tai voi väykyn piikkiin laittaa muutaman kuukauden
Niin ja onko nyt selvillä lyhennetäänkö niitä jousia ylä- vai alapäästä vai pitääkö ottaa puoli kierrosta molemmista. Tai 1/3 kierrosta yläpäästä ja
2/3 alapäästä. Näin saadaan varmistettua mukavuus ja hyvä ajotuntuma.
Sitten väkisin väännetty aiheeseen liittyvä juttu ettei tule turhia offtopic juttuja liikaa->bannit:
Eikös jousen yläpäässä ollut viieminen kierros sellainen että kierteen väi umpeutuu,eli päästä tulee "tasaisempi" ja käy siihen alustankorkeudenhienosäätö-säätökumiin..?Alapäästä ainakin katkaisin yhdet madallusjouset.Niistä tuli muuten hyvät,toimivat nykyään postilaatikon jalkana...
..
Minä nappasin omasta S:stä kieroksen pois etujousista, keula oli aika korkealla ennen sitä. Muuta eroa en huomannut, kuin että keula putosi sopivalle korkeudelle. Yhden kierroksen ottaminenkin vaikuttaa yllättävän paljon Jos ei riitä niin voi ottaa toisen samanlaisen..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Re: ..
No jokohan tätä nyt uskos? Jarski saattaa olla jopa käytännön tasolla hajulla asiasta. Ne etujouset näyttää maalin perusteella melko tuoreille, takajouset sitten taas näyttävät kasvavan naavaa. Laittasko sittenkin taakse toiset neloskumit? Tai ne piilteman jousenvirutuspalikat, siis ne ruuvattavat.jarski kirjoitti:Minä nappasin omasta S:stä kieroksen pois etujousista, keula oli aika korkealla ennen sitä. Muuta eroa en huomannut, kuin että keula putosi sopivalle korkeudelle. Yhden kierroksen ottaminenkin vaikuttaa yllättävän paljon Jos ei riitä niin voi ottaa toisen samanlaisen..
Joutas nyt ees paneutumaan asiaan, tahtoo olla muutakin tekemistä ihan kotitarpeiksi.
Ite otin muistaakseni jopa kakskierrosta pois tuosta vanhasta ässästä...
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... /00281.jpg
Siitä tuli tuomonen aivan liian matala... Eipä tuo pahemmin haitannut kun jousia oli "varastossa" useampia sarjoja
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... /00281.jpg
Siitä tuli tuomonen aivan liian matala... Eipä tuo pahemmin haitannut kun jousia oli "varastossa" useampia sarjoja
Mulla on samanlaiset suunnitelmat jousien kans kuin HVM:llä tosin auto on w123.Kierroksen ajattelin leikata etujousista pois ja laittaa matalimmat jousikumit alle.30mm pitäis keulaa saada alemmaksi jolloin vakiokorkeus on saavutettu.Onko muuten kukaan ottanut jousia pois siten että päästää iskarin irti yläpäästä ja ylänupista olkavarsi irti jolloin tunkkia laskemalla jousen voisi päästää jännityksestä ja ottaa pois.Varmistuksena voisi puristimen reiästä konehuoneen puolelta laittaa paksun putken jousen sisälle jolloin ei olisi niin suurta karkaamis vaaraa.Nyt tuo homma ei kuitenkaan onnistu koska autossa ei ole moottoria paikoillaan ja jousi ei mene yhtään kasaan vaikka tunkilla nostaa tukivarren alta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Minulla lähti kesän alussa W123:sta 2,5 kierrosta etujousista. Tosin siellä on kolmosen kumit, jotka olivat jo ennestään paikoillaan. Mutta eipä siinä muu auttanut, kun jousi oli itse päättänyt tuon verran katketa kahdesta kohtaa. Juuri sentilleen tuli kyllä oikean korkuinen, että ei kyllä liian vähän lähtenyt. Etukäteen olin rullamitan kanssa tuumaillut, että mikä korkeus olisi hyvä. Kätevää, kun auto itse päättää paljonko haluaa keulaa alaspäin
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!