Airmatic alusta juuttuu yläasentoon

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Airmatic alusta juuttuu yläasentoon

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Kyseessä X164 GL, jonka ilmajousitus juuttuu ylimpään "Off-Road 3" -asetukseen.

Alustaa nostettaessa jouset täyttyvät normaalisti ja nopeasti, mutta vasen etukulma luulee vikakoodinlukijan mukaan olevansa n.10 cm muita nurkkia alempana. Vikakoodina tulee 5507 "Suspension strut is implausible".
Kaikki kulmat ovat kuitenkin tasaisen korkealla. Airmatic yrittää nostaa tuota yhrä kulmaa, joka antaa pienempää lukemaa korkeudesta kunnes mittaristoon ilmestyy teksti Malfunction. Tämän jälkeen korkeudensäätönappi ei enää vastaa ja auto jää jumiin yläasentoon. Auton käynnistäminen uudelleen auttaa tilannetta siinä määrin, että oven avaamisella ja sulkemisella auton saa jälleen laskeutumaan.

Kokeilin vaihtaa päikseen eturenkaiden korkeussensoreita ilman tulosta. Onko vinkkejä, mistä lähteä vikaa etsimään?
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Vaihdoin vielä etujouset keskenään, jotta sain poissuljettua tolpan rikki olemisen.
Kompressorille menevästä tuloilmaletkusta löytyi halkeama, jonka vaihdoin.

Vikakoodinlukija näyttää nyt ainakin ilman kuormaa tasaisia lukemia korkeudesta joka nurkalle. Testeissä jousituskaan ei enää jumittunut yläasentoon vaan auton sai säätimestä myös laskettua.

Aikaisemmista tutkimuksista poiketen jousituksen ensimmäinen korotettu asento täyttyy nopeasti ja ongelmitta, mutta kahden korkeimman asetuksen saavuttaminen vie normaalia enemmän aikaa. Kertaalleen mittaristoon ilmestyi teksti: "compressor cooling down". Mitään vuotoja tuloilmanletkun lisäksi ei kuitenkaan löytynyt eikä auto laske silmämääräisesti lainkaan esimerkiksi viikon seisonnan aikana.

Olisikohan kompressori vaihtokunnossa?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Xhaust kirjoitti:Vaihdoin vielä etujouset keskenään, jotta sain poissuljettua tolpan rikki olemisen.
Kompressorille menevästä tuloilmaletkusta löytyi halkeama, jonka vaihdoin.

Vikakoodinlukija näyttää nyt ainakin ilman kuormaa tasaisia lukemia korkeudesta joka nurkalle. Testeissä jousituskaan ei enää jumittunut yläasentoon vaan auton sai säätimestä myös laskettua.

Aikaisemmista tutkimuksista poiketen jousituksen ensimmäinen korotettu asento täyttyy nopeasti ja ongelmitta, mutta kahden korkeimman asetuksen saavuttaminen vie normaalia enemmän aikaa. Kertaalleen mittaristoon ilmestyi teksti: "compressor cooling down". Mitään vuotoja tuloilmanletkun lisäksi ei kuitenkaan löytynyt eikä auto laske silmämääräisesti lainkaan esimerkiksi viikon seisonnan aikana.

Olisikohan kompressori vaihtokunnossa?
Testaa sillä starilla se kompressorin kunto. Ja vuodotkin voi testata sillä. En usko etteikö 164 olisi tässä poikkeus.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2942
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Starilla voi tehdä paineennousu testin kompressorille niin selviää ainakin sen kunto.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Taitaa olla säkkien täyttöaika liian pitkä siksi jökkää. Eli jos ei vuotoja ole niin kompura alkaa olla loppu.
Star
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

Mukava kuulla vähän muidenkin näkemystä asiasta. Starin testailujen jälkeen ollaan taas ainakin viisaampia ja varailinkin eilen juuri MB-osalle ajan tälle viikolle.
Xhaust
Viestit: 15
Liittynyt: 10.7.2015 20:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Xhaust »

MB-osalla tosiaan käyty puhtain paperein ja kompressorikin on kunnossa.
Kahden viimeisen asetuksen nouseminen ylös ilmeisesti kuuluukin olla hieman verkkaista hommaa.

Jokatapauksessa jousitus toimii nyt nätisti ja mitään virheilmoituksia en ole saanut toistumaan. Kaikki ok siis!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”