Tere !
Kun tämä mittarin kalibroimisen kysymys aina ajoittain ponnahtaa esille, kerronpa, mitä tiedän aiheesta siihen hieman tutustuttuani = kaivelua netistä, jonka jälkeen räpläystä.
Otan seuraavassa kantaa vain nopeuspuolen asioihin ja seuraava pätee luonnollisesti "Wanhan hywän ajan Mersujen mittareihin" Siis ainakin 114/115,116,107, 123,124,201 ja 126. Uudemmat sähköiset flipperit varmaan erikseen.
Nopeusmittarin toimintaperiaate kahdella lauseella:
Vaijerin pyörimisnopeuteen suhteessa oleva indusoitunut jännite aikaansaa neulaa myötäpäivään kiertävän voiman, jota jousi vastustaa. Jousen kireyttä säätämällä neula voidaan kalibroida näyttämään oikein.
Tuolta löysin ohjeet Perliinin murteella :
http://home.arcor.de/vischauge/wstacho1205/wstacho.html
Ja hommiin :
Omassa 300 D:ssäni mittari lupasi urheilullista kyytiä, sillä virhe oli satasen vauhdissa +12 kmh, mikä on jo ärsyttävää.
Ohjeet lyhyesti suomeksi :
Hommassa ei tarvita erikoistyökaluja, seuraavilla pärjäät :
- akkukone/ tavallinen porakone, joka pyörii vastapäivään
- profiililtaan neliskulmainen naulanpätkä tmv.
- muutama erikokoinen ruuvimeisseli
- iso parsinneula & pieni astalo (=lyömäase)
- ennalta hankittu tieto mittarivirheestä (Lähde:GPS,tutkataulut,kello, Sisäasiainministeriön ystävällinen ja palveleva poliisiosasto )
- hieman prosenttilaskun osaamista
- reipas asenne ja malttia
1.) Selvitä mittarivirhe => korjauksen suuruus
2.) Irroita nopeusmittari mittaristosta erilleen
3.) Pyöritä mittaria akkukoneella VASTApäivään vaijerin istukasta tuolla kantikkaalla naulalla => katso näyttämä
4.) Mittarin neulan tyvessä on messingin värinen prikka, jossa on ura tai viillos, laita neulan kärki uraan ja naputtele prikkaa varovasti haluttuun suuntaan vähän (alkuun vaikka tunnin verran kellon asteikolla). Prikan kiristäminen (=myötäpäivään) vähentää mittarin näyttämää, löysyttäminen saa mittarin näyttämään suurempaa nopeutta. Varo mählimästä mittaritaulua rasvaisilla sormilla ja varo neulaa, se on huitulanohutta alumiinia !
5.) Pyöritä uudestaan mittaria ja katso, paljonko näyttämä muuttui (luonnollisesti samaa nopeutta koneessa käyttäen -> suhteuta tämä muutostarpeeseen, varmaan halunnet tarkan mittarin 80-100 alueelle, tässä tarvitaan prosenttilaskua)
6.) Toista vaiheita 4.-5. ,kunnes virhe on eliminoitu, prikan oikean asennon löytyminen voi vaatia useita yrityksiä, joten kannattaa olla tarkkana ja tehdä vain maltillisia korjauksia (puoli kierrosta ja olet eri nimismiespiirissä... )
7.) Kasaa mittari takaisin paikoilleen.
8.) Aja ja nauti elämästä !
Mittarini näyttää nyt satasessa parisen kilsaa liikaa, mikä on ihan sopivaa, kun aikovat nuo kameratkin säätää kuulemma "Hammurabin-Gestapon malliin".
VDO:lta löytyy varmaan joku hekumallinen erikoistyökalu tuohon neulan säätöön, mutta itse tulin mainiosti toimeen tuolla parsinneulalla ja käytin pikkuräikkää astalona neulaa (oja) naputellessani. Güntteri näkyi kuvissa käyttävän pikku ruuvaria, mutta havaitsin neulan paremmaksi.
Samassa yhteydessä on kätevää hoitaa koko mittaristo kuntoon eli vaihtaa palaneet polttimot, uusia k****htänyt dimmeri, maalata neulat ja alunperin punaiset merkinnät taulusta (on muuten tarkkaa kuin hyttysten kuksiminen ), putsata pölyt ja vaikka uusia kellon kondensaattorit, jos kolvi pysyy kädessä (ja kello tapaa pysähdellä erityisesti pakkasilla). Tein omaani koko hoidon ja aikaa kului noin viisi tuntia. Rahaa kului tarvikkeisiin nelisen €uroa (kondensaattorit 36 c, purkki oranssia maalia 2 € ja pieni sivellin 1,5 €). Dimmerin (Rheostat) sain vaihtokaupalla.
Voisinpa kenties jotakuta em. hommassa avustaakin soveltuvaa korvausta vastaan, YV:tä voi laittaa.
Nyhräilyterveisin,
Wade
PS
Kannattaa myös muistaa, että renkaiden kuluneisuusastekin vaikuttaa tuohon mittarin näyttämään... (Esim uuden renkaan pinnoista 8 mm pois on halkaisija jo 16 mm pienempi ja kehällä ero onkin jo viitisen senttiä, mikä esim. W123:n 14-tuuman renkaissa on noin 2,5 %)
PPS
Koko nopeusalueella mittaria ei taida tosiaan aivan tarkaksi noin saada, mutta paljon paremmaksi kyllä. Virhe ei siis ilmeisesti ole täysin lineaarinen.
einari kirjoitti:No entäs jos sitä neulan juuressa olevaa "kellonjousta " löyhyttää kääntämällä sitä säätöä,eikös silloin pitäis nopeusnäyttö korjaantua? Matkamittariinhan se ei tieten vaikuta. Kerran hain peränvaihdon jälkeen neulan asennon tuollalailla just kohilleen,tosin erimerkin autosta.