mittariston nopeuden näyttö kohdilleen
mittariston nopeuden näyttö kohdilleen
alunperin autossa siis 3.46 välitteinen perä,nyt siinä on 2.65 välitteinen perä ja laatikossa suora vitonen.meinaa vähän nopeusmittari näyttää ymmärrettävästi liian vähän
pystyykö tuota mittaria mitenkään roplaamaan että näyttäis vähän järkevämpiä lukemia
tietty jos tekis itse uuden mittariston pohjan.mutta ei oikein houkuttele.
mitenkäs saako tuosta mittaristosta tuota pelkkää nopeusmittaria irti mitenkään vai onko se samaa puuta koko mittariston kanssa?
eikös 300d turbossa ole vakiona 2.65 perä joten jos viskais sen mittariston niin eikös se näytä silloin just niinkuin pitääkin?
tai olisiko kelllään hyvää ideaa miten saisi helpoiten nopeuden näyttämään oikein
pystyykö tuota mittaria mitenkään roplaamaan että näyttäis vähän järkevämpiä lukemia
tietty jos tekis itse uuden mittariston pohjan.mutta ei oikein houkuttele.
mitenkäs saako tuosta mittaristosta tuota pelkkää nopeusmittaria irti mitenkään vai onko se samaa puuta koko mittariston kanssa?
eikös 300d turbossa ole vakiona 2.65 perä joten jos viskais sen mittariston niin eikös se näytä silloin just niinkuin pitääkin?
tai olisiko kelllään hyvää ideaa miten saisi helpoiten nopeuden näyttämään oikein
sportti getrakeissahan on suora vitonen.
tosiaan matkamittarikin näyttää aivan liian vähän,ihmettelin alussa kun tuli aika hurjia kulutuslukemia
järkevin varmaan laittaa 2.65 perälle oikea mittari,onkos tuolla 2.65 perällä ollut muita kuin 300d turbo?missään bensassa?aina parempi jos riittää asteikko pitemmälle kuin 220
sattuuko kellään olemaan joutavana?
tosiaan matkamittarikin näyttää aivan liian vähän,ihmettelin alussa kun tuli aika hurjia kulutuslukemia
järkevin varmaan laittaa 2.65 perälle oikea mittari,onkos tuolla 2.65 perällä ollut muita kuin 300d turbo?missään bensassa?aina parempi jos riittää asteikko pitemmälle kuin 220
sattuuko kellään olemaan joutavana?
No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
mahtaakohan tuolla tavalla saada isoa mittarivirhettä kohdilleen mitenkään.90 vauhdissa näyttää 20 liian vähän ja 200 vauhdissa jo noin 50 liian vähän
ja miten mahtaa matkamittarin käydä?sen kun olisi hyvä näyttää oikeaa
Tuohon en kyllä kommentoi mitään vaan viittaan edellisten suosituksiin.
Re: jaa
Eipä ole. Tai no saahan vaijeri käyttöseenkin noita vaijerin väliin tulevia vaihteistoja. Tosin taitaa olla helpompaa vaihtaa se mittari.Roikale kirjoitti:Jos mittari on elektroninen, siihen väliin kun laittaa "speedohealer" nimisen värkin, niin saa näyttämään melkeen mitä vaan.
No kyllä takuulla menee noin jos välitys on muuttunut.Jiitek kirjoitti:No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkos se nyt varmasti aina niin että joka perällä on oma mittarinsa? Eiköön se useimmissa autoissa laiteta kohilleen laatikossa olevan vaijerinpyörittäjän välityssuhteella, eli sinne laitetaan perää vastaava välitys? P.S. On se helppoo vanhassa kuplassa tai nelikko Sierrassa ym. kun etupyörästä otetaan se nopeus.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Eiköhän se perävälitys ole ihan lineaarinen. Neulaa siirtämällä saa virhettä korjattua, mikäli käytännössä on mahdollista neulalla pelata.Antti M. kirjoitti:No kyllä takuulla menee noin jos välitys on muuttunut.Jiitek kirjoitti:No ei se ihan noin mene. Virhettä siihen jää väkisellä varsinkin jos heitto johtuu eri välityksistä mutta kyllä tilanne paranee huomattavasti, esim. mulla oli heittoa 7-9 km/h nyt on sitten 0-2km/h näillä Suomen maantienopeuksilla.Antti M. kirjoitti:No jos sitä neulaa menee kääntään niin sehän näyttää vain tietyllä nopeudella oikein, muilla nopeuksilla valehtelee samoin ku ennenki.
Tällä saadaan pysyvä virhenäyttö pois.
Jos ajatellaan että mittari on hyvälaatuinen, heiton pitäisi olla koko ajan sama. Jos heitto vaihtelee eri nopeuksilla, niin sama poikkeama jää edelleenkin jäljelle niille nopeuksille missä sitä ollutkin. (Kuitenkin pysyvän virheen poiston verran vähemmän.) Olipas hankala selittää.
Nimenomaan. Eihän se mittari tajua jos on perä vaihettu. Jos kardaani pyörii vaikka 2000rpm ja auto kulkee tällöin 100km/h ja mittari näyttää vaikka 80 km/h, siirretään neula näyttämään 100km/h -> ajetaan tod. nopeutta 150km/h jolloin kardaani pyörii 3000rpm, mittari lisää nopeutta alkuperäisestä 80km/h näyttämästä 50% eli 40km/h jolloin se näyttää nyt 140km/h eli heittää edelleenromu kirjoitti: Eiköhän se perävälitys ole ihan lineaarinen.
Chevy C10 Pick Up 6.2d
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Chevy K1500 Pick Up 6.2d
W126 500SEC
W115 300blowerturbodiesel-projekti
Tottavie, siellähän se vaijerin pikkupyörä alkaa satasen jälkeen tahkoamaan uutta virhettä entisen korjatun lukeman päälle.
Oikeassa olet. Neulan siirrolla ei tosiaan saa skaalausta tehtyä.
Töissä kun lämpötilalähettimiä virittelen, niin tämähän on sama juttu kun säätäis zero- ruuvista ja jättäis spanin säätämättä.
Oikeassa olet. Neulan siirrolla ei tosiaan saa skaalausta tehtyä.
Töissä kun lämpötilalähettimiä virittelen, niin tämähän on sama juttu kun säätäis zero- ruuvista ja jättäis spanin säätämättä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Näppärä Kylli-täti voi askarrella paskarrella ja piirustaa vaikka ruutupaperista uuden asteikon ja liimata sen Pritt-liimalla mittarin päälle, silloin saa näyttämät kohdilleen samoilla rojuilla. Kuvitellaan nyt perävälitys 2:1 mittari näyttää 0Kmh ja vauhti on 0Kmh, 50Kmh-50Kmh, 100Kmh-100kmh. Vaihdetaan 3:1 peppu ja vastaavat luvut: 0-0, 75-50, 150-100 jne. Ei saa runkittua neulasta kohalleen kuin yhteen tiettyyn nopeuteen, kaikilla muilla kusettaa. Pätee tietysti vai takatuuppareissa jotka kartaanista mittaa, etuvituvetosissa jotka mittaa vetarista ei "perä"välitys siis vaikuta, rengaskoon ratikaaliset muutokset kylläkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Käytännössä näin, tai no kuka se näistä uusista kaikista tietää kun onhan siellä joka pyörässä pyörimisnopeusanturit. Saahan sen nopeuden vaikka sieltä.Swataia kirjoitti:Mutta jos esim haluasin vaihtaa 190E:n nelilovisen viisiloviseen ja jättäisin perän alkuperäiseksi niin mittaristo toimisi normaalisti? Eli perä on se joka sekottaa lukemat vai?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
En tiedä asiasta! Mutta mielikuvani on että yleensä vain vaijerinpyöritin vaihdetaan, muoviosa sallii sen pienen hammaskulmamuutoksen ja hampaan kokoeron tai pyörittimen runko-osa on "epäkesko" jolloin erisuuret rattaat sopivat. Monissa merkeissä tuo ratas on eri perälle eri värinen. TÄMÄ ON MUTUA!!! En tiedä pitääkö kartaanin matoratas vaihtaa. Kertokoon viisaammat totuuden, varsinkin Mersuista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
2.65 perää kakkosnelosessa ei ole muualla kuin turbossa. sinänsä fiksu systeemi, mittari toimii oikein kaikkien laatikkojen kanssa. käsittääkseni mittarihuollot voi tehdä väliin vaihteiston jolla mittari alkaa näyttään oikein.
tai sitten laitat alle sopivasti isommat renkaat
mulla pikkumersussa on sellainen ongelma, että vaijerin ja laatikon neliötappi ja -reikä on väärän kokoiset. eli ei toimi mittari täälläkään 2.65 perällä ja getragilla
tai sitten laitat alle sopivasti isommat renkaat
mulla pikkumersussa on sellainen ongelma, että vaijerin ja laatikon neliötappi ja -reikä on väärän kokoiset. eli ei toimi mittari täälläkään 2.65 perällä ja getragilla
Datsuni on mun ratsuni.
kerran vaan tuuppasin 123 koppaisen lootan 190E meseen loota oli kyllä samanlaisen koneen perästä mut mittarin näyttämä muuttui...eli pyörittäjän rattaissa oli eroa.... oli vaan 190 niin vanha et passasi kytkimen boorikin suoraan....siis molemmissa koneena oli M102 kones....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Tere !
Kun tämä mittarin kalibroimisen kysymys aina ajoittain ponnahtaa esille, kerronpa, mitä tiedän aiheesta siihen hieman tutustuttuani = kaivelua netistä, jonka jälkeen räpläystä.
Otan seuraavassa kantaa vain nopeuspuolen asioihin ja seuraava pätee luonnollisesti "Wanhan hywän ajan Mersujen mittareihin" Siis ainakin 114/115,116,107, 123,124,201 ja 126. Uudemmat sähköiset flipperit varmaan erikseen.
Nopeusmittarin toimintaperiaate kahdella lauseella:
Vaijerin pyörimisnopeuteen suhteessa oleva indusoitunut jännite aikaansaa neulaa myötäpäivään kiertävän voiman, jota jousi vastustaa. Jousen kireyttä säätämällä neula voidaan kalibroida näyttämään oikein.
Tuolta löysin ohjeet Perliinin murteella :
http://home.arcor.de/vischauge/wstacho1205/wstacho.html
Ja hommiin :
Omassa 300 D:ssäni mittari lupasi urheilullista kyytiä, sillä virhe oli satasen vauhdissa +12 kmh, mikä on jo ärsyttävää.
Ohjeet lyhyesti suomeksi :
Hommassa ei tarvita erikoistyökaluja, seuraavilla pärjäät :
- akkukone/ tavallinen porakone, joka pyörii vastapäivään
- profiililtaan neliskulmainen naulanpätkä tmv.
- muutama erikokoinen ruuvimeisseli
- iso parsinneula & pieni astalo (=lyömäase)
- ennalta hankittu tieto mittarivirheestä (Lähde:GPS,tutkataulut,kello, Sisäasiainministeriön ystävällinen ja palveleva poliisiosasto )
- hieman prosenttilaskun osaamista
- reipas asenne ja malttia
1.) Selvitä mittarivirhe => korjauksen suuruus
2.) Irroita nopeusmittari mittaristosta erilleen
3.) Pyöritä mittaria akkukoneella VASTApäivään vaijerin istukasta tuolla kantikkaalla naulalla => katso näyttämä
4.) Mittarin neulan tyvessä on messingin värinen prikka, jossa on ura tai viillos, laita neulan kärki uraan ja naputtele prikkaa varovasti haluttuun suuntaan vähän (alkuun vaikka tunnin verran kellon asteikolla). Prikan kiristäminen (=myötäpäivään) vähentää mittarin näyttämää, löysyttäminen saa mittarin näyttämään suurempaa nopeutta. Varo mählimästä mittaritaulua rasvaisilla sormilla ja varo neulaa, se on huitulanohutta alumiinia !
5.) Pyöritä uudestaan mittaria ja katso, paljonko näyttämä muuttui (luonnollisesti samaa nopeutta koneessa käyttäen -> suhteuta tämä muutostarpeeseen, varmaan halunnet tarkan mittarin 80-100 alueelle, tässä tarvitaan prosenttilaskua)
6.) Toista vaiheita 4.-5. ,kunnes virhe on eliminoitu, prikan oikean asennon löytyminen voi vaatia useita yrityksiä, joten kannattaa olla tarkkana ja tehdä vain maltillisia korjauksia (puoli kierrosta ja olet eri nimismiespiirissä... )
7.) Kasaa mittari takaisin paikoilleen.
8.) Aja ja nauti elämästä !
Mittarini näyttää nyt satasessa parisen kilsaa liikaa, mikä on ihan sopivaa, kun aikovat nuo kameratkin säätää kuulemma "Hammurabin-Gestapon malliin".
VDO:lta löytyy varmaan joku hekumallinen erikoistyökalu tuohon neulan säätöön, mutta itse tulin mainiosti toimeen tuolla parsinneulalla ja käytin pikkuräikkää astalona neulaa (oja) naputellessani. Güntteri näkyi kuvissa käyttävän pikku ruuvaria, mutta havaitsin neulan paremmaksi.
Samassa yhteydessä on kätevää hoitaa koko mittaristo kuntoon eli vaihtaa palaneet polttimot, uusia k****htänyt dimmeri, maalata neulat ja alunperin punaiset merkinnät taulusta (on muuten tarkkaa kuin hyttysten kuksiminen ), putsata pölyt ja vaikka uusia kellon kondensaattorit, jos kolvi pysyy kädessä (ja kello tapaa pysähdellä erityisesti pakkasilla). Tein omaani koko hoidon ja aikaa kului noin viisi tuntia. Rahaa kului tarvikkeisiin nelisen €uroa (kondensaattorit 36 c, purkki oranssia maalia 2 € ja pieni sivellin 1,5 €). Dimmerin (Rheostat) sain vaihtokaupalla.
Voisinpa kenties jotakuta em. hommassa avustaakin soveltuvaa korvausta vastaan, YV:tä voi laittaa.
Nyhräilyterveisin,
Wade
PS
Kannattaa myös muistaa, että renkaiden kuluneisuusastekin vaikuttaa tuohon mittarin näyttämään... (Esim uuden renkaan pinnoista 8 mm pois on halkaisija jo 16 mm pienempi ja kehällä ero onkin jo viitisen senttiä, mikä esim. W123:n 14-tuuman renkaissa on noin 2,5 %)
PPS
Koko nopeusalueella mittaria ei taida tosiaan aivan tarkaksi noin saada, mutta paljon paremmaksi kyllä. Virhe ei siis ilmeisesti ole täysin lineaarinen.
Kun tämä mittarin kalibroimisen kysymys aina ajoittain ponnahtaa esille, kerronpa, mitä tiedän aiheesta siihen hieman tutustuttuani = kaivelua netistä, jonka jälkeen räpläystä.
Otan seuraavassa kantaa vain nopeuspuolen asioihin ja seuraava pätee luonnollisesti "Wanhan hywän ajan Mersujen mittareihin" Siis ainakin 114/115,116,107, 123,124,201 ja 126. Uudemmat sähköiset flipperit varmaan erikseen.
Nopeusmittarin toimintaperiaate kahdella lauseella:
Vaijerin pyörimisnopeuteen suhteessa oleva indusoitunut jännite aikaansaa neulaa myötäpäivään kiertävän voiman, jota jousi vastustaa. Jousen kireyttä säätämällä neula voidaan kalibroida näyttämään oikein.
Tuolta löysin ohjeet Perliinin murteella :
http://home.arcor.de/vischauge/wstacho1205/wstacho.html
Ja hommiin :
Omassa 300 D:ssäni mittari lupasi urheilullista kyytiä, sillä virhe oli satasen vauhdissa +12 kmh, mikä on jo ärsyttävää.
Ohjeet lyhyesti suomeksi :
Hommassa ei tarvita erikoistyökaluja, seuraavilla pärjäät :
- akkukone/ tavallinen porakone, joka pyörii vastapäivään
- profiililtaan neliskulmainen naulanpätkä tmv.
- muutama erikokoinen ruuvimeisseli
- iso parsinneula & pieni astalo (=lyömäase)
- ennalta hankittu tieto mittarivirheestä (Lähde:GPS,tutkataulut,kello, Sisäasiainministeriön ystävällinen ja palveleva poliisiosasto )
- hieman prosenttilaskun osaamista
- reipas asenne ja malttia
1.) Selvitä mittarivirhe => korjauksen suuruus
2.) Irroita nopeusmittari mittaristosta erilleen
3.) Pyöritä mittaria akkukoneella VASTApäivään vaijerin istukasta tuolla kantikkaalla naulalla => katso näyttämä
4.) Mittarin neulan tyvessä on messingin värinen prikka, jossa on ura tai viillos, laita neulan kärki uraan ja naputtele prikkaa varovasti haluttuun suuntaan vähän (alkuun vaikka tunnin verran kellon asteikolla). Prikan kiristäminen (=myötäpäivään) vähentää mittarin näyttämää, löysyttäminen saa mittarin näyttämään suurempaa nopeutta. Varo mählimästä mittaritaulua rasvaisilla sormilla ja varo neulaa, se on huitulanohutta alumiinia !
5.) Pyöritä uudestaan mittaria ja katso, paljonko näyttämä muuttui (luonnollisesti samaa nopeutta koneessa käyttäen -> suhteuta tämä muutostarpeeseen, varmaan halunnet tarkan mittarin 80-100 alueelle, tässä tarvitaan prosenttilaskua)
6.) Toista vaiheita 4.-5. ,kunnes virhe on eliminoitu, prikan oikean asennon löytyminen voi vaatia useita yrityksiä, joten kannattaa olla tarkkana ja tehdä vain maltillisia korjauksia (puoli kierrosta ja olet eri nimismiespiirissä... )
7.) Kasaa mittari takaisin paikoilleen.
8.) Aja ja nauti elämästä !
Mittarini näyttää nyt satasessa parisen kilsaa liikaa, mikä on ihan sopivaa, kun aikovat nuo kameratkin säätää kuulemma "Hammurabin-Gestapon malliin".
VDO:lta löytyy varmaan joku hekumallinen erikoistyökalu tuohon neulan säätöön, mutta itse tulin mainiosti toimeen tuolla parsinneulalla ja käytin pikkuräikkää astalona neulaa (oja) naputellessani. Güntteri näkyi kuvissa käyttävän pikku ruuvaria, mutta havaitsin neulan paremmaksi.
Samassa yhteydessä on kätevää hoitaa koko mittaristo kuntoon eli vaihtaa palaneet polttimot, uusia k****htänyt dimmeri, maalata neulat ja alunperin punaiset merkinnät taulusta (on muuten tarkkaa kuin hyttysten kuksiminen ), putsata pölyt ja vaikka uusia kellon kondensaattorit, jos kolvi pysyy kädessä (ja kello tapaa pysähdellä erityisesti pakkasilla). Tein omaani koko hoidon ja aikaa kului noin viisi tuntia. Rahaa kului tarvikkeisiin nelisen €uroa (kondensaattorit 36 c, purkki oranssia maalia 2 € ja pieni sivellin 1,5 €). Dimmerin (Rheostat) sain vaihtokaupalla.
Voisinpa kenties jotakuta em. hommassa avustaakin soveltuvaa korvausta vastaan, YV:tä voi laittaa.
Nyhräilyterveisin,
Wade
PS
Kannattaa myös muistaa, että renkaiden kuluneisuusastekin vaikuttaa tuohon mittarin näyttämään... (Esim uuden renkaan pinnoista 8 mm pois on halkaisija jo 16 mm pienempi ja kehällä ero onkin jo viitisen senttiä, mikä esim. W123:n 14-tuuman renkaissa on noin 2,5 %)
PPS
Koko nopeusalueella mittaria ei taida tosiaan aivan tarkaksi noin saada, mutta paljon paremmaksi kyllä. Virhe ei siis ilmeisesti ole täysin lineaarinen.
einari kirjoitti:No entäs jos sitä neulan juuressa olevaa "kellonjousta " löyhyttää kääntämällä sitä säätöä,eikös silloin pitäis nopeusnäyttö korjaantua? Matkamittariinhan se ei tieten vaikuta. Kerran hain peränvaihdon jälkeen neulan asennon tuollalailla just kohilleen,tosin erimerkin autosta.
Eikös 400E:ssa ole 2,65välitys perässä? Yksi tällainen vähän ajettu ASR perä on myynnissäkin Saksan Ebayssa.
Aika lailla olet välitystä harventanut. Eikös alkuperäinen välitys olisi
kuitenkin paras, miksi vaihto? Tiheämpiä välityksiä olisi paljonkin
tarjolla eBayssa ja halvalla.
Kiitos hyvästä mittarinsäätöohjeesta, vaikka harvoin sitä tarvitaankin.
Aika lailla olet välitystä harventanut. Eikös alkuperäinen välitys olisi
kuitenkin paras, miksi vaihto? Tiheämpiä välityksiä olisi paljonkin
tarjolla eBayssa ja halvalla.
Kiitos hyvästä mittarinsäätöohjeesta, vaikka harvoin sitä tarvitaankin.