Nypityt nastarenkaat - ajonautinnon huipentumako?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Nypityt nastarenkaat - ajonautinnon huipentumako?

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mitäs raati on mieltä, nyppästäänkö Gislavedeista piikit pois ja päristellään niillä puoleen väliin kesää? Sisäinen Spede kehottaa käyttämään kumit loppuun, pintaa on noin 5-6mm, eli ensi talveksi niistä ei enää kalua ole, mutta tämän kelirikkoajan niillä ajelisi vielä mukavasti. Joudun liikkumaan paljon vetelillä kakkateillä, joten karkeakuvioisella renkaalla olisi puolensa. :idea:

Suositeltava työmenetelmä? Sivuleikkurit vaiko ruuvari ja rakko kämmeneen? :D :shock:

Nimim. "Susilauma Ceen alla."
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Sellainen 3-4 millin levyinen talttameisseli on ihan pätevä. Ja isolla, mukavalla kahvalla jos haluaa että kädellä haluaa viikkoon jotain muutakin tehdä :lol:
Kyllä ne ihan täysin kesärenkaina menee.
Jos ei kulje niin kromaa se.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No meikäläisellä kesärenkaiden puutteesta johtuen on nyt farkun alla talvirenkaat.Paremmat renkaat heitin jo talteen ja ruuvasin alle Sunnyt,pintaa ja nastoja niissä on mutta pitoa ei ole ollut kai uutenakaan.Luotan siihen että nastat poistuvat ihan omin avuin :roll: Ainakin vähenemään päin ne on :lol:

Joskus olen nyppinyt nastat vanhoista renkaista(en omaan autoon)Olihan siinä hommaa..ruuvarilla lähtee näppärästi.Nastoja vaan on..ja paljon.Tuollaiset välikelirenkaat on hyvä keksintö,ei tartte hyviä kesärenkaitakaan vielä pilata karheilla asfalteilla.Ajonautintohan ne eivät ole..mersussa tosin rengasmelu ei niin vaivaa,mutta laitappa johonkin nipponiin talvirenkaat kesäksi :dj:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4373
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

En oo kokeillut,mutta kaveri sanoi,jotta melkosen paksun puuruuvin katkaisee niin lyhyeksi,ettei pääse menemään renkaan runkoon asti,se porakonneeseen ja poraa siihen nastan viereen.
Pitäis nousta nastan helposti pois.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Vaihtaa trimmattavia talvikumeja niitä sinne vetävälle akselille ja menee "suljetulle alueelle"
harjoittelemaan kiihdytysautolun lähtötoimenpiteitä kuten ns. burnouttia... :twisted: :twisted
Pro HVM
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Just tuli sama mieleen kun Rässillekkin... Taitaa vaan HVM:n muovimersuissa olla se kuminpoltonestovilkkuvalo, mikä estää nastojen poiston. Vaan minähän oon tässä parin kilometrin päässä tällä hetkellä, ja nastanpoistaja on pihassa.


Ei vaan, meisselillä ne lähtee (RUUVImeisselillä, toim. huom.). Tehään kimpassa rengasrojekti joku päivä kun jaksaa ryhtyä. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Meisselillä saa vain ranteen kipeäksi. Otat akkuporan ja asennat teräksi semmosen 4-5mm paksun puuruuvin, josta katkaset kärjen ja kannan. ruuvaat ruuvin aina nastan viereen niin nasta nousee ylös mukavasti kierrettä pitkin. Aikaa menee 2-3 minuuttia renkaassa. Nastan poiston jälkeen renkaat kannattaa painottaa :idea:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Just tuli sama mieleen kun Rässillekkin... Taitaa vaan HVM:n muovimersuissa olla se kuminpoltonestovilkkuvalo, mikä estää nastojen poiston. Vaan minähän oon tässä parin kilometrin päässä tällä hetkellä, ja nastanpoistaja on pihassa.


Ei vaan, meisselillä ne lähtee (RUUVImeisselillä, toim. huom.). Tehään kimpassa rengasrojekti joku päivä kun jaksaa ryhtyä. :idea:
Ceessä ei ole 8) kumituksenestojärjestelmää, ässässä on. :x Oli muuten helppo homma, nuo nykyaikaiset :roll: muoviset :shock: nastat lähtee irti kun rengasta ravistaa. :shock: Viimeistely onnistuu suunnilleen paineilmalla. :roll:

No pikkuisen käytin sivuleikkureita apuna, neljä rengasta nyppii asialle omistaunut idiootti alle tuntiin. 8)

On muuten nastat tosiaankin muuttuneet niistä päivistä kun minä 11mm tikka-nastoja Nokian nolla yseihin ammuin, nämä nykyiset näyttävät lähinnä kierolle käytännön pilalle. :shock:

Koeajokin on suoritettu, matka taittu niinku maseratissa kuunaan. 8) Nyt kaikki nyppimään, hopi-hopi. :lol:

Loppuun pieni laulunpätkä nyppyrenkaiden ystäville:

"Nastarengasmies ei baarista naista saa, nyppykumi-mies kun saapuu paikalle lyylit pyörtyy ja parta halkeaa... :rock:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Rässi66 kirjoitti:Vaihtaa trimmattavia talvikumeja niitä sinne vetävälle akselille ja menee "suljetulle alueelle"
harjoittelemaan kiihdytysautolun lähtötoimenpiteitä kuten ns. burnouttia... :twisted: :twisted
Mulla tuli heti mieleen ihan sama juttu. Varsinkin kun muistelen HVM:n kehuneen jotta Tajunkankaan ammattikoulun nuoriso kokoontuu kuminpolttajaisiin ihan HVM:n talon likelle. Siellähän samalla kentällä olisi HVM:kin voinut käydä näyttämässä nykynuorisolle mallia kuinka Hakkis sulaa ja höyrystyy. :lol: :shock: 8)
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10668
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vaan miten toimii vesikelissä vanha talvirengas, jota ei ole suunniteltu vesikelin vaativiin olosuhteisiin? Ettei vaan karkais lapasesta c akuutilla hetkellä... :cry:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ainaki nokialaiset on sateella todella liukkaat. Muista ei juuri kokemuksia, paitsi blizzak pitää joka kelillä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

yks näppärä nastan poistaja on kans tuo autotallin terävä kynnys! eli ei muuta ku vetävät pyörät kynnykselle ja kunnon kuopaisu niin nastojen nyppimistä ei jää enää paljoakaan. paitsi tietysti ne jarruttavat renkaat...
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

HEkolekO

Viesti Kirjoittaja Aki »

Neljästä renkaasta nastat poistaneena voin sanoa että :twisted: paskaa hommaa. Enpä enää toiste jaksa moista urakkaa.

En suosittele jos työnteko tuntuu muutenkin vaikealta :wink: . Pikku näprääjälle unelma hommaa

:lol:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ootee osastolle menee, mutta vaihtelin kesätossut alle ja samalla tarkastin Michelinin X-Ice Northin kärsimykset talven jälkeen. Etukumeissa oli 10mm pintaa ja yksi nasta vasemmasta renkaasta puuttui. Takana oli 8mm pintaa ja oikealta puuttui 2 nastaa, vasemmalta 7.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4373
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

XUX63 kirjoitti:Ootee osastolle menee, mutta vaihtelin kesätossut alle ja samalla tarkastin Michelinin X-Ice Northin kärsimykset talven jälkeen. Etukumeissa oli 10mm pintaa ja yksi nasta vasemmasta renkaasta puuttui. Takana oli 8mm pintaa ja oikealta puuttui 2 nastaa, vasemmalta 7.

Pahasti on laatikko luistanut,jos renkaat noin hyvässä jamassa talven jäljiltä :evil: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

oma kokemukseni talvirenkailla kesällä ajosta on todella negatiivinen :x
Yksi kesä köyhyyksissäni pulttasin alle VANHAT gislavedin nastattomat nastarenkaat ja pystis muuttui aivan todella kauheaksi ajaa... :x :x
Tuntui kuin olisi jäätiköllä 200km\h slikseillä renkailla...

Toinen kokemus oli E30 325i pemari talvirenkailla ja sade kelillä :eek: -->
jeesukset että kevyt bemari meinaa mennä metsään kun roiskauttaa moisella rengastuksella toistasataa rapakkooon....

en suosittele.... (vaikka itse meinaankin ajaa mazdalla kesän talvirenkailla) :D
BMW E31 V12
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”