Mitä moottoriöljyä Turbodieseliin?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Mitä moottoriöljyä Turbodieseliin?

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mitä moottoriöljyä raati suosittelee tuommoseen turpotieseliin ? :oil:

Mobil1 5w-50 on ollut tähän saakka suosikki öljy noissa vapareissa. :jook:

Taitaa toimia jatkossakin, vai onko parempia vaihtoehtoja. :whisper:

Vaihtoväli on 10 tkm.
Kilometrejä tulee vuodessa nois 50 tkm.
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mobil 1 Protection Formula 0W-40 :ope:
Sitä on meillä kone saanut uudesta saakka, enkä näe syytä vaihtaa merkkiä tai laatua.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Ari66 kirjoitti:Mobil 1 Protection Formula 0W-40 :ope:
Sitä on meillä kone saanut uudesta saakka, enkä näe syytä vaihtaa merkkiä tai laatua.

Mitähän eroa tuolla 0W-40 on käytännössä tuohon 5W-50?

Pakkasella huilaa paremmin ja lämpimänä myös, vai miten se meni?

Olisko Turboon parempi vaihtoehto tuo Arin käyttämä?
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

0W oljy on Kilpisjärvellä asuvilla hyvä :roll: Myö sitä pärjäillään 5W öljylläkkiin samalla tavalla :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29221
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä sanoo käyttöohjekirja ?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Padova Star kirjoitti:Oma kukupeli väykky 320 V6 pensa, ohjekirja ehdottaa 0w/40.
Eiköhän se ollut sitten tässä 8)

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Mikko K kirjoitti:0W oljy on Kilpisjärvellä asuvilla hyvä :roll: Myö sitä pärjäillään 5W öljylläkkiin samalla tavalla :roll:
äkkiseltään 5w sama notkeus -30 asteen pakkasessa mitä
jollain 0w öljyllä -35....ja eihän täällä pakkasia ole ja joku normi 5w-40 piisaa ihan hyvin kattoo vaan luokitukset....

tänä talvena ollut niin lauhaa et piisaisi 10w-40 hyvä ettei 15w-40.... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4386
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Töissä tullut kestotestattua Teboilin litkuja,en nyt muista tyyppiä,mutta turbodiesel koneisiin tarkoitettua.
Soveltuu oikein mainiosti om 602 ja 603 moottoreihin.
Yli 15v.uralla ei ole mitään öljystä johtuvaa vauriota trukeissa ollut,kuitenkin ajetaan 16 tuntia/päivä,ei se ihan huonoa öljyä voi olla vaikka ei maksakaan 50€/litra.
Uusissa autoissa varmaan hyvä käyttäää öljynä semmosta,mitä valmistaja vaatii.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kyntter on käyttänyt ESSO Super TDS ja ESSO Ultra 10W-40

Ohjekirja antaa tämmösen suosituksen.
Kuva
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0040


Edit: Siirtelin viestiketjun tekniikkapuolelle.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Noi uuret öljyt on tehty polttoaineen säästön ja katalysaattori tekniikan takia ohuemmiksi. Ei voitelutehon lisäämiseksi.
..kaikkee paskaa sitä tuuleekin kirjoiteltua..
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vahingossa Teboiliin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Taisin jossain topicissa mainitakin, jotta kävi viime öljynvaihdossa vanhanaikaisesti ja huuhtelin koneen mobililla ja sen jälkeen hulautin koneeseen Teboilin 5w40 timanttia.

Ensihavaintoni tuosta timantista oli, jotta painemittarin ajoittainen pilkkiminen hävisi (pilkki harvakseltaan liikennevaloissa seistessä). Todennäköisesti paineanturissa oli mömmöä, joka tuli pestyä pois.

Noin muuten timatti ei eroa mobilin (supersyn 5w40) kamasta millään tavalla. Öljypinta on nyt pysynyt muuttumattomana 6000km. Ja koska minulla on päähän pinttymänä vaihtaa öljyjä kymppitonnin välein, luulen seuraavankin vaihdon sujuvan tuolla timantilla. Pitkäaikaisvaikutuksia, kun ei tuossa ajomäärässä vielä tule (ja mistä sitä tietää vaikka mobililla lopputulos olisi timanttia huonompi). Hintaeroa tulee kuitenkin kympin verran per vaihto. Ja vielä enemmän jos harrastaa tuota moottorin huuhtelua :oops:
Terveisin
Tero
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia

Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Nyt asia on selvitetty.

Shell Rimula Ultra 10W-40 :idea:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mites Esko jos kokeiltais Neste turbo Lxe 10w/40. Hommasin semmosta ihan noita nokimoottoreita varten :idea:
Ja hintakin on n. puolet 5w/50 mobilaatista.

Jos tuo toimii 200k€ rekassa ja 150k€ raktorissa, niin kait se muutaman tonnin henkilökotteroissakin menee :lol:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Aki P kirjoitti:Mites Esko jos kokeiltais Neste turbo Lxe 10w/40.
No tuollahan mie olen ajjaa jyrryyttäny jo 60tuusaa.
Ei oo vielä tullu mustarauta aurinkoon.
Pro HVM
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Ite joudun taloudellisista syistä ainakin toistaiseksi käyttämään Teboil Gold 5W-40 litkuja.. :roll:

Mitäs mieltä porukka on Kendalin litkuista...?? Veli vaan ylistää tuossa vieressä niitä ja aina sanoo että laita nyt sinäkii jo oikeeta öljyä eläkä tuota ählämin paskaa.. :lol:

Kendal on kyllä huomattavasti kalliimpaa ja etenkin sen näin opiskelijana huomaa..
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona

Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

10W 30 on kaikissa nytten kun niin kovasti kehuttiin.
Kannattaa ottaa selville vähän eri myyntipisteitä, isännyys lähetti täältä metsästyskaverille matkahuollossa pytyillä "Kenraalia" kun hinnanero pytyillä oli 70€...

Tynnyrillisen hinta oli halvempi kuin bensan, että silleen... Onkohan niissä voiteluaineissa(kin) hieman katteet kunnossa Mobilillakin ja muilla... Luulisi, että niihin pitää panostaa 'hieman' enemmän kuin 95 bensaan. Ei näemmä.
Viimeksi muokannut Mariini, 04.2.2007 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Niin millä "pytyllä" 70 euron hintaero? sillä 18,9 l astiallako? tuon voin kyllä uskoa kun kahdella viereisellä kaupungilla on 4 litran kannussa 20 euroo hintaeroo, mutta mikä Kendalin öljy maksaa vähemmän kun bensa ja mistä sitä saa??? Kerro mu(i)llekii !!!!
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona

Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pitääkö tässä nyt sitten Mobilista luopua :?
Mitäs tilalle, kun vaihtoväli on 15 000 km ja pitäs olla 0W-40 ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia

Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ari66 kirjoitti:Pitääkö tässä nyt sitten Mobilista luopua :?
Mitäs tilalle, kun vaihtoväli on 15 000 km ja pitäs olla 0W-40 ?
Miksi sen pitää 0w-luokkaa olla, etelän "talvessa"?
Jos ei kulje niin kromaa se.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
http://www.iltalehti.fi/ilmkuvat/2006/l ... 061117.pdf
Onko kellään kokemusta, tai tietoa ?
Tuosta 10W-60, tapauksesta.

Kuulemma nykyisin käyttämäni Mobil 5W-50, öljyn maahantuonti lopetetaan liian huonon menekin vuoksi.

Lisäksi tuntuu, että kohta tarvittaisiin tuonne kuuman päähän lisää panostusta ja erityisesti paineenkestoa.
Ahdot nousee ja toivottavasti tehotkin.
Niin, että öljymerkin vaihto taitaa olla ajankohtainen.
Öljyt vaihtuu mulla kymppitonnin välein, kun se (ainakin tähän asti) on ollut niin mitätön kustannus.
Olen avoin uusille ehdotuksille.
Varsinaiset kilpaöljyt ei kiinnosta.

Tuntuisi, että jos jokapäiväisessä käytössä autoa käytetään, pitäisi öljyssä olla myös pesevyyttä ja korroosionsuoja- aineita.
Kylmäkäynnistykselle en paljoa panisi painoa, käyttää pakkasilla sitten lohkolämppäriä, tai niinkuin minä, säilyttää autoa lämpöisessä tallissa.
Katalysaattoria, tai päästöjä ei nyt jostain syystä tarvi ottaa huomioon. :roll:
.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ari66 kirjoitti:Mitäs tilalle, kun vaihtoväli on 15 000 km ja pitäs olla 0W-40 ?
Jarno.V kirjoitti:Miksi sen pitää 0w-luokkaa olla, etelän "talvessa"?
Sitä on aina käytetty :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29221
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä moottoriöljyä raati suosittelee tuommoseen turpotieseliin ?
Mitä vaan täyssynteettistä 5w40, niitähän on tarjolla monta merkkiä.
Tai 10w40.
Eikä ole välttämätöntä olla täyssynteettistäkään.

Myöskään Mersun vanhemmat "vähäventtiilidieselit" eivät ole lainkaan tarkkoja öljystä kuten tiedätte.
Kunhan öljyä on tarpeeksi ja se vaihdetaan aikanaan uuteen.

Joskus huvittaa kuunnella öljykeskusteluja, ollaan pilkuntarkkoja siitä mitä öljyä moottoriin laitetaan mutta kun kysyt koska ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu niin vastaus on
"En minä muista, oisko toissakesänä kun ei mennyt muuten pakokaasumittauksesta läpi..."
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

dealer kirjoitti:koska ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu niin vastaus on
Puhumattakaan raitisilmasuodattimesta, lämppäri on kuin lehmän henki, yhtä hidas ja yhtä kostea. :shock:
"on näissä huono tuo lämmityslaite, ei pysy lasit auki vaikka propelli huutaa ku pistetty sika" :roll:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7155
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti:
Joskus huvittaa kuunnella öljykeskusteluja, ollaan pilkuntarkkoja siitä mitä öljyä moottoriin laitetaan mutta kun kysyt koska ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu niin vastaus on
"En minä muista, oisko toissakesänä kun ei mennyt muuten pakokaasumittauksesta läpi..."
Samantyylisen vastauksen saa kun kysyy että koskas olet vaihteiston ja perän öljyt vaihtanu.

"Eihän niitä tartte vaihtaa" :happy:
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

XUX63 kirjoitti:
petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia

Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?
No tuota ihan normaalia ja on niillä litkuilla ajettu yhdet kiihdytyskisat ja muutaman kerran...reilua 200.....niin et on ittee hirvittänyt ja jossain 7000km seutuvilla vaihdellut ja öljynpaineet oli aina noin 2bar ehkä viisarin alle kun oikein vedätti mut esim kisoissa oli reilut 2bar kun oli niin lyhkäsiä nykäyksiä...mut tuolla 5W-40 nakkaa 1,5bar kuumana mittarin kun innostuu veteleen oikein "vatastyyliin" kun latikan vetokin on hauskaa kun on voimaa....ei vaan passaa ahtaille tielle niin kuin tuo välikoppa esko :lol: ja automaattiloota on vähän niin kuin vetomiehille...ettei ahdot karkaa liian alas... :lol:

Suosittelen 10w-60 öljyjä jos oikein antaa hanaa...kun kerran kuumana vaikutti 0.5bar paineisiin nyt kesällä ajelin noin vajaa 20tkm kyseisellä öljyllä...hintaa oli reilut 70eur kahdella pöntöllä... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

petska kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia

Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?
No tuota ihan normaalia ja on niillä litkuilla ajettu yhdet kiihdytyskisat ja muutaman kerran...reilua 200.....niin et on ittee hirvittänyt ja jossain 7000km seutuvilla vaihdellut ja öljynpaineet oli aina noin 2bar ehkä viisarin alle kun oikein vedätti mut esim kisoissa oli reilut 2bar kun oli niin lyhkäsiä nykäyksiä...mut tuolla 5W-40 nakkaa 1,5bar kuumana mittarin kun innostuu veteleen oikein "vatastyyliin" kun latikan vetokin on hauskaa kun on voimaa....ei vaan passaa ahtaille tielle niin kuin tuo välikoppa esko :lol: ja automaattiloota on vähän niin kuin vetomiehille...ettei ahdot karkaa liian alas... :lol:

Suosittelen 10w-60 öljyjä jos oikein antaa hanaa...kun kerran kuumana vaikutti 0.5bar paineisiin nyt kesällä ajelin noin vajaa 20tkm kyseisellä öljyllä...hintaa oli reilut 70eur kahdella pöntöllä... :lol:
Ei mulla koneessa oo koskaan mitään muuta ollutkaan kuin Valvolinen VR1 Racing 10w-60 öljyä mutta kun aiemmat kokemukset diamondista on niin hyviä niin aattelin että voishan sitä kokeillakin niin vois sitten talvet ajaa tuolla normiöljyllä. Valvolinellahan tuo normiöljy on täyssynteettistä ja racing semiä niin en oo viittinyt vaihtaa talveksi eri öljyjä vaan vetelen samalla siirapilla läpi vuoden. Tuolla öljyllä vaan on aika turha alkaa starttaileen ilman lämmitystä alle 15 miinusasteen.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Tuppaa vaan olemaan et näillä liukkailla keleillä pääsee rönttä vähän helpommalla ja siksi olen ajellut 5w-40 öljyllä tiheillä vaihtoväleillä 5-7.5tkm ja suunnittelin minäkin valvolinen 10w-60 ja kävipä kerrattain mielessä noi kendaalin öljytkin kendaalia kun laskettii kaverin 1.5 turbo ladaan....ja paineet nousi kivasti...siis öljyn paineet.. :lol:

Näin talvikeleillä ei ole pahemmin vedätelty mitä nyt kerran kävi pakolämmöt 800 asteessa :lol: öljyn lämmöt ei nouse kun maksimissaan 80 asteeseen...saa nähdä mitä se sitten kesällä on...

-Siellä pohjoisempana on tunnetusti pitemmät suorat.... :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”