Mitä moottoriöljyä Turbodieseliin?
Mitä moottoriöljyä Turbodieseliin?
Mitä moottoriöljyä raati suosittelee tuommoseen turpotieseliin ?
Mobil1 5w-50 on ollut tähän saakka suosikki öljy noissa vapareissa.
Taitaa toimia jatkossakin, vai onko parempia vaihtoehtoja.
Vaihtoväli on 10 tkm.
Kilometrejä tulee vuodessa nois 50 tkm.
Mobil1 5w-50 on ollut tähän saakka suosikki öljy noissa vapareissa.
Taitaa toimia jatkossakin, vai onko parempia vaihtoehtoja.
Vaihtoväli on 10 tkm.
Kilometrejä tulee vuodessa nois 50 tkm.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Ari66 kirjoitti:Mobil 1 Protection Formula 0W-40
Sitä on meillä kone saanut uudesta saakka, enkä näe syytä vaihtaa merkkiä tai laatua.
Mitähän eroa tuolla 0W-40 on käytännössä tuohon 5W-50?
Pakkasella huilaa paremmin ja lämpimänä myös, vai miten se meni?
Olisko Turboon parempi vaihtoehto tuo Arin käyttämä?
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
äkkiseltään 5w sama notkeus -30 asteen pakkasessa mitäMikko K kirjoitti:0W oljy on Kilpisjärvellä asuvilla hyvä Myö sitä pärjäillään 5W öljylläkkiin samalla tavalla
jollain 0w öljyllä -35....ja eihän täällä pakkasia ole ja joku normi 5w-40 piisaa ihan hyvin kattoo vaan luokitukset....
tänä talvena ollut niin lauhaa et piisaisi 10w-40 hyvä ettei 15w-40....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Töissä tullut kestotestattua Teboilin litkuja,en nyt muista tyyppiä,mutta turbodiesel koneisiin tarkoitettua.
Soveltuu oikein mainiosti om 602 ja 603 moottoreihin.
Yli 15v.uralla ei ole mitään öljystä johtuvaa vauriota trukeissa ollut,kuitenkin ajetaan 16 tuntia/päivä,ei se ihan huonoa öljyä voi olla vaikka ei maksakaan 50€/litra.
Uusissa autoissa varmaan hyvä käyttäää öljynä semmosta,mitä valmistaja vaatii.
Soveltuu oikein mainiosti om 602 ja 603 moottoreihin.
Yli 15v.uralla ei ole mitään öljystä johtuvaa vauriota trukeissa ollut,kuitenkin ajetaan 16 tuntia/päivä,ei se ihan huonoa öljyä voi olla vaikka ei maksakaan 50€/litra.
Uusissa autoissa varmaan hyvä käyttäää öljynä semmosta,mitä valmistaja vaatii.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-
- Herrasmies
- Viestit: 523
- Liittynyt: 22.11.2005 12:15
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vahingossa Teboiliin
Terve!
Taisin jossain topicissa mainitakin, jotta kävi viime öljynvaihdossa vanhanaikaisesti ja huuhtelin koneen mobililla ja sen jälkeen hulautin koneeseen Teboilin 5w40 timanttia.
Ensihavaintoni tuosta timantista oli, jotta painemittarin ajoittainen pilkkiminen hävisi (pilkki harvakseltaan liikennevaloissa seistessä). Todennäköisesti paineanturissa oli mömmöä, joka tuli pestyä pois.
Noin muuten timatti ei eroa mobilin (supersyn 5w40) kamasta millään tavalla. Öljypinta on nyt pysynyt muuttumattomana 6000km. Ja koska minulla on päähän pinttymänä vaihtaa öljyjä kymppitonnin välein, luulen seuraavankin vaihdon sujuvan tuolla timantilla. Pitkäaikaisvaikutuksia, kun ei tuossa ajomäärässä vielä tule (ja mistä sitä tietää vaikka mobililla lopputulos olisi timanttia huonompi). Hintaeroa tulee kuitenkin kympin verran per vaihto. Ja vielä enemmän jos harrastaa tuota moottorin huuhtelua
Taisin jossain topicissa mainitakin, jotta kävi viime öljynvaihdossa vanhanaikaisesti ja huuhtelin koneen mobililla ja sen jälkeen hulautin koneeseen Teboilin 5w40 timanttia.
Ensihavaintoni tuosta timantista oli, jotta painemittarin ajoittainen pilkkiminen hävisi (pilkki harvakseltaan liikennevaloissa seistessä). Todennäköisesti paineanturissa oli mömmöä, joka tuli pestyä pois.
Noin muuten timatti ei eroa mobilin (supersyn 5w40) kamasta millään tavalla. Öljypinta on nyt pysynyt muuttumattomana 6000km. Ja koska minulla on päähän pinttymänä vaihtaa öljyjä kymppitonnin välein, luulen seuraavankin vaihdon sujuvan tuolla timantilla. Pitkäaikaisvaikutuksia, kun ei tuossa ajomäärässä vielä tule (ja mistä sitä tietää vaikka mobililla lopputulos olisi timanttia huonompi). Hintaeroa tulee kuitenkin kympin verran per vaihto. Ja vielä enemmän jos harrastaa tuota moottorin huuhtelua
Terveisin
Tero
Tero
laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia
Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
- Eki87
- Perho-ope
- Viestit: 394
- Liittynyt: 11.12.2006 16:02
- Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa
Ite joudun taloudellisista syistä ainakin toistaiseksi käyttämään Teboil Gold 5W-40 litkuja..
Mitäs mieltä porukka on Kendalin litkuista...?? Veli vaan ylistää tuossa vieressä niitä ja aina sanoo että laita nyt sinäkii jo oikeeta öljyä eläkä tuota ählämin paskaa..
Kendal on kyllä huomattavasti kalliimpaa ja etenkin sen näin opiskelijana huomaa..
Mitäs mieltä porukka on Kendalin litkuista...?? Veli vaan ylistää tuossa vieressä niitä ja aina sanoo että laita nyt sinäkii jo oikeeta öljyä eläkä tuota ählämin paskaa..
Kendal on kyllä huomattavasti kalliimpaa ja etenkin sen näin opiskelijana huomaa..
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
10W 30 on kaikissa nytten kun niin kovasti kehuttiin.
Kannattaa ottaa selville vähän eri myyntipisteitä, isännyys lähetti täältä metsästyskaverille matkahuollossa pytyillä "Kenraalia" kun hinnanero pytyillä oli 70€...
Tynnyrillisen hinta oli halvempi kuin bensan, että silleen... Onkohan niissä voiteluaineissa(kin) hieman katteet kunnossa Mobilillakin ja muilla... Luulisi, että niihin pitää panostaa 'hieman' enemmän kuin 95 bensaan. Ei näemmä.
Kannattaa ottaa selville vähän eri myyntipisteitä, isännyys lähetti täältä metsästyskaverille matkahuollossa pytyillä "Kenraalia" kun hinnanero pytyillä oli 70€...
Tynnyrillisen hinta oli halvempi kuin bensan, että silleen... Onkohan niissä voiteluaineissa(kin) hieman katteet kunnossa Mobilillakin ja muilla... Luulisi, että niihin pitää panostaa 'hieman' enemmän kuin 95 bensaan. Ei näemmä.
Viimeksi muokannut Mariini, 04.2.2007 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Eki87
- Perho-ope
- Viestit: 394
- Liittynyt: 11.12.2006 16:02
- Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa
Niin millä "pytyllä" 70 euron hintaero? sillä 18,9 l astiallako? tuon voin kyllä uskoa kun kahdella viereisellä kaupungilla on 4 litran kannussa 20 euroo hintaeroo, mutta mikä Kendalin öljy maksaa vähemmän kun bensa ja mistä sitä saa??? Kerro mu(i)llekii !!!!
Omat pirssit:
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
W124 200D -88
W124 200D -88 (taksi malli) käyttöautona
Muut pihassa olevat pirssit:
Volvo 740 GLE Turbodiesel -88
Volvo 164 E -74 3.0 Megasquirt
Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia
Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
.
http://www.iltalehti.fi/ilmkuvat/2006/l ... 061117.pdf
Onko kellään kokemusta, tai tietoa ?
Tuosta 10W-60, tapauksesta.
Kuulemma nykyisin käyttämäni Mobil 5W-50, öljyn maahantuonti lopetetaan liian huonon menekin vuoksi.
Lisäksi tuntuu, että kohta tarvittaisiin tuonne kuuman päähän lisää panostusta ja erityisesti paineenkestoa.
Ahdot nousee ja toivottavasti tehotkin.
Niin, että öljymerkin vaihto taitaa olla ajankohtainen.
Öljyt vaihtuu mulla kymppitonnin välein, kun se (ainakin tähän asti) on ollut niin mitätön kustannus.
Olen avoin uusille ehdotuksille.
Varsinaiset kilpaöljyt ei kiinnosta.
Tuntuisi, että jos jokapäiväisessä käytössä autoa käytetään, pitäisi öljyssä olla myös pesevyyttä ja korroosionsuoja- aineita.
Kylmäkäynnistykselle en paljoa panisi painoa, käyttää pakkasilla sitten lohkolämppäriä, tai niinkuin minä, säilyttää autoa lämpöisessä tallissa.
Katalysaattoria, tai päästöjä ei nyt jostain syystä tarvi ottaa huomioon.
.
http://www.iltalehti.fi/ilmkuvat/2006/l ... 061117.pdf
Onko kellään kokemusta, tai tietoa ?
Tuosta 10W-60, tapauksesta.
Kuulemma nykyisin käyttämäni Mobil 5W-50, öljyn maahantuonti lopetetaan liian huonon menekin vuoksi.
Lisäksi tuntuu, että kohta tarvittaisiin tuonne kuuman päähän lisää panostusta ja erityisesti paineenkestoa.
Ahdot nousee ja toivottavasti tehotkin.
Niin, että öljymerkin vaihto taitaa olla ajankohtainen.
Öljyt vaihtuu mulla kymppitonnin välein, kun se (ainakin tähän asti) on ollut niin mitätön kustannus.
Olen avoin uusille ehdotuksille.
Varsinaiset kilpaöljyt ei kiinnosta.
Tuntuisi, että jos jokapäiväisessä käytössä autoa käytetään, pitäisi öljyssä olla myös pesevyyttä ja korroosionsuoja- aineita.
Kylmäkäynnistykselle en paljoa panisi painoa, käyttää pakkasilla sitten lohkolämppäriä, tai niinkuin minä, säilyttää autoa lämpöisessä tallissa.
Katalysaattoria, tai päästöjä ei nyt jostain syystä tarvi ottaa huomioon.
.
Mitä vaan täyssynteettistä 5w40, niitähän on tarjolla monta merkkiä.Mitä moottoriöljyä raati suosittelee tuommoseen turpotieseliin ?
Tai 10w40.
Eikä ole välttämätöntä olla täyssynteettistäkään.
Myöskään Mersun vanhemmat "vähäventtiilidieselit" eivät ole lainkaan tarkkoja öljystä kuten tiedätte.
Kunhan öljyä on tarpeeksi ja se vaihdetaan aikanaan uuteen.
Joskus huvittaa kuunnella öljykeskusteluja, ollaan pilkuntarkkoja siitä mitä öljyä moottoriin laitetaan mutta kun kysyt koska ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu niin vastaus on
"En minä muista, oisko toissakesänä kun ei mennyt muuten pakokaasumittauksesta läpi..."
wiimax.fi
Samantyylisen vastauksen saa kun kysyy että koskas olet vaihteiston ja perän öljyt vaihtanu.dealer kirjoitti:
Joskus huvittaa kuunnella öljykeskusteluja, ollaan pilkuntarkkoja siitä mitä öljyä moottoriin laitetaan mutta kun kysyt koska ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu niin vastaus on
"En minä muista, oisko toissakesänä kun ei mennyt muuten pakokaasumittauksesta läpi..."
"Eihän niitä tartte vaihtaa"
No tuota ihan normaalia ja on niillä litkuilla ajettu yhdet kiihdytyskisat ja muutaman kerran...reilua 200.....niin et on ittee hirvittänyt ja jossain 7000km seutuvilla vaihdellut ja öljynpaineet oli aina noin 2bar ehkä viisarin alle kun oikein vedätti mut esim kisoissa oli reilut 2bar kun oli niin lyhkäsiä nykäyksiä...mut tuolla 5W-40 nakkaa 1,5bar kuumana mittarin kun innostuu veteleen oikein "vatastyyliin" kun latikan vetokin on hauskaa kun on voimaa....ei vaan passaa ahtaille tielle niin kuin tuo välikoppa esko ja automaattiloota on vähän niin kuin vetomiehille...ettei ahdot karkaa liian alas...XUX63 kirjoitti:Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia
Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Suosittelen 10w-60 öljyjä jos oikein antaa hanaa...kun kerran kuumana vaikutti 0.5bar paineisiin nyt kesällä ajelin noin vajaa 20tkm kyseisellä öljyllä...hintaa oli reilut 70eur kahdella pöntöllä...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Ei mulla koneessa oo koskaan mitään muuta ollutkaan kuin Valvolinen VR1 Racing 10w-60 öljyä mutta kun aiemmat kokemukset diamondista on niin hyviä niin aattelin että voishan sitä kokeillakin niin vois sitten talvet ajaa tuolla normiöljyllä. Valvolinellahan tuo normiöljy on täyssynteettistä ja racing semiä niin en oo viittinyt vaihtaa talveksi eri öljyjä vaan vetelen samalla siirapilla läpi vuoden. Tuolla öljyllä vaan on aika turha alkaa starttaileen ilman lämmitystä alle 15 miinusasteen.petska kirjoitti:No tuota ihan normaalia ja on niillä litkuilla ajettu yhdet kiihdytyskisat ja muutaman kerran...reilua 200.....niin et on ittee hirvittänyt ja jossain 7000km seutuvilla vaihdellut ja öljynpaineet oli aina noin 2bar ehkä viisarin alle kun oikein vedätti mut esim kisoissa oli reilut 2bar kun oli niin lyhkäsiä nykäyksiä...mut tuolla 5W-40 nakkaa 1,5bar kuumana mittarin kun innostuu veteleen oikein "vatastyyliin" kun latikan vetokin on hauskaa kun on voimaa....ei vaan passaa ahtaille tielle niin kuin tuo välikoppa esko ja automaattiloota on vähän niin kuin vetomiehille...ettei ahdot karkaa liian alas...XUX63 kirjoitti:Minkälaisia vetoja oot tuolla teppoilin ekstriimiölijyllä vetänyt ja miten on paineet pysyneet ?petska kirjoitti:laskitko diamondin dieseliä koneeseen vai normi diamonddia
Diamondin diiselillä 5w-40 on tullut talvella lasketeltua ja kesällä 10w-60 extremet.....nyt olis kyllä selvinnyt läpi vuoden vaikka 10w-60 kun ei ole ollut pakkasia
Suosittelen 10w-60 öljyjä jos oikein antaa hanaa...kun kerran kuumana vaikutti 0.5bar paineisiin nyt kesällä ajelin noin vajaa 20tkm kyseisellä öljyllä...hintaa oli reilut 70eur kahdella pöntöllä...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tuppaa vaan olemaan et näillä liukkailla keleillä pääsee rönttä vähän helpommalla ja siksi olen ajellut 5w-40 öljyllä tiheillä vaihtoväleillä 5-7.5tkm ja suunnittelin minäkin valvolinen 10w-60 ja kävipä kerrattain mielessä noi kendaalin öljytkin kendaalia kun laskettii kaverin 1.5 turbo ladaan....ja paineet nousi kivasti...siis öljyn paineet..
Näin talvikeleillä ei ole pahemmin vedätelty mitä nyt kerran kävi pakolämmöt 800 asteessa öljyn lämmöt ei nouse kun maksimissaan 80 asteeseen...saa nähdä mitä se sitten kesällä on...
-Siellä pohjoisempana on tunnetusti pitemmät suorat....
Näin talvikeleillä ei ole pahemmin vedätelty mitä nyt kerran kävi pakolämmöt 800 asteessa öljyn lämmöt ei nouse kun maksimissaan 80 asteeseen...saa nähdä mitä se sitten kesällä on...
-Siellä pohjoisempana on tunnetusti pitemmät suorat....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...