W108 tietoa kaivataan

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

W108 tietoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Tarkoitus olisi hankkia jossan vaiheessa nykyisen harrasteauton (samalla ainoa auto) rinnalle toinen, huomattavasti mukavampi ja tilavampi kakkosharrasteauto. Ykkösenä listalla on hienoiten muotoiltu sedan-Mersu ikinä, eli W108/109. Jonkin verran olen foorumia selannut mutta silti muutama peruskysymys mietityttää:

1. Onko jotkut vuosimallit erityisen suositeltavia/vältettäviä?

2. Mikä on suositeltavin konevaihtoehto? Tärkeintä on luotettavuus ja helppo huollettavuus. Mitään valtavaa voimapesää en tarvitse, koska kovaa ajamiseen löytyy jo siihen tarkoitettu auto, ;) mutta matka saisi edetä mukavasti isommallakin tiellä ilman että kone huutaa viimeisiään. V8 olisi tietty hulppea... Onko nuo tehokkaammat muuten pidemmillä välityksillä?Olikos kaikissa ruiskumalleissa mekaaninen ruisku? Sillä sanalla on vähän pelottava kaiku. Saako siihen enää osia ja osataanko sellaista missään nykyään huoltaa/korjata? Onko se niin paha, että sen takia kannattaisi rajata etsintä kaasarimalleihin? Se ilmeisesti rajaisi V8:t ulos...

3. Onko jotain olennaisia osia, mitä näihin autoihin ei enää saa mistään?

4. Onko näissä jotain tiettyjä korjaus- tai huoltotoimenpiteitä jotka ovat poikkeuksellisen kalliita (teettää) tai osat kalliita?

5. Pärjääkö näillä talvella? Mitään päivittäistä käyttöajoa en tietenkään tarkoita, vaan "pyhäajoa". Miten käynnistyvyys, huurteenpoisto... Jonkin verran näitä ainakin näkyy myynti-ilmoituksissa lohkolämmittimellä ja talvirenkailla varustettuja.

6. Millä hinnalla yleensä alkaa löytää hyviä? Tarkoitus olisi ostaa valmiiksi mahdollisimman hyvä ja yksilö. Tavoitteena on ainakin ruosteeton kori, ja tekniikka varmassa käyttökunnossa. Ajan patinaa siedän enemmän kuin ei-alkuperäisiä osia/huonoa entisöintiä. Hajontaa on tietenkin aika paljon niinkuin vanhoissa klassikoissa yleensäkin. Nettiautossa näytti olevan noin 6000e:lla kuvien perusteella oikein hyvän näköisiä kutoskoneisia. Toisaalta olipa joku parilla tonnillakin, ja toinen yli kymppitonnin. Yksi 3.5 V8:kin oli reilulla 8000:lla ainakin ulkoa varsin särmässä kunnossa.

7. Amerikan tuonti-autoja näkyy paljon. Ovathan ne hyvillä varusteilla ja voivat olla hyvinkin ruosteettomia, mutta onko niissä jotain ei-haluttuja eroavaisuuksia (no lamput ainakin mun mielestä)?

8. Koska autolla on tarkoitus taittaa jonkin verran kilometrejä, myös kulutus kiinnostaa hieman. Kaupungissa menee varmaan 25l/100km, mutta meneekö maantiellä alle 15? Onko eri koneiden välillä suurta eroa maantiekulutuksessa? Kaupunkiajoa on niin vähän, että sillä ei niin väliä.

Kaikki mahdolliset muutkin vinkit ja linkit kelpaa. Esim kunnollista w108 ostajan opasta / tarkistuslistaa en ole vielä nähnyt.

W114/115 (ja jopa W123CE joskus) ovat olleet mielessä jo pidemmän aikaa, mutta jäänyt kuitenkin hankkimatta. Noissa W108:ssa on jotenkin niin vastustamatonta vetovoimaa, että kai sitä sellaiseen pitää yrittää suoraan venyä, mutta pitänee palata noihin jos vaikuttaa mahdottomalta..
Janne
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tervetuloa foorumille.

Lucky-Dog varmaan vastailee tähän myös koska omistaa w109 300SEL:n joka on hyvin pitkälti samanlainen kuin w108 eroina lähinnä vain takajousitus (109:ssä ilmajousitus ja on aina pitkä versio). Myös Pekkis omistaa w108 projektin.

Tuossa päivällä juuri tuli nähtyä pitkästä aikaa kaveria jolla on '70 280SE. Siinä jutellessa kävi ilmi että kyseisen mallin mekaanisen ruiskun taitajia on suomessa (jopa koko maailmassa) enää hyvin vähän. Samaa ruiskua on käytetty ainakin 280SE ja 300SEL malleissa.

Eli
xyzS = kaasuttimella varustettu
xyzSE = polttoaineenruiskutuksella varustettu
xyzSEL = polttoaineenruiskutuksella varustettu pitkä (Lang) malli.

Kuusisylinterisissä ruiskumalleissa "SE/SEL" siis on vaikeahko dieseltyyppinen polttoaineenruiskutussysteemi. Ilmeisesti V8-malleissa on sähköinen D-jetronic joka sinänsä on myös vaikea säädettävä mutta voidaan nykyaikaistaa esim MegaSquirtilla kohtuu vaivalla. Tällainen ei tietienkään sovellu museorekisteröitävään autoon.
I drive an Opel. What's your excuse?
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Melitos kirjoitti:Kuusisylinterisissä ruiskumalleissa "SE/SEL" siis on vaikeahko dieseltyyppinen polttoaineenruiskutussysteemi. Ilmeisesti V8-malleissa on sähköinen D-jetronic joka sinänsä on myös vaikea säädettävä mutta voidaan nykyaikaistaa esim MegaSquirtilla kohtuu vaivalla. Tällainen ei tietienkään sovellu museorekisteröitävään autoon.
Kiitosta.
Joo, tuon sainkin selville että V8:ssa on D-Jetti (EFI). Megaruutta varmaan pelastaisi päivän jos alkaa orkkis-ruiskun kanssa mennä liian vaikeaksi. Saattaisipa koneen saada kaupanpäällisiksi toimimaan optimaalisemmin muutenkin. Vielä en ole varma tulisiko auto museorekkariin, koska ajopäiviä saattaa tulla sen verran monta ettei kehtaa museona pitää.. Auton arvoahan se MS varmaan jokatapauksessa laskisi, joten vain hätätapauksessa.
Janne
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Hei,

Helpoin huollettavuus löytynee malleista 250 S ja 280 S. Kaasutin on pystäreistäkin tuttu kaksikurkkuinen Zenith 35/40 INAT.
Moottorityypit M108.920 ja M130.920.

250 S tarjoaa tehoa 130 hv ja vääntöä noin 200 Nm. 280 S puolestaan 140 hv, vääntöä noin 220 Nm. Korkein vääntömomentti kummassakin koneessa on varsin ylhäällä, etenkin M108:ssa n. 4000 kierroksessa.

Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V8), jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla. Malleihin 280 S, 280 SE, 280 SEL, 300 SE ja 300 SEL sai lisäksi 5-pykäläisen käsinhämmennettävän.

Mallista 300 SE / SEL löytyy mielenkiintoinen täysalumiinikone M189.
Kone korvattiin 1967 poratulla M130:llä, mutta ruiskujärjestelmä pysyi entisellään, juuri tuo aiemmin mainittu Boschin 6-mäntäinen ruiskutuspumppu (mallisarjassa W112 vuoteen 1964 asti 2-mäntäinen).

Mitta- ja astelevyjä vanhaan ruiskutuspumppuun on liikkeellä täälläkin, mm. eräs kaverini sääti omansa (A112 300 SE -64) muistaakseni viime kesän aikana, mutta helppoa se ei ollut silti, vaikka apuna olikin vielä kaikki kirjallisuus mitä MB oli aiheesta tuottanut. En tiedä missä mittalevyt nyt menevät, luultavasti jollain mersuklubilaisella.

D-jettiin löytyy säätölaitteet vielä joistakin harvoista paikoista (kuten mainittu Alppilan Autohuolto). En tiedä miten tämänpäivän tietotaidolla, mutta ainakin joskus väitettiin D-jetin olevan vaikea saada pysymään säädöissään. Mikä ei sinänsä olisi ihme, muuttujia on kuitenkin paljon. Samaa ruiskussa on käytetty useissa automerkeissä, uusia ja käytettyjä osia pitäisi löytymän. Rikkinäistä D-jettiä voi olla hankala saada toimimaan, kokeiltu on, tosin mersuforumilla nimimerkki "Unski" on näistä asioista erityisen hyvin perillä...

Niin vielä yksi asia, en rääkkäisi autoa Suomen talvessa, saati suolaloskaliuoksissa... vaikka ajamisessa asennetta olisikin :wink:
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

raul kirjoitti:Helpoin huollettavuus löytynee malleista 250 S ja 280 S. Kaasutin on pystäreistäkin tuttu kaksikurkkuinen Zenith 35/40 INAT.
Moottorityypit M108.920 ja M130.920.
250S:n taidan jättää väliin. Siinä näyttäisi yhdistyvän korkea kulutus heikohkoon suorituskykyyn ikävällä tavalla. Varsinkin jo se on vielä niin kierroskone. 280S sen sijaan näyttäisi jo mukavammalta: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.html
raul kirjoitti:Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V8), jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla.
Oletko varma tuosta? Tampereella on ainakin yksi 280SE 3.5 automaatilla myynnissä, eikä siihen ole tietääkseni tekniikkaa vaihdeltu...
raul kirjoitti:Niin vielä yksi asia, en rääkkäisi autoa Suomen talvessa, saati suolaloskaliuoksissa... vaikka ajamisessa asennetta olisikin :wink:
Asennetta mulla on riittänyt jopa vanhalla ilmajäähdytteisellä Porsche 911:llä talviajoon, 8) tosin yhden talven verran vaan. No, siinähän on sentään sinkitty kori. Silloinkin välttelin pahimpia suolaloskateitä/kelejä ja taisin pestä huolellisesti käsin lähes joka ajokerran jälkeen.

Tarkoutuksena olisi löytää mahdollisimman ruosteeton yksilö ja teettää kunnon ruostesuojakäsittely, ellei siinä ole jo hiljattain uusittu. Lisäksi tietysti huolellinen puhtaanapito. Ja niinkuin sanoin ei mitään päivittäisajoa, vaan ehkä 2-3 kertaa kuussa max.

Jos nyt unohdetaan ruostuminen, niin mitkä on sen jälkeen pahimmat ongelmat näiden kanssa talvella? En ajatellut tehdä kylmäkäynnistyksiä -20 asteen pakkasilla. Tietysti ihan aina ei voi lähteä tolpan päästä tai lämpimästä tallista...

Autot tykkää siitä että niillä ajetaan. :wink:
Janne
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

raul kirjoitti:
Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V, jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla.

Oletko varma tuosta? Tampereella on ainakin yksi 280SE 3.5 automaatilla myynnissä, eikä siihen ole tietääkseni tekniikkaa vaihdeltu...



Moi,

Itse mietiskelin tuota samaa. Minkä värinen se Tampereen auto on?


Heikki
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

Tumman sininen
Janne
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jannekoo kirjoitti:Tumman sininen
Joo, se taitaa olla Ollin auto. Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostin
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.

Olen kuolaten seurannut tuota autoa vuosikaupalla. Mielikuvani
mukaan se on huippukuntoinen. Olli on tarkka ukko ja auto on ollut
silmäterä.

Kannattaa tsekata se peli.

Heikki
jannekoo
Viestit: 81
Liittynyt: 02.11.2005 14:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

heikki5 kirjoitti:Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostin
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.
Onkos tuo 250 S, 2.8S ihan virallinen malli vai onko pellin alle lyöty isompi kone jossain vaiheessa? Sellaisesta mallista ei ollut tietoa ainakaan tässä taulukossa: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.html

Mitä nyt olen myynti-ilmoituksia selaillut niin onhan noita 250:iä 2.8:lla ja 280:ia 2.5:llä näköjään tarjolla. Ilmeisesti noissa on koneenvaihdoista kyse?

Tuo Ollin auto kyllä näyttää kuvissa, varsinkin ulkoa tosi siistiltä. Pitänee ottaa yhteyttä. Toinen mikä vaikuttaa todella hyvältä, tällä hetkellä myynnissä olevista on Triangle Motorilla oleva punainen. Se on tosin kalliimpi vaikka on "vain" 280 SE. No, kuvista päätelleen sillekin hinnalle on kyllä katetta...
Janne
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

jannekoo kirjoitti:
heikki5 kirjoitti:Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostin
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.
Onkos tuo 250 S, 2.8S ihan virallinen malli vai onko pellin alle lyöty isompi kone jossain vaiheessa? Sellaisesta mallista ei ollut tietoa ainakaan tässä taulukossa: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.html

Mitä nyt olen myynti-ilmoituksia selaillut niin onhan noita 250:iä 2.8:lla ja 280:ia 2.5:llä näköjään tarjolla. Ilmeisesti noissa on koneenvaihdoista kyse?

Tuo Ollin auto kyllä näyttää kuvissa, varsinkin ulkoa tosi siistiltä. Pitänee ottaa yhteyttä. Toinen mikä vaikuttaa todella hyvältä, tällä hetkellä myynnissä olevista on Triangle Motorilla oleva punainen. Se on tosin kalliimpi vaikka on "vain" 280 SE. No, kuvista päätelleen sillekin hinnalle on kyllä katetta...
Juuh,

Oikeassa olet, hieman harhaanjohtavasti esitin asian. Auto 250 S jossa
2,8 kaasariversio vaihtokone. Oli parikin eri konetta :shock:

Käy katsomassa sitä Ollin peliä.

Heikki
Avatar
japa65
Viestit: 1
Liittynyt: 03.11.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja japa65 »

mistä Raulin tieto, että 280SE 3.5 ei ole saanut automaatilla? Itselläni on semmoinen -71 vuoden malli museorekkarissa. Kone on M116 ja automaattilaatikko on alkuperäinen.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

japa65 kirjoitti:mistä Raulin tieto, että 280SE 3.5 ei ole saanut automaatilla? Itselläni on semmoinen -71 vuoden malli museorekkarissa. Kone on M116 ja automaattilaatikko on alkuperäinen.
Tieto on peräisin MB:n omasta julkaisusta. Oletin että kaikkiin olisi automaatin saanut mutta sattumalta kuitenkin tarkistin ja teos väitti näin. Ihmettelin tuota itsekin, kyseessä on varmasti sittenkin virhe.

Tarkastetaan lähdemateriaali, mulla on toinen uudempi versiokin siitä.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ja eikös 3.5-litraisen kohdalla kyseessä ollut ainoa V8-kone, johon yleensä sai manuaalin (kovasti mankumalla) :shock: :lol:
Näin taisi olla myös W/R107:n kanssa, mutta taisivat olla tomaatilla suurin osa niistäkin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:...W/R107:n kanssa...
Koodimulkku iskee: C/R107:n :lol:
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

PM kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:...W/R107:n kanssa...
Koodimulkku iskee: C/R107:n :lol:
Kähjän, kähjän... näitä on hyvä väännellä kättä ihan huvikseen, siitä huolimatta, että lähes kaikki tietävät mistä on kysymys. Näitä esimerkkejä on miljuunia :lol:

1972-1989 MERCEDES-BENZ 350/450/380/560 SLs Status-symbol bargains for the not-so rich and famous. Changes to US Mercedes W107 Roadster from '72-'89 ...

Historie, Technische Daten, Modellpflege, eine Bildersammlung, ein Verkaufsprospekt, zeitgenössische Werbung und Literaturverweise zu dem W107 der Baujahre ...

Mercedes-Benz W107 reviews. ... 1978 W107 450slc. A classic and affordable timepiece of a great era in automotive innovation and history.

MERCEDES BENZ W107 ... O novo modelo, de denominación interna W107, desenrolóuse dende mediados dos `60

BenzWorld Mercedes-Benz Galleries ... R107 SL,SLC Class (262) Galleries that relate to the W107 SL,SLC Class.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Heh..itte suosin henkilöautojen kohdalla tätä W -tyyliä, olokohon sitte katolla tai ilman tai coupe tai mikä tahtoo :twisted:

Turhaa hifistelyä nämä S,R yms. koodit :lol: :lol: :lol:

Ja onhan meillä tämä V126:sen omistajakin :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti:Heh..itte suosin henkilöautojen kohdalla tätä W -tyyliä, olokohon sitte katolla tai ilman tai coupe tai mikä tahtoo :twisted:

Turhaa hifistelyä nämä S,R yms. koodit :lol: :lol: :lol:

Ja onhan meillä tämä V126:sen omistajakin :lol: :lol:
Keskityppä otsikkoon, lausuntoasi kaivataan. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”