W108 tietoa kaivataan
W108 tietoa kaivataan
Tarkoitus olisi hankkia jossan vaiheessa nykyisen harrasteauton (samalla ainoa auto) rinnalle toinen, huomattavasti mukavampi ja tilavampi kakkosharrasteauto. Ykkösenä listalla on hienoiten muotoiltu sedan-Mersu ikinä, eli W108/109. Jonkin verran olen foorumia selannut mutta silti muutama peruskysymys mietityttää:
1. Onko jotkut vuosimallit erityisen suositeltavia/vältettäviä?
2. Mikä on suositeltavin konevaihtoehto? Tärkeintä on luotettavuus ja helppo huollettavuus. Mitään valtavaa voimapesää en tarvitse, koska kovaa ajamiseen löytyy jo siihen tarkoitettu auto, mutta matka saisi edetä mukavasti isommallakin tiellä ilman että kone huutaa viimeisiään. V8 olisi tietty hulppea... Onko nuo tehokkaammat muuten pidemmillä välityksillä?Olikos kaikissa ruiskumalleissa mekaaninen ruisku? Sillä sanalla on vähän pelottava kaiku. Saako siihen enää osia ja osataanko sellaista missään nykyään huoltaa/korjata? Onko se niin paha, että sen takia kannattaisi rajata etsintä kaasarimalleihin? Se ilmeisesti rajaisi V8:t ulos...
3. Onko jotain olennaisia osia, mitä näihin autoihin ei enää saa mistään?
4. Onko näissä jotain tiettyjä korjaus- tai huoltotoimenpiteitä jotka ovat poikkeuksellisen kalliita (teettää) tai osat kalliita?
5. Pärjääkö näillä talvella? Mitään päivittäistä käyttöajoa en tietenkään tarkoita, vaan "pyhäajoa". Miten käynnistyvyys, huurteenpoisto... Jonkin verran näitä ainakin näkyy myynti-ilmoituksissa lohkolämmittimellä ja talvirenkailla varustettuja.
6. Millä hinnalla yleensä alkaa löytää hyviä? Tarkoitus olisi ostaa valmiiksi mahdollisimman hyvä ja yksilö. Tavoitteena on ainakin ruosteeton kori, ja tekniikka varmassa käyttökunnossa. Ajan patinaa siedän enemmän kuin ei-alkuperäisiä osia/huonoa entisöintiä. Hajontaa on tietenkin aika paljon niinkuin vanhoissa klassikoissa yleensäkin. Nettiautossa näytti olevan noin 6000e:lla kuvien perusteella oikein hyvän näköisiä kutoskoneisia. Toisaalta olipa joku parilla tonnillakin, ja toinen yli kymppitonnin. Yksi 3.5 V8:kin oli reilulla 8000:lla ainakin ulkoa varsin särmässä kunnossa.
7. Amerikan tuonti-autoja näkyy paljon. Ovathan ne hyvillä varusteilla ja voivat olla hyvinkin ruosteettomia, mutta onko niissä jotain ei-haluttuja eroavaisuuksia (no lamput ainakin mun mielestä)?
8. Koska autolla on tarkoitus taittaa jonkin verran kilometrejä, myös kulutus kiinnostaa hieman. Kaupungissa menee varmaan 25l/100km, mutta meneekö maantiellä alle 15? Onko eri koneiden välillä suurta eroa maantiekulutuksessa? Kaupunkiajoa on niin vähän, että sillä ei niin väliä.
Kaikki mahdolliset muutkin vinkit ja linkit kelpaa. Esim kunnollista w108 ostajan opasta / tarkistuslistaa en ole vielä nähnyt.
W114/115 (ja jopa W123CE joskus) ovat olleet mielessä jo pidemmän aikaa, mutta jäänyt kuitenkin hankkimatta. Noissa W108:ssa on jotenkin niin vastustamatonta vetovoimaa, että kai sitä sellaiseen pitää yrittää suoraan venyä, mutta pitänee palata noihin jos vaikuttaa mahdottomalta..
1. Onko jotkut vuosimallit erityisen suositeltavia/vältettäviä?
2. Mikä on suositeltavin konevaihtoehto? Tärkeintä on luotettavuus ja helppo huollettavuus. Mitään valtavaa voimapesää en tarvitse, koska kovaa ajamiseen löytyy jo siihen tarkoitettu auto, mutta matka saisi edetä mukavasti isommallakin tiellä ilman että kone huutaa viimeisiään. V8 olisi tietty hulppea... Onko nuo tehokkaammat muuten pidemmillä välityksillä?Olikos kaikissa ruiskumalleissa mekaaninen ruisku? Sillä sanalla on vähän pelottava kaiku. Saako siihen enää osia ja osataanko sellaista missään nykyään huoltaa/korjata? Onko se niin paha, että sen takia kannattaisi rajata etsintä kaasarimalleihin? Se ilmeisesti rajaisi V8:t ulos...
3. Onko jotain olennaisia osia, mitä näihin autoihin ei enää saa mistään?
4. Onko näissä jotain tiettyjä korjaus- tai huoltotoimenpiteitä jotka ovat poikkeuksellisen kalliita (teettää) tai osat kalliita?
5. Pärjääkö näillä talvella? Mitään päivittäistä käyttöajoa en tietenkään tarkoita, vaan "pyhäajoa". Miten käynnistyvyys, huurteenpoisto... Jonkin verran näitä ainakin näkyy myynti-ilmoituksissa lohkolämmittimellä ja talvirenkailla varustettuja.
6. Millä hinnalla yleensä alkaa löytää hyviä? Tarkoitus olisi ostaa valmiiksi mahdollisimman hyvä ja yksilö. Tavoitteena on ainakin ruosteeton kori, ja tekniikka varmassa käyttökunnossa. Ajan patinaa siedän enemmän kuin ei-alkuperäisiä osia/huonoa entisöintiä. Hajontaa on tietenkin aika paljon niinkuin vanhoissa klassikoissa yleensäkin. Nettiautossa näytti olevan noin 6000e:lla kuvien perusteella oikein hyvän näköisiä kutoskoneisia. Toisaalta olipa joku parilla tonnillakin, ja toinen yli kymppitonnin. Yksi 3.5 V8:kin oli reilulla 8000:lla ainakin ulkoa varsin särmässä kunnossa.
7. Amerikan tuonti-autoja näkyy paljon. Ovathan ne hyvillä varusteilla ja voivat olla hyvinkin ruosteettomia, mutta onko niissä jotain ei-haluttuja eroavaisuuksia (no lamput ainakin mun mielestä)?
8. Koska autolla on tarkoitus taittaa jonkin verran kilometrejä, myös kulutus kiinnostaa hieman. Kaupungissa menee varmaan 25l/100km, mutta meneekö maantiellä alle 15? Onko eri koneiden välillä suurta eroa maantiekulutuksessa? Kaupunkiajoa on niin vähän, että sillä ei niin väliä.
Kaikki mahdolliset muutkin vinkit ja linkit kelpaa. Esim kunnollista w108 ostajan opasta / tarkistuslistaa en ole vielä nähnyt.
W114/115 (ja jopa W123CE joskus) ovat olleet mielessä jo pidemmän aikaa, mutta jäänyt kuitenkin hankkimatta. Noissa W108:ssa on jotenkin niin vastustamatonta vetovoimaa, että kai sitä sellaiseen pitää yrittää suoraan venyä, mutta pitänee palata noihin jos vaikuttaa mahdottomalta..
Janne
Tervetuloa foorumille.
Lucky-Dog varmaan vastailee tähän myös koska omistaa w109 300SEL:n joka on hyvin pitkälti samanlainen kuin w108 eroina lähinnä vain takajousitus (109:ssä ilmajousitus ja on aina pitkä versio). Myös Pekkis omistaa w108 projektin.
Tuossa päivällä juuri tuli nähtyä pitkästä aikaa kaveria jolla on '70 280SE. Siinä jutellessa kävi ilmi että kyseisen mallin mekaanisen ruiskun taitajia on suomessa (jopa koko maailmassa) enää hyvin vähän. Samaa ruiskua on käytetty ainakin 280SE ja 300SEL malleissa.
Eli
xyzS = kaasuttimella varustettu
xyzSE = polttoaineenruiskutuksella varustettu
xyzSEL = polttoaineenruiskutuksella varustettu pitkä (Lang) malli.
Kuusisylinterisissä ruiskumalleissa "SE/SEL" siis on vaikeahko dieseltyyppinen polttoaineenruiskutussysteemi. Ilmeisesti V8-malleissa on sähköinen D-jetronic joka sinänsä on myös vaikea säädettävä mutta voidaan nykyaikaistaa esim MegaSquirtilla kohtuu vaivalla. Tällainen ei tietienkään sovellu museorekisteröitävään autoon.
Lucky-Dog varmaan vastailee tähän myös koska omistaa w109 300SEL:n joka on hyvin pitkälti samanlainen kuin w108 eroina lähinnä vain takajousitus (109:ssä ilmajousitus ja on aina pitkä versio). Myös Pekkis omistaa w108 projektin.
Tuossa päivällä juuri tuli nähtyä pitkästä aikaa kaveria jolla on '70 280SE. Siinä jutellessa kävi ilmi että kyseisen mallin mekaanisen ruiskun taitajia on suomessa (jopa koko maailmassa) enää hyvin vähän. Samaa ruiskua on käytetty ainakin 280SE ja 300SEL malleissa.
Eli
xyzS = kaasuttimella varustettu
xyzSE = polttoaineenruiskutuksella varustettu
xyzSEL = polttoaineenruiskutuksella varustettu pitkä (Lang) malli.
Kuusisylinterisissä ruiskumalleissa "SE/SEL" siis on vaikeahko dieseltyyppinen polttoaineenruiskutussysteemi. Ilmeisesti V8-malleissa on sähköinen D-jetronic joka sinänsä on myös vaikea säädettävä mutta voidaan nykyaikaistaa esim MegaSquirtilla kohtuu vaivalla. Tällainen ei tietienkään sovellu museorekisteröitävään autoon.
I drive an Opel. What's your excuse?
Kiitosta.Melitos kirjoitti:Kuusisylinterisissä ruiskumalleissa "SE/SEL" siis on vaikeahko dieseltyyppinen polttoaineenruiskutussysteemi. Ilmeisesti V8-malleissa on sähköinen D-jetronic joka sinänsä on myös vaikea säädettävä mutta voidaan nykyaikaistaa esim MegaSquirtilla kohtuu vaivalla. Tällainen ei tietienkään sovellu museorekisteröitävään autoon.
Joo, tuon sainkin selville että V8:ssa on D-Jetti (EFI). Megaruutta varmaan pelastaisi päivän jos alkaa orkkis-ruiskun kanssa mennä liian vaikeaksi. Saattaisipa koneen saada kaupanpäällisiksi toimimaan optimaalisemmin muutenkin. Vielä en ole varma tulisiko auto museorekkariin, koska ajopäiviä saattaa tulla sen verran monta ettei kehtaa museona pitää.. Auton arvoahan se MS varmaan jokatapauksessa laskisi, joten vain hätätapauksessa.
Janne
Hei,
Helpoin huollettavuus löytynee malleista 250 S ja 280 S. Kaasutin on pystäreistäkin tuttu kaksikurkkuinen Zenith 35/40 INAT.
Moottorityypit M108.920 ja M130.920.
250 S tarjoaa tehoa 130 hv ja vääntöä noin 200 Nm. 280 S puolestaan 140 hv, vääntöä noin 220 Nm. Korkein vääntömomentti kummassakin koneessa on varsin ylhäällä, etenkin M108:ssa n. 4000 kierroksessa.
Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V8), jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla. Malleihin 280 S, 280 SE, 280 SEL, 300 SE ja 300 SEL sai lisäksi 5-pykäläisen käsinhämmennettävän.
Mallista 300 SE / SEL löytyy mielenkiintoinen täysalumiinikone M189.
Kone korvattiin 1967 poratulla M130:llä, mutta ruiskujärjestelmä pysyi entisellään, juuri tuo aiemmin mainittu Boschin 6-mäntäinen ruiskutuspumppu (mallisarjassa W112 vuoteen 1964 asti 2-mäntäinen).
Mitta- ja astelevyjä vanhaan ruiskutuspumppuun on liikkeellä täälläkin, mm. eräs kaverini sääti omansa (A112 300 SE -64) muistaakseni viime kesän aikana, mutta helppoa se ei ollut silti, vaikka apuna olikin vielä kaikki kirjallisuus mitä MB oli aiheesta tuottanut. En tiedä missä mittalevyt nyt menevät, luultavasti jollain mersuklubilaisella.
D-jettiin löytyy säätölaitteet vielä joistakin harvoista paikoista (kuten mainittu Alppilan Autohuolto). En tiedä miten tämänpäivän tietotaidolla, mutta ainakin joskus väitettiin D-jetin olevan vaikea saada pysymään säädöissään. Mikä ei sinänsä olisi ihme, muuttujia on kuitenkin paljon. Samaa ruiskussa on käytetty useissa automerkeissä, uusia ja käytettyjä osia pitäisi löytymän. Rikkinäistä D-jettiä voi olla hankala saada toimimaan, kokeiltu on, tosin mersuforumilla nimimerkki "Unski" on näistä asioista erityisen hyvin perillä...
Niin vielä yksi asia, en rääkkäisi autoa Suomen talvessa, saati suolaloskaliuoksissa... vaikka ajamisessa asennetta olisikin
Helpoin huollettavuus löytynee malleista 250 S ja 280 S. Kaasutin on pystäreistäkin tuttu kaksikurkkuinen Zenith 35/40 INAT.
Moottorityypit M108.920 ja M130.920.
250 S tarjoaa tehoa 130 hv ja vääntöä noin 200 Nm. 280 S puolestaan 140 hv, vääntöä noin 220 Nm. Korkein vääntömomentti kummassakin koneessa on varsin ylhäällä, etenkin M108:ssa n. 4000 kierroksessa.
Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V8), jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla. Malleihin 280 S, 280 SE, 280 SEL, 300 SE ja 300 SEL sai lisäksi 5-pykäläisen käsinhämmennettävän.
Mallista 300 SE / SEL löytyy mielenkiintoinen täysalumiinikone M189.
Kone korvattiin 1967 poratulla M130:llä, mutta ruiskujärjestelmä pysyi entisellään, juuri tuo aiemmin mainittu Boschin 6-mäntäinen ruiskutuspumppu (mallisarjassa W112 vuoteen 1964 asti 2-mäntäinen).
Mitta- ja astelevyjä vanhaan ruiskutuspumppuun on liikkeellä täälläkin, mm. eräs kaverini sääti omansa (A112 300 SE -64) muistaakseni viime kesän aikana, mutta helppoa se ei ollut silti, vaikka apuna olikin vielä kaikki kirjallisuus mitä MB oli aiheesta tuottanut. En tiedä missä mittalevyt nyt menevät, luultavasti jollain mersuklubilaisella.
D-jettiin löytyy säätölaitteet vielä joistakin harvoista paikoista (kuten mainittu Alppilan Autohuolto). En tiedä miten tämänpäivän tietotaidolla, mutta ainakin joskus väitettiin D-jetin olevan vaikea saada pysymään säädöissään. Mikä ei sinänsä olisi ihme, muuttujia on kuitenkin paljon. Samaa ruiskussa on käytetty useissa automerkeissä, uusia ja käytettyjä osia pitäisi löytymän. Rikkinäistä D-jettiä voi olla hankala saada toimimaan, kokeiltu on, tosin mersuforumilla nimimerkki "Unski" on näistä asioista erityisen hyvin perillä...
Niin vielä yksi asia, en rääkkäisi autoa Suomen talvessa, saati suolaloskaliuoksissa... vaikka ajamisessa asennetta olisikin
250S:n taidan jättää väliin. Siinä näyttäisi yhdistyvän korkea kulutus heikohkoon suorituskykyyn ikävällä tavalla. Varsinkin jo se on vielä niin kierroskone. 280S sen sijaan näyttäisi jo mukavammalta: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.htmlraul kirjoitti:Helpoin huollettavuus löytynee malleista 250 S ja 280 S. Kaasutin on pystäreistäkin tuttu kaksikurkkuinen Zenith 35/40 INAT.
Moottorityypit M108.920 ja M130.920.
Oletko varma tuosta? Tampereella on ainakin yksi 280SE 3.5 automaatilla myynnissä, eikä siihen ole tietääkseni tekniikkaa vaihdeltu...raul kirjoitti:Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V8), jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla.
Asennetta mulla on riittänyt jopa vanhalla ilmajäähdytteisellä Porsche 911:llä talviajoon, tosin yhden talven verran vaan. No, siinähän on sentään sinkitty kori. Silloinkin välttelin pahimpia suolaloskateitä/kelejä ja taisin pestä huolellisesti käsin lähes joka ajokerran jälkeen.raul kirjoitti:Niin vielä yksi asia, en rääkkäisi autoa Suomen talvessa, saati suolaloskaliuoksissa... vaikka ajamisessa asennetta olisikin
Tarkoutuksena olisi löytää mahdollisimman ruosteeton yksilö ja teettää kunnon ruostesuojakäsittely, ellei siinä ole jo hiljattain uusittu. Lisäksi tietysti huolellinen puhtaanapito. Ja niinkuin sanoin ei mitään päivittäisajoa, vaan ehkä 2-3 kertaa kuussa max.
Jos nyt unohdetaan ruostuminen, niin mitkä on sen jälkeen pahimmat ongelmat näiden kanssa talvella? En ajatellut tehdä kylmäkäynnistyksiä -20 asteen pakkasilla. Tietysti ihan aina ei voi lähteä tolpan päästä tai lämpimästä tallista...
Autot tykkää siitä että niillä ajetaan.
Janne
raul kirjoitti:
Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V, jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla.
Oletko varma tuosta? Tampereella on ainakin yksi 280SE 3.5 automaatilla myynnissä, eikä siihen ole tietääkseni tekniikkaa vaihdeltu...
Moi,
Itse mietiskelin tuota samaa. Minkä värinen se Tampereen auto on?
Heikki
Automaattivaihteiston sai kaikkiin malleihin lukuunottamatta 280 SE 3.5 (M117 V, jota toimitettiin vain nelivaihteisella manuaalilla.
Oletko varma tuosta? Tampereella on ainakin yksi 280SE 3.5 automaatilla myynnissä, eikä siihen ole tietääkseni tekniikkaa vaihdeltu...
Moi,
Itse mietiskelin tuota samaa. Minkä värinen se Tampereen auto on?
Heikki
Joo, se taitaa olla Ollin auto. Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostinjannekoo kirjoitti:Tumman sininen
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.
Olen kuolaten seurannut tuota autoa vuosikaupalla. Mielikuvani
mukaan se on huippukuntoinen. Olli on tarkka ukko ja auto on ollut
silmäterä.
Kannattaa tsekata se peli.
Heikki
Onkos tuo 250 S, 2.8S ihan virallinen malli vai onko pellin alle lyöty isompi kone jossain vaiheessa? Sellaisesta mallista ei ollut tietoa ainakaan tässä taulukossa: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.htmlheikki5 kirjoitti:Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostin
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.
Mitä nyt olen myynti-ilmoituksia selaillut niin onhan noita 250:iä 2.8:lla ja 280:ia 2.5:llä näköjään tarjolla. Ilmeisesti noissa on koneenvaihdoista kyse?
Tuo Ollin auto kyllä näyttää kuvissa, varsinkin ulkoa tosi siistiltä. Pitänee ottaa yhteyttä. Toinen mikä vaikuttaa todella hyvältä, tällä hetkellä myynnissä olevista on Triangle Motorilla oleva punainen. Se on tosin kalliimpi vaikka on "vain" 280 SE. No, kuvista päätelleen sillekin hinnalle on kyllä katetta...
Janne
Juuh,jannekoo kirjoitti:Onkos tuo 250 S, 2.8S ihan virallinen malli vai onko pellin alle lyöty isompi kone jossain vaiheessa? Sellaisesta mallista ei ollut tietoa ainakaan tässä taulukossa: http://www.geocities.com/mbz109/w108data.htmlheikki5 kirjoitti:Olli osti sen samana vuonna kun itsekin ostin
108-koppaisen(250 S, 2,8S) samanvärisen pelin.
Mitä nyt olen myynti-ilmoituksia selaillut niin onhan noita 250:iä 2.8:lla ja 280:ia 2.5:llä näköjään tarjolla. Ilmeisesti noissa on koneenvaihdoista kyse?
Tuo Ollin auto kyllä näyttää kuvissa, varsinkin ulkoa tosi siistiltä. Pitänee ottaa yhteyttä. Toinen mikä vaikuttaa todella hyvältä, tällä hetkellä myynnissä olevista on Triangle Motorilla oleva punainen. Se on tosin kalliimpi vaikka on "vain" 280 SE. No, kuvista päätelleen sillekin hinnalle on kyllä katetta...
Oikeassa olet, hieman harhaanjohtavasti esitin asian. Auto 250 S jossa
2,8 kaasariversio vaihtokone. Oli parikin eri konetta
Käy katsomassa sitä Ollin peliä.
Heikki
Tieto on peräisin MB:n omasta julkaisusta. Oletin että kaikkiin olisi automaatin saanut mutta sattumalta kuitenkin tarkistin ja teos väitti näin. Ihmettelin tuota itsekin, kyseessä on varmasti sittenkin virhe.japa65 kirjoitti:mistä Raulin tieto, että 280SE 3.5 ei ole saanut automaatilla? Itselläni on semmoinen -71 vuoden malli museorekkarissa. Kone on M116 ja automaattilaatikko on alkuperäinen.
Tarkastetaan lähdemateriaali, mulla on toinen uudempi versiokin siitä.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kähjän, kähjän... näitä on hyvä väännellä kättä ihan huvikseen, siitä huolimatta, että lähes kaikki tietävät mistä on kysymys. Näitä esimerkkejä on miljuuniaPM kirjoitti:Koodimulkku iskee: C/R107:nKaapo kirjoitti:...W/R107:n kanssa...
1972-1989 MERCEDES-BENZ 350/450/380/560 SLs Status-symbol bargains for the not-so rich and famous. Changes to US Mercedes W107 Roadster from '72-'89 ...
Historie, Technische Daten, Modellpflege, eine Bildersammlung, ein Verkaufsprospekt, zeitgenössische Werbung und Literaturverweise zu dem W107 der Baujahre ...
Mercedes-Benz W107 reviews. ... 1978 W107 450slc. A classic and affordable timepiece of a great era in automotive innovation and history.
MERCEDES BENZ W107 ... O novo modelo, de denominación interna W107, desenrolóuse dende mediados dos `60
BenzWorld Mercedes-Benz Galleries ... R107 SL,SLC Class (262) Galleries that relate to the W107 SL,SLC Class.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Heh..itte suosin henkilöautojen kohdalla tätä W -tyyliä, olokohon sitte katolla tai ilman tai coupe tai mikä tahtoo
Turhaa hifistelyä nämä S,R yms. koodit
Ja onhan meillä tämä V126:sen omistajakin
Turhaa hifistelyä nämä S,R yms. koodit
Ja onhan meillä tämä V126:sen omistajakin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi