Tuli investoitua nuihin Zainon vahoihin, aika paljon hypetystä zaino tuotteiden paremmuudesta on liikkeellä, esimerkiksi saapi-foorumilla melkoisesti puhetta, ja vakuuttavia kuviakin. Ennen tuli käytettyä lähinnä glymin vahoja, joskus korrekin teflonia, joten Zainon vertailu pohjautuu lähinnä näihin ilmeisen laadukkaisiin perus vahoihin.
Koekaniiniksi joutui -02 V40. Maalipinta kohtuullisen hyvä, vahailtu silloin tällöin, ei monesti. Pyörre jälkiä on, mutta aika vähän, suurempi ongelma on, se että maalipinta näyttää hieman nuhruiselta.
Pesu ja vahaus prosessi jonka vollelle tein oli aika monimutkainen ja aikaa vievä. Toinen uusi juttu vahojen lisäksi oli claybar. Sellainen muovailu vahan tuntuinen tanko, joka muotoillaan letuksi ja hinkkaillaan maalipintaa pitkin ja pinta pitäisi tulla todella puhtaaksi... Taas kuulostaa mainos puheelta, mutta pitäähän se kokeilla.
Auto oli suhteellisen puhdas jo ennen pesemisen aloittamista, käynyt jossain pika pesussa edellisenä päivänä. Ensimmäinen toimenpide oli pesu pinelinellä, aika vahvalla seoksella. Auto tuli mukavan puhtaaksi, vanhat vahat lähti, koska vesi ei enää pisaroitunut.
Seuraavaksi hinkaamaan claybaarilla. Homma toimii siten, että maalipinnalle ruiskutetaan autoshampoon ja veden seosta liukasteeksi ja liikutellaan lättyä maali pinnalla. Hieman skeptinen olin aluksi että niinkin vahvalla pineline seoksella pestystä maalipinnasta voisi enää mitään lähteä. Toisin kävi, lätty alkoi muuttua pikku hiljaa tummaksi ja aika nopeassti aivan törkyisen näköiseksi. Maalipinta tuli, aivan kuin luvattiinkin sileäksi kuin lasi. Hinkkaamista tosin oli aika paljon, mikäs siinä kun on vapaaa päivä.
Nopsakka pesu vielä autoshampoolla, jotta lähtee kaikki ryönä mikä lähti claybaarittamalla. Kuivaus ja ihmettely. Auton väri muuttui paljon raikkaammaksi ja maali pinta kauttaaltaan sileäksi kuin lasi, myös siitä kyljestä eturenkaiden vierestä. Näyttää siltä, että olisi hyvä pohja vahattavaksi. Nyt pyörre jäljet näkyy aika selvästi.
Sitten Zainon Z5 naarmun peitto vahaa, ilmeisesti tuoteperheen se "normaali" vaha. Vahaan sekoitetaan kuivumisen kiihdytys ainetta nopeuttamaan kuivumista. Vaha sekoitetaan 60ml sekoitus purkissa. Vahaa pitäisi laittaa kuulemma tosi vähän, muistaakseni vain 20ml per auto. Kuulostaa vähältä. Vaha levitetään niin, että vahaustyyny, tai millä vaha ikinä levitetään kastellaan muutamalla suihkaisulla "viimeistelijää" tässä tapauksessa Zainon Z6. Kun tyyny on kasteltu siihen laitetaan vain vähän vahaa ja levitettään turhia hinkkaamatta. Aika usein saa silti lisätä vahaa, näin puhdas maalipinta ilmeisesti imee melkoisesti vahaa, levitys muistutaa glymin kultaisen levitystä samanlainen vaalea vaha harso jää kummastakin.
Ensimmäisellä kerralla vahan pitäisi kuivua 30min. Vahan kuivuttua tarpeeksi kiillottamaan, helppoa tämäkin, kiillottuu helposti. Maalipinta ei tullut kovinkaan kiiltäväksi, hö... Ainiin aina vahauksen jälkeen pitää käyttää viimeistelijää, jota suihkutetaan maalipinnalle ja hinkataan kiiltäväksi. Raskasta, hiki tulee vaikka ulkona vain +10. Jaha nyt kiiltää. hymy alkaa nousta naamalla. Toinen kerros vahaa, nyt levittyy paljon helpommin ja vahaa kuluu vähemmän. Kiillotus ja käsittely viimeistelijällä.
Auto tuli varmasti kiiltävämmäksi kuin glymin vahoilla olisi saanut, mutta kuinka paljon sitä edesauttoi claybaarin käyttö, sitä en osaa sanoa. Tulos kyllä nostatti hymyn suupielille. Pyörrejäljet lähtivät lähes täysin. Kalliit vahat eivät enää tunnu niin arvokkailta, koska selvisin kahdesta vahaamisesta noin 60ml perusvahaa ja pienellä määrällä viimeistelijää. Aikaa tuossa hommassa kyllä meni. Pelkässä pesemisessä meni 2 tuntia, Ensimmäisessä vahauksessa 1.5 tuntia, toisessa tunti, eli nopealla matematiikalla neljä ja puoli tuntia. No harrastamistahan se on ja ensi kerralla menee varmasti paljon nopeammin.
Siis hommassa käytin: Pineline, Z-7 Show Car Wash, Z-5 PRO Show Car Polish, Z-6 Ultra Clear Gloss, vahaustyyny ja puuvillaista kiillotusliinaa.
Zaino vahoista lisää
http://www.carwaxzaino.fi/
Itse ostin tuon Zaino Start Pack 5 ja Z-8 Grand Finale Spray, hintaa tuli yhteensä noin 120€
Auto ennen aloittamista.
Pineline pesun jälkeen
Claybar
Claybar käytössä, tummaa tulee.
Claybar pesun jälkeen.
Vahattu!
Herkuttelua kuva
