Pakoputki vuotaa ja kattikysymyksiä

Vastaa Viestiin
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Pakoputki vuotaa ja kattikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mesen pakoputki on alkanut vuotamaan. Vuotokohta on putkiston keskimmäisessä pätkässä. Keskiputki pitäs varmaan hankkia uusi. Minkä merkkistä putkea arvon mese-raati tuohon suosittelee :?: Alkuperäinen on varmaankin melko hintava, joten tarvikemalli on todennäköisesti järkevin vaihtoehto. Vai onko? Näyttäisi olevan mallia "alkuperäinen" tuo keskiputki. Takapönttö on vaihdettu johonkin tarvikemalliin ja se on päällisin puolin vielä hyvässä kunnossa.
Mikä putki olisi järkevin vaihtoehto? Katselin hintoja netistä ja malli Motonjet oli halvin 116 €, KL varaosat myy keskiputkea 125 € ja Merteilillä huikea 250 €. Aika lailla siis tuntuu olevan hajontaa hinnoissa :? Paikallisesta tarvikeliikkeestä en ole hintoja vielä kysellyt, mutta eiköhän ne hinnat siinä 150 €:n hujakoilla pyöri, ehkä allekin. Merkkejähän on monia - Mufflex, Bosal, Walker... Onko noista tarvikemalleista siis mihinkään :roll:
Viimeksi muokannut toni1976, 19.1.2008 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
geoman
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2005 12:43

väliputki

Viesti Kirjoittaja geoman »

Eberspächer lienee alkuperäinen. Niitä saa KL-Varaosista ja Veholta (Vehon hinta ei ole kuin parikymppiä kalliimpi). Unohda tarvikeputket jos pidät autoa pitempään. Hinta lienee 120...150 haarukassa. Vehosta saattaa saada noin 15 % alennukset kun esittää myyjälle muut vaihtoehdot asiallisesti.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: Pakoputki vuotaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

toni1976 kirjoitti:Mesen pakoputki on alkanut vuotamaan. Vuotokohta on putkiston keskimmäisessä pätkässä. Keskiputki pitäs varmaan hankkia uusi. Minkä merkkistä putkea arvon mese-raati tuohon suosittelee :?: Alkuperäinen on varmaankin melko hintava, joten tarvikemalli on todennäköisesti järkevin vaihtoehto. Vai onko? Näyttäisi olevan mallia "alkuperäinen" tuo keskiputki. Takapönttö on vaihdettu johonkin tarvikemalliin ja se on päällisin puolin vielä hyvässä kunnossa.
Mikä putki olisi järkevin vaihtoehto? Katselin hintoja netistä ja malli Motonjet oli halvin 116 €, KL varaosat myy keskiputkea 125 € ja Merteilillä huikea 250 €. Aika lailla siis tuntuu olevan hajontaa hinnoissa :? Paikallisesta tarvikeliikkeestä en ole hintoja vielä kysellyt, mutta eiköhän ne hinnat siinä 150 €:n hujakoilla pyöri, ehkä allekin. Merkkejähän on monia - Mufflex, Bosal, Walker... Onko noista tarvikemalleista siis mihinkään :roll:
itse ostaisin kl-varaosasta,se ainakin sopii paikalleen.noissa tarvike putkissa on jonkinverran soviteltavaa,ei aina ,mutta sillon tällön.tarvike putkesta valitsisin walkkerin :roll:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Mersun omat putket kestävät ihan älyttömän pitkään, joten
niitä voi suositella.

Sinulla on tuossa montakin vaihtoehtoa.

Ilmeinen vaihtoehto on hakea KL:sta uusi keskiputki ja vaihtaa se.

Koska takapönttö on tarvike ja luultavasti haittaa hengitystä,
niin voisit vaihtaa molemmat alkuperäisiin.

Jos takapönttö on liian hyvä pois heitettäväksi, niin voist harkita
keskiputken hakemista romuttamoltakin. Se kestäisi ehkä yhtä
pitkään kuin takapönttökin.

Normaalisti pakoputken hakemisessa romuttamolta ei ole järkeä,
mutta Mersun tapauksessa ja nimenomaan keskiputken osalta
se voisi olla järkevää, jos asentaa itse ja rahasta on tiukkaa.
Tuurilla voisi löytyä uudehko putki, jolloin takapöntönkin voisi
vaihtaa.

Jos autoon kaipaa lisää puhtia, niin aina voi harkita koko putkiston
avartamista, Jos autossa olisi turbo, niin hommassa voisi olla jopa
jotain järkeä. Samalla tulisi hiukan säätää syöttöä isommalle.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kiitoksia vastauksista.
Kävin auton alla mutkan ja totesin, että putkeen oli syöpynyt pienen pieni reikä keskipätkään. Reikä oli kaiken lisäksi suoralla osuudella putkea ja näinollen helposti "korjattavissa". Pistin putkeen vähän paikkaustahnaa ja pakoputkiteippiä päälle. Vuoto tuli tukittua, mutta putken hankinta on edessä.
Ilmeisesti järkevin hankkia tuo putki KL varaosista. Pitänee napata mukaan kun on KL:n lähettyvillä asioimassa. Tuo "kooällän" myymä putki on järkihintainenkin verrattuna moneen muuhun varaosaliikkeeseen.
Toivottavasti putki kestää ens kesään tai ainakin loppukevääseen niin ei tarvi talvikelillä ruveta auton alla konttaamaan :mrgreen:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
anttari
Viestit: 165
Liittynyt: 31.10.2007 16:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja anttari »

Mistäs muuten sais avarampia kohtuuhintaisia pakoputkia ns viritysmielessä :D Mistään en oo löytänyt esim 300d malliin??
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

anttari kirjoitti:Mistäs muuten sais avarampia kohtuuhintaisia pakoputkia ns viritysmielessä :D Mistään en oo löytänyt esim 300d malliin??
Eipä nuo isommat valmistajat taida tehdä näihin tiisselirönttin mitään viriviriputkia, pienemmät pajat kyllä, vaikka tuolta:
http://www.lakesteel.org/

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Pohjanmaalla on kova innostus tehdä superturboja ja siellä on
varmaankin paljon tietoa noista isommista putkista. Luulisin
siellä olevan myös paljon hyväkuntoisia käytettyjä vakioputkia hylättynä
isomman tieltä. Tässä asiassa paras foorumi on Holysmoke:
http://holysmoke.fi/
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Onko kenelläkään tietoa mitä tuommoinen RST-putki maksaa about? Varmaan jonkin verran, mutta eipähän ruostuisi! :D
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Eipä taida se putki kuitenkaan kevättä nähdä :x Sökö mikä sökö...
Vielä rupesin tässä tiedustelemaan niistä motonetin pakoputkista. Onkos kukaan sellasta mersuunsa asentanut :?: Minkähän laatuinen putki on kyseessä ja saako sitä istumaan paikoilleen :?:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

ei tietoa moponetin putkista mut KL:stä ostin teinitähden etuputken ja se sopi
täytellisesti paikalleen.
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
Jube82
Viestit: 39
Liittynyt: 11.6.2007 19:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jube82 »

Joskus ostin volvooni motonetista putken ja täytyy sanoa että oli aika "lelu" verrattuna siihen mikä siellä oli. Mersuuni kaikki ostanu kl-varaosista
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mie oon uusinu tuohon varkkuun etuputken ja välivaimentimen, BOSALeja oli molemmat.

Etuputki oli ihan just passeli mutta välivaimentimessa se kiinnityripa johohon kannatinkumi tulee oli vähän päin persettä, kyllä se paikoilleen meni mutta ois saanut olla hiukka pitempi.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tulipas merkkiliikkeestäkin kysyttyä tuon keskiputken hintaa. Suht hintava oli - 270 euroa :shock: Yli puolet kalliimpi kuin KL varaosissa. Liekö puolet parempi sitten :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie ostin Oulun MB-osasta pari vuotta sitten keski- ja takaputken. En muista hintaa mutta alle 300 oli kaikki yhteensä. Merkki Eberspächer. Kannattaa tosiaan ostaa joko Veholta tai sitten KL:ltä, sopivuus on 10 ja muutenkin äänimaailma Mersuun sopiva.
® Mesen Porkkana-klubi
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

KL varaosista on nyt hankittu uusi keskipönttö. Pitäisi alkaa vaihtamaan tuo uusi ja ehyt putki alle.

Kertokaahan mulle vielä mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla? Jotkut sanoo, että siitä kannattaa ottaa sisuskalut pois koska sillä ei mukamas ole mitään merkitystä päästötesteihin täällä Suomessa :? Onkos tuossa mitään järkeä? Mitä sillä saavutetaan ja miten läpäisee päästötestit katsastuksessa? Kertokaahan tyhmälle kannattaako tuohon ryhtyä vai annetaanko katin olla rauhassa :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

toni1976 kirjoitti:Kertokaahan mulle vielä mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla? Jotkut sanoo, että siitä kannattaa ottaa sisuskalut pois koska sillä ei mukamas ole mitään merkitystä päästötesteihin täällä Suomessa :? Onkos tuossa mitään järkeä? Mitä sillä saavutetaan ja miten läpäisee päästötestit katsastuksessa? Kertokaahan tyhmälle kannattaako tuohon ryhtyä vai annetaanko katin olla rauhassa :roll:
No sehän on vain tukkeena siellä, nimittäin omassa kulkineessa ei ole kuin kuoret paikallaan ja hyvin on mennyt päästöistä läpi.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

300 D farkku kirjoitti:No sehän on vain tukkeena siellä, nimittäin omassa kulkineessa ei ole kuin kuoret paikallaan ja hyvin on mennyt päästöistä läpi.
No näinpä sitä mullekin perusteltiin ja itsekin suunnittelin jättäväni pelkät kuoret paikalleen ja sisuskalut huitsin nevadaan :shock: Eihän tuohon automaattiin voi edes tehdä kunnon päästömittausta. Viimeksi konttorilla sanoi ettei automaattia saa polkea niinkuin manuaalivehjettä :) Teki yhden polkaisun johonkin 4000 rpm.
No, kuitenki takas asiaan...
Mikäs virka tuolla katilla sitten siellä on? Puhdistaako se vain jotain sellaista mitä ei täällä Suomessa mitata?
Miten tuo olis viisain tyhjentää - katti pystyyn lattialle ja kangella sisus päreiksi :wink: Onko tyhjentämisessä ylipäätään mitään järkeä jos tuo kapistus ei oireile mitenkään? Vaikutukset? Kertokaahan, niin tiiän mitä alan sille tekemään vai annanko olla koskemattomana :?
Viimeksi muokannut toni1976, 20.1.2008 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäs virka tuolla katilla sitten siellä on? Puhdistaako se vain jotain sellaista mitä ei täällä Suomessa mitata?
Puhdistaa pakokaasuja - testissähän mitataan vain noen määrää pakokaasuissa.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Diisselinhän saapii aina päästöistä läpi ko ruuvailee vaikka syöttöä pienemmälle ennen mittausta. Mahtaisko tuomosessa katti-vehkeessä sitten kestää olla syötöt aina pikkusen isommalla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Viimeksi katsastuksessa katsastusmies polkaisi kaasua vain kerran
ja hyvin varovasti (300 tdt automaatilla), sitten totesi että ei savuta.
Aiemmin on painettu kierrokset täysille ja pidetty sekuntikaupalla
ja vielä kokeiltu ehkä uudestaankin. Mahtaako olla tullut uudet
ohjeet katsastajille, ettei saa hajottaa paikkoja?

Jos syöttöjä lisätään, noki ja häkä lisääntyy ja voi olla,että kattikin
tukkeutuu nopeammin. Kai se noki tukkii sen.

Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siinä oletetaan olevan katti.
Jos merkintää ei ole rekisteriotteessa, katin voi poistaa (luulisin).

Parin vuoden pästä vuosittaiset käyttömaksu sidotaan päästöihin,
ja silloin vähäpäästöinen on halvempi pitää. Jos autossa on katti,
se voi ehkä katsastaa vähäpäästöiseksi. Itsellä on juuri tällainen
katillinen, ei-vähäpäästöinen. En ole viitsinyt toimivaa kattia
lähteä rautakangella hajottamaan, kun kulkua on ihan kohtuullisesti.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Jarkko N kirjoitti: Parin vuoden pästä vuosittaiset käyttömaksu sidotaan päästöihin,
ja silloin vähäpäästöinen on halvempi pitää. Jos autossa on katti,
se voi ehkä katsastaa vähäpäästöiseksi. Itsellä on juuri tällainen
katillinen, ei-vähäpäästöinen.
Saksassa on muistaakseni näin; rekisteriotteessa lukee G-Kat. Nämä ovat niitä jälkiasennettuja katalysaattoreita.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

G-Kat eli Geregelter Kat on kolmitiekatalysaattori, jossa on
lambda-anturi. Anturin kautta on takaisinkytkentä polttoaineen
syötölle. Takaisinkytkennän ansiosta puhdistustulos on tarkka.

Se tavallinen katti on oksidaatiokatalysaattori, samanlainen jota
MB käytti USA:ssa jo 1987. Puhdistustulos on huonompi.

Ilmeisesti Saksassa ei katin jälkiasentamalla saa verohelpotusta,
vaan auto pitäisi olla tyyppikatsastettu vähäpäästöiseksi?

Suomen tuleva verokäytäntö on vielä avoin, paitsi suunta
on tietysti kireämpää verotusta kohti, mitä päästöihin tulee.

Minusta katolista kirkkoa voisi verottaa synninpäästöistä,
luulisi mustien syntien saastuttavan, kun ne päästetään ilmakehään.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jos en väärin muista, niin tuolla jälkiasenteisella katalysaattorilla saa nostettua päästöluokan Euro1-normista Euro2:een, ja silloin käyttömaksu pienenee noin puoleen. Minullekin on Fahrzeugbriefin mukaan jälkiasennekatalysaattori lisätty vuonna 2001, suunnitelmissa on myös näyttää rautakankea sille mutta ei ole vielä viitsinyt ruveta hommaan. Tehoja se ainakin vie, tuntee selvästi ajossa. Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa. Kerropa Toni miten kävi jos päädyt kangettamaan. :D Mitähän virkaa tuolla muutenkaan on, minunkin auto on vähäpäästöinen ja siihen kai pitäisi riittää se EGR. Katsastusmies ei ainakaan koskaan ole katsonut onko siellä katti paikoillaan vai ei. Siitä kun on maininta pelkästään vanhassa Saksan otteessa.
® Mesen Porkkana-klubi
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Wikke kirjoitti:Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa. Kerropa Toni miten kävi jos päädyt kangettamaan. :D
Nyt on keskipönttö vaihdettu. Annoin katin olla rauhassa juuri samoista syistä mitä Wikke tuossa itsekin pelkää :? Mitäs tuota toimivaa kattia särkemään - pistetään kanki läpi sitten kun se menee rikki ja tukkii putkiston :wink: Kylläpä nyt taas on mukava ajella kun on ehjä ja tiivis putki alla :D
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
terde
Viestit: 580
Liittynyt: 30.9.2005 17:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja terde »

Wikke kirjoitti: suunnitelmissa on myös näyttää rautakankea sille mutta ei ole vielä viitsinyt ruveta hommaan. Tehoja se ainakin vie, tuntee selvästi ajossa. Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa.
Minä tyhjensin katin omasta 250D:stä. Putki on 200D:n alkuperäinen, ääni muuttui metalliseksi pörinäksi kuuluu selkeästi kun ajaa ikkuna auki. Tehossa en havainnut mitään eroa perstuntumalla. Nyt on katin tilalla suora putki ja ääni normaali. Katsastukseen pitää vaihtaa katti paikoilleen näön vuoksi.

-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09

*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”