Pakoputki vuotaa ja kattikysymyksiä
Pakoputki vuotaa ja kattikysymyksiä
Mesen pakoputki on alkanut vuotamaan. Vuotokohta on putkiston keskimmäisessä pätkässä. Keskiputki pitäs varmaan hankkia uusi. Minkä merkkistä putkea arvon mese-raati tuohon suosittelee Alkuperäinen on varmaankin melko hintava, joten tarvikemalli on todennäköisesti järkevin vaihtoehto. Vai onko? Näyttäisi olevan mallia "alkuperäinen" tuo keskiputki. Takapönttö on vaihdettu johonkin tarvikemalliin ja se on päällisin puolin vielä hyvässä kunnossa.
Mikä putki olisi järkevin vaihtoehto? Katselin hintoja netistä ja malli Motonjet oli halvin 116 €, KL varaosat myy keskiputkea 125 € ja Merteilillä huikea 250 €. Aika lailla siis tuntuu olevan hajontaa hinnoissa Paikallisesta tarvikeliikkeestä en ole hintoja vielä kysellyt, mutta eiköhän ne hinnat siinä 150 €:n hujakoilla pyöri, ehkä allekin. Merkkejähän on monia - Mufflex, Bosal, Walker... Onko noista tarvikemalleista siis mihinkään
Mikä putki olisi järkevin vaihtoehto? Katselin hintoja netistä ja malli Motonjet oli halvin 116 €, KL varaosat myy keskiputkea 125 € ja Merteilillä huikea 250 €. Aika lailla siis tuntuu olevan hajontaa hinnoissa Paikallisesta tarvikeliikkeestä en ole hintoja vielä kysellyt, mutta eiköhän ne hinnat siinä 150 €:n hujakoilla pyöri, ehkä allekin. Merkkejähän on monia - Mufflex, Bosal, Walker... Onko noista tarvikemalleista siis mihinkään
Viimeksi muokannut toni1976, 19.1.2008 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
väliputki
Eberspächer lienee alkuperäinen. Niitä saa KL-Varaosista ja Veholta (Vehon hinta ei ole kuin parikymppiä kalliimpi). Unohda tarvikeputket jos pidät autoa pitempään. Hinta lienee 120...150 haarukassa. Vehosta saattaa saada noin 15 % alennukset kun esittää myyjälle muut vaihtoehdot asiallisesti.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Pakoputki vuotaa
itse ostaisin kl-varaosasta,se ainakin sopii paikalleen.noissa tarvike putkissa on jonkinverran soviteltavaa,ei aina ,mutta sillon tällön.tarvike putkesta valitsisin walkkerintoni1976 kirjoitti:Mesen pakoputki on alkanut vuotamaan. Vuotokohta on putkiston keskimmäisessä pätkässä. Keskiputki pitäs varmaan hankkia uusi. Minkä merkkistä putkea arvon mese-raati tuohon suosittelee Alkuperäinen on varmaankin melko hintava, joten tarvikemalli on todennäköisesti järkevin vaihtoehto. Vai onko? Näyttäisi olevan mallia "alkuperäinen" tuo keskiputki. Takapönttö on vaihdettu johonkin tarvikemalliin ja se on päällisin puolin vielä hyvässä kunnossa.
Mikä putki olisi järkevin vaihtoehto? Katselin hintoja netistä ja malli Motonjet oli halvin 116 €, KL varaosat myy keskiputkea 125 € ja Merteilillä huikea 250 €. Aika lailla siis tuntuu olevan hajontaa hinnoissa Paikallisesta tarvikeliikkeestä en ole hintoja vielä kysellyt, mutta eiköhän ne hinnat siinä 150 €:n hujakoilla pyöri, ehkä allekin. Merkkejähän on monia - Mufflex, Bosal, Walker... Onko noista tarvikemalleista siis mihinkään
Mersun omat putket kestävät ihan älyttömän pitkään, joten
niitä voi suositella.
Sinulla on tuossa montakin vaihtoehtoa.
Ilmeinen vaihtoehto on hakea KL:sta uusi keskiputki ja vaihtaa se.
Koska takapönttö on tarvike ja luultavasti haittaa hengitystä,
niin voisit vaihtaa molemmat alkuperäisiin.
Jos takapönttö on liian hyvä pois heitettäväksi, niin voist harkita
keskiputken hakemista romuttamoltakin. Se kestäisi ehkä yhtä
pitkään kuin takapönttökin.
Normaalisti pakoputken hakemisessa romuttamolta ei ole järkeä,
mutta Mersun tapauksessa ja nimenomaan keskiputken osalta
se voisi olla järkevää, jos asentaa itse ja rahasta on tiukkaa.
Tuurilla voisi löytyä uudehko putki, jolloin takapöntönkin voisi
vaihtaa.
Jos autoon kaipaa lisää puhtia, niin aina voi harkita koko putkiston
avartamista, Jos autossa olisi turbo, niin hommassa voisi olla jopa
jotain järkeä. Samalla tulisi hiukan säätää syöttöä isommalle.
niitä voi suositella.
Sinulla on tuossa montakin vaihtoehtoa.
Ilmeinen vaihtoehto on hakea KL:sta uusi keskiputki ja vaihtaa se.
Koska takapönttö on tarvike ja luultavasti haittaa hengitystä,
niin voisit vaihtaa molemmat alkuperäisiin.
Jos takapönttö on liian hyvä pois heitettäväksi, niin voist harkita
keskiputken hakemista romuttamoltakin. Se kestäisi ehkä yhtä
pitkään kuin takapönttökin.
Normaalisti pakoputken hakemisessa romuttamolta ei ole järkeä,
mutta Mersun tapauksessa ja nimenomaan keskiputken osalta
se voisi olla järkevää, jos asentaa itse ja rahasta on tiukkaa.
Tuurilla voisi löytyä uudehko putki, jolloin takapöntönkin voisi
vaihtaa.
Jos autoon kaipaa lisää puhtia, niin aina voi harkita koko putkiston
avartamista, Jos autossa olisi turbo, niin hommassa voisi olla jopa
jotain järkeä. Samalla tulisi hiukan säätää syöttöä isommalle.
Kiitoksia vastauksista.
Kävin auton alla mutkan ja totesin, että putkeen oli syöpynyt pienen pieni reikä keskipätkään. Reikä oli kaiken lisäksi suoralla osuudella putkea ja näinollen helposti "korjattavissa". Pistin putkeen vähän paikkaustahnaa ja pakoputkiteippiä päälle. Vuoto tuli tukittua, mutta putken hankinta on edessä.
Ilmeisesti järkevin hankkia tuo putki KL varaosista. Pitänee napata mukaan kun on KL:n lähettyvillä asioimassa. Tuo "kooällän" myymä putki on järkihintainenkin verrattuna moneen muuhun varaosaliikkeeseen.
Toivottavasti putki kestää ens kesään tai ainakin loppukevääseen niin ei tarvi talvikelillä ruveta auton alla konttaamaan
Kävin auton alla mutkan ja totesin, että putkeen oli syöpynyt pienen pieni reikä keskipätkään. Reikä oli kaiken lisäksi suoralla osuudella putkea ja näinollen helposti "korjattavissa". Pistin putkeen vähän paikkaustahnaa ja pakoputkiteippiä päälle. Vuoto tuli tukittua, mutta putken hankinta on edessä.
Ilmeisesti järkevin hankkia tuo putki KL varaosista. Pitänee napata mukaan kun on KL:n lähettyvillä asioimassa. Tuo "kooällän" myymä putki on järkihintainenkin verrattuna moneen muuhun varaosaliikkeeseen.
Toivottavasti putki kestää ens kesään tai ainakin loppukevääseen niin ei tarvi talvikelillä ruveta auton alla konttaamaan
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Eipä nuo isommat valmistajat taida tehdä näihin tiisselirönttin mitään viriviriputkia, pienemmät pajat kyllä, vaikka tuolta:anttari kirjoitti:Mistäs muuten sais avarampia kohtuuhintaisia pakoputkia ns viritysmielessä Mistään en oo löytänyt esim 300d malliin??
http://www.lakesteel.org/
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Pohjanmaalla on kova innostus tehdä superturboja ja siellä on
varmaankin paljon tietoa noista isommista putkista. Luulisin
siellä olevan myös paljon hyväkuntoisia käytettyjä vakioputkia hylättynä
isomman tieltä. Tässä asiassa paras foorumi on Holysmoke:
http://holysmoke.fi/
varmaankin paljon tietoa noista isommista putkista. Luulisin
siellä olevan myös paljon hyväkuntoisia käytettyjä vakioputkia hylättynä
isomman tieltä. Tässä asiassa paras foorumi on Holysmoke:
http://holysmoke.fi/
Eipä taida se putki kuitenkaan kevättä nähdä Sökö mikä sökö...
Vielä rupesin tässä tiedustelemaan niistä motonetin pakoputkista. Onkos kukaan sellasta mersuunsa asentanut Minkähän laatuinen putki on kyseessä ja saako sitä istumaan paikoilleen
Vielä rupesin tässä tiedustelemaan niistä motonetin pakoputkista. Onkos kukaan sellasta mersuunsa asentanut Minkähän laatuinen putki on kyseessä ja saako sitä istumaan paikoilleen
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mie oon uusinu tuohon varkkuun etuputken ja välivaimentimen, BOSALeja oli molemmat.
Etuputki oli ihan just passeli mutta välivaimentimessa se kiinnityripa johohon kannatinkumi tulee oli vähän päin persettä, kyllä se paikoilleen meni mutta ois saanut olla hiukka pitempi.
-Risto
Etuputki oli ihan just passeli mutta välivaimentimessa se kiinnityripa johohon kannatinkumi tulee oli vähän päin persettä, kyllä se paikoilleen meni mutta ois saanut olla hiukka pitempi.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
KL varaosista on nyt hankittu uusi keskipönttö. Pitäisi alkaa vaihtamaan tuo uusi ja ehyt putki alle.
Kertokaahan mulle vielä mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla? Jotkut sanoo, että siitä kannattaa ottaa sisuskalut pois koska sillä ei mukamas ole mitään merkitystä päästötesteihin täällä Suomessa Onkos tuossa mitään järkeä? Mitä sillä saavutetaan ja miten läpäisee päästötestit katsastuksessa? Kertokaahan tyhmälle kannattaako tuohon ryhtyä vai annetaanko katin olla rauhassa
Kertokaahan mulle vielä mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla? Jotkut sanoo, että siitä kannattaa ottaa sisuskalut pois koska sillä ei mukamas ole mitään merkitystä päästötesteihin täällä Suomessa Onkos tuossa mitään järkeä? Mitä sillä saavutetaan ja miten läpäisee päästötestit katsastuksessa? Kertokaahan tyhmälle kannattaako tuohon ryhtyä vai annetaanko katin olla rauhassa
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
No sehän on vain tukkeena siellä, nimittäin omassa kulkineessa ei ole kuin kuoret paikallaan ja hyvin on mennyt päästöistä läpi.toni1976 kirjoitti:Kertokaahan mulle vielä mitä virkaa on tuolla katalysaattorilla? Jotkut sanoo, että siitä kannattaa ottaa sisuskalut pois koska sillä ei mukamas ole mitään merkitystä päästötesteihin täällä Suomessa Onkos tuossa mitään järkeä? Mitä sillä saavutetaan ja miten läpäisee päästötestit katsastuksessa? Kertokaahan tyhmälle kannattaako tuohon ryhtyä vai annetaanko katin olla rauhassa
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm
50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
No näinpä sitä mullekin perusteltiin ja itsekin suunnittelin jättäväni pelkät kuoret paikalleen ja sisuskalut huitsin nevadaan Eihän tuohon automaattiin voi edes tehdä kunnon päästömittausta. Viimeksi konttorilla sanoi ettei automaattia saa polkea niinkuin manuaalivehjettä Teki yhden polkaisun johonkin 4000 rpm.300 D farkku kirjoitti:No sehän on vain tukkeena siellä, nimittäin omassa kulkineessa ei ole kuin kuoret paikallaan ja hyvin on mennyt päästöistä läpi.
No, kuitenki takas asiaan...
Mikäs virka tuolla katilla sitten siellä on? Puhdistaako se vain jotain sellaista mitä ei täällä Suomessa mitata?
Miten tuo olis viisain tyhjentää - katti pystyyn lattialle ja kangella sisus päreiksi Onko tyhjentämisessä ylipäätään mitään järkeä jos tuo kapistus ei oireile mitenkään? Vaikutukset? Kertokaahan, niin tiiän mitä alan sille tekemään vai annanko olla koskemattomana
Viimeksi muokannut toni1976, 20.1.2008 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Viimeksi katsastuksessa katsastusmies polkaisi kaasua vain kerran
ja hyvin varovasti (300 tdt automaatilla), sitten totesi että ei savuta.
Aiemmin on painettu kierrokset täysille ja pidetty sekuntikaupalla
ja vielä kokeiltu ehkä uudestaankin. Mahtaako olla tullut uudet
ohjeet katsastajille, ettei saa hajottaa paikkoja?
Jos syöttöjä lisätään, noki ja häkä lisääntyy ja voi olla,että kattikin
tukkeutuu nopeammin. Kai se noki tukkii sen.
Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siinä oletetaan olevan katti.
Jos merkintää ei ole rekisteriotteessa, katin voi poistaa (luulisin).
Parin vuoden pästä vuosittaiset käyttömaksu sidotaan päästöihin,
ja silloin vähäpäästöinen on halvempi pitää. Jos autossa on katti,
se voi ehkä katsastaa vähäpäästöiseksi. Itsellä on juuri tällainen
katillinen, ei-vähäpäästöinen. En ole viitsinyt toimivaa kattia
lähteä rautakangella hajottamaan, kun kulkua on ihan kohtuullisesti.
ja hyvin varovasti (300 tdt automaatilla), sitten totesi että ei savuta.
Aiemmin on painettu kierrokset täysille ja pidetty sekuntikaupalla
ja vielä kokeiltu ehkä uudestaankin. Mahtaako olla tullut uudet
ohjeet katsastajille, ettei saa hajottaa paikkoja?
Jos syöttöjä lisätään, noki ja häkä lisääntyy ja voi olla,että kattikin
tukkeutuu nopeammin. Kai se noki tukkii sen.
Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, niin siinä oletetaan olevan katti.
Jos merkintää ei ole rekisteriotteessa, katin voi poistaa (luulisin).
Parin vuoden pästä vuosittaiset käyttömaksu sidotaan päästöihin,
ja silloin vähäpäästöinen on halvempi pitää. Jos autossa on katti,
se voi ehkä katsastaa vähäpäästöiseksi. Itsellä on juuri tällainen
katillinen, ei-vähäpäästöinen. En ole viitsinyt toimivaa kattia
lähteä rautakangella hajottamaan, kun kulkua on ihan kohtuullisesti.
Saksassa on muistaakseni näin; rekisteriotteessa lukee G-Kat. Nämä ovat niitä jälkiasennettuja katalysaattoreita.Jarkko N kirjoitti: Parin vuoden pästä vuosittaiset käyttömaksu sidotaan päästöihin,
ja silloin vähäpäästöinen on halvempi pitää. Jos autossa on katti,
se voi ehkä katsastaa vähäpäästöiseksi. Itsellä on juuri tällainen
katillinen, ei-vähäpäästöinen.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
G-Kat eli Geregelter Kat on kolmitiekatalysaattori, jossa on
lambda-anturi. Anturin kautta on takaisinkytkentä polttoaineen
syötölle. Takaisinkytkennän ansiosta puhdistustulos on tarkka.
Se tavallinen katti on oksidaatiokatalysaattori, samanlainen jota
MB käytti USA:ssa jo 1987. Puhdistustulos on huonompi.
Ilmeisesti Saksassa ei katin jälkiasentamalla saa verohelpotusta,
vaan auto pitäisi olla tyyppikatsastettu vähäpäästöiseksi?
Suomen tuleva verokäytäntö on vielä avoin, paitsi suunta
on tietysti kireämpää verotusta kohti, mitä päästöihin tulee.
Minusta katolista kirkkoa voisi verottaa synninpäästöistä,
luulisi mustien syntien saastuttavan, kun ne päästetään ilmakehään.
lambda-anturi. Anturin kautta on takaisinkytkentä polttoaineen
syötölle. Takaisinkytkennän ansiosta puhdistustulos on tarkka.
Se tavallinen katti on oksidaatiokatalysaattori, samanlainen jota
MB käytti USA:ssa jo 1987. Puhdistustulos on huonompi.
Ilmeisesti Saksassa ei katin jälkiasentamalla saa verohelpotusta,
vaan auto pitäisi olla tyyppikatsastettu vähäpäästöiseksi?
Suomen tuleva verokäytäntö on vielä avoin, paitsi suunta
on tietysti kireämpää verotusta kohti, mitä päästöihin tulee.
Minusta katolista kirkkoa voisi verottaa synninpäästöistä,
luulisi mustien syntien saastuttavan, kun ne päästetään ilmakehään.
Jos en väärin muista, niin tuolla jälkiasenteisella katalysaattorilla saa nostettua päästöluokan Euro1-normista Euro2:een, ja silloin käyttömaksu pienenee noin puoleen. Minullekin on Fahrzeugbriefin mukaan jälkiasennekatalysaattori lisätty vuonna 2001, suunnitelmissa on myös näyttää rautakankea sille mutta ei ole vielä viitsinyt ruveta hommaan. Tehoja se ainakin vie, tuntee selvästi ajossa. Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa. Kerropa Toni miten kävi jos päädyt kangettamaan. Mitähän virkaa tuolla muutenkaan on, minunkin auto on vähäpäästöinen ja siihen kai pitäisi riittää se EGR. Katsastusmies ei ainakaan koskaan ole katsonut onko siellä katti paikoillaan vai ei. Siitä kun on maininta pelkästään vanhassa Saksan otteessa.
® Mesen Porkkana-klubi
Nyt on keskipönttö vaihdettu. Annoin katin olla rauhassa juuri samoista syistä mitä Wikke tuossa itsekin pelkää Mitäs tuota toimivaa kattia särkemään - pistetään kanki läpi sitten kun se menee rikki ja tukkii putkiston Kylläpä nyt taas on mukava ajella kun on ehjä ja tiivis putki allaWikke kirjoitti:Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa. Kerropa Toni miten kävi jos päädyt kangettamaan.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Minä tyhjensin katin omasta 250D:stä. Putki on 200D:n alkuperäinen, ääni muuttui metalliseksi pörinäksi kuuluu selkeästi kun ajaa ikkuna auki. Tehossa en havainnut mitään eroa perstuntumalla. Nyt on katin tilalla suora putki ja ääni normaali. Katsastukseen pitää vaihtaa katti paikoilleen näön vuoksi.Wikke kirjoitti: suunnitelmissa on myös näyttää rautakankea sille mutta ei ole vielä viitsinyt ruveta hommaan. Tehoja se ainakin vie, tuntee selvästi ajossa. Minua vaan pelottaa, alkaako se pönttö sitten resonoimaan, ja äänimaailma muuttuu joksikin muuksi mitä Mersuun olisi sopivaa.
-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*