Tekniikan vaihto E320T -> W114 Coupe, muutamia kysymyksiä

Vastaa Viestiin
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Tekniikan vaihto E320T -> W114 Coupe, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Toivottavasti tuli oikealle osastolle... Uusi täällä, mutta naapurifoorumilta jo tovin apua hakenut. Lähinnä 250CE Oldtimeriin.

Kunnianhimoinen projekti on toivottavasti pikkuhiljaa menossa käytäntöön (laskee rahoja...) Hankittuna on ajossa oleva -93 E320T, 5v. manuaalilla ja ASD:llä. Ajatus on sovittaa kone ja laatikko Coupeen.

1. W107 on asennettu M104. Missä kohtaa pystärissä tulee olemaan ahdasta tai muokkauksen tarvetta?
2. Onko mahdoton urakka saada ASD toimimaan?
3. Päivitys vaatii ilmeisesti suuremmat jarrut. Onko E320 etujarrut jotenkin sovitettavissa?
4. W114 kardaania tulee ilm. muokata vai löytyykö jostain muusta mallista sopiva? Vaikka tuosta E320?

Muutkin neuvot ovat tietty tervetulleita. Kiitos etukäteen!

//johannes
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mää laittelin tollasen koneen 190:iin. Tuu Vantaalle kurkkimaan jos joku asia esim moottorin sähköpuolella mietityttää. Jonkunnäkösen liiketiedon tuo moottorinohjaus tarvitsee ABS:ltä, eli joudut simuloimaan sen signaalin tms. ellet vaihda moottorinohjausta toiseksi tai asenna koko ABS-systeemiäkin.

Myös ASD-järjestelmä tarvitsee toimivan ABS:n, ellet laita vain manuaalisesti napista kytkettävää hydrauliikkaa. ABS taas tarvitsee sen perän tai jonkun muun jossa ABS hammaskehä, sitten tulee vetoakselien miettimiset jne.. Kokonaan nuiden järjestelmien ja tekniikan asennus 114 koppaan on vähintään aika mielenkiintosen olonen prokkis, ellei jopa haastava. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta projektilta. Kuvat on aina kivoja...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Aika alkuvaiheessa oppimiskäyrää olen. En ehkä elämässä, mutta näissä moderneissa tekniikkahommissa.
Easy Rider kirjoitti:Mää laittelin tollasen koneen 190:iin. Tuu Vantaalle kurkkimaan jos joku asia esim moottorin sähköpuolella mietityttää. Jonkunnäkösen liiketiedon tuo moottorinohjaus tarvitsee ABS:ltä, eli joudut simuloimaan sen signaalin tms. ellet vaihda moottorinohjausta toiseksi tai asenna koko ABS-systeemiäkin.
Kiitos, ihan mielenkiinnolla tulisin ihmettelemään. Jotain huhua olenkin kuullut. Megasquirt lienee viisainta kunhan niin pitkälle päästään
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Rider kirjoitti:Myös ASD-järjestelmä tarvitsee toimivan ABS:n, ellet laita vain manuaalisesti napista kytkettävää hydrauliikkaa. ABS taas tarvitsee sen perän tai jonkun muun jossa ABS hammaskehä, sitten tulee vetoakselien miettimiset jne.. Kokonaan nuiden järjestelmien ja tekniikan asennus 114 koppaan on vähintään aika mielenkiintosen olonen prokkis, ellei jopa haastava. :D
En jostain syystä saa näitä quotteja jaoteltua samaan postiin...

ASD voi hyvinkin jäädä haaveeksi, ainakin ekavaihessa. Tuo manuaalivinkki on kyllä hyvä, miten monimutkainen sellaisen rakentaminen on?

Proggis on haastava, toivoton tai jopa mahdoton :? . Saas nähdä.

//johannes
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

eseestie kirjoitti:Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta projektilta. Kuvat on aina kivoja...
Mielenkiintoinen, heh, tai kuten edellisessä viestissä, jopa...

Tämäkin foorumi on täynnä asiantuntemusta ja toivonkin, että vinkkejä ja neuvoja tulee miten homma kannattaa hoitaa. Ja mitä kannattaa jättää hoitamatta. Sittenhän saadaan kuviakin.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sanoisin, että nurkka akerrallaan ja kuvia kehiin + runsasta tarinaa ja saat enemmän neuvoa ku ois tarves.
Tällaisissa ristisiitoksissa tuskin kovinkaan moni osaa, soraan auttaa,ellei nyt ole just em. touhua kokeillut.... :roll:

Päätä alasimeen ja kohti uusia....seikkailuja !
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ite suunnittelin manuaalisen ohjauksen ASD:lle jotenkin näin:

Kuva

Nyt vaan voi tuosta kuvasta ajatella tuon sähköpumpun pois kun on tandem-pumppu ja lisätä ehkä jarruvalokatkasijalta releellä päästön tuolle venttiilille, ettei tule kalsaripyykkiä äkkitilanteessa.

Helpoin tapa on laittaa perään hytikkalinjan tilalle rasvanippa ja ruutata sopiva "pänni" prässillä. Sitä vaan ei sitten säätele ajaessa. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Lucky-Dog kirjoitti:Tällaisissa ristisiitoksissa tuskin kovinkaan moni osaa, soraan auttaa,ellei nyt ole just em. touhua kokeillut.... :roll:
Saatat Lucky-Dog muuten olla oikeassa, tuota en edes tullut ajatelleeksi. Olen seurannut näitä suomalaisia turbo- jne. viritysprojekteja ja niissä ainakin tuntuu ammattitaitoa löytyvän yllin kyllin. Päättelin niistä, että saisin omaani hyviä neuvoja ennen suurien (ja kalliiden) virheiden tekemistä. Lieneekö Easy Rider sitten ainoa, jolla on käytännön kokemusta?

Hmm... pitänee ruveta tarkemmalla silmällä seuraamaan ulkomaan palstoja.

//johannes
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Rider kirjoitti:Ite suunnittelin manuaalisen ohjauksen ASD:lle jotenkin
Kiitti! Mites Easy Rider, saako yhteystietojasi YV:llä, niin voisin pyörähtää Vantaalla jonain sopivana hetkenä viisastumassa? :?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

hismajestics kirjoitti:Aika alkuvaiheessa oppimiskäyrää olen. En ehkä elämässä, mutta näissä moderneissa tekniikkahommissa.
Easy Rider kirjoitti:Mää laittelin tollasen koneen 190:iin. Tuu Vantaalle kurkkimaan jos joku asia esim moottorin sähköpuolella mietityttää. Jonkunnäkösen liiketiedon tuo moottorinohjaus tarvitsee ABS:ltä, eli joudut simuloimaan sen signaalin tms. ellet vaihda moottorinohjausta toiseksi tai asenna koko ABS-systeemiäkin.
Kiitos, ihan mielenkiinnolla tulisin ihmettelemään. Jotain huhua olenkin kuullut. Megasquirt lienee viisainta kunhan niin pitkälle päästään
KMS moottorin ohjaus vois olla vaihtoehto megalle :wink:
http://www.usparts.fi/?page=68#42
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Luisu jätkät on teheneet OM606 ja 5 lovisen sähköaskin W123 :seen.
Pitäs la käyrä poikia haastelees, ku tulevat Seinäjoelle, pikkune sponssi ois auton kyljessä 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Lucky-Dog kirjoitti:Luisu jätkät on teheneet OM606 ja 5 lovisen sähköaskin W123 :seen.
Pitäs la käyrä poikia haastelees, ku tulevat Seinäjoelle, pikkune sponssi ois auton kyljessä 8)
Katsos, takakaaren vaihto...
;)

Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Pega kirjoitti: KMS moottorin ohjaus vois olla vaihtoehto megalle :wink:
http://www.usparts.fi/?page=68#42
Onko Pegalla hajua nuiden hinnoista?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Rider kirjoitti:
Pega kirjoitti: KMS moottorin ohjaus vois olla vaihtoehto megalle :wink:
http://www.usparts.fi/?page=68#42
Onko Pegalla hajua nuiden hinnoista?

KMS - MD35 Series ECU
$1,649.95

6-pyttysen hinnan saa näköjään soittamalla.

http://www.vacmotorsports.com/catalog/k ... es-ecu.htm

//johannes
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Easy Rider kirjoitti:
Pega kirjoitti: KMS moottorin ohjaus vois olla vaihtoehto megalle :wink:
http://www.usparts.fi/?page=68#42
Onko Pegalla hajua nuiden hinnoista?
Velpojalla paremmin mutt noita vanhan mallin kamppeita on ollu tosi halvalla myynnissä. Alta tonnin oli reippaasti se minkä vel osit itelleen, suosittelisin kysyyn vt86 ta hintoja ja mikä olis löytölaarista lopullinen.

Veli myi kaverilleen tommosen cosworth escorttiin ja oli sen verta hyvä säädellä ett en kyllä taitas alkaa megan kanssa sepittään jos tohon yhteen rojektiin tulee ruisku
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pega kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:
Pega kirjoitti: KMS moottorin ohjaus vois olla vaihtoehto megalle :wink:
http://www.usparts.fi/?page=68#42
Onko Pegalla hajua nuiden hinnoista?
Velpojalla paremmin mutt noita vanhan mallin kamppeita on ollu tosi halvalla myynnissä. Alta tonnin oli reippaasti se minkä vel osit itelleen, suosittelisin kysyyn vt86 ta hintoja ja mikä olis löytölaarista lopullinen.

Veli myi kaverilleen tommosen cosworth escorttiin ja oli sen verta hyvä säädellä ett en kyllä taitas alkaa megan kanssa sepittään jos tohon yhteen rojektiin tulee ruisku
Tämä on kyllä mielenkiintoinen. Heitin tuon listahinnan, koska olin ymmärtäväni, että tämä tuote on "valmiimpi" kuin Megasquirt. En tosin tiedä asiasta tarpeeksi, hinnasta vain päättelin... :?

//johannes
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3037
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Lucky-Dog kirjoitti:Luisu jätkät on teheneet OM606 ja 5 lovisen sähköaskin W123 :seen.
123:n konehuone on vaan jonniiverran väljempi kuin pystärin.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Fenton kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Luisu jätkät on teheneet OM606 ja 5 lovisen sähköaskin W123 :seen.
123:n konehuone on vaan jonniiverran väljempi kuin pystärin.
On tuo 606 nähty pystärin konehuoneessakin:
Kuva
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Lainataans "laiskan" kuvaa ku ei viiä voorumilta minnekään:

Kuva

Nuin menee M104 W123 koriin. Megalla toteutettu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Hmm... kuvat panee miettimään. Kiitos niistä. W123 konehuoneessa tilaa "pikkasen" enemmän.

Tässä yksi W114 Coupe M104 konversio:
http://www.youtube.com/watch?v=H8EksKjR2P8

//johannes
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

hismajestics kirjoitti:
Pega kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti: Onko Pegalla hajua nuiden hinnoista?
Velpojalla paremmin mutt noita vanhan mallin kamppeita on ollu tosi halvalla myynnissä. Alta tonnin oli reippaasti se minkä vel osit itelleen, suosittelisin kysyyn vt86 ta hintoja ja mikä olis löytölaarista lopullinen.

Veli myi kaverilleen tommosen cosworth escorttiin ja oli sen verta hyvä säädellä ett en kyllä taitas alkaa megan kanssa sepittään jos tohon yhteen rojektiin tulee ruisku
Tämä on kyllä mielenkiintoinen. Heitin tuon listahinnan, koska olin ymmärtäväni, että tämä tuote on "valmiimpi" kuin Megasquirt. En tosin tiedä asiasta tarpeeksi, hinnasta vain päättelin... :?

//johannes
Juu kyllä on valmis tuote piuhat kiini ja ohjelmaa peliin, siks se kiinnostaa ittiäni paljon kun ei tartte kaikkee tehä rakennus-sarjasta
:idea: mutt tuli mikä hyvään moottorin ohjaukseksi projektiin niin hienolta kuullostaa!!
hismajestics
Viestit: 14
Liittynyt: 04.8.2012 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Paljon on tullut uutta ja arvokasta tietoa tässä ketjussa, kiitos kaikille siitä.

Kävin myös Easy Riderin luona ihan livenä viisastumassa. Näppärästi on pikkumersuun E320 ja Getragin saanut laitettua. Kuulemma helppo homma :). Siinäkin juttutuokiossa tuli paljon asiaa kuten esim., että luovuttajan omilla sähköilllä voisi hyvin lähteä liikkeelle. Ja ihan kuin ohimennen tuli myös tod.näk. ratkaisu meikäläisen arkigolffin sähköongelmiin :D .

Näillä tiedoilla lähdetään siitä, että syksyn mittaan ruvetaan siirtämään E320 konetta ja laatikkoa Coupeen. Kai siinä talvi kuluu...

//johannes
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

hismajestics kirjoitti: Ja ihan kuin ohimennen tuli myös tod.näk. ratkaisu meikäläisen arkigolffin sähköongelmiin.
No ei soo kirkos kuulutettu, jotta vika ois mitä uumoiltiin. Pitäs itekki vähän tutkia, että diagnoosi varmistus. Vaan on siinä yks varteenotettava teoria jota lähtee selevittelemään. :idea: :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”