TaTsin 124, 300D -88

Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

TaTsin 124, 300D -88

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Terve, Moro ja Hei.

Laitetaans vähän juttua uudelleen, kun ne edelliset katosivat aikoinaan. Elikkäs kulkineena otsikon kaltainen peli, tuotu -09 Saksasta ja mittarissa tällä hetkellä 337 TKm (usoo ken haluaa).

Varusteista; kattoluukku, ulkol.mittari ja siinähän ne vähän sitten olikin.

Kuva

(onnistuhan se kuvan liittäminen) :)

Lissee täällä: http://s660.photobucket.com/home/Kakkonen/index

Suurempia murheita ei ole sen laatikkorempan jälkeen ollut, paitsi TODELLA ärsyttävä hihnan vinkuminen.
Toisen hihnan jälkeen (VIHDOIN) tulimme tulokseen; vaihdetaan nyt se keinunlaakeri, josta monet täälläkin ovat kirjoitelleet. Ja KAS, eipä sitten enään vikise. :D Juu, hittaat piuhat...


Tieto lisää tuskaa......
Olen hieman kummastellut pieniä sivuttais liikkeitä, joita varsinkin tuulella esiintyy silloin tällöin ja mutkaista tietä kun ajelee, niin on tavallaan vähän "myöhässä" toi alusta/ohjattavuus.

Eli pääseekö tässä ostelemaan usseemman satasen edestä;
- puslia
- koiranluita
- etuniveliä
- iskareita / jousia
- ohjausiskaria
- laakereita, etupyörän laakerit kiristin, toimiiko takanakin samalla tavalla?
- YMS. ???

Osa noista varmaan saadaan vaihdettua, mutta missä hommassa kannattaa suosiolla ottaa ammattilainen hommiin?
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Ainiin,

Talviajettavuus parani huomattavasti, kun laitoin 2 säkkiä sementtiä (yht. 50KG) konttiin. Ei ole yhtään niin rauhaton (tylsääkö?) kuin ennen, vaikka renkaina edelleen jotkut laatumerkit Marshall, jostakin laatumaasta. :D
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Iskarit ja jouset eivät oikeastaan taida vaikuttaa ajettavuuteen, muutenkuin heitoissa tms. Ei vaikuttanut mun autossa kauheasti tuohon sivuttain "nuljuamiseen," vaikka vaihdoin taakse uudet jouset & iskarit.

Omassa 250D:ssä löysällä olleet etupyörän laakerit aiheuttivat lähinnä ratin täristämisen 90km/h ja suuremmilla nopeuksilla. Takapyörän laakereita ei käsittääkseni voi kiristää, jos alkaa olla väljät, niin vaihtoon.

Suosittelisin tutkimaan esim. narinanivelet takaa, aiheuttanevat jonkinlaista ajokoiramaisuutta ollessaan väljät. Helpohkot vaihtaa itse, jos osaa vielä tämänkaltaisen työkalun väsätä siihen hommaan. Mekassa taitaa olla ohjeetkin.

Toisaalta, kaikki ne pienet tukivarret taakse maksavat esim. Ebayssa n. 150€ toimituskuluineen. Tosin mulla ei ole hajuakaan, kuinka laadukkaita niveliä ovat, mutta itse ajattelin jossain vaiheessa ko. satsin täräyttää omaan. Tuo vaan vaatinee sitten etupään puslien/helojen vaihdon, jotta nelipyöräsuuntaus onnistuu kunnolla. Tähän hommaan sitten tarvitsee jo etujousien oikeat puristimet, sekä saattaa tarvita myös muuta. En ole varma mitä tarvitsee, kun en eteen ole mitään puslia koskaan vaihdellut. :oops:

:wink:

EDIT: Pitäs itsekin käydä pari sementtisäkkiä auton perään, vaikka kiva onkin välillä viedä autoa luistossa, mutta ei jaksaisi aina olla hakemassa pitoja liikennevaloista lähtiessä tms. :?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Takapyörän laakereita ei käsittääkseni voi kiristää
Ensimmäiset tilattavat.
kaikki ne pienet tukivarret...
No eipä ole hinnalla pilattu setti, tosin ei ole mitään tietoa mitä tuo maksaa täällä, x 2 tai 3 ??

Ei muutakuin suunnittelemaan remontin korjuuta :)
Pitäs itsekin käydä pari sementtisäkkiä auton perään
Vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen, silti pystyy/saa sladiin jos haluaa kylki edellä liikkua, mutta normiajoa vakauttaa todella hyvin.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Aloita ensin nelipyörä suuntauksella, niin tiedät onko edes kulmat kohillaan. Jollei oo, niin aiheuttaa just tuota.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Tosiaan, tuon Ebayn paketin lisäksi tarvitset ne alatukivarsien puslat/helat, eli narinanivelen ja sen toisen samanlaisen molemmille puolille. Ei mun muistaakseni aivan kauhean hintaiset olleet edes KL-varaosissa.

Vahvistaakohan joku tuon laakerihomman, kun tuli pieni epäilyksen peikko. :oops: Edessä sai ja piti jopa olla aivan pieni välys, mutta takana ei ollenkaan?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Vanja-eno kirjoitti:Aloita ensin nelipyörä suuntauksella, niin tiedät onko edes kulmat kohillaan. Jollei oo, niin aiheuttaa just tuota.
Ok, mutta missä se kannattaa teettää? Kun siitäkään ei kaikki kuulema osaa tehdä? Akselilla Kanta-häme - Vantaa.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

thabandit^ kirjoitti:Tosiaan, tuon Ebayn paketin lisäksi.....

Vahvistaakohan joku tuon laakerihomman, kun tuli pieni epäilyksen peikko. :oops: Edessä sai ja piti jopa olla aivan pieni välys, mutta takana ei ollenkaan?
Niinpä tietysti, ei sitä nyt missään paketissa kaikkia voi saada :D

Vahvistan itse. Eli olen ollut lukevinani että edessä heittokellolla mitataan välys, joka on olematon. Vedin käsin kiinni ja pieni heitto tuntui, eli siihen.
Takalaakereista ei ole hajua, oletin jotta olisi samoin kuin edessä, mutta ehei.. :D
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kyllä ainakin omassa 200D:ssä oli (muistaakseni, kappas kappas) napaan prässättävä kuulalaakeri jota ei käsittääkseni pysty kiristelemään.? Eikös ne oo nuita kartiorullalaakereita joita voi kiristellä?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

JiiTee_ kirjoitti:Kyllä ainakin omassa 200D:ssä oli (muistaakseni, kappas kappas) napaan prässättävä kuulalaakeri jota ei käsittääkseni pysty kiristelemään.? Eikös ne oo nuita kartiorullalaakereita joita voi kiristellä?
Näin minäkin tuumailin päissäni. Muttakun ei ole takapään laakereita tullut nyt hetkeen räplättyä, niin ei muista. :?
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jeps, kuulat sieltä takaa lenteli ku piikkauskoneella laakeria irrotettiin.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Varkussa tais olla kartiorullalaakerit takana, säätöjä ei niissäkään. Saa vaan ajettua huomattavasti huonommalle hapelle, ennen ku alakaa häiritä. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

missä hommassa kannattaa suosiolla ottaa ammattilainen hommiin?
Het alakuun, tutkimaan mitä on vialla ettei turhaan vaihtele osia ja jätä rikkinäisiä vaihtamatta.

Muuten, jos ajojen puolesta kärsii madaltaa niin suosittelen muutamaa senttiä alemmas koko koria.
Parantaa ajo-ominaisuuksia, erityisesti tuulisella säällä ja muutenkin.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

dealer kirjoitti:
missä hommassa kannattaa suosiolla ottaa ammattilainen hommiin?
Het alakuun, tutkimaan mitä on vialla ettei turhaan vaihtele osia ja jätä rikkinäisiä vaihtamatta.

Muuten, jos ajojen puolesta kärsii madaltaa niin suosittelen muutamaa senttiä alemmas koko koria.
Parantaa ajo-ominaisuuksia, erityisesti tuulisella säällä ja muutenkin.
Madaltamisesta puheen ollen, toimiiko sedan W124sessa pelkät n. 30mm madaltavat jouset? Kun kohtuu kallis ruveta myös madaltavia iskareita vaihtamaan samalla..... :oops:
530d Touring -01
250EXC-F -04
dollarihymy
Jenkki-mies
Viestit: 394
Liittynyt: 28.3.2006 11:34
Paikkakunta: Vapaala city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

Moro TaTsi ja siisti mesehän sulla on,
Kyllä tuolla työmatkat mukavasti menee.
Osat ovat halpoja ja vehje on helpohko pitää kunnossa...

palaillaan 8)
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

toimiiko sedan W124sessa pelkät n. 30mm madaltavat jouset?
Kyyyyllä, sedanissa takaiskareissa tulee ensin toiminnan rajat vastaan.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Narina helat maksaa kuuleman mukaan alta 30 kymppiä kappale kl-osassa, en tiiä ku en oo vielä vaihtanu, mutta etulaakeripaketti makso 14.90 ja ihan tarvike liikkeestä, aikaa sen vaihtoon meni työkalujen ja muitten tarvikkeitten ettimiseen noin tunteroinen...ja siinä on yks kahvimukillisen juonti ja sauhuttelu tauko sekä navan sisään ja ulos kanto, kuvia tulee toisaalle voorumille.

Nii ja äkkiäkös sinä sieltä lopelta enslauantaina ajelet järvenpäähän rassaus miittiin kattomaan kuinka niitä osia vaihellaan...sama koskee dollarihymyä ku sieltä vapaalasta on nopiampi ajella j:päähän ku täältä länsirannikolta mistä ite lähen jo aamusella tulemaan "käärme" mersulla.

Loppu se puoltaminen ja pienet kummalliset heitot etupäässä pelkällä yhen laakerin vaiholla...no ensviikolla vaihtuu toinen ja muutama muukin juttu, mutta jos viikonloppuna sais ne narinat vaihettua ni seki jo helpottais tuon "rojektin" kuntoon saattamista.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Suuntauksen osaa ainakin AD-Uudenmaan Autosett Oy, sementtitehtaankatu 2, Kerava. Säätivät ainakin mun satalankun hyvin. Ruuskasesta Maantiekylässä en tiedä suuntaako, mutta vaihtaa kyllä kaikkea tarvittavaa osaa edullisesti ja nopsaan alle. Jos ensin kävisit tsekkauttamassa sen suuntauksen ja sitten tutkisit mitä pitää vaihtaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Ohan tuo kevyt perä vähän ominaisuus. Tuntuu painolla olevan kumminkin melkonen vaikutus perän käyttäytymiseen. Lisää massaa ja nivelet vähemmän kuluneeseen asentoon sekä toki vähemmän pinta-alaa tuulen puolella. Ei kumminkaan montaa kiloa tartte niin perä tippuu tuntuvasti. Tuskimpa kumminkaan mistään yksittäisestä nivelestä kiinni varsinkin jossei kolinoita kuulu.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Järjestys on tietenkin tsekkaus ja sitten vasta suuntaus.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

dealer kirjoitti: Het alakuun, tutkimaan mitä on vialla ettei turhaan vaihtele osia ja jätä rikkinäisiä vaihtamatta.

Muuten, jos ajojen puolesta kärsii madaltaa niin suosittelen muutamaa senttiä alemmas koko koria.
Parantaa ajo-ominaisuuksia, erityisesti tuulisella säällä ja muutenkin.
Tutkitaan tutkitaan, ei tässä ole tarkoitus ostaa (toivottavasti) kassillista osia ja alkaa vaihtamaan niitä. Tosin tulis tietty kerralla kaikki vaihdettua :roll:

Meillä on jo yksi madallettu (kivireki) kärry pihassa (Emännän Kakkonen), joten luulen vahvasti jottei tätä madalleta yhtään. Tosin ulkonäköähän tulisi hieman lisää ja kun vaihtaisi vielä jotkin huulivanteet jne jne jne... :D
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

dollarihymy kirjoitti:Moro TaTsi ja siisti mesehän sulla on,
Kyllä tuolla työmatkat mukavasti menee.
Osat ovat halpoja ja vehje on helpohko pitää kunnossa...

palaillaan 8)
Katos Katos. :D

Son Morjens!

Juu, suhteellisen siistihän tuo, ei juuri ruostetta yhtään ja mukava ajella.
Halpuus taasen riippuu mistä joutuu ostaa ja mitä. nim. vaihdelaatikon pääakseli 470€ Veholta, kun muualta ei saanut.....
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

pupetti kirjoitti:Narina helat maksaa kuuleman mukaan alta 30 kymppiä kappale kl-osassa....
Juu, onneksi suurin osa osista ei juuri hinnaltaan päätä huimoo.

Vahva veikkaus itellä on juurikin noi takalaakerit. Tuntuu selvä välys kun rengasta heiluttaa. Tosin onhan siellä paljon muitakin osasia....

Rassausmiitti kuullostaa hyvältä, mutta pikkasen aikataulut pukkaa päälle, mutta katotaan...
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

richarttos kirjoitti: Tuskimpa kumminkaan mistään yksittäisestä nivelestä kiinni varsinkin jossei kolinoita kuulu.
Juu ei kolise ei.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Vanja-eno kirjoitti:Suuntauksen osaa ainakin AD-Uudenmaan Autosett Oy, sementtitehtaankatu 2, Kerava. Säätivät ainakin mun satalankun hyvin. Ruuskasesta Maantiekylässä en tiedä suuntaako, mutta vaihtaa kyllä kaikkea tarvittavaa osaa edullisesti ja nopsaan alle. Jos ensin kävisit tsekkauttamassa sen suuntauksen ja sitten tutkisit mitä pitää vaihtaa.
Ok. Kiitos vinkistä.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

romu kirjoitti:Järjestys on tietenkin tsekkaus ja sitten vasta suuntaus.
Luonnollisestikin juuri näin, kait.
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

No ni,
Ruuskaselle aika saatu ja takalaakerit menee siellä vaihtoon. Samalla tutkailee takapään lirpakkeet, josko niissä jotain vaihtamisen tarvetta ilmenee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä on jo yksi madallettu (kivireki) kärry pihassa (Emännän Kakkonen), joten luulen vahvasti jottei tätä madalleta yhtään. Tosin ulkonäköähän tulisi hieman lisää ja kun vaihtaisi vielä jotkin huulivanteet jne jne jne...
Eieiei ! Kuvasta päätellen ainakin keulasta voisi madaltaa 2-3 senttimetriä mukavuuden kärsimättä, ajo-ominaisuuksia parantaen :wink:
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Samoilla linjoilla! Itellä ainakin loppu semmonen turha huojuminen ku vähä matalsi. :) Matallusjousina Modificarsilta ostetut Vogtlandin jouset hintaan 183€ rahteineen.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onko jousikumien vaihdolla käytännön merkitystä, jos on vara vaihtaa matalampiin? Minunkin autossa on aika paljon maavaraa. :oops:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”