W124 250/300 D Turbo Käyttöautoksi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Mercedes-Benz
Viestit: 3
Liittynyt: 07.3.2011 13:03

W124 250/300 D Turbo Käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Mercedes-Benz »

Terve!

Käyttöautoa olisin hakemassa, ja se olisi tarkoitus uittaa Saksasta. Nyt pitäisikin sitten keksiä tarkka malli jota alkaa hakemaan.

Autossa saisi olla 200-300hv, ja olen ymmärtänyt että nämä vanhat Mersun 5- ja 6-pyttyiset turbodieselit ovat hyviä virityskohteita eli lienee ihan realistinen tehotavoite?

Kiinnostaisikin tietää että kuinka pitkälle nuo orkkis osat riittävät tehojen nostoon, ja minkälaisilla investoinneilla alkaa sitten löytymään ne loputkin hevosvoimat?

Automaatti olisi kovin mieluisa, mutta ovatko miten kestäviä ilman vahvistamista?

:) :)
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

300 turbodiesel on sua varten, ja automaatin saa vahvistamalla kestämään. En tiedä tulisko loppujen lopuksi edullisemmaksi ostaa valmiiksi tehty superturbo suoraan Suomesta. Toki voit olla tekijämies itsekin, ja haluat rakentaa auton itse.
Mercedes-Benz
Viestit: 3
Liittynyt: 07.3.2011 13:03

Viesti Kirjoittaja Mercedes-Benz »

En ole tekijämies, vaikka jotain pikku huoltotoiminpiteitä olenkin tottunut tekemään autoilleni. Autojen varsinainen rakentelu on silti ihan uutta, ja toisaalta siihen ei riittäisi tällä hetkellä aikakaan.

Tuollainen 200-250hv riittäisi hyvin, lähinnä mietin että minkälaisin muutoksin noista alkaa sitä voimaa löytymään? Sen tiedän että kestäviä nuo koneet on, ja paljon suuremmat teholukematkin on saatavilla kuten näissä superturboissa.
Mercedes-Benz
Viestit: 3
Liittynyt: 07.3.2011 13:03

Viesti Kirjoittaja Mercedes-Benz »

Tarkoitus olisi hankkia vähän ajettu (tässä tapauksessa maks 300tkm :D) ja siistikuntoinen yksilö. Sellainen herrasmies W124, nuo tän hetkiset nettiauton laitteet on aika roimasti rullattuja ja epäsiistejä mielestäni.

Kerran olen automaattilaatikkorempan maksanut, ja silloin lupasin itselleni että jää viimeiseksi automaattivaihteiseksi autokseni. Onko noiden automaattien kestävyydestä kokemuksia?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

noh sen verran kestävyydestä että mulla on tollanen ex-taksi joka on tomaatilla ja kilsoja on vasta 646tkm :D vielä mennään....
Avatar
TaTsi
Viestit: 89
Liittynyt: 21.10.2010 7:43
Paikkakunta: Lopen Uupunut

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Mercedes-Benz kirjoitti:Tarkoitus olisi hankkia vähän ajettu (tässä tapauksessa maks 300tkm :D) ja siistikuntoinen yksilö. Sellainen herrasmies W124, nuo tän hetkiset nettiauton laitteet on aika roimasti rullattuja ja epäsiistejä mielestäni.

Kerran olen automaattilaatikkorempan maksanut, ja silloin lupasin itselleni että jää viimeiseksi automaattivaihteiseksi autokseni. Onko noiden automaattien kestävyydestä kokemuksia?
Nettiauton tarjonta on mitä on, mutta voi se sieltäkin löytyä, kun tarpeeksi kauan jaksaa selata....

Kerran Manuaalirempan maksaneena (n. 1200€) ja puhumattakaan käyttöystävällisyydestä EN suosittele tähän automalliin manuaalia. Se on syvältä, varsinkin taajama/kaupunki ajossa.
Kokeile ihmeessä molemmat ennen ostoa ja varsinkin kaupungissa.
gremlin
Viestit: 77
Liittynyt: 14.1.2008 15:08
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja gremlin »

722.3 eli 300 turbodieselin automaatti kestää kohtuu hyvin ilman vahvistelujakin. itellä ollu yli vuoden 291hv/510nm ja hyvin on laatikko kestäny vaikka on rääkätty melko kovasti. paineita on kyllä saanu nostaa reilusti...
W204 350cdi
W124 250TDT
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Minkälaisella budjetilla ajattelit pärjätä?
Ihan pikkurahalla ei saa autoa pysymään ehjänä ja kilvissä.

Halvin viritys on lisätä hiukan syöttöä. Tällä pääsee noin 170-180 hv
saakka ja varovasti ajellen mitään ei hajoa. Auto menee katsastuksesta.
Kulut ovat tonnin luokkaa + asennus, jos ottaa säädettävän pumpun.

Jos vaihtaa turbon vähän isompaan, teho nousee hiukan. Syöttöä ja
siis tehoa ei voi lisätä paljon ilman lämpöongelmia, joista seuraa
kannentiivisteen palaminen. Automaattia säädetään, helppo homma.
Kulut pari tonnia.

Jos tehoa haluaa selvästi yli 200 hv, pitää tehdä oikea superturbo eli
vaihtaa iso turbo ja laittaa välijäähdytin ja syöttöpumppuun 7 mm tapit.
Pakoputki on vaihdettava isompaan. Kannentiiviste pitäisi vaihtaa
metalliseen ja vaihteisto vahvistaa. Alusta pitäisi parantaa vastaamaan
suurempia tehoja.

Käsitykset tarvittavasta rahamäärästä vaihtelevat, mutta mitä enemmän
on superturboja harrastanut, sen suurempi on arvio minimibudjetista.
Jos tehon lisäämiseen on käytettävissä alle 5 tonnia, ei ehkä kannata
aloittaakaan. Kymppitonni alkaa olla aika turvallinen määrä. Ja nämä
arviot eivät yleensä sisällä työtä, vain osat. Ja siihen auto päälle.

Jos hommaa ei tee alusta lähtien kunnolla, jokin paikka voi antaa
periksi. Ja sitten korjataan ja ostetaan parempia osia. Käyttöautosta
ei voi oikein puhua, jos auto on korjattavana vähän väliä.

Mersuforumin puolella on asiaa käsitelty melko perusteellisesti.
Itse tyydyin +20% syötön lisäykseen, joka riittää hyvin käyttöautoon.

Se valmiin auton ostaminen lienee ylivoimaisesti halvin tapa, jos
ei tee itse asennuksia. Voi se olla halvin tapa, vaikka tekisi asennukset
itsekin.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
JUKKA.K
Viestit: 61
Liittynyt: 23.10.2010 19:53

Viesti Kirjoittaja JUKKA.K »

Ite tein 200d turboversion, rahaa meni noin 1700-1800€.. Suuremmat elementit, uusi turbo, pakoputki, pakosarjat sun muut... Moottoria ei vahvistettu, eikä muutenkaa tehty mitää ihmeempiä... Vuoden ajelin, ja rääkkiä sai 20tkm ja myin kunnossa olevana pois...... Ja teho nousi 73----> 175hv
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

W126 eli ässä ois +300hp tarjolla.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 250/300 D Turbo Käyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Mercedes-Benz kirjoitti:Terve!

Käyttöautoa olisin hakemassa, ja se olisi tarkoitus uittaa Saksasta. Nyt pitäisikin sitten keksiä tarkka malli jota alkaa hakemaan.

Autossa saisi olla 200-300hv, ja olen ymmärtänyt että nämä vanhat Mersun 5- ja 6-pyttyiset turbodieselit ovat hyviä virityskohteita eli lienee ihan realistinen tehotavoite?

Kiinnostaisikin tietää että kuinka pitkälle nuo orkkis osat riittävät tehojen nostoon, ja minkälaisilla investoinneilla alkaa sitten löytymään ne loputkin hevosvoimat?

Automaatti olisi kovin mieluisa, mutta ovatko miten kestäviä ilman vahvistamista?

:) :)
Kannattaa ostaa alkuperäinen turboauto. Jos kyseessä on 300 turbo,
niin 200 heppaa menisi varmaankin rikki jo pelkästään isommalla turbolla
(Schwitzer S2B) ja 7 mm elementeillä pumpussa. Automaattiin riittää
säätö tiukemmaksi. Osat maksavat jotain 1500E. Varovasti ajellen
moottori kestää muutaman vuoden hyvässä tapauksessa, kunnes
kannentiiviste palaa. Jos tehot haluaa laillisesti yli 200 hv, saattaa joutua
vaihtamaan nelimäntäiset etujarrut, en tiedä varmaksi. Muistaakseni
E280:ssa olisi kaksimäntäiset jarrut ja siinä olisi 196 hv.

Kovaan ajoon tai isommille tehoille tarvittaisiin myös välijäähdytys
ja isompi pakoputki. Turbokin saisi olla isompi ja sen kannentiiviste
voisi olla hyvä vaihtaa metalliseen. Alustaan tulee muutoksia ja
automaatin joutuu vahvistamaan. Tehot riittävät helposti lähelle 300 hv,
mutta hinta nousee nopeasti.

Jos tehot aikoo saada laillisesti, kannattaa katsoa etukäteen vertailuauto,
josta alustaan otetaan jarrut ja muita osia. Tehot säädetään sitten sen
mukaan.

Minulla olisi tarpeettomana vesivälijäähdytyksessä tarvittavia uusia osia,
lämmönvaihdin, jäähdytin, AMG-pumppu ja ohut tuuletin. Noilla pääsisi
tavoiteltuihin tehoihin ja asennus olisi helppo. Pitäisi varmaan laittaa
myyntiin, tuskin enää innostun niitä asentamaan koskaan.

Jos ei tehoja käytä, auto kestää, mutta viritys on tarpeeton. Yksi kova
veto kuumalla kelillä voi jo hajottaa paikat.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”