Mercedes-Benz kirjoitti:Terve!
Käyttöautoa olisin hakemassa, ja se olisi tarkoitus uittaa Saksasta. Nyt pitäisikin sitten keksiä tarkka malli jota alkaa hakemaan.
Autossa saisi olla 200-300hv, ja olen ymmärtänyt että nämä vanhat Mersun 5- ja 6-pyttyiset turbodieselit ovat hyviä virityskohteita eli lienee ihan realistinen tehotavoite?
Kiinnostaisikin tietää että kuinka pitkälle nuo orkkis osat riittävät tehojen nostoon, ja minkälaisilla investoinneilla alkaa sitten löytymään ne loputkin hevosvoimat?
Automaatti olisi kovin mieluisa, mutta ovatko miten kestäviä ilman vahvistamista?

Kannattaa ostaa alkuperäinen turboauto. Jos kyseessä on 300 turbo,
niin 200 heppaa menisi varmaankin rikki jo pelkästään isommalla turbolla
(Schwitzer S2B) ja 7 mm elementeillä pumpussa. Automaattiin riittää
säätö tiukemmaksi. Osat maksavat jotain 1500E. Varovasti ajellen
moottori kestää muutaman vuoden hyvässä tapauksessa, kunnes
kannentiiviste palaa. Jos tehot haluaa laillisesti yli 200 hv, saattaa joutua
vaihtamaan nelimäntäiset etujarrut, en tiedä varmaksi. Muistaakseni
E280:ssa olisi kaksimäntäiset jarrut ja siinä olisi 196 hv.
Kovaan ajoon tai isommille tehoille tarvittaisiin myös välijäähdytys
ja isompi pakoputki. Turbokin saisi olla isompi ja sen kannentiiviste
voisi olla hyvä vaihtaa metalliseen. Alustaan tulee muutoksia ja
automaatin joutuu vahvistamaan. Tehot riittävät helposti lähelle 300 hv,
mutta hinta nousee nopeasti.
Jos tehot aikoo saada laillisesti, kannattaa katsoa etukäteen vertailuauto,
josta alustaan otetaan jarrut ja muita osia. Tehot säädetään sitten sen
mukaan.
Minulla olisi tarpeettomana vesivälijäähdytyksessä tarvittavia uusia osia,
lämmönvaihdin, jäähdytin, AMG-pumppu ja ohut tuuletin. Noilla pääsisi
tavoiteltuihin tehoihin ja asennus olisi helppo. Pitäisi varmaan laittaa
myyntiin, tuskin enää innostun niitä asentamaan koskaan.
Jos ei tehoja käytä, auto kestää, mutta viritys on tarpeeton. Yksi kova
veto kuumalla kelillä voi jo hajottaa paikat.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.