1) Mikä on kuvassa (1) näkyvä rasia akun vieressä? Kuulemma siinä olevien sulakkaiden hapettuminen aiheuttaisi vian, jossa ABS-valo palaa, ja moottori käy huonosti. Putsaaminen poistaisi vian. Mistä kyse?
2) Mikä kuvassa ympyröity pakosarjassa oleva namiska on? Kuuluuko siitä lähtevän piuhan todella kulkea venakopan päältä, kuten kuvassa?
3) Voiko itse tehty hydrauliletku (kuvassa nro 3) aiheuttaa selvän sirisevän äänen, joka nousee ja laskee kierrosten mukana? Ääni kuuluu ajossakin sisälle, vähän samaan tapaan kuin laakeri jurisisi. Sirinäongelma on ilmaantunut sen jälkeen, kun vuotava letku korvattu irtotavarasta teetetyllä letkulla. Letkussa tuntuu tunnustellessa selvä tärinä.
4) Ohivuotokysymys. Moottorin ohivuotomitauksessa saatu seuraava tulos:
1: 17%
2: 8%
3: 10%
4: 6%
5: 88% (!!!)
6: 10%
Jos yhden pytyn ohivuoto olisi todella noin poikkeava, niin miten se ilmenisi käytännössä? Erottaako äänessä, käynnissä, ohivuotona öljytikun reiässä tms? Kone käy erittäin siististi, ei huohota öljytikun reiästä.
Myyjä on sitä mieltä, että ei voi pitää paikkaansa. Voiko tilanteelle löytyä luonnollinen selitys? Auto ollut viime vuodet erittäin vähällä ajolla ja seissut.
5) Mitä pitäisi ajatella siitä, että öljynpaine on lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä nollassa (!), mutta kierroksia antaessa nousee välittömästi 3:een? Ajossa paineet 3:ssa. Öljyt ainakin pari vuotta vanhat, auto seissyt pitkiä aikoja.

Tällaisia mietiskelen, auttakaa epävarmaa autonostajaa!