jakoketjun kiskon tappien irrotus

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

jakoketjun kiskon tappien irrotus

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Hei!

Oiso kellään toimivaa vinkkiä jakoketjun kiskon tappien irrotukseen? Aika tiukassa tuntuvat olevan eikä oikein hyvin saa otetta tapista. Auto on w124 300D 12v OM603 koneella.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarvitset kestävän M6 ruuvin ja (putkiliikkeestä) kaksi metalliholkkia joissa toisiinsa sopiva kierre sekä avainkannat päällä.

Kierrät holkit yhteen, niin pitkälle kuin jengaa on, eli kahdesta holkista muodostuva putki lyhyimmilleen.

Sitten puhdistat tapissa olevan jengan kierretapilla, ja ÄLÄ katkaise tappia sinne !!!
(ei mulle koskaan oo sattunu mutta oo kuullu että nuin voi käydä :whistle:)

Sitten laitat ruuvin tekemäsi "putken" läpi ja kierrät näin muodostuneen erikoistyökalun 8) tappiin kiinni, ruuvin pitää mennä perille saakka.
Tarvittaessa kannan alle prikkoja / muttereita niin ettei työkaluun jää "löysiä".

Sitten alat kiertää holkkeja erilleen eli niistä muodostunut putki pitenee ja vetää ruuvilla tapin irti.

Ruuvia EI pyöritetä ulosvetovaiheessa !!! Kannattaa katsoa ettei se pyöri mukana.

Vinkki pitäisi olla toimiva, ainakin me ollaan saatu tuollaisella omatekoisella työkalulla useampi sata tappia irti :wink:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Iso kiitos hyvästä vinkistä! Tuolla kyllä lähtee tapit irti.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hotari kirjoitti:viewtopic.php?t=34129
mistähän mää saisin tollasen työkalun, hommaakko :roll:
petehy
Viestit: 18
Liittynyt: 07.1.2008 22:00
Paikkakunta: puromäki

Viesti Kirjoittaja petehy »

Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
No joo, se ei vaan ole kotitallissa ainakaan mukavampaa kuin korjaamolla tuo kierteiden pettäminen ja porailu, varsinkaan kun moottori on autossa paikallaan.
Mainitsemani pari holkkia maksavat ehkä euron verran ja niillä voi sitten irrotella tapit ilman lisäkuvioita :wink:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:
Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
No joo, se ei vaan ole kotitallissa ainakaan mukavampaa kuin korjaamolla tuo kierteiden pettäminen ja porailu, varsinkaan kun moottori on autossa paikallaan.
Mainitsemani pari holkkia maksavat ehkä euron verran ja niillä voi sitten irrotella tapit ilman lisäkuvioita :wink:
olen kyllä itte teheny siihen hommaan työkalun, mutta kun tuo klanin työkalu on niin nätti ja siksi tarttis saaha sellanen ittelle :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”