jakoketjun kiskon tappien irrotus
jakoketjun kiskon tappien irrotus
Hei!
Oiso kellään toimivaa vinkkiä jakoketjun kiskon tappien irrotukseen? Aika tiukassa tuntuvat olevan eikä oikein hyvin saa otetta tapista. Auto on w124 300D 12v OM603 koneella.
Oiso kellään toimivaa vinkkiä jakoketjun kiskon tappien irrotukseen? Aika tiukassa tuntuvat olevan eikä oikein hyvin saa otetta tapista. Auto on w124 300D 12v OM603 koneella.
Tarvitset kestävän M6 ruuvin ja (putkiliikkeestä) kaksi metalliholkkia joissa toisiinsa sopiva kierre sekä avainkannat päällä.
Kierrät holkit yhteen, niin pitkälle kuin jengaa on, eli kahdesta holkista muodostuva putki lyhyimmilleen.
Sitten puhdistat tapissa olevan jengan kierretapilla, ja ÄLÄ katkaise tappia sinne !!!
(ei mulle koskaan oo sattunu mutta oo kuullu että nuin voi käydä )
Sitten laitat ruuvin tekemäsi "putken" läpi ja kierrät näin muodostuneen erikoistyökalun tappiin kiinni, ruuvin pitää mennä perille saakka.
Tarvittaessa kannan alle prikkoja / muttereita niin ettei työkaluun jää "löysiä".
Sitten alat kiertää holkkeja erilleen eli niistä muodostunut putki pitenee ja vetää ruuvilla tapin irti.
Ruuvia EI pyöritetä ulosvetovaiheessa !!! Kannattaa katsoa ettei se pyöri mukana.
Vinkki pitäisi olla toimiva, ainakin me ollaan saatu tuollaisella omatekoisella työkalulla useampi sata tappia irti
Kierrät holkit yhteen, niin pitkälle kuin jengaa on, eli kahdesta holkista muodostuva putki lyhyimmilleen.
Sitten puhdistat tapissa olevan jengan kierretapilla, ja ÄLÄ katkaise tappia sinne !!!
(ei mulle koskaan oo sattunu mutta oo kuullu että nuin voi käydä )
Sitten laitat ruuvin tekemäsi "putken" läpi ja kierrät näin muodostuneen erikoistyökalun tappiin kiinni, ruuvin pitää mennä perille saakka.
Tarvittaessa kannan alle prikkoja / muttereita niin ettei työkaluun jää "löysiä".
Sitten alat kiertää holkkeja erilleen eli niistä muodostunut putki pitenee ja vetää ruuvilla tapin irti.
Ruuvia EI pyöritetä ulosvetovaiheessa !!! Kannattaa katsoa ettei se pyöri mukana.
Vinkki pitäisi olla toimiva, ainakin me ollaan saatu tuollaisella omatekoisella työkalulla useampi sata tappia irti
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mistähän mää saisin tollasen työkalun, hommaakkohotari kirjoitti:viewtopic.php?t=34129
Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
No joo, se ei vaan ole kotitallissa ainakaan mukavampaa kuin korjaamolla tuo kierteiden pettäminen ja porailu, varsinkaan kun moottori on autossa paikallaan.Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
Mainitsemani pari holkkia maksavat ehkä euron verran ja niillä voi sitten irrotella tapit ilman lisäkuvioita
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
olen kyllä itte teheny siihen hommaan työkalun, mutta kun tuo klanin työkalu on niin nätti ja siksi tarttis saaha sellanen ittelledealer kirjoitti:No joo, se ei vaan ole kotitallissa ainakaan mukavampaa kuin korjaamolla tuo kierteiden pettäminen ja porailu, varsinkaan kun moottori on autossa paikallaan.Ei siihen välttämättä mitään erikoista tarvii jos vaan löytyy 8mm ja 6mm aluslevyjä sopiva määrä niitä vaan teipillä pyöräyttää nippuun,ja sitä pulttia kannattaa välillä vaikka vaihtaa ettei riko kierteitä siitä tapista mutta jos sattuu kierteet menemään taitappi katkeemaan niin hyvin siihen onnistuu porata reikä ja tehä uus kierre!
Mainitsemani pari holkkia maksavat ehkä euron verran ja niillä voi sitten irrotella tapit ilman lisäkuvioita