Vuotaa/supsuttaa esikammion kiristys renkaasta,OM603
Vuotaa/supsuttaa esikammion kiristys renkaasta,OM603
vuotaa siitä kannen ja esikammion kiristysrenkaan välistä, juuri siitä kohtaa missä on puolikuun muotoinen kolo kiristysrenkaan ja kannen välissä.
Auttaako puhdistus+uudelleen kiristys ? minkä takia yleensäkin vuotaa tuosta kohdin... ? ja mikä momentti kiristysrenkaalla jos kiristys auttaisi ?
itse suutinrungolle tais olla se 30nm
kone -95 OM603 turbo.
kiitos ja näkemiin
Auttaako puhdistus+uudelleen kiristys ? minkä takia yleensäkin vuotaa tuosta kohdin... ? ja mikä momentti kiristysrenkaalla jos kiristys auttaisi ?
itse suutinrungolle tais olla se 30nm
kone -95 OM603 turbo.
kiitos ja näkemiin
Jos oikein ymmärsin niin suutinlevyn vaihdolla+puhdistuksella selviää, omassa om602 kupli sieltä mutta ei nyt ihan supsuttanut. Mutta jos supsuttamaan on alkanna niin toivottavasti mikään paikka ei ole palanut pilalle. Voi olla että on jäänyt edellisessä aukaisussa likaa väliin tms.. Ja ruvennut pikkuhiljaa vuotamaan enemmän Ja omassa käytin momenttia tiukkaan..
Tähdellisen parantola
juu tuossa haulla löytyikin aiheesta. Täytyy vaan toivoa ettei ole syöpynyt liikaa esikammiossa että tulee vielä tiivis. Ei kyllä montaa päivä ole voinut olla, mutta supsuttaa kyllä kunnolla nyt.
Suuttimen tiiviste onkin jo uusi parin kuukauden takaa, ei sitä varmasti tarvitse uusia.
Eli putsaus, kasaus ja toivotaan että tulee tiivis, huomenna saan avaimen ja ulosvetäjän.
Oliko tarkkaa momenttia kiristysrenkaalle ja kannattaako sitä vetää nyt tässä tapauksessa ylimomenttiin ???
Suuttimen tiiviste onkin jo uusi parin kuukauden takaa, ei sitä varmasti tarvitse uusia.
Eli putsaus, kasaus ja toivotaan että tulee tiivis, huomenna saan avaimen ja ulosvetäjän.
Oliko tarkkaa momenttia kiristysrenkaalle ja kannattaako sitä vetää nyt tässä tapauksessa ylimomenttiin ???
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Voihan sen sitten vaihtaa jossei se toimi. Ei ne noita aina muista merkkiliikkeessäkään vaihtaa, vaikka pitäisihän neepk kirjoitti:ei vara venettä kaada mutta mielestäni jos se suuttimen tiiviste on virheettömässä kunnossa eikä monta kertaa linttaan väkivallalla kiristetty niin miksi sitä vaihtamaan... en kyllä näe että tämä nimenomainen tiiviste olis käyttökelvoton kahden 30nm kiristyksen jälkeen vaiko ?
Eikhään sole vähän niinko kannentiiviste Itte en kyllä laita vähän käytettyä, mutta en mie näistä mithään tiäkhäänepk kirjoitti:ei vara venettä kaada mutta mielestäni jos se suuttimen tiiviste on virheettömässä kunnossa eikä monta kertaa linttaan väkivallalla kiristetty niin miksi sitä vaihtamaan... en kyllä näe että tämä nimenomainen tiiviste olis käyttökelvoton kahden 30nm kiristyksen jälkeen vaiko ?
Ja kalliski, ainaki euron maksaa..
No Merc at the moment
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Haitko vain yhden ja mä kun luulin, että sä toimisit mun välivarastona 24/7 kun Syrjänkulman Vehoa ei ole olemassa.epk kirjoitti:hain sitten tiivisteen vehosta, 3.40.
Tarttis varmaan perustaa semmonen piiri, semmonen jossa jokaisella on hyllyssä jotain tiettyä osaa, josta voi sitten yön pimeinä tunteina käydä kinuamassa. Moniurahihnoja, tiivisteprikkoja, kannentiivisteitä, pyöränlakkereita, TAKAJARRUKILPIÄ , mäyräkoiria, kossupulloja pahimpaan vitutukseen.
Tietääkö joku toimittaako Veho tavaraa Forssaan ? (voisi sen soittaakin/kysyä mutta kun ei jaksa)
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Hyvä tietää mistä sen saa kun tarve iskee, hitto, olisit ottanu mulle oman Koskas menet taas veholle "shoppailemaan" ?epk kirjoitti:jou, hain myös sen tähtiavaimen veholta, piti ottaa niitä tiiviseistä pari jemmaan mutta yllättäen ne menikin työkaverin autoon jo
No asiaa, oliko niitä tähtiavaimia nyt sitten erilaisia eri vanhuuden koneisiin, eli tarviiko mulla olla niitä oikein arsenaali ? Ainakin Maurin avain kävi 97 Vitoon ja se sama kävi varmaankin 90 luvun alun farkkuun, mutta käykö se 80 luvun lopun 200 d:hen tai 300tdt:hen ? ...ja kammiokin lähti samalla "avaimella".
huomenna meen veholle hakee hylsyn.veskola kirjoitti:Hyvä tietää mistä sen saa kun tarve iskee, hitto, olisit ottanu mulle oman Koskas menet taas veholle "shoppailemaan" ?epk kirjoitti:jou, hain myös sen tähtiavaimen veholta, piti ottaa niitä tiiviseistä pari jemmaan mutta yllättäen ne menikin työkaverin autoon jo
No asiaa, oliko niitä tähtiavaimia nyt sitten erilaisia eri vanhuuden koneisiin, eli tarviiko mulla olla niitä oikein arsenaali ? Ainakin Maurin avain kävi 97 Vitoon ja se sama kävi varmaankin 90 luvun alun farkkuun, mutta käykö se 80 luvun lopun 200 d:hen tai 300tdt:hen ? ...ja kammiokin lähti samalla "avaimella".
Tähtiavain käy ~89 ja uudemmat. Eli jos kapeekylkinen niin ei pitäis käydä toi tähti avain, vanhemmissä on se "iiiiso meisseli-ura".
vuotovaivaa kolmessa pytyssä, 200 d -94
Mulla alkoi vuotamaan kolmosen suutin juurestansa. Tiivisteen vaihdon jälkeen laitoin käymään ja kakkonen alkoi vuotamaan samasta paikasta. Kakkosessa ei tiivisteen vaihto auttanut ja nelonen alkoi vuotamaan seuraavan kerran kun auton käynnisti. Tarkoittaakohan tuo nyt sitä, että kansi on viallinen? Supsuttaa nelosessa oikein kunnolla ja käteen tuntee selvästi ilmavirran. Kakkosen suuttimen juurestakin kuplii.
Kiristin suuuttimet 40 Nm momenttiin, mutta mitään tiivistemassaa en ole laittanut.
Jos joudun hankkimaan kannen tai vaikka varaosa-auton niin käyvätkö nuo moottorit ja kannet suoraan W124 vuosimallista riippumatta?
Kiristin suuuttimet 40 Nm momenttiin, mutta mitään tiivistemassaa en ole laittanut.
Jos joudun hankkimaan kannen tai vaikka varaosa-auton niin käyvätkö nuo moottorit ja kannet suoraan W124 vuosimallista riippumatta?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: vuotovaivaa kolmessa pytyssä, 200 d -94
Tiivistemassaa suositeltiin laittamaan esikammion ja kannen väliin, ei esikammion ja suuttimen väliin. Suutin kyllä tiivistyy esikammioon sillä uudella prikalla.
Katseleppa tarkkaan kummasta välistä se vuotaa, suuttimen ja kammion, vai kannen ja kammion. Kammio vedetään sitten _tiukkaan_ kiinni ja voi sen suuttimenkin vetää vähän kovemmin.
Eli kuten epk totesi, kapelilla kylkimuoveilla varustetussa on jotenkin erilainen esikammio? ja suutin mutta tuskin nyt heti tarvitsee kansikaupoille ruveta.
Katseleppa tarkkaan kummasta välistä se vuotaa, suuttimen ja kammion, vai kannen ja kammion. Kammio vedetään sitten _tiukkaan_ kiinni ja voi sen suuttimenkin vetää vähän kovemmin.
Eli kuten epk totesi, kapelilla kylkimuoveilla varustetussa on jotenkin erilainen esikammio? ja suutin mutta tuskin nyt heti tarvitsee kansikaupoille ruveta.
pöljiä (kö) kysymyksiä
Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.
Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?
Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?
Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
Re: pöljiä (kö) kysymyksiä
juurikin näin. Ei kannata laittaa esikammion ja kannen väliin mitään, riippuu tapauksesta. Jos on supsuttanut sieltä välistä vain muutaman päivän niin pitäisi tiivistyä vielä ihan ilman mömmöjä. Näin kävi minulla.jiivee kirjoitti:Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.
Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?
Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
Mutta kaverilla oli sama homma, se oli ajellut puol vuotta että supsutteli sieltä, nyt kun putsasin kaikki viimeisen päälle niin ei vaan tullut tiivis ilman tiivistemömmöä vaikka kaikki pinnat olivat varmasti puhtaita ja tiivistys pinnat silmällä katsottuna A1 kunnossa !
tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.
Re: pöljiä (kö) kysymyksiä
Kiitoksia! Olen ajanut n. 200 km vuodon toteamisesta. Suuttimelle teinkin jo työkalun kahdesta hylsystä ja vaihdoin kupariprikat juuttimien juureen, mutta ei vain auttanut. Ilmeisesti on mahdollista, että vaikka vuoto on kannen ja esikammion välissä, se voi vaikuttaa siltä että vuotaa suuttimen juuresta. Pitää hakea tähtiavain ja yrittää ensin pelkällä kiristämisellä. Tuolla aikaisemmin olikin maininta siitä, että kireällekin voi laittaa esikammion pultit laittaa.epk kirjoitti:juurikin näin. Ei kannata laittaa esikammion ja kannen väliin mitään, riippuu tapauksesta. Jos on supsuttanut sieltä välistä vain muutaman päivän niin pitäisi tiivistyä vielä ihan ilman mömmöjä. Näin kävi minulla.jiivee kirjoitti:Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.
Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?
Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
Mutta kaverilla oli sama homma, se oli ajellut puol vuotta että supsutteli sieltä, nyt kun putsasin kaikki viimeisen päälle niin ei vaan tullut tiivis ilman tiivistemömmöä vaikka kaikki pinnat olivat varmasti puhtaita ja tiivistys pinnat silmällä katsottuna A1 kunnossa !
tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.
Re: pöljiä (kö) kysymyksiä
tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.[/quot
27 on hylsyn oikea koko
27 on hylsyn oikea koko
Datsun Bluebird
Mb Vito
Mb Vito
vuodot korjattu
Riitti pelkkä esikammioiden kiristys ilman mitään mömmöjä. Kaksi esikammioista vuoti. Toinen oli suorastaan löysällä.
Kovin kallis oli tuo kiristämiseen tarvittava avain kun maksoi yli 36 €, ja tarve oli tämän yhden kerran. Toisaalta kuinkahan paljon tuo kiristys olisi korjaamolla maksanut? Eikä olisi edes jäänyt hienoa tähtiavainta muistoksi.
Nyt pääsee leimalle ja vaihtamaan autoa vanhempaan bensakoneiseen.
Kovin kallis oli tuo kiristämiseen tarvittava avain kun maksoi yli 36 €, ja tarve oli tämän yhden kerran. Toisaalta kuinkahan paljon tuo kiristys olisi korjaamolla maksanut? Eikä olisi edes jäänyt hienoa tähtiavainta muistoksi.
Nyt pääsee leimalle ja vaihtamaan autoa vanhempaan bensakoneiseen.
Täällä ilmottautuu taas yksi ongelmatähti. Autona tuo sigussakin mainittu 300TDT 4matic -88 ja vika sama. Ensimmäinen suutin supsuttaa ja juurikin sieltä puolikuun näkösestä kohdasta. Ilmeisesti suutin ollut "momentissa" ja ko sitä kävi aukomaan, niin irrotti se vähän tuota isoa pyörää mukanaan.
Huomenissa lähen kokeilemaan tuttavan luona, miten ensinnä sopivan työkalun tekeminen ja myöhemmin sen käyttäminen käypi. Sehän näissä vanhemmissa oli se talttapääkiinnitys, jos nyt oikein luin tuolta aikasemmin...?
Ilmottelen vaikkapa huomenissa tuloksista. Niinjoo, PR-Diesel Rovaniemellä: 2e/prikka RAS-koneella (valtuutettu mersuhuolto) olikohan 3e.
Käytin muutes vikaa etsiessä suutinhuollossa nuo suuttimet. Sano äijjä, että yksi oli jääny kokonaan auki, ja muut 5 oli muuten vaan kuluneita.
PR:ltä myös tieto tahi luulo, että 50nm pitäis laittaa nuo suuttimet kiinni. Jostain olin kyllä lukevinani myös 40nm turbot ja 80nm vaparit. Tiä sitte. Kuhan ne kiinni on ja mieluusti siten, että pysyy.
Huomenissa lähen kokeilemaan tuttavan luona, miten ensinnä sopivan työkalun tekeminen ja myöhemmin sen käyttäminen käypi. Sehän näissä vanhemmissa oli se talttapääkiinnitys, jos nyt oikein luin tuolta aikasemmin...?
Ilmottelen vaikkapa huomenissa tuloksista. Niinjoo, PR-Diesel Rovaniemellä: 2e/prikka RAS-koneella (valtuutettu mersuhuolto) olikohan 3e.
Käytin muutes vikaa etsiessä suutinhuollossa nuo suuttimet. Sano äijjä, että yksi oli jääny kokonaan auki, ja muut 5 oli muuten vaan kuluneita.
PR:ltä myös tieto tahi luulo, että 50nm pitäis laittaa nuo suuttimet kiinni. Jostain olin kyllä lukevinani myös 40nm turbot ja 80nm vaparit. Tiä sitte. Kuhan ne kiinni on ja mieluusti siten, että pysyy.
300TDT 4MATIC -88
Duudih, elikkästä suutinhuolto tehty ja takas paikalleenlaittaessa huomasimma että se puhallus johtuupi siitä, että ne suuttimien prikkojen pohjat, eli esikammion yläkupit eivät ole tiiviitä. Vanha Scaniamiehen kikka oli laittaa kuparitahnaa väliin, eikä ole enään kuplimista tullut, vaikkakin ollaan saippuavettä annettu. Tippui muutes suutinrempan jälkeen kulutus noin 4 litraa satkulle
Operaation alla oli ensimmäinen pytty keulasta laskien. Muuten hyvä, muttako ne muutkin pitäis operoida, ko suutinhuollon jälkeen kirittiin itte net suuttimet prikkoineen paikalleen, niin sen prikan ja kupin väliin jäi ilmeisesti melkein joka pyttyyn mitälie roskaa ja tällähetkellä hyvin pientä kuplaa puskeepi tyhjäkäynnillä, eli ei periaatteessa hätiä mitiä. Uusia prikkoja ostaan ja kuparitahnat väliin ja menoksi
Operaation alla oli ensimmäinen pytty keulasta laskien. Muuten hyvä, muttako ne muutkin pitäis operoida, ko suutinhuollon jälkeen kirittiin itte net suuttimet prikkoineen paikalleen, niin sen prikan ja kupin väliin jäi ilmeisesti melkein joka pyttyyn mitälie roskaa ja tällähetkellä hyvin pientä kuplaa puskeepi tyhjäkäynnillä, eli ei periaatteessa hätiä mitiä. Uusia prikkoja ostaan ja kuparitahnat väliin ja menoksi
300TDT 4MATIC -88