Vuotaa/supsuttaa esikammion kiristys renkaasta,OM603

Katso myös W201.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Vuotaa/supsuttaa esikammion kiristys renkaasta,OM603

Viesti Kirjoittaja epk »

vuotaa siitä kannen ja esikammion kiristysrenkaan välistä, juuri siitä kohtaa missä on puolikuun muotoinen kolo kiristysrenkaan ja kannen välissä.

Auttaako puhdistus+uudelleen kiristys ? minkä takia yleensäkin vuotaa tuosta kohdin... ? ja mikä momentti kiristysrenkaalla jos kiristys auttaisi ?
itse suutinrungolle tais olla se 30nm

kone -95 OM603 turbo.

kiitos ja näkemiin :D
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Jos oikein ymmärsin niin suutinlevyn vaihdolla+puhdistuksella selviää, omassa om602 kupli sieltä mutta ei nyt ihan supsuttanut. Mutta jos supsuttamaan on alkanna niin toivottavasti mikään paikka ei ole palanut pilalle. Voi olla että on jäänyt edellisessä aukaisussa likaa väliin tms.. Ja ruvennut pikkuhiljaa vuotamaan enemmän :roll: Ja omassa käytin momenttia tiukkaan.. 8)
Tähdellisen parantola
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Suutin irti ja etukammio KIINNI :roll: Väännät minkä menee :arrow:
Uusi suihkun pohjan tiiviste ja suihku momenttiin :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu tuossa haulla löytyikin aiheesta. Täytyy vaan toivoa ettei ole syöpynyt liikaa esikammiossa että tulee vielä tiivis. Ei kyllä montaa päivä ole voinut olla, mutta supsuttaa kyllä kunnolla nyt.

Suuttimen tiiviste onkin jo uusi parin kuukauden takaa, ei sitä varmasti tarvitse uusia.

Eli putsaus, kasaus ja toivotaan että tulee tiivis, huomenna saan avaimen ja ulosvetäjän.

Oliko tarkkaa momenttia kiristysrenkaalle ja kannattaako sitä vetää nyt tässä tapauksessa ylimomenttiin ???
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vedät vaan kiinni sen :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Minä oon kyllä vaihtanut tiivisteen aina kun oon irroittanut suuttimen = hölmökö :roll: :ttu:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Et hölömö :shock: Tiiviste on aina uusittava :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei vara venettä kaada mutta mielestäni jos se suuttimen tiiviste on virheettömässä kunnossa eikä monta kertaa linttaan väkivallalla kiristetty niin miksi sitä vaihtamaan... en kyllä näe että tämä nimenomainen tiiviste olis käyttökelvoton kahden 30nm kiristyksen jälkeen vaiko ?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:ei vara venettä kaada mutta mielestäni jos se suuttimen tiiviste on virheettömässä kunnossa eikä monta kertaa linttaan väkivallalla kiristetty niin miksi sitä vaihtamaan... en kyllä näe että tämä nimenomainen tiiviste olis käyttökelvoton kahden 30nm kiristyksen jälkeen vaiko ?
Voihan sen sitten vaihtaa jossei se toimi. Ei ne noita aina muista merkkiliikkeessäkään vaihtaa, vaikka pitäisihän ne :roll:
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Laita esikammion pohjaan ohuesti pakoputken asennustahnaa. Ei vuoda sen jälkeen, vaikka ois vähän syöpynytkin. Kokeiltu konsti ja aina on pelittänyt.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

epk kirjoitti:ei vara venettä kaada mutta mielestäni jos se suuttimen tiiviste on virheettömässä kunnossa eikä monta kertaa linttaan väkivallalla kiristetty niin miksi sitä vaihtamaan... en kyllä näe että tämä nimenomainen tiiviste olis käyttökelvoton kahden 30nm kiristyksen jälkeen vaiko ?
Eikhään sole vähän niinko kannentiiviste :roll: Itte en kyllä laita vähän käytettyä, mutta en mie näistä mithään tiäkhään :roll:

Ja kalliski, ainaki euron maksaa..
No Merc at the moment
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Isompi vaiva taitaa olla metsästää tiivistettä lauantaina iltapäivällä kun pitäis sunnuntaina olla jo siskon tytön ristiäisissä jossain kaukana...ei niinkään se tiivisteen hinta.

Itellä tahtoi aikoinaan käydä aina noin vaan onneksi ei ole ristiäisiä näköpiirissä.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jepulis täällä turusta niistäkin yritetään ryöstää 5 egee kappale (auttisten aukion paroni) :roll:

hain sitten tiivisteen vehosta, 3.40.

Esikammion nykäisin irti ja putsasin itse kammion, sen kolon ja muut. Tiivis tuli ja homma selvä 8)
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:hain sitten tiivisteen vehosta, 3.40.
Haitko vain yhden :shock: ja mä kun luulin, että sä toimisit mun välivarastona 24/7 kun Syrjänkulman Vehoa ei ole olemassa. :D

Tarttis varmaan perustaa semmonen piiri, semmonen jossa jokaisella on hyllyssä jotain tiettyä osaa, josta voi sitten yön pimeinä tunteina käydä kinuamassa. Moniurahihnoja, tiivisteprikkoja, kannentiivisteitä, pyöränlakkereita, TAKAJARRUKILPIÄ :oops: , mäyräkoiria, kossupulloja pahimpaan vitutukseen.

Tietääkö joku toimittaako Veho tavaraa Forssaan ? (voisi sen soittaakin/kysyä mutta kun ei jaksa)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jou, hain myös sen tähtiavaimen veholta, piti ottaa niitä tiiviseistä pari jemmaan mutta yllättäen ne menikin työkaverin autoon jo :lol:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:jou, hain myös sen tähtiavaimen veholta, piti ottaa niitä tiiviseistä pari jemmaan mutta yllättäen ne menikin työkaverin autoon jo :lol:
Hyvä tietää mistä sen saa kun tarve iskee, hitto, olisit ottanu mulle oman :roll: Koskas menet taas veholle "shoppailemaan" ?

No asiaa, oliko niitä tähtiavaimia nyt sitten erilaisia eri vanhuuden koneisiin, eli tarviiko mulla olla niitä oikein arsenaali ? Ainakin Maurin avain kävi 97 Vitoon ja se sama kävi varmaankin 90 luvun alun farkkuun, mutta käykö se 80 luvun lopun 200 d:hen tai 300tdt:hen ? ...ja kammiokin lähti samalla "avaimella".
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

veskola kirjoitti:
epk kirjoitti:jou, hain myös sen tähtiavaimen veholta, piti ottaa niitä tiiviseistä pari jemmaan mutta yllättäen ne menikin työkaverin autoon jo :lol:
Hyvä tietää mistä sen saa kun tarve iskee, hitto, olisit ottanu mulle oman :roll: Koskas menet taas veholle "shoppailemaan" ?

No asiaa, oliko niitä tähtiavaimia nyt sitten erilaisia eri vanhuuden koneisiin, eli tarviiko mulla olla niitä oikein arsenaali ? Ainakin Maurin avain kävi 97 Vitoon ja se sama kävi varmaankin 90 luvun alun farkkuun, mutta käykö se 80 luvun lopun 200 d:hen tai 300tdt:hen ? ...ja kammiokin lähti samalla "avaimella".
huomenna meen veholle hakee hylsyn.

Tähtiavain käy ~89 ja uudemmat. Eli jos kapeekylkinen niin ei pitäis käydä toi tähti avain, vanhemmissä on se "iiiiso meisseli-ura".
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

vuotovaivaa kolmessa pytyssä, 200 d -94

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Mulla alkoi vuotamaan kolmosen suutin juurestansa. Tiivisteen vaihdon jälkeen laitoin käymään ja kakkonen alkoi vuotamaan samasta paikasta. Kakkosessa ei tiivisteen vaihto auttanut ja nelonen alkoi vuotamaan seuraavan kerran kun auton käynnisti. Tarkoittaakohan tuo nyt sitä, että kansi on viallinen? Supsuttaa nelosessa oikein kunnolla ja käteen tuntee selvästi ilmavirran. Kakkosen suuttimen juurestakin kuplii.

Kiristin suuuttimet 40 Nm momenttiin, mutta mitään tiivistemassaa en ole laittanut.

Jos joudun hankkimaan kannen tai vaikka varaosa-auton niin käyvätkö nuo moottorit ja kannet suoraan W124 vuosimallista riippumatta?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: vuotovaivaa kolmessa pytyssä, 200 d -94

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tiivistemassaa suositeltiin laittamaan esikammion ja kannen väliin, ei esikammion ja suuttimen väliin. Suutin kyllä tiivistyy esikammioon sillä uudella prikalla.

Katseleppa tarkkaan kummasta välistä se vuotaa, suuttimen ja kammion, vai kannen ja kammion. Kammio vedetään sitten _tiukkaan_ kiinni ja voi sen suuttimenkin vetää vähän kovemmin.

Eli kuten epk totesi, kapelilla kylkimuoveilla varustetussa on jotenkin erilainen esikammio? ja suutin mutta tuskin nyt heti tarvitsee kansikaupoille ruveta.
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Ok. Täytyy tutustua rakenteeseen paremmin. Nelopytystä en osaa varmaksi sanoa kummasta vuotaa, mutta 2 ja 3 pytyissä kuplii suuttimen juuressa kun ruiskutin sinne öljyä eli siis suuttimen juuresta vuotaa?

Nyt on peukalot pystyssä keskellä kämmentä ettei tarttis kantta ostaa.
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

pöljiä (kö) kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.

Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?

Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Re: pöljiä (kö) kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja epk »

jiivee kirjoitti:Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.

Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?

Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
juurikin näin. Ei kannata laittaa esikammion ja kannen väliin mitään, riippuu tapauksesta. Jos on supsuttanut sieltä välistä vain muutaman päivän niin pitäisi tiivistyä vielä ihan ilman mömmöjä. Näin kävi minulla.

Mutta kaverilla oli sama homma, se oli ajellut puol vuotta että supsutteli sieltä, nyt kun putsasin kaikki viimeisen päälle niin ei vaan tullut tiivis ilman tiivistemömmöä :idea: vaikka kaikki pinnat olivat varmasti puhtaita ja tiivistys pinnat silmällä katsottuna A1 kunnossa !

tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

Re: pöljiä (kö) kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jiivee »

epk kirjoitti:
jiivee kirjoitti:Olenko siis ymmärtänyt oikein, että jos esikammion ja kannen välistä vuotaa niin esikammio pitää ottaa irti ja tiivistää massalla? Lujasti kiinni sen jälkeen. Suuttimien alle uudet prikat ja suuttimet momenttiin.

Normaalin työkalusatsin lisäksi pitää olla tähtiavain ( 200d, vm -94), jonka saa vain merkkiliikkeestä sekä ulosvetäjän?

Parempi varmistella kun ajaa 130 km auton luo ja huomata, ettei olekaan tarvittavia välineitä.
juurikin näin. Ei kannata laittaa esikammion ja kannen väliin mitään, riippuu tapauksesta. Jos on supsuttanut sieltä välistä vain muutaman päivän niin pitäisi tiivistyä vielä ihan ilman mömmöjä. Näin kävi minulla.

Mutta kaverilla oli sama homma, se oli ajellut puol vuotta että supsutteli sieltä, nyt kun putsasin kaikki viimeisen päälle niin ei vaan tullut tiivis ilman tiivistemömmöä :idea: vaikka kaikki pinnat olivat varmasti puhtaita ja tiivistys pinnat silmällä katsottuna A1 kunnossa !

tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.
Kiitoksia! Olen ajanut n. 200 km vuodon toteamisesta. Suuttimelle teinkin jo työkalun kahdesta hylsystä ja vaihdoin kupariprikat juuttimien juureen, mutta ei vain auttanut. Ilmeisesti on mahdollista, että vaikka vuoto on kannen ja esikammion välissä, se voi vaikuttaa siltä että vuotaa suuttimen juuresta. Pitää hakea tähtiavain ja yrittää ensin pelkällä kiristämisellä. Tuolla aikaisemmin olikin maininta siitä, että kireällekin voi laittaa esikammion pultit laittaa.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Re: pöljiä (kö) kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

tarviit myös pitkän 28mm hylsyn johon mahtuu suutinrunko sisälle.[/quot
27 on hylsyn oikea koko :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu niinpäs olikin , kiitos korjauksesta 8)
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eipä kestä :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
jiivee
Viestit: 55
Liittynyt: 31.10.2006 20:51

vuodot korjattu

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Riitti pelkkä esikammioiden kiristys ilman mitään mömmöjä. Kaksi esikammioista vuoti. Toinen oli suorastaan löysällä.
Kovin kallis oli tuo kiristämiseen tarvittava avain kun maksoi yli 36 €, ja tarve oli tämän yhden kerran. Toisaalta kuinkahan paljon tuo kiristys olisi korjaamolla maksanut? Eikä olisi edes jäänyt hienoa tähtiavainta muistoksi.

Nyt pääsee leimalle ja vaihtamaan autoa vanhempaan bensakoneiseen.
Avatar
Ondalf
Viestit: 73
Liittynyt: 12.8.2006 16:03
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ondalf »

Täällä ilmottautuu taas yksi ongelmatähti. Autona tuo sigussakin mainittu 300TDT 4matic -88 ja vika sama. Ensimmäinen suutin supsuttaa ja juurikin sieltä puolikuun näkösestä kohdasta. Ilmeisesti suutin ollut "momentissa" ja ko sitä kävi aukomaan, niin irrotti se vähän tuota isoa pyörää mukanaan.

Huomenissa lähen kokeilemaan tuttavan luona, miten ensinnä sopivan työkalun tekeminen ja myöhemmin sen käyttäminen käypi. Sehän näissä vanhemmissa oli se talttapääkiinnitys, jos nyt oikein luin tuolta aikasemmin...?

Ilmottelen vaikkapa huomenissa tuloksista. Niinjoo, PR-Diesel Rovaniemellä: 2e/prikka :) RAS-koneella (valtuutettu mersuhuolto) olikohan 3e.

Käytin muutes vikaa etsiessä suutinhuollossa nuo suuttimet. Sano äijjä, että yksi oli jääny kokonaan auki, ja muut 5 oli muuten vaan kuluneita.

PR:ltä myös tieto tahi luulo, että 50nm pitäis laittaa nuo suuttimet kiinni. Jostain olin kyllä lukevinani myös 40nm turbot ja 80nm vaparit. Tiä sitte. Kuhan ne kiinni on ja mieluusti siten, että pysyy.
300TDT 4MATIC -88
Avatar
Ondalf
Viestit: 73
Liittynyt: 12.8.2006 16:03
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ondalf »

Duudih, elikkästä suutinhuolto tehty ja takas paikalleenlaittaessa huomasimma että se puhallus johtuupi siitä, että ne suuttimien prikkojen pohjat, eli esikammion yläkupit eivät ole tiiviitä. Vanha Scaniamiehen kikka oli laittaa kuparitahnaa väliin, eikä ole enään kuplimista tullut, vaikkakin ollaan saippuavettä annettu. Tippui muutes suutinrempan jälkeen kulutus noin 4 litraa satkulle :roll: :lol:

Operaation alla oli ensimmäinen pytty keulasta laskien. Muuten hyvä, muttako ne muutkin pitäis operoida, ko suutinhuollon jälkeen kirittiin itte net suuttimet prikkoineen paikalleen, niin sen prikan ja kupin väliin jäi ilmeisesti melkein joka pyttyyn mitälie roskaa ja tällähetkellä hyvin pientä kuplaa puskeepi tyhjäkäynnillä, eli ei periaatteessa hätiä mitiä. Uusia prikkoja ostaan ja kuparitahnat väliin ja menoksi :)
300TDT 4MATIC -88
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö vanhempaan saa valmista työkalua, jolla poistetaan esikammion kiristysrengas ?

Tai kysytään vielä näinkin päin: Voiko vanhemman korvata tuollaisella uudemmalla, vaikkapa koneistamolla ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”