Dieselin huono tyhjäkäynti kylmänä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
sankkapii
Viestit: 15
Liittynyt: 12.10.2006 12:45
Paikkakunta: Porvoo

Dieselin huono tyhjäkäynti kylmänä

Viesti Kirjoittaja sankkapii »

MB300TDT 1996:
Kylmä kone käynnistyy hehkutuksen jälkeen normaalisti ja käy tasaisesti. Jos jättää tyhjäkäynnille 1 - 3 minuutiksi kuuluu jostakin hiljainen "klik" ja tyhjäkäynti lähtee "vouvaamaan" eli kierrokset vuoroon nousevat ja laskevat. Ilmiötä ei esiinny lämpimässä koneessa. Tuo hiljainen "klik" lienee hehkutusreleen päästöääni mutta mistä johtuu sen jälkeinen "vouvvaaminen"?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei kai hehkutus noin kauaa ole päällä, ainakin W124:ssa jälkihehkukin lakkaa about puolen minuutin kuluttua käynnistymisestä :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Oiskohan ELR:ssä vai ERL:ssä kumminpäin se nyt sanotaankaan (elektroninen tyhjäkäynnin säädin) jotain häikkää ?

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
sankkapii
Viestit: 15
Liittynyt: 12.10.2006 12:45
Paikkakunta: Porvoo

MB300TDT 1996 - tyhjäkäyntimurhe

Viesti Kirjoittaja sankkapii »

Näyttää siltä, että -95-96 malleissa jälkihehkutusaikaa on pidennetty 180 sekuntiin saakka, näin kertoo eräs amerikkalais-MB-raamattu. Kokeilin tänä aamuna pikkupakkasessa ja kyllä se ensimmäinen "klik" kuuluu n. 3 minuutin kuluttua - sen jälkeen käynti alkaa "vouvaamaan". Jos sitten sammuttaa ja käynnistää uudelleen, on jälkihehkutusaika alle minuutin pituinen, sitten taas huojuu.
ELR (Elektronische LeerlaufsRegler) on todennäköinen syyllinen, on vain kovin kallis kokeilu, lähes 300€. Ei kellään olisi lainata ehjää kokeilua varten?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Koklaas ensin napata se ELR:n piuha irti pumpulta että miten se käy silloin ? Olikohan se vielä jopa niin että se piuhan liitin on varmistettu pultilla jottei se ihan nyppäämällä lähde irti.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

käykö -klik- jälkeen ikäänkuin rynkimällä, ja päästelöökö sinisiiä savurenkaita - kunnes käyntilämpö n. 55 c ... ??? :roll:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”