M102:sen hihnankiristin

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

M102:sen hihnankiristin

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Pitäisikö kuvan osoittamassa reiässä töröttää tämän osan kierretanko :?

Kuva

Kuva[/img]
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
trolli69
Viestit: 21
Liittynyt: 13.10.2011 15:23

Viesti Kirjoittaja trolli69 »

Kyllä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

trolli69 kirjoitti:Kyllä
Niin, ja tietty kierretangossa holkkimutteri jotta saa kiristettyä.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

:shock: Nyt kyllä näyttää siltä että kyseinen osa on jäänyt matkan varrelle.
Mitenhän hihna on saatu kiristettyä ilman tuota kiristintankoa??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
jarvja
Viestit: 12
Liittynyt: 10.10.2012 23:42

Viesti Kirjoittaja jarvja »

Onko pysynyt muka hihna kireällä ilman tuota ? :D Itse juuri pähkäilen samaisen osan kimpussa, mutta omassani taitaa olla koko kiristin systeemi hajalla ja edullista vaihto-osaa etsimässä.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ei luista muuta kuin sillon jos vettä pääsee hihnalle. Mitä muita rikkoutuvia osia tuossa kiristimessä on kuin tuo kiristintanko?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

H.Salminen kirjoitti:Ei luista muuta kuin sillon jos vettä pääsee hihnalle. Mitä muita rikkoutuvia osia tuossa kiristimessä on kuin tuo kiristintanko?
Se "kumijousi" voi väsyä / murtua / irrota vulkanoinneista. Laakeri voipi mennä => ääntää / hihna kulkee vinossa. Nämä lienevät kuitenkin suht harvinaisia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Joo pitteepä käydä hakeen tuo kiristintankohässäkkä ja laittaa paikalleen, jospa se alkais remmi pitään paremmin.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ööh... Pitäiskö sieltä se iskunvaimenninkin löytyä jostain :?:
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

H.Salminen kirjoitti:Ööh... Pitäiskö sieltä se iskunvaimenninkin löytyä jostain :?:
Jos ei oo ilmastointia, ei pitäisi olla iskariakaan. Vissiin sillä kompensoitiin pidempää hihnaa tms.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

H.Salminen kirjoitti::shock: Nyt kyllä näyttää siltä että kyseinen osa on jäänyt matkan varrelle.
Mitenhän hihna on saatu kiristettyä ilman tuota kiristintankoa??
Tainnut pysyä niiden pumpun jalassa olevien pulttien avulla paikallaan? Jos niitä ei löysää niin tuo tuppaa katkeamaan. Löysää siis pultit ennenkuin alat kiristämään hihnaa osan vaihdon jälkeen.

Tuossa on sitten kahta mallia ainakin kiristimen asennon osoittavan nuolen osalta. Taisi uudempi malli olla muovia ja liikkuu hammastuksessaan miten sattuu jos siihen koskee. Muistaakseni se piti esiasettaa johonkin kohtaan kiristyksen alkuvaiheessa ja kiristellä puoleen väliin asti ja kirrata sit ne muut pultit jotta sai hihnan pysymään paikallaan.

Kun on purkanut tuon, asia valkenee tekstiä paremmin.

Kyllä, ilmastoidussa on sellainen iskarin siinä.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ilmastointi löytyy, mutta jälkiasennettu. Eli tuskin on iskaria laitettu. Mihin väliin iskari tulis jos sellainen olis?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

H.Salminen kirjoitti:Ilmastointi löytyy, mutta jälkiasennettu. Eli tuskin on iskaria laitettu. Mihin väliin iskari tulis jos sellainen olis?
Mulla tenavassa semmoinen "jälkiasennettu" diavia joka kaiketi tehty heti uutena veholla verotus syistä. Muistaakseni epc tuntee että ilmastoitu malli... Siinä on se iskari ainaskin. Tais olla iskari aikalailla moottorin keskilinjalla. Ei sitä voi olla huomaamatta jos se on. Pitää katella jos löytyis kuvaa.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Itelläkin on diavian kylmästointi ja näyttää aika vahvasti maahantuojan tekosilta, muttaku auto on tuotu italiasta niin eipä sitä tiedä mitä spagettipoika on päättänyt iskarin tarpeellisuudesta. Eli iskari pitäis olla koneen etupäädyssä jos on, eipä tuossa ainakaan näkyis olevan. Kiristinkin on sitten varmaan erilainen eri malleissa, sen kun sais tietoon että mihin iskarin päät kiinnittyy niin tietäis onko sitä ollu alunperinkään.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

H.Salminen kirjoitti:Itelläkin on diavian kylmästointi ja näyttää aika vahvasti maahantuojan tekosilta, muttaku auto on tuotu italiasta niin eipä sitä tiedä mitä spagettipoika on päättänyt iskarin tarpeellisuudesta. Eli iskari pitäis olla koneen etupäädyssä jos on, eipä tuossa ainakaan näkyis olevan. Kiristinkin on sitten varmaan erilainen eri malleissa, sen kun sais tietoon että mihin iskarin päät kiinnittyy niin tietäis onko sitä ollu alunperinkään.
Tommonen se on diavian mallissa. -88 muovikylkinen 201.024.

Kuva

Alkuperäisen kysyjän osakin näkyy tuolla samassa kuvassa (se tangon pää ja mutteriholkin yläpää).
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Kyllä siellä näyttäis samanlainen korvake laturissa olevan ja kiristimen nokassa on kierrereikä. Kai se pitää tuo iskariki asentaa siihen väliin, siitä tuskin haittaakaan on.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Mihinkä päin se muovinen osoitin pitää osoittaa tuossa kiristimessä?? Pääs mystisesti hyppäämään ekana pois paikoiltaan ku purin kiristimen pois :o
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

H.Salminen kirjoitti:Mihinkä päin se muovinen osoitin pitää osoittaa tuossa kiristimessä?? Pääs mystisesti hyppäämään ekana pois paikoiltaan ku purin kiristimen pois :o
Sanoiko joku että se lipsahtaa helposti paikaltaan :D

Näitä on pariakin mallia ainakin , osoittimia siis näissä.

Hatara muistikuva tuosta -88 201.024 mallista on että siinä on sellainen kiilamainen osoittimen asteikko ja muovinen osoitin on hammastuksilla siinä vastapuolessa. Se tais mennä niin että kun hihna on kiristetty niin että alkaa olla suorana hihnapyörien välillä niin, nuoli on siinä kiilan ohuen pään kohdalla ja sit kiristetään jonnekkin puolen välin kieppeille. Perinteisesti hihna on passeli kun sen just saa taivutettua käsin pitkässä välissä 90 astetta, muttei juur yli.

Paremmin tietävät/muistavat korjatkoon.

Älä katkaise sitä uutta osaa tai murra korvaketta pumpun vierestä..... Ei siis väkisellä vaan tunteella se kiristys.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Laitoin sen niin että nuoli osoittaa ilman kiristystä sen kiilan kapean pään vieressä olevaan viivaan.

Tuossa haynesin oppaassa käsketään kiristämään hihna niin että nuoli osoittaa sen "kiilan" toisella puolen olevaa viivaa. Luulis että menee aika tiukalle jos niin paljon kiristää... Huomena tuon näkee ku alan kiristelemään.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

“Viralliset” ohjeet hihnan vaihdosta ja kiristyksestä:
200, 200E ja 230E
Avaa pulttia ”25” 1/4 - 1/2 kierrosta.
Kierrä tämän jälkeen mutteria ”24” niin paljon auki että hihna löystyy.
Käännä kiristintä niin paljon vasemmalle että saat vaihdettua hihnan.

9/86 asti: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin ”22” kääntyy asteikon viidennen viivan kohdalle.
Jos on ohjaustehostin ja/tai ilmastointilaite täytyy osoittimen kääntyä seitsemännen viivan kohdalle.

10/86 alkaen: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin kääntyy asteikon paksun merkkiviivan "E" kohdalle. (Itse en uskaltanut kiristää ku puoleen väliin).

Kiristä Pultti ”25”.

Kuusimukisissa mennään samaan tapaan kuin vanhempien nelimukisten tapauksessa.

Kuva

Kuva
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu, varmaan nuin se menee siinä kiila "asteikollakin" Mutta mulla oli aikoinaan se pulma että osoitin pyöri miten sattui eikä sen kohdistukseen tainnu olla mitään merkkejä.

Sehän riittää että hihna ei luista mistään. Enempi kiristäminen vain huono asia.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Eräs kaveri sano että jos moniurahihna on liia löysällä niin se ei välttämättä päästä ääntä mutta voi hypätä pois paikoiltaan ja silpoutua. Toivottavasti on tarpeeksi kireellä, aika veemäinen homma tien päällä vaihtaa :?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”