M102:sen hihnankiristin
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
M102:sen hihnankiristin
Pitäisikö kuvan osoittamassa reiässä töröttää tämän osan kierretanko
[/img]
[/img]
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Se "kumijousi" voi väsyä / murtua / irrota vulkanoinneista. Laakeri voipi mennä => ääntää / hihna kulkee vinossa. Nämä lienevät kuitenkin suht harvinaisia.H.Salminen kirjoitti:Ei luista muuta kuin sillon jos vettä pääsee hihnalle. Mitä muita rikkoutuvia osia tuossa kiristimessä on kuin tuo kiristintanko?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Tainnut pysyä niiden pumpun jalassa olevien pulttien avulla paikallaan? Jos niitä ei löysää niin tuo tuppaa katkeamaan. Löysää siis pultit ennenkuin alat kiristämään hihnaa osan vaihdon jälkeen.H.Salminen kirjoitti: Nyt kyllä näyttää siltä että kyseinen osa on jäänyt matkan varrelle.
Mitenhän hihna on saatu kiristettyä ilman tuota kiristintankoa??
Tuossa on sitten kahta mallia ainakin kiristimen asennon osoittavan nuolen osalta. Taisi uudempi malli olla muovia ja liikkuu hammastuksessaan miten sattuu jos siihen koskee. Muistaakseni se piti esiasettaa johonkin kohtaan kiristyksen alkuvaiheessa ja kiristellä puoleen väliin asti ja kirrata sit ne muut pultit jotta sai hihnan pysymään paikallaan.
Kun on purkanut tuon, asia valkenee tekstiä paremmin.
Kyllä, ilmastoidussa on sellainen iskarin siinä.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Mulla tenavassa semmoinen "jälkiasennettu" diavia joka kaiketi tehty heti uutena veholla verotus syistä. Muistaakseni epc tuntee että ilmastoitu malli... Siinä on se iskari ainaskin. Tais olla iskari aikalailla moottorin keskilinjalla. Ei sitä voi olla huomaamatta jos se on. Pitää katella jos löytyis kuvaa.H.Salminen kirjoitti:Ilmastointi löytyy, mutta jälkiasennettu. Eli tuskin on iskaria laitettu. Mihin väliin iskari tulis jos sellainen olis?
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Itelläkin on diavian kylmästointi ja näyttää aika vahvasti maahantuojan tekosilta, muttaku auto on tuotu italiasta niin eipä sitä tiedä mitä spagettipoika on päättänyt iskarin tarpeellisuudesta. Eli iskari pitäis olla koneen etupäädyssä jos on, eipä tuossa ainakaan näkyis olevan. Kiristinkin on sitten varmaan erilainen eri malleissa, sen kun sais tietoon että mihin iskarin päät kiinnittyy niin tietäis onko sitä ollu alunperinkään.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
Tommonen se on diavian mallissa. -88 muovikylkinen 201.024.H.Salminen kirjoitti:Itelläkin on diavian kylmästointi ja näyttää aika vahvasti maahantuojan tekosilta, muttaku auto on tuotu italiasta niin eipä sitä tiedä mitä spagettipoika on päättänyt iskarin tarpeellisuudesta. Eli iskari pitäis olla koneen etupäädyssä jos on, eipä tuossa ainakaan näkyis olevan. Kiristinkin on sitten varmaan erilainen eri malleissa, sen kun sais tietoon että mihin iskarin päät kiinnittyy niin tietäis onko sitä ollu alunperinkään.
Alkuperäisen kysyjän osakin näkyy tuolla samassa kuvassa (se tangon pää ja mutteriholkin yläpää).
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Sanoiko joku että se lipsahtaa helposti paikaltaanH.Salminen kirjoitti:Mihinkä päin se muovinen osoitin pitää osoittaa tuossa kiristimessä?? Pääs mystisesti hyppäämään ekana pois paikoiltaan ku purin kiristimen pois
Näitä on pariakin mallia ainakin , osoittimia siis näissä.
Hatara muistikuva tuosta -88 201.024 mallista on että siinä on sellainen kiilamainen osoittimen asteikko ja muovinen osoitin on hammastuksilla siinä vastapuolessa. Se tais mennä niin että kun hihna on kiristetty niin että alkaa olla suorana hihnapyörien välillä niin, nuoli on siinä kiilan ohuen pään kohdalla ja sit kiristetään jonnekkin puolen välin kieppeille. Perinteisesti hihna on passeli kun sen just saa taivutettua käsin pitkässä välissä 90 astetta, muttei juur yli.
Paremmin tietävät/muistavat korjatkoon.
Älä katkaise sitä uutta osaa tai murra korvaketta pumpun vierestä..... Ei siis väkisellä vaan tunteella se kiristys.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Laitoin sen niin että nuoli osoittaa ilman kiristystä sen kiilan kapean pään vieressä olevaan viivaan.
Tuossa haynesin oppaassa käsketään kiristämään hihna niin että nuoli osoittaa sen "kiilan" toisella puolen olevaa viivaa. Luulis että menee aika tiukalle jos niin paljon kiristää... Huomena tuon näkee ku alan kiristelemään.
Tuossa haynesin oppaassa käsketään kiristämään hihna niin että nuoli osoittaa sen "kiilan" toisella puolen olevaa viivaa. Luulis että menee aika tiukalle jos niin paljon kiristää... Huomena tuon näkee ku alan kiristelemään.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
“Viralliset” ohjeet hihnan vaihdosta ja kiristyksestä:
200, 200E ja 230E
Avaa pulttia ”25” 1/4 - 1/2 kierrosta.
Kierrä tämän jälkeen mutteria ”24” niin paljon auki että hihna löystyy.
Käännä kiristintä niin paljon vasemmalle että saat vaihdettua hihnan.
9/86 asti: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin ”22” kääntyy asteikon viidennen viivan kohdalle.
Jos on ohjaustehostin ja/tai ilmastointilaite täytyy osoittimen kääntyä seitsemännen viivan kohdalle.
10/86 alkaen: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin kääntyy asteikon paksun merkkiviivan "E" kohdalle. (Itse en uskaltanut kiristää ku puoleen väliin).
Kiristä Pultti ”25”.
Kuusimukisissa mennään samaan tapaan kuin vanhempien nelimukisten tapauksessa.
200, 200E ja 230E
Avaa pulttia ”25” 1/4 - 1/2 kierrosta.
Kierrä tämän jälkeen mutteria ”24” niin paljon auki että hihna löystyy.
Käännä kiristintä niin paljon vasemmalle että saat vaihdettua hihnan.
9/86 asti: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin ”22” kääntyy asteikon viidennen viivan kohdalle.
Jos on ohjaustehostin ja/tai ilmastointilaite täytyy osoittimen kääntyä seitsemännen viivan kohdalle.
10/86 alkaen: Kiristä mutteria ”24” niin paljon että osoitin kääntyy asteikon paksun merkkiviivan "E" kohdalle. (Itse en uskaltanut kiristää ku puoleen väliin).
Kiristä Pultti ”25”.
Kuusimukisissa mennään samaan tapaan kuin vanhempien nelimukisten tapauksessa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi