Laatikon ja perän öljyt

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
jd-mies
Viestit: 59
Liittynyt: 25.11.2006 20:11

Laatikon ja perän öljyt

Viesti Kirjoittaja jd-mies »

Eli kysymys kuuluu?

-Mitä öljyä kuuluu laittaa 200d 4-vaihteiseen manuaaliin?ja kuinka paljon menee?

-Entäs mitä öljyä kuuluu laittaa saman auton perään?ja kuinka paljon?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laatikkoon automaattivaihteistoöljyä, kaksi litran purkkia riittää.
Perään "mb-lisäaineistettua" öljyä, litralla pärjää pikkuperän kanssa. Vaikkapa Mobil HD-A.

Öljykauppias tietää myös vastaukset näihin kysymyksiin, ellei niin osta jostain muualta. :wink:
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Minkäslaisia nuo mersun manuaaliaskin tyhjennysroput on? Samanlaiset kuusiokolot, kuin perässä? Pitäs varmaan 250D:hen vaihtaa laatikkoöljyt, mutta pitäs tietää, että onko siellä pulttien takana samanlaisia "pommeja" kuin vaikkapa VW Polossa. Kun avaa väärän pultin, niin vaihteensiirtohässäkkä tipahtaa laatikon sisälle. :lol:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samanlaiset juu eli 14 mm kuusiokolo, eikä ole pommeja.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Noniin, öljyt vaihdettu. Sisältä tuli aika kohtuullisen ruskeanmustaa lirua. :shock: Proputkin olivat niin tiukassa, että liekkö sinne ikinä öljyjä vaihdeltu.
Nyt ovat kuitenkin Mobil ATF 220set sisässä, ja voi pojat kun muuttui auto. 8) Tuntuu kuin uudella laatikolla ajelis.

Liekkö muuten sittenkin ölpät vaihdettu joskus, kerran tyhjennyspropussa oli magneetti? Kohtuullisesti metallihilua oli senkin ympärille kertynyt. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On siinä magneetti alunperinkin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sanopas tiiäkkö jotta kääpikö se looran makneetiroppu perän alaropuks? Ainaki lukkovekottimissa olis makneeti tuiki tärkeellinen juttu. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin 6-vaihteisen laatikon magneetilla varustettu kartioproppu käy.
kurre90
Viestit: 120
Liittynyt: 23.10.2010 13:25
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

miks manuaaliin automaatti öljyt? :shock:
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ku tehdas nii käskee ja voin sanoo et menee vaihteetki paremmin päälle. :wink: Jos laitat normi lodjuööliä laatikkoon nii kohta hävii kaikki vaihteet ku niitä ei saa kirveelläkään päälle... :wink: :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Esimerkkinä Mobil ATF320 :
Mobil ATF 320
Automaattivaihteistoöljy
Tuotekuvaus

Mobil ATF 320 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka ylittää uusimmat tarkistetut Ford Mercon ja General Motors, Dexron III -spesifikaatiot.

Mobil ATF 320 -öljyä suositellaan useimpien henkilöautojen ja ammattiajoneuvojen automaattivaihteistoihin. Se soveltuu myös ohjaustehostimiin, hydraulisiin sovelluksiin ja joihinkin manuaalivaihteistoihin, joissa edellytetään automaattivaihteistoöljyn käyttöä.
Edut ja ominaisuudet

* Oikeat kitkaominaisuudet takaavat vaihteistojen sujuvan toiminnan laajoilla käyttöalueilla
* Hyvä terminen kestävyys korkeissa käyttölämpötiloissa ja pidennetyillä huoltoväleillä
* Hyvä pumpattavuus ja nopea öljyn kierto matalissa lämpötiloissa varmistaa hyvät kylmäkäynnistysominaisuudet
* Yhteensopiva vaihteistojen tavallisimpien tiivistemateriaalien kanssa
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... F_320.aspx
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tuli tässä itsekin toheloitua noiden laatikkoöljyjen kanssa. Valitettavasti etenkään manuaalivaihteisiin autoihin yksiselitteisten öljysuositusten löytäminen näiltä foorumeilta on aina vähän onnenkauppaa, varsinkin kun on kiire asentamaan. Olisiko huono idea jos joku joskus laittaisi (viralliset) öljysuositukset jopa aivan FAG-osastoon täällä 124-puolella? Samaan tietty moottoriöljyt, tehostimen nesteet yms. Tietysti tätä vaikeuttaa öljykeskustelut mitä joka foorumilla käydään silloin tällöin, jokaisella tuntuu olevan omat suosikkinsa jolla ajavat ja kaikki muu on aivan kissankusta...osa taas laskettaa farm-oililla menemään ja osa ei vaihda varmaan öljyjä ollenkaan.

Vaihdoin syksyllä lankun laatikkoon Teboilin 75w-90 laatikkoöljyt. Sattui olemaan nurkissa tuommoista, piti johonkin aikaisempaan autoon vaihtaa mutta jäi tekemättä. Sillä seurauksella että vaihteiden kytkeytyminen muuttui tahmeammaksi, etenkin kylmänä 1-ja 2-vaihde. No, tätä en liikaa surrut muttakun luin täältä perusteluja, miksi lootassa käytetään atf:ää vaihdoin aika hätäiseen uudet atf:t laatikkoon. Teboilin öljyt pyörivät tuolla arviolta 8tkm.

Öljynvaihtoa varten ostin Motonetistä 1/2 tuuman kannalla olevan 14-millisen kuusiokolohylsyn aika pitkällä kuusiokolo-osalla. Tämän jälkeen rälläköin kuusiokolo-osasta n. 3cm pätkän päästä pois. Tämä pätkä on erittäin kätevä vaihteiston täyttöpropun avaamiseen, saa lykätä proppuun ja kääntää päästä 14-millisellä lenkkiavaimella.
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”