E420 automaatin säätöä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
tur_o
Viestit: 22
Liittynyt: 01.11.2006 15:08
Paikkakunta: pks

E420 automaatin säätöä

Viesti Kirjoittaja tur_o »

Taustaa: auto on E420 W124 vm. 1994, laatikko 722.3.

Viime vk-loppuna tuli tällainen oire, että vaihto neloselta kolmoselle saa automaatin jotenkin "arpomaan" vaihdetta. Usean sekunnin ajan auto nykii kunnes lähtee kunnolla vetämään. Toisin sanoen jos noin 120 km/h vauhdissa painaa kickdownia, niin kärry nykii eikä ota lähteäkseen.

Tämän lisäksi panin merkille, että lähes kaikki ylösvaihdot luistivat, joskin vähänlaisesti.

Sain haulla kasan ohjeita, miten ainakin luistoa voisi korjata laatikkoa säätämällä. Koska ohjeet vaikuttivat hajanaisilta, summaan säätöurakan tähän kuvien kera. Ehkä on jollekulle avuksi. Välissä on kysymyksiä, toivottavasti joku viisas osaa vastata.

Kuva Kuva 1. Laatikko alhaalta päin, kuskin puolelta.
Oikealla näkyy keltainen muovimötikkä, joka on paineiden säätöruuvi. Löytämistäni ohjeista päätellen vanhemmissa malleissa on musta muovisuojaus, jonka alta pitäisi löytyä 15 mm T-muotoinen säätökahva. Käänsin säätöä puoli kierrosta myötäpäivään, enempää tuota ei voinut kääntää. Tulos oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Koeajolla melkein tuntui, että vaihto yköseltä kakkosella (kickdown päällä) luisti vain pahemmin.

Kuva Kuva 2. Heti ensimmäisen koeajon jälkeen.
Päätin irroittaa muovisen kääntökahvan ja ruuvata itse lisää. Kuva otettu heti kun auto on uudestaan montulla. Panin merkille, että säätökahvan viereisestä anturista valuu nyt öljyä. Mikä anturi on kyseessä? Onko öljyvuoto merkki jostain vakavammasta...? Muuten laatikko on täysin kuiva, öljyt ja suodatin vaihdettu 3000 km sitten. Tarkistin öljymäärän ennen säätöjä.

Kuva Kuva 3. Säätökahvan alla oleva säätöruuvi.
Hivutin muovisen säätösysteemin varovasti pois ja käänsin kuvan säätövipua kokonaisen kierroksen lisää. Tämän jälkeen vaihdot napakoituivat selvästi, luistoa oli ehkä vähän siinä ja siinä. Päätin varmuuden vuoksi kääntää vielä pikkasen lisää, koska suositus on, ettei saa luistaa yhtään.

Ylösvaihdot eivät nyt tunnu luistavan. Myös se neloselta kolmoselle vaihto toimi paremmin, mutta ei näyttänyt edelleenkään menevän kertalaakista päälle - eli jos 120 km/h vauhdissa painaa tallan pohjaa, lähtee nykien. Pitänee ilmeisesti säätää lisää kunhan saa taas tilaisuuden viedä auton montulle. Entäs se moottorissa oleva vaihtokohtien säätövaijeri? Vaikuttaako se asiaan?
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Täältähän löytyi oikein kuvitettua ohjeistusta...
Myös minun mersun laatikossa näytti tuollainen keltainen muovimötikkä olevan. Koitin sitä kääntää, mutta eipä tuo liikkunut kuin ihan vähän (ehkä 1/4 kierros). Ei siinäkään vähässä liikkeessä mitään vastetta ollut, ihan kuin oisi tyhjää pyörinyt. Ei järin helppoa touhuta tuolla auton alla tallin lattialta käsin :( Pitää kait saada auto jonnekin montun päälle tai nosturille ja kokeilla kammeta tuo muovinuppi pois ja säätää sitten paremmalla menestyksellä. Onkohan tuo todellakin oikein säätöruuvi vai suojatulppa? :roll:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
tur_o
Viestit: 22
Liittynyt: 01.11.2006 15:08
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja tur_o »

Se on säätöruuvi, johon on rakennettu esto, ettei voi kiertää kun sen puolikkaan kierroksen. Ota se irti niin voit kiristää lisää. Itselläni sain tällä tavalla vaihtotapahtuman luistamisen korjattua, mutta itse vaihteen arpomiseen 3 ja 4 välillä se ei juuri auttanut. Laatikko onkin menossa pian täysremppaan.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

tur_o kirjoitti:Se on säätöruuvi, johon on rakennettu esto, ettei voi kiertää kun sen puolikkaan kierroksen. Ota se irti niin voit kiristää lisää. Itselläni sain tällä tavalla vaihtotapahtuman luistamisen korjattua, mutta itse vaihteen arpomiseen 3 ja 4 välillä se ei juuri auttanut. Laatikko onkin menossa pian täysremppaan.
Joo, säätöruuvihan se :) Sen varttikierroksen sain sitä väännettyä ja kyllä se jo paransi tuota 2->3 vaihtoa. Vielä silti luistaa, muttei enää kovin pahasti. Vielä pitää siis säätää.
Miten tuo säätöruuvin irroitus tapahtuu? Lähteekö vetämällä vai pitääkö jotenkin kammeta? Miten tuo säätö tapahtuu kun tuon muovin saa pois edestä - meneekö käsin pyörittämällä?
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
tur_o
Viestit: 22
Liittynyt: 01.11.2006 15:08
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja tur_o »

toni1976 kirjoitti:Miten tuo säätöruuvin irroitus tapahtuu? Lähteekö vetämällä vai pitääkö jotenkin kammeta? Miten tuo säätö tapahtuu kun tuon muovin saa pois edestä - meneekö käsin pyörittämällä?
Se on aika tiukassa, mutta talttapäisellä ruuvarilla sen saa kammettua irti. Käytin ruuvaria myös säätöön, koska käteni ei mahtunut säätimen ja korin väliin.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

tur_o kirjoitti:Se on aika tiukassa, mutta talttapäisellä ruuvarilla sen saa kammettua irti. Käytin ruuvaria myös säätöön, koska käteni ei mahtunut säätimen ja korin väliin.
Thanks 8) Pitää koittaa saada tuo auto montun päälle tai sitten nosturille, jotta pääsisi kokeilemaan tuota säätämistä. Voishan tuo pihallakin onnistua jos vain saisi auton riittävän ylös :? Alkuviikolla ollaan varmaan viisaampia tämän kanssa. Saan maanantaina yhen näppäräsormisemman tyypin kaveriksi, joten kokeillaanpa sitten uusiksi tätä hommaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”