Viime vk-loppuna tuli tällainen oire, että vaihto neloselta kolmoselle saa automaatin jotenkin "arpomaan" vaihdetta. Usean sekunnin ajan auto nykii kunnes lähtee kunnolla vetämään. Toisin sanoen jos noin 120 km/h vauhdissa painaa kickdownia, niin kärry nykii eikä ota lähteäkseen.
Tämän lisäksi panin merkille, että lähes kaikki ylösvaihdot luistivat, joskin vähänlaisesti.
Sain haulla kasan ohjeita, miten ainakin luistoa voisi korjata laatikkoa säätämällä. Koska ohjeet vaikuttivat hajanaisilta, summaan säätöurakan tähän kuvien kera. Ehkä on jollekulle avuksi. Välissä on kysymyksiä, toivottavasti joku viisas osaa vastata.

Oikealla näkyy keltainen muovimötikkä, joka on paineiden säätöruuvi. Löytämistäni ohjeista päätellen vanhemmissa malleissa on musta muovisuojaus, jonka alta pitäisi löytyä 15 mm T-muotoinen säätökahva. Käänsin säätöä puoli kierrosta myötäpäivään, enempää tuota ei voinut kääntää. Tulos oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Koeajolla melkein tuntui, että vaihto yköseltä kakkosella (kickdown päällä) luisti vain pahemmin.

Päätin irroittaa muovisen kääntökahvan ja ruuvata itse lisää. Kuva otettu heti kun auto on uudestaan montulla. Panin merkille, että säätökahvan viereisestä anturista valuu nyt öljyä. Mikä anturi on kyseessä? Onko öljyvuoto merkki jostain vakavammasta...? Muuten laatikko on täysin kuiva, öljyt ja suodatin vaihdettu 3000 km sitten. Tarkistin öljymäärän ennen säätöjä.

Hivutin muovisen säätösysteemin varovasti pois ja käänsin kuvan säätövipua kokonaisen kierroksen lisää. Tämän jälkeen vaihdot napakoituivat selvästi, luistoa oli ehkä vähän siinä ja siinä. Päätin varmuuden vuoksi kääntää vielä pikkasen lisää, koska suositus on, ettei saa luistaa yhtään.
Ylösvaihdot eivät nyt tunnu luistavan. Myös se neloselta kolmoselle vaihto toimi paremmin, mutta ei näyttänyt edelleenkään menevän kertalaakista päälle - eli jos 120 km/h vauhdissa painaa tallan pohjaa, lähtee nykien. Pitänee ilmeisesti säätää lisää kunhan saa taas tilaisuuden viedä auton montulle. Entäs se moottorissa oleva vaihtokohtien säätövaijeri? Vaikuttaako se asiaan?