Automaatti luistaa, missä vika? Nyt toimii! (ainakin vielä)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Automaatti luistaa, missä vika? Nyt toimii! (ainakin vielä)

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jatketaan nyt automaattijutulla kun on aloitettu.
Tilanne on nyt seuraava: Jäi käsiin 124 300D:stä 722.4 automaattilaatikko, jossa oli kuulemma 3. ja 4. vaihde hukassa. Toissa iltana päätin kurkistaa öljypohjaan, mitä siellä näkyy :arrow: koko laatikko hajosi osiin siinä sivussa :shock: :D Oli metallinhohtoa kivasti öljypohjassa :arrow: oli planeetankannattimesta lähtenyt sellainen "peltikuppi" irti niittauksistaan, eikä voima välittynyt sitten enää 3 ja 4-vaihteella. Metallinhohto tuli siitä, kun oli vähän hioutunut se peltikuppi. Myöskin sen isoimman kitkalevypakan (R?) kitkalevyt oli vähän heikossa kunnossa.
Ei mikää kovin ihmeellinen keksintö ollutkaan tuollainen automaattilaatikko, ihan helppo purkaa ainakin, tosin vähän aikaa joutui tutkimaan, miten laatikon takapäässä oleva keskipakovehje irtoaa ehjänä. 8)

Sitten asiaan. Kaverilta saisin varaosiksi laatikon, joka toimii kylmänä niin kuin pitääkin, mutta lämpimänä alkaa kuulemma luistaa. Turbiinissa vai missä vika?
Viimeksi muokannut jarski, 26.5.2006 2:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minulla ainakin on molemmat automaattivaihteiset Mersut rytkinyt kylmänä vaihteet silmään mersumaisen pehmeästi :biggun: , mutta lämmetessään tasoittuu vähän vähemmän repiväksi. Eli tuo varaosalootahan kuulostaa siltä että jos se on Jenkkiraudasta, niin se on loppuunajettu p-ska, mutta jos se on Mersusta, niin paineidennostolla siitä tulee ehjä. :roll:

Eli siis paineita lisää :arrow: takoo kylmänä vaihteet sisälle niin että hampaat katkeaa, ja lämpöisenä rytkii vain niin että niskat napsuu (eli toimii kuin mikätahansa ehjä Mersun loota) :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mie nostin 1,5 kierrosta paineita sieltä lootan kylestä :arrow: humppa soi, pierut paukkuu ja niskat naksuu. :D

Ei se tosin livenny aikasemminkaan, mutta vaihdoista tuli viisaammat em. toimenpiteellä. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jep, mullaki vaihtaa nii että napsahtaa.
Sinänsä hyvä homma tuommonen terävä, lyhyt vaihto.
Siinä vaihtaessa on kaks vaihetta yhtäaikaa päällä, toinen pakka löysää ja toinen kirii.
Elikkä ne luistaa -> syntyy lämpöä.
Lämpöhä on a-tomaattiaskin vihollinen nummero Uno.
Eli napakka aski lämpiää vähemmä ja kestää pitempään.
Kunha ei nyt sillä lailla ryi, että menee rauta rikki.
Pro HVM
Avatar
m123456
Viestit: 21
Liittynyt: 27.2.2006 21:49

loota

Viesti Kirjoittaja m123456 »

Ittellä oli eka mersu w124 300d autom. en tiärä mikä siinä lootassa oli mutta kylmänä nelonen löi vapaalle ja lämpimänä kolmonen luisti silleen öööööööö..tök ajon sillä 2,5votta reppuhommia ja kilsoja tuli rutosti eikä se siitä koskaan pahentunut! sitte tuli aika myydä se ja äijä tuli kattoon ja sano että eka automaatti hänellä että ei hän tiedä miten sen kuuluu vaihtaa ja osti auton pois kun muuten oli siisti ja virheetön peli :)

Niistä luistoista tää fetissi sitten lähti!!!
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin joo, varaosalaatikkokin on 722.4. Mutta taitaapi olla niin, että tuosta mikä piti korjata, tuleekin varaosalaatikko.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Helepottais ku tietäis mitkä vaihteet luistaa....vai kaikki :?: :?:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nappaileppa paljon kuvia niistä laatikoista... siis sisältä... omassa 300d:ssä tulee varmaan myös kohta remontiin eteen. Ei meinaa enää pitää ruuvatulla pumpulla. :shock: :D Painettakin on jo nostettu noin 2.5kierrosta.
Eikä muuten revi vaihdoissa. Vaihtaa pintakaasullakin tosi nätisti. :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mika.T kirjoitti:Ei meinaa enää pitää ruuvatulla pumpulla.
Vaihtaa pintakaasullakin tosi nätisti. :D
Lisää painetta. Mersun laatikon kuuluu repiä vaihtaessa niin että kardaani menee kierteelle. :ope:
jotenkin näistä minun teksteistä voi olla pääteltävissä että en oikein arvosta MB:n automaattilaatikoita, verrattuna vaikkapa vanhaan jenkkilootaan :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: mulla melberi vaihtoi normaali ajossa vaihteet niin pehmeästi että kuukauden putkeen ryypännyt rapajuoppokin olisi pystynyt olemaan krapuloissaan kyydissä...-->Täyskaasulla vaihdettaessa olisi tosin saattanut
"puistokemisti" jo oksentaa :roll: 8)
BMW E31 V12
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mjooh... Tänään tuli pumppu säädöstä... Vetoja vähemmän kuin lähtiessä :shock: Nyt laatikkokin vaihtaa napakasti.. Täytynee vissiin ruuvailla ite lisää soppaa kun tuntuu ettei tuolla lahnalla enää kerkeä.

Paljos tuossa laatikon paineen säädössä on varaa kiriä...
Nyt kun aloin miettimään niin on sitä ainakin 3 kierrosta jos ei enemmänkin kiritty alkuperäsestä. :D Syöttöpumpun alipainesäädin on käännetty jo aikaa sitten niin tappiin kuin sen saa ettei rajota kaasua.
Viimeksi muokannut Mika.T, 03.3.2006 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ruuvissa on varaa pohjaan asti. :lol:
Jos menee pohjaan, niin pitikö sinne ruuvin alle laittaa jäykempi jousi vai saikohan sinne sopivia prikkojakin tungettua, enkä nyt muista... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kuulemma tuntuisi että ehkä kaikki vaihteet saattaa luistaa..

Täytyy yrittää ottaa kuvia hiluista, mitä irtosi laatikosta..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Saattaa olla, että 1 pannan tiivisteet / paineet vuotaa tai turbiiini ongelma.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Elikkä vika on siinä mötikässä, joka kiristää pannan? tai sitten turbiinissa..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pannan? :shock:
Eikös mersuissa ole kitkalevyt eikä pantoja... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Eikös sen MB:een automaatin kuuluisi pelata äärimmäisen hienostuneesti ja sivistyneesti. :? Meikeläisen koupe (w208) vaihtoi ainakin äärimmäisen pehmäesti. :roll:
Tuo vokkelon "J.T.S"-mallinen automaatti taasen toimii vähemmän pehmesti. :lol: Näin enshätään muistuu mieleen tapaus, kun vaihde siirtyi täyskaasu kiihdytyksessä 2:selta 1:selle. 3:sen sijaan. :lol: :lol: :lol: "Skriiiiiiingnnpokspoksköhräks... :lol:

Nimim. "halutaanostaatomaatti" :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Pannan? :shock:
Eikös mersuissa ole kitkalevyt eikä pantoja... :roll:
Täältä lähtee ääni pannoille.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Pannan? :shock:
Eikös mersuissa ole kitkalevyt eikä pantoja... :roll:
Täältä lähtee ääni pannoille.
Kyllä kaikissa a-askeissa on kitkalevyt.
Pantoja käytetään pitämää planeettavaihteiston ulkokehä paikoillaan.
Jos sen ulkokehän pysäyttää, saa eri välityksen planeetan läpi.
Mitens se pakki nyt menikään... ööh, lukekaa itse: http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm

GM TH-350sessä 1 kpl pantoja.
Pro HVM
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tais ykkönen ja nelonen ainakin pannan kautta vetää. Laatikon kirja on autotallissa en voinut tarkastaa :wink:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaa siellä siis on molempia.. :shock: Hieno juttu, lisää säädettäviä asioita, joita voi ruuvata "paremmaksi". :lol:

Kyselin joskus Siekkiseltä pystärin lootan pantojen kiristysmomenttia, niin vastauksena oli että siellä on levypakat eikä pantoja. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuossa "uudessa" laatikossa on siinä samassa osassa mihin vaijeri tulee, alipaineletkun paikka. Miks? Onko se mahdollisesti E/S kytkimeen liittyvä?
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
HVM

Re: ..

Viesti Kirjoittaja HVM »

jarski kirjoitti:Tuossa "uudessa" laatikossa on siinä samassa osassa mihin vaijeri tulee, alipaineletkun paikka. Miks? Onko se mahdollisesti E/S kytkimeen liittyvä?
Economy / Standard -kytkin vaikuttaa pelekästää vaijerin kireyteen. :roll:
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

jaa.. mikähä letku se sitten on?
Jätin yhdesta 124:sta irralleen tuon letkunpään laatikonvaihdossa (vanhassa laatikossa ei ollut tuota letkua), hyvin toimi ilman sitäkin :arrow: turha letku..? :roll:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hyvä kysymys. :shock: Oma mielipiteeni perustuu kepin juureen kurkkaamiseen. Taasko meitä on kusetettu letkuilla? :evil: :lol:
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Eikös tuo E/S nappula vaikuta siihen vaijeriin juurikin jonkin alipainemokkulan avulla ?

Sen enempää asiaa tietämättä tämmönen perstuntemus on tullut.

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

HVM kirjoitti: Oma mielipiteeni perustuu kepin juureen kurkkaamiseen.
Taas päästiin aiheeseen. :huh:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pykälät menee kutakuinkin näin:
1 > etummainen panta lukittuna
2 > etummainen ja takimmainen panta lukittuna
3 > etummainen leyvypakka lukittuna
4 > etummainen ja takimmainen levypakka lukittuna
R > pakin levypakka lukittuna...... :roll: :roll: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Malm kirjoitti:Eikös tuo E/S nappula vaikuta siihen vaijeriin juurikin jonkin alipainemokkulan avulla ?

Sen enempää asiaa tietämättä tämmönen perstuntemus on tullut.

-risto
Kylläpä se näin on. Eli jos siinä on vaijerin juuressa toiselle alipaine letkulle paikka niin se on bensakoneisen laatikko. Diisseleissä ei tuota toista alipaineletkun paikkaa ole.

Jos bensanlaatikon laittaa diisselin perään.. voi olla ettei KD-kiihdytyksessä koneen kierrokset riitä että laatikko vaihais isompaa... :D Tosin sekin korjaantuu viimeistään KD-relettä käpälöimällä.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Miten kick-down toimii?
Säätääkö se paineita, vai lykkääkö se venttiileitä väkisin auki?
Jos kyllä, niin miten/miksi se venttiili menee kiinni?
Höllääkö KD rele, vai tapahtuuko vaihto samoin kuin ilman KD:tä?
Mistä KD:n vaihtokohtaa voi säätää?
Vaikuttaako vaijerin/tangon säätö KD:n vaihtokohtaan?
Voiko sitä säätää governorin paineita säätämällä?

Onko governorille suomenkielistä sanaa? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”