Automaatti luistaa, missä vika? Nyt toimii! (ainakin vielä)
Automaatti luistaa, missä vika? Nyt toimii! (ainakin vielä)
Jatketaan nyt automaattijutulla kun on aloitettu.
Tilanne on nyt seuraava: Jäi käsiin 124 300D:stä 722.4 automaattilaatikko, jossa oli kuulemma 3. ja 4. vaihde hukassa. Toissa iltana päätin kurkistaa öljypohjaan, mitä siellä näkyy koko laatikko hajosi osiin siinä sivussa Oli metallinhohtoa kivasti öljypohjassa oli planeetankannattimesta lähtenyt sellainen "peltikuppi" irti niittauksistaan, eikä voima välittynyt sitten enää 3 ja 4-vaihteella. Metallinhohto tuli siitä, kun oli vähän hioutunut se peltikuppi. Myöskin sen isoimman kitkalevypakan (R?) kitkalevyt oli vähän heikossa kunnossa.
Ei mikää kovin ihmeellinen keksintö ollutkaan tuollainen automaattilaatikko, ihan helppo purkaa ainakin, tosin vähän aikaa joutui tutkimaan, miten laatikon takapäässä oleva keskipakovehje irtoaa ehjänä.
Sitten asiaan. Kaverilta saisin varaosiksi laatikon, joka toimii kylmänä niin kuin pitääkin, mutta lämpimänä alkaa kuulemma luistaa. Turbiinissa vai missä vika?
Tilanne on nyt seuraava: Jäi käsiin 124 300D:stä 722.4 automaattilaatikko, jossa oli kuulemma 3. ja 4. vaihde hukassa. Toissa iltana päätin kurkistaa öljypohjaan, mitä siellä näkyy koko laatikko hajosi osiin siinä sivussa Oli metallinhohtoa kivasti öljypohjassa oli planeetankannattimesta lähtenyt sellainen "peltikuppi" irti niittauksistaan, eikä voima välittynyt sitten enää 3 ja 4-vaihteella. Metallinhohto tuli siitä, kun oli vähän hioutunut se peltikuppi. Myöskin sen isoimman kitkalevypakan (R?) kitkalevyt oli vähän heikossa kunnossa.
Ei mikää kovin ihmeellinen keksintö ollutkaan tuollainen automaattilaatikko, ihan helppo purkaa ainakin, tosin vähän aikaa joutui tutkimaan, miten laatikon takapäässä oleva keskipakovehje irtoaa ehjänä.
Sitten asiaan. Kaverilta saisin varaosiksi laatikon, joka toimii kylmänä niin kuin pitääkin, mutta lämpimänä alkaa kuulemma luistaa. Turbiinissa vai missä vika?
Viimeksi muokannut jarski, 26.5.2006 2:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Minulla ainakin on molemmat automaattivaihteiset Mersut rytkinyt kylmänä vaihteet silmään mersumaisen pehmeästi , mutta lämmetessään tasoittuu vähän vähemmän repiväksi. Eli tuo varaosalootahan kuulostaa siltä että jos se on Jenkkiraudasta, niin se on loppuunajettu p-ska, mutta jos se on Mersusta, niin paineidennostolla siitä tulee ehjä.
Eli siis paineita lisää takoo kylmänä vaihteet sisälle niin että hampaat katkeaa, ja lämpöisenä rytkii vain niin että niskat napsuu (eli toimii kuin mikätahansa ehjä Mersun loota)
Eli siis paineita lisää takoo kylmänä vaihteet sisälle niin että hampaat katkeaa, ja lämpöisenä rytkii vain niin että niskat napsuu (eli toimii kuin mikätahansa ehjä Mersun loota)
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Jep, mullaki vaihtaa nii että napsahtaa.
Sinänsä hyvä homma tuommonen terävä, lyhyt vaihto.
Siinä vaihtaessa on kaks vaihetta yhtäaikaa päällä, toinen pakka löysää ja toinen kirii.
Elikkä ne luistaa -> syntyy lämpöä.
Lämpöhä on a-tomaattiaskin vihollinen nummero Uno.
Eli napakka aski lämpiää vähemmä ja kestää pitempään.
Kunha ei nyt sillä lailla ryi, että menee rauta rikki.
Sinänsä hyvä homma tuommonen terävä, lyhyt vaihto.
Siinä vaihtaessa on kaks vaihetta yhtäaikaa päällä, toinen pakka löysää ja toinen kirii.
Elikkä ne luistaa -> syntyy lämpöä.
Lämpöhä on a-tomaattiaskin vihollinen nummero Uno.
Eli napakka aski lämpiää vähemmä ja kestää pitempään.
Kunha ei nyt sillä lailla ryi, että menee rauta rikki.
Pro HVM
loota
Ittellä oli eka mersu w124 300d autom. en tiärä mikä siinä lootassa oli mutta kylmänä nelonen löi vapaalle ja lämpimänä kolmonen luisti silleen öööööööö..tök ajon sillä 2,5votta reppuhommia ja kilsoja tuli rutosti eikä se siitä koskaan pahentunut! sitte tuli aika myydä se ja äijä tuli kattoon ja sano että eka automaatti hänellä että ei hän tiedä miten sen kuuluu vaihtaa ja osti auton pois kun muuten oli siisti ja virheetön peli
Niistä luistoista tää fetissi sitten lähti!!!
Niistä luistoista tää fetissi sitten lähti!!!
..
Niin joo, varaosalaatikkokin on 722.4. Mutta taitaapi olla niin, että tuosta mikä piti korjata, tuleekin varaosalaatikko.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Helepottais ku tietäis mitkä vaihteet luistaa....vai kaikki
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Lisää painetta. Mersun laatikon kuuluu repiä vaihtaessa niin että kardaani menee kierteelle.Mika.T kirjoitti:Ei meinaa enää pitää ruuvatulla pumpulla.
Vaihtaa pintakaasullakin tosi nätisti.
jotenkin näistä minun teksteistä voi olla pääteltävissä että en oikein arvosta MB:n automaattilaatikoita, verrattuna vaikkapa vanhaan jenkkilootaan
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Mjooh... Tänään tuli pumppu säädöstä... Vetoja vähemmän kuin lähtiessä Nyt laatikkokin vaihtaa napakasti.. Täytynee vissiin ruuvailla ite lisää soppaa kun tuntuu ettei tuolla lahnalla enää kerkeä.
Paljos tuossa laatikon paineen säädössä on varaa kiriä...
Nyt kun aloin miettimään niin on sitä ainakin 3 kierrosta jos ei enemmänkin kiritty alkuperäsestä. Syöttöpumpun alipainesäädin on käännetty jo aikaa sitten niin tappiin kuin sen saa ettei rajota kaasua.
Paljos tuossa laatikon paineen säädössä on varaa kiriä...
Nyt kun aloin miettimään niin on sitä ainakin 3 kierrosta jos ei enemmänkin kiritty alkuperäsestä. Syöttöpumpun alipainesäädin on käännetty jo aikaa sitten niin tappiin kuin sen saa ettei rajota kaasua.
Viimeksi muokannut Mika.T, 03.3.2006 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..
Kuulemma tuntuisi että ehkä kaikki vaihteet saattaa luistaa..
Täytyy yrittää ottaa kuvia hiluista, mitä irtosi laatikosta..
Täytyy yrittää ottaa kuvia hiluista, mitä irtosi laatikosta..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Saattaa olla, että 1 pannan tiivisteet / paineet vuotaa tai turbiiini ongelma.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
..
Elikkä vika on siinä mötikässä, joka kiristää pannan? tai sitten turbiinissa..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Eikös sen MB:een automaatin kuuluisi pelata äärimmäisen hienostuneesti ja sivistyneesti. Meikeläisen koupe (w208) vaihtoi ainakin äärimmäisen pehmäesti.
Tuo vokkelon "J.T.S"-mallinen automaatti taasen toimii vähemmän pehmesti. Näin enshätään muistuu mieleen tapaus, kun vaihde siirtyi täyskaasu kiihdytyksessä 2:selta 1:selle. 3:sen sijaan. "Skriiiiiiingnnpokspoksköhräks...
Nimim. "halutaanostaatomaatti"
Tuo vokkelon "J.T.S"-mallinen automaatti taasen toimii vähemmän pehmesti. Näin enshätään muistuu mieleen tapaus, kun vaihde siirtyi täyskaasu kiihdytyksessä 2:selta 1:selle. 3:sen sijaan. "Skriiiiiiingnnpokspoksköhräks...
Nimim. "halutaanostaatomaatti"
Kyllä kaikissa a-askeissa on kitkalevyt.HVM kirjoitti:Täältä lähtee ääni pannoille.Sivonen kirjoitti:Pannan?
Eikös mersuissa ole kitkalevyt eikä pantoja...
Pantoja käytetään pitämää planeettavaihteiston ulkokehä paikoillaan.
Jos sen ulkokehän pysäyttää, saa eri välityksen planeetan läpi.
Mitens se pakki nyt menikään... ööh, lukekaa itse: http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm
GM TH-350sessä 1 kpl pantoja.
Pro HVM
..
Tuossa "uudessa" laatikossa on siinä samassa osassa mihin vaijeri tulee, alipaineletkun paikka. Miks? Onko se mahdollisesti E/S kytkimeen liittyvä?
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
..
jaa.. mikähä letku se sitten on?
Jätin yhdesta 124:sta irralleen tuon letkunpään laatikonvaihdossa (vanhassa laatikossa ei ollut tuota letkua), hyvin toimi ilman sitäkin turha letku..?
Jätin yhdesta 124:sta irralleen tuon letkunpään laatikonvaihdossa (vanhassa laatikossa ei ollut tuota letkua), hyvin toimi ilman sitäkin turha letku..?
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Pykälät menee kutakuinkin näin:
1 > etummainen panta lukittuna
2 > etummainen ja takimmainen panta lukittuna
3 > etummainen leyvypakka lukittuna
4 > etummainen ja takimmainen levypakka lukittuna
R > pakin levypakka lukittuna......
1 > etummainen panta lukittuna
2 > etummainen ja takimmainen panta lukittuna
3 > etummainen leyvypakka lukittuna
4 > etummainen ja takimmainen levypakka lukittuna
R > pakin levypakka lukittuna......
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kylläpä se näin on. Eli jos siinä on vaijerin juuressa toiselle alipaine letkulle paikka niin se on bensakoneisen laatikko. Diisseleissä ei tuota toista alipaineletkun paikkaa ole.Malm kirjoitti:Eikös tuo E/S nappula vaikuta siihen vaijeriin juurikin jonkin alipainemokkulan avulla ?
Sen enempää asiaa tietämättä tämmönen perstuntemus on tullut.
-risto
Jos bensanlaatikon laittaa diisselin perään.. voi olla ettei KD-kiihdytyksessä koneen kierrokset riitä että laatikko vaihais isompaa... Tosin sekin korjaantuu viimeistään KD-relettä käpälöimällä.
Miten kick-down toimii?
Säätääkö se paineita, vai lykkääkö se venttiileitä väkisin auki?
Jos kyllä, niin miten/miksi se venttiili menee kiinni?
Höllääkö KD rele, vai tapahtuuko vaihto samoin kuin ilman KD:tä?
Mistä KD:n vaihtokohtaa voi säätää?
Vaikuttaako vaijerin/tangon säätö KD:n vaihtokohtaan?
Voiko sitä säätää governorin paineita säätämällä?
Onko governorille suomenkielistä sanaa?
Säätääkö se paineita, vai lykkääkö se venttiileitä väkisin auki?
Jos kyllä, niin miten/miksi se venttiili menee kiinni?
Höllääkö KD rele, vai tapahtuuko vaihto samoin kuin ilman KD:tä?
Mistä KD:n vaihtokohtaa voi säätää?
Vaikuttaako vaijerin/tangon säätö KD:n vaihtokohtaan?
Voiko sitä säätää governorin paineita säätämällä?
Onko governorille suomenkielistä sanaa?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret