Akun kestoikä?
Akun kestoikä?
300d,jossa on 100 ah Hankook akku.
Ostettu syys-lokakuu 2003.
Nyt alkanu temppuilla,kolme viikkoa seisoi auto tallissa,ei yhtään virtaa akussa,ei syttynyt edes koelaudan valot.
Latasin täyteen,ja ajelin parina päivänä,toimi kyllä.Mutta kun lauantaina ajoa viimeksi,niin tänään tiistaina sanokin vou vou,ja kaapeleilla käyntiin.
Mitään uusia kytkentöjä ei ole tehty,ainoastaan huhtikuun alun jälkeen ajo ei ole ollut päivittäistä.
Kun en ole mikään sähkön suurlähettiläs,ei oikein tiiä mitä tuosta mittailisi.
Senverran katoin yleismittarilla,että laturi toimii,ja sammuksissa +kaapeli irti 12,4 v.Vartin kuluttua 11,9v.
Oli siis hetki kaapeleilla käynnistämisen jälkeen nuo mittaukset,eli ei kovin latautunut vielä.
Vai voiko olla vain,että 3 ja puol vuotta on riittävä aika Hankookin akulle,ja uus pitäis ostaa?
Ostettu syys-lokakuu 2003.
Nyt alkanu temppuilla,kolme viikkoa seisoi auto tallissa,ei yhtään virtaa akussa,ei syttynyt edes koelaudan valot.
Latasin täyteen,ja ajelin parina päivänä,toimi kyllä.Mutta kun lauantaina ajoa viimeksi,niin tänään tiistaina sanokin vou vou,ja kaapeleilla käyntiin.
Mitään uusia kytkentöjä ei ole tehty,ainoastaan huhtikuun alun jälkeen ajo ei ole ollut päivittäistä.
Kun en ole mikään sähkön suurlähettiläs,ei oikein tiiä mitä tuosta mittailisi.
Senverran katoin yleismittarilla,että laturi toimii,ja sammuksissa +kaapeli irti 12,4 v.Vartin kuluttua 11,9v.
Oli siis hetki kaapeleilla käynnistämisen jälkeen nuo mittaukset,eli ei kovin latautunut vielä.
Vai voiko olla vain,että 3 ja puol vuotta on riittävä aika Hankookin akulle,ja uus pitäis ostaa?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
Taitaapi joku hörppiä virtaa salaa. Ota toinen akunkenkä irti ja mittaa virrankulutus "levossa"(johdot mittarissa virtamittauspisteisiin & kiertokytkin mA-alueelle & mittajohto akun napaan toinen irrotettuun akunkenkään). Jos vie yli 50 mA, on jo liikaa.
Akkukauppa on aina hieman onnen kauppaa. Saattaa samanlainen akku kestää yli kymmenen vuotta tai vain pari vuotta.
Akkukauppa on aina hieman onnen kauppaa. Saattaa samanlainen akku kestää yli kymmenen vuotta tai vain pari vuotta.
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Re: Akun kestoikä?
Joku viisas sanonut , että noin 4-vuotta kestää nykyajan akut? Jos on semmoinen vanhanmallinen niin oisko vedenlisäys..kilander kirjoitti:
Vai voiko olla vain,että 3 ja puol vuotta on riittävä aika Hankookin akulle,ja uus pitäis ostaa?
big jopo
Re: Akun kestoikä?
Joo,mie katoin että vähän vajaata on,huomenna tarkoitus hakea akkuvettä,ladata täyteen..jos sillä sitten arvais viikonlopun Viron reissun tehdä.audimies kirjoitti:
Joku viisas sanonut , että noin 4-vuotta kestää nykyajan akut? Jos on semmoinen vanhanmallinen niin oisko vedenlisäys..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Pikkulaturilla se akku ei sitten ole täynnä vuorokaudessa, vaan saa olla parikin vuorokautta. Niin kuin "peltsipuskuri" kertoi, kannattaa amperimittarilla tarkastaa ettei virrat vuoda johonkin. Mulla oli takakontinvalo välillä päällä.
E: Tietysti sitten ladatulla akulla kannattaa mennä akkukauppiaan juttusille niin se mittaa kuormitusmittarilla akun kunnon(ilimatteeks )
E: Tietysti sitten ladatulla akulla kannattaa mennä akkukauppiaan juttusille niin se mittaa kuormitusmittarilla akun kunnon(ilimatteeks )
Viimeksi muokannut CDTA, 01.5.2007 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahden hankookin kokemuksella voin sanoa lopun olevan käsillä. Näin ne kuolevat yhtäkkisesti. Oikein tyypillinen tapaus.
Seuraavaksi siirryin vartaan joka on sama akku kuin bosch. Kaikkiaan on vartalla menty nyt viitisen vuotta. Loppu on tässäkin aivan käsillä, mutta kuolema on arvattavissa etukäteen toisin kun hankookissa.
Akin mainitsema defan ylläpitolaturi on ollut käytössä kaikissa tapauksissa. Lohkis on myös ollut käytössä.
Seuraavaksi siirryin vartaan joka on sama akku kuin bosch. Kaikkiaan on vartalla menty nyt viitisen vuotta. Loppu on tässäkin aivan käsillä, mutta kuolema on arvattavissa etukäteen toisin kun hankookissa.
Akin mainitsema defan ylläpitolaturi on ollut käytössä kaikissa tapauksissa. Lohkis on myös ollut käytössä.
Oma perstuntumaperustainen kokemukseni akkuteknologiasta sanoo, jotta kun vaikka öljynvaihdon edellyttämän konepellinaukaisun yhteydessä lisää akkuunkin vettä niin jopa vaan halpispatterikin kestää.
Säännöllinen vedenlisäys ja akun ulkoinen puhtaanapito vaan ovat ne avainsanat joilla akku pitää vanhat latingit sisällään eikä ala uuttakaan virtaa hyljeksimään. Samasta syystä en noihin nykyajan "huoltovapaisiin" merkkiakkuihin oikein jaksa tykästyä, vedenlisäyshän ei taida yhteenkään noista onnistua ilman porakonetta ja sikaflexiä.
Säännöllinen vedenlisäys ja akun ulkoinen puhtaanapito vaan ovat ne avainsanat joilla akku pitää vanhat latingit sisällään eikä ala uuttakaan virtaa hyljeksimään. Samasta syystä en noihin nykyajan "huoltovapaisiin" merkkiakkuihin oikein jaksa tykästyä, vedenlisäyshän ei taida yhteenkään noista onnistua ilman porakonetta ja sikaflexiä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Paljon vaikuttaa käyttötapa. Liikalataus samoin kuin virran puute, kuluttaa akkua. Jos akkua puretaan reilusti, kuten huonosti käynnistyvä auto, webasto, popitusta harrastava kuski tai väyrysen sähköjärjestelmä, joutuu akku myös latautumaan joka ajokerralla reilusti. Siinä se akku kuluu. Samoin yli 14 voltin latausjännite, lyhentää akun ikää.
Akun saa noilla eväillä menemään pilalle vuodessa. Vastaavasti, autossa, jossa akkua ei käytetä kuin käynnistykseen ja latausjännitekin on juuri oikea, eli tasan 14v. Kestää akku. Dieseli carinasta meni exide 8 vuoden ajolla, 97- mallin valmetissa on vieläkin tehtaalla asennettu Varta, ja toisen valmetin varta blue calsium -akut ovat vuodelta 2000. Pakkasella väsymisen merkkejä osoittaa ainoastaan tuo yli 10 vuotias Varta, siltikään apuvirtaa ei ole tarvittu.
Iso akku kestää muuten samassa paikassa paljon pidempään kuin pieni. Se kun ei joudu niin tiukille.
Akun saa noilla eväillä menemään pilalle vuodessa. Vastaavasti, autossa, jossa akkua ei käytetä kuin käynnistykseen ja latausjännitekin on juuri oikea, eli tasan 14v. Kestää akku. Dieseli carinasta meni exide 8 vuoden ajolla, 97- mallin valmetissa on vieläkin tehtaalla asennettu Varta, ja toisen valmetin varta blue calsium -akut ovat vuodelta 2000. Pakkasella väsymisen merkkejä osoittaa ainoastaan tuo yli 10 vuotias Varta, siltikään apuvirtaa ei ole tarvittu.
Iso akku kestää muuten samassa paikassa paljon pidempään kuin pieni. Se kun ei joudu niin tiukille.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mittauksia tehty,ja alkutilanne,semmosta 190 mA lukemaa .peltsipuskuri kirjoitti:Taitaapi joku hörppiä virtaa salaa. Ota toinen akunkenkä irti ja mittaa virrankulutus "levossa"(johdot mittarissa virtamittauspisteisiin & kiertokytkin mA-alueelle & mittajohto akun napaan toinen irrotettuun akunkenkään). Jos vie yli 50 mA, on jo liikaa.
Akkukauppa on aina hieman onnen kauppaa. Saattaa samanlainen akku kestää yli kymmenen vuotta tai vain pari vuotta.
Aloin ottamaan sulakkeita pois,ja onneksi aloitin vasemman laidan aakkosista:sulake C pois,ja lukema putosi 12 mA .
Viittaa keskuslukitukseen,mutta kun otin takapenkin alta liittimet irti boksilta ja mittasin,niin näyttää lukemaa 199 josta alkaa tippumaan 198.9 198.8 tyyliin alaspäin.En vain malttanut tuolla lumisateessa ootella,miten alas putoaa.
Olisko sitten hyviä ideoita,miten nyt toimitaan
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä?
Tuo hukkavirta ei kuitenkaan ole kuin vajaa 0,2A, eli vastaa reilua kymmenen watin sähkötehoa. Tyhjentää tietysti akun ajan kanssa tuokin...
Ei muuta kuin etsimään palamaan unohtuneita polttimoita tms.
Tuo hukkavirta ei kuitenkaan ole kuin vajaa 0,2A, eli vastaa reilua kymmenen watin sähkötehoa. Tyhjentää tietysti akun ajan kanssa tuokin...
Ei muuta kuin etsimään palamaan unohtuneita polttimoita tms.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Olikohan siinä ovivalot,takakontin valo.JuMu S kirjoitti:Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä?
Ei kyllä pitäis niistä johtua .noh ,lumisateen tauottua jatkamme harjoituksia.
Niin ja vetokoukun johtosarja poistettu,kun meni se rele oikoseen .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Eli näin.Padova Star kirjoitti:JuMu S kirjoitti:Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä?
Tuo hukkavirta ei kuitenkaan ole kuin vajaa 0,2A, eli vastaa reilua kymmenen watin sähkötehoa. Tyhjentää tietysti akun ajan kanssa tuokin...
Ei muuta kuin etsimään palamaan unohtuneita polttimoita tms.
0,2A x 12V = 2,4W
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi