Akun kestoikä?

Vastaa Viestiin
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Akun kestoikä?

Viesti Kirjoittaja kilander »

300d,jossa on 100 ah Hankook akku.
Ostettu syys-lokakuu 2003.
Nyt alkanu temppuilla,kolme viikkoa seisoi auto tallissa,ei yhtään virtaa akussa,ei syttynyt edes koelaudan valot.
Latasin täyteen,ja ajelin parina päivänä,toimi kyllä.Mutta kun lauantaina ajoa viimeksi,niin tänään tiistaina sanokin vou vou,ja kaapeleilla käyntiin.

Mitään uusia kytkentöjä ei ole tehty,ainoastaan huhtikuun alun jälkeen ajo ei ole ollut päivittäistä.

Kun en ole mikään sähkön suurlähettiläs,ei oikein tiiä mitä tuosta mittailisi.
Senverran katoin yleismittarilla,että laturi toimii,ja sammuksissa +kaapeli irti 12,4 v.Vartin kuluttua 11,9v.
Oli siis hetki kaapeleilla käynnistämisen jälkeen nuo mittaukset,eli ei kovin latautunut vielä.

Vai voiko olla vain,että 3 ja puol vuotta on riittävä aika Hankookin akulle,ja uus pitäis ostaa?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Taitaapi joku hörppiä virtaa salaa. Ota toinen akunkenkä irti ja mittaa virrankulutus "levossa"(johdot mittarissa virtamittauspisteisiin & kiertokytkin mA-alueelle & mittajohto akun napaan toinen irrotettuun akunkenkään). Jos vie yli 50 mA, on jo liikaa.
Akkukauppa on aina hieman onnen kauppaa. Saattaa samanlainen akku kestää yli kymmenen vuotta tai vain pari vuotta.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Re: Akun kestoikä?

Viesti Kirjoittaja audimies »

kilander kirjoitti:
Vai voiko olla vain,että 3 ja puol vuotta on riittävä aika Hankookin akulle,ja uus pitäis ostaa?
Joku viisas sanonut , että noin 4-vuotta kestää nykyajan akut? Jos on semmoinen vanhanmallinen niin oisko vedenlisäys..
big jopo
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Akun kestoikä?

Viesti Kirjoittaja kilander »

audimies kirjoitti:
Joku viisas sanonut , että noin 4-vuotta kestää nykyajan akut? Jos on semmoinen vanhanmallinen niin oisko vedenlisäys..
Joo,mie katoin että vähän vajaata on,huomenna tarkoitus hakea akkuvettä,ladata täyteen..jos sillä sitten arvais viikonlopun Viron reissun tehdä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
CDTA
Viestit: 1617
Liittynyt: 02.11.2006 1:27
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Pikkulaturilla se akku ei sitten ole täynnä vuorokaudessa, vaan saa olla parikin vuorokautta. Niin kuin "peltsipuskuri" kertoi, kannattaa amperimittarilla tarkastaa ettei virrat vuoda johonkin. Mulla oli takakontinvalo välillä päällä.

E: Tietysti sitten ladatulla akulla kannattaa mennä akkukauppiaan juttusille niin se mittaa kuormitusmittarilla akun kunnon(ilimatteeks :wink: )
Viimeksi muokannut CDTA, 01.5.2007 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

3-vuotta on nykyakun kestoikä. Eli parasta ennen päiväys :idea: . Toimii siis sen jälkeenkin mutta ei ole mikään ihme jos ei kunnolla. Akun ikää pystyy pitkittämään lähes puolella jos on esim. defan akkulaturi lohkolämmitiimen rinnalla. Edellyttäen että sitä lohkista käytetään :roll: .
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Kahden hankookin kokemuksella voin sanoa lopun olevan käsillä. Näin ne kuolevat yhtäkkisesti. Oikein tyypillinen tapaus.

Seuraavaksi siirryin vartaan joka on sama akku kuin bosch. Kaikkiaan on vartalla menty nyt viitisen vuotta. Loppu on tässäkin aivan käsillä, mutta kuolema on arvattavissa etukäteen toisin kun hankookissa.

Akin mainitsema defan ylläpitolaturi on ollut käytössä kaikissa tapauksissa. Lohkis on myös ollut käytössä.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Oma perstuntumaperustainen kokemukseni akkuteknologiasta sanoo, jotta kun vaikka öljynvaihdon edellyttämän konepellinaukaisun yhteydessä lisää akkuunkin vettä niin jopa vaan halpispatterikin kestää. :shock:

Säännöllinen vedenlisäys ja akun ulkoinen puhtaanapito vaan ovat ne avainsanat joilla akku pitää vanhat latingit sisällään eikä ala uuttakaan virtaa hyljeksimään. :idea: Samasta syystä en noihin nykyajan "huoltovapaisiin" merkkiakkuihin oikein jaksa tykästyä, vedenlisäyshän ei taida yhteenkään noista onnistua ilman porakonetta ja sikaflexiä. :shock: :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paljon vaikuttaa käyttötapa. Liikalataus samoin kuin virran puute, kuluttaa akkua. Jos akkua puretaan reilusti, kuten huonosti käynnistyvä auto, webasto, popitusta harrastava kuski tai väyrysen sähköjärjestelmä, joutuu akku myös latautumaan joka ajokerralla reilusti. Siinä se akku kuluu. Samoin yli 14 voltin latausjännite, lyhentää akun ikää.

Akun saa noilla eväillä menemään pilalle vuodessa. Vastaavasti, autossa, jossa akkua ei käytetä kuin käynnistykseen ja latausjännitekin on juuri oikea, eli tasan 14v. Kestää akku. Dieseli carinasta meni exide 8 vuoden ajolla, 97- mallin valmetissa on vieläkin tehtaalla asennettu Varta, ja toisen valmetin varta blue calsium -akut ovat vuodelta 2000. Pakkasella väsymisen merkkejä osoittaa ainoastaan tuo yli 10 vuotias Varta, siltikään apuvirtaa ei ole tarvittu.

Iso akku kestää muuten samassa paikassa paljon pidempään kuin pieni. Se kun ei joudu niin tiukille.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

peltsipuskuri kirjoitti:Taitaapi joku hörppiä virtaa salaa. Ota toinen akunkenkä irti ja mittaa virrankulutus "levossa"(johdot mittarissa virtamittauspisteisiin & kiertokytkin mA-alueelle & mittajohto akun napaan toinen irrotettuun akunkenkään). Jos vie yli 50 mA, on jo liikaa.
Akkukauppa on aina hieman onnen kauppaa. Saattaa samanlainen akku kestää yli kymmenen vuotta tai vain pari vuotta.
Mittauksia tehty,ja alkutilanne,semmosta 190 mA lukemaa :shock: .

Aloin ottamaan sulakkeita pois,ja onneksi aloitin vasemman laidan aakkosista:sulake C pois,ja lukema putosi 12 mA :!: .

Viittaa keskuslukitukseen,mutta kun otin takapenkin alta liittimet irti boksilta ja mittasin,niin näyttää lukemaa 199 josta alkaa tippumaan 198.9 198.8 tyyliin alaspäin.En vain malttanut tuolla lumisateessa ootella,miten alas putoaa.

Olisko sitten hyviä ideoita,miten nyt toimitaan :?:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä? :shock:

Tuo hukkavirta ei kuitenkaan ole kuin vajaa 0,2A, eli vastaa reilua kymmenen watin sähkötehoa. Tyhjentää tietysti akun ajan kanssa tuokin...

Ei muuta kuin etsimään palamaan unohtuneita polttimoita tms. :arrow:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

JuMu S kirjoitti:Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä? :shock:
Olikohan siinä ovivalot,takakontin valo.
Ei kyllä pitäis niistä johtua :roll: .noh ,lumisateen tauottua jatkamme harjoituksia.

Niin ja vetokoukun johtosarja poistettu,kun meni se rele oikoseen :x .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Padova Star kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:Mitäs muita laitteita tuo sulake numero C varjelee Väyryilyltä? :shock:

Tuo hukkavirta ei kuitenkaan ole kuin vajaa 0,2A, eli vastaa reilua kymmenen watin sähkötehoa. Tyhjentää tietysti akun ajan kanssa tuokin...

Ei muuta kuin etsimään palamaan unohtuneita polttimoita tms. :arrow:

0,2A x 12V = 2,4W :idea:
:oops: :oops: :oops: Eli näin. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4385
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuli mieleen että voiskohan tuommonen jälkiasennettu kauko-ohjain (waeco) aiheuttaa akun purkautumista?
Pitänee huomenissa aloittaa helpoimmalla tavalla,ottaa niitä vaecon johtoja irti,missä on älyä,ja mittailla onko vaikutusta.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Persiistä tämmöset jutut. Toivottavasti löytyy ongelmaan ratkaisu. Itelläkin oli aikoinaan taistelua vanhan beckerin kanssa kun se imi akkua tyjäksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”