Kunnes nyt lauantaina mökkiä ja saunaa lämmitellessä,oli sopiva hetki vaihtaa uusi.
Motonetista 49,50 €,ja ihan on made in Germany.Veholta en kysynyt,kl-osissa 94 euroa tais olla hinta.Ja huom.siinä kl-osien kuvassa oleva ei ole matikin laakeri,vaikka niin väitetään.
Homma onnistuu ihan kotipihassakin,ite laittelin montulla.Helpottaa vetoakselin sisäpään kanssa.
Ensiksi vetoakseli irti:
-vanteesta keskikuppi pois,ja semmoisella "tiheäkulmaisella" 30mm.hylsyllä vetoakselinmutteri navasta irti (kaheksankulmainen hylsy siis ei käy mutteriin).Sitten kuusi kappaletta 8mm.kuusiokolopultteja vetoakselin moottorin puolelta irti.Renkaat oikealle linkkuun,auto alas tunkilta,ja vetari mahtuu tulemaan pois.
Nyt jarrusatula pois:
-19mm.hylsyllä molemmat pultit satulan takaa irti.Laitetaan vaikka rautalangalla satula jouseen kiinni.
-jarrulevy 5mm.kuusiokoloavaimella irti.
Tässävaiheessa irroitetaan navasta laippa,mihin rengas tulee kiinni.Kello yhdeksän kohdalta väännetään sorkkaraudalla,ja kello kolmesta kun napauttelee vasaralla,lähtee hyvin.Laakerin sisäkehä tykkää jäädä tuohon laippaan kiinni.Siis laippa viilapenkkiin,terävällä taltalla vasaralla naputellen vuoropuolin lähtee pois (siinä on pieni olake,johon saa taltan pysymään).
Nyt raidetanko irti navasta,17mm.avain,ja tarvittaessa 5mm.kuusiokololla pitää kiinni.
Alapallonivel irti,19mm. lenkkiavain ja 19mm. hylsy on tässä sopivia.
ABS anturi irti, kaksi 6mm.kuusiokolo pulttia.
Jarruletku ja absin johto on navassa kannakkeessa,joka irtoaa 10mm.lista-avaimella.
Iskarin yläpää irti,22mm.lenkki,ja 7mm.kuusiokoloavaimella vähän pitää iskariputkea kiinni.
Nyt on napa iskarin kanssa käsissä.Lukitussokka viimeistään nyt laakerin edestä irti.Laakeri on muutaman millin syvennyksessä,joten aluksi voi laittaa vaikka leveän lankun päälle,ulkopuoli alaspäin ja sisäpuolelta aletaan takoa laakeria 63mm.vahvaseinäinen putkenpätkä (umpitanko parempi,mutta ei nyt ollut)väliin,ja kilosella moskalla iskuja.Kehno kun oli lekasta varsi poikki,on vähän tiukassa,mutta kun alkuun pääsee,niin hyvin tulee ulos pienemmälläkin pajavälineellä.
Kun laakeri alkaa liikkua,laittaa palikoita korotukseksi navan alle,että mahtuu tulemaan.
Uusi laakeri:

Onneksi ehti olla kolmisen vuorokautta pakastimessa,meni melko hyvin vanhalla ulkokehällä naputtelemalla paikalleen.Laakerirasvaa tuli laitettua jonkinverran.Nyt uusi lukitussokka paikalleen.
Vanteen laippa alulle,sitten se lattiaa vasten ja naputtelee napaa takapuolelta,kunnes laippa on pohjassa.
Nythän siinä ei muuta,kun kasaa osat paikalleen,ja ajettaessa (ainakin toistaiseksi) vallitsee hiljaisuus
