4matic etupyöränlaakerin vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

4matic etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuossa omassa matikissa alkoi oikeanpuolen etupyöränlaakeri pitämään sellaista jurinaa,että kuulosuojaimia joutu käyttämään työmatkoilla.
Kunnes nyt lauantaina mökkiä ja saunaa lämmitellessä,oli sopiva hetki vaihtaa uusi.
Motonetista 49,50 €,ja ihan on made in Germany.Veholta en kysynyt,kl-osissa 94 euroa tais olla hinta.Ja huom.siinä kl-osien kuvassa oleva ei ole matikin laakeri,vaikka niin väitetään.

Homma onnistuu ihan kotipihassakin,ite laittelin montulla.Helpottaa vetoakselin sisäpään kanssa.
Ensiksi vetoakseli irti:
-vanteesta keskikuppi pois,ja semmoisella "tiheäkulmaisella" 30mm.hylsyllä vetoakselinmutteri navasta irti (kaheksankulmainen hylsy siis ei käy mutteriin).Sitten kuusi kappaletta 8mm.kuusiokolopultteja vetoakselin moottorin puolelta irti.Renkaat oikealle linkkuun,auto alas tunkilta,ja vetari mahtuu tulemaan pois.

Nyt jarrusatula pois:
-19mm.hylsyllä molemmat pultit satulan takaa irti.Laitetaan vaikka rautalangalla satula jouseen kiinni.
-jarrulevy 5mm.kuusiokoloavaimella irti.

Tässävaiheessa irroitetaan navasta laippa,mihin rengas tulee kiinni.Kello yhdeksän kohdalta väännetään sorkkaraudalla,ja kello kolmesta kun napauttelee vasaralla,lähtee hyvin.Laakerin sisäkehä tykkää jäädä tuohon laippaan kiinni.Siis laippa viilapenkkiin,terävällä taltalla vasaralla naputellen vuoropuolin lähtee pois (siinä on pieni olake,johon saa taltan pysymään).

Nyt raidetanko irti navasta,17mm.avain,ja tarvittaessa 5mm.kuusiokololla pitää kiinni.

Alapallonivel irti,19mm. lenkkiavain ja 19mm. hylsy on tässä sopivia.

ABS anturi irti, kaksi 6mm.kuusiokolo pulttia.

Jarruletku ja absin johto on navassa kannakkeessa,joka irtoaa 10mm.lista-avaimella.

Iskarin yläpää irti,22mm.lenkki,ja 7mm.kuusiokoloavaimella vähän pitää iskariputkea kiinni.

Nyt on napa iskarin kanssa käsissä.Lukitussokka viimeistään nyt laakerin edestä irti.Laakeri on muutaman millin syvennyksessä,joten aluksi voi laittaa vaikka leveän lankun päälle,ulkopuoli alaspäin ja sisäpuolelta aletaan takoa laakeria 63mm.vahvaseinäinen putkenpätkä (umpitanko parempi,mutta ei nyt ollut)väliin,ja kilosella moskalla iskuja.Kehno kun oli lekasta varsi poikki,on vähän tiukassa,mutta kun alkuun pääsee,niin hyvin tulee ulos pienemmälläkin pajavälineellä.
Kun laakeri alkaa liikkua,laittaa palikoita korotukseksi navan alle,että mahtuu tulemaan.

Uusi laakeri:
Kuva

Onneksi ehti olla kolmisen vuorokautta pakastimessa,meni melko hyvin vanhalla ulkokehällä naputtelemalla paikalleen.Laakerirasvaa tuli laitettua jonkinverran.Nyt uusi lukitussokka paikalleen.

Vanteen laippa alulle,sitten se lattiaa vasten ja naputtelee napaa takapuolelta,kunnes laippa on pohjassa.

Nythän siinä ei muuta,kun kasaa osat paikalleen,ja ajettaessa (ainakin toistaiseksi) vallitsee hiljaisuus 8) .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hyvät oli selostukset, kiitos ! Noi etupyörän laakerit on kyllä aika kestävät, omasta joutunut vaihtamaan molemmat takalaakerit mutta ei vielä etupyöristä. Mittarissa nyt 755 tuhatta ja hyvin liikkuu :twisted:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2342
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Joo ei siinä selostuksessa ole parantamisen varaa. :shock:

Mutta mistä helvetistä niitä lista avaimia on itärajallekkin kulkeutunut. :lol:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kiitos hyvästä selostuksesta.

Jos oikein hifistelee, niin painaa prässillä sitä laakeria.
Minusta se kyllä menee vasarallakin, kun vaan ei lyö
suoraan laakeriin ja paine kohdistuu tasaisesti ulkokehään.
Tuo pakastin on ehdottoman tarpeellinen ja uunia voi harkita
myös apuna osien venyttämiseksi.

Tuo näyttää kuvassa ihan FAG:n laakerilta. MIstäs teit
4maticin varaosanumeron vai miten löysit sopivan laakerin tarvikekaupasta?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Omassa 4maticissa narisee edessä alapallonivel. Panin suojakumin
alle öljyä ensiavuksi, mutta varmaankin nivel menee jossain välissä
vaihtoon. Väljyyttä ei vielä tuntunut.

Sen verran katselin korjaamo-CD:a, että takavetoisen tapauksessa
pitäisi irrottaa jousi ja alatukivarsi ja prässillä sitten se nivel.

Mites nelivetoisen tapauksessa? Näytti nivel olevan pulteilla kiinni,
voiko sen vaihtaa ilman prässiä? Mitä kaikkea pitää irrottaa?

Olisi kiva tietää homma tarkasti etukäteen, sillä on ikävä hakea
polkupyörällä lisää osia, kun auto on palasina.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Jarkko N kirjoitti:
Mites nelivetoisen tapauksessa? Näytti nivel olevan pulteilla kiinni,
voiko sen vaihtaa ilman prässiä? Mitä kaikkea pitää irrottaa?

Olisi kiva tietää homma tarkasti etukäteen, sillä on ikävä hakea
polkupyörällä lisää osia, kun auto on palasina.
Joo,tuo laakeri on Motonetista.

Ja alapallo on paljon helpompi (tosin myös kalliimpi) vaihtaa nelivetoon.

Onnistuu ihan vaikka parkkipaikalla,tarvitset vain kaksi hallitunkkia,auton alle ja tukivarren alle.

Siis rengas pois,pallonivel irti iskarista ,19mm. kantainen pultti,ja sitten kolme kiinnityspulttia tukivarren päästä pois (en nyt muista kokoa),ja vanha on irti.
Pulttaat uuden tukivarteen,nostat hallitunkilla oikeelle kohdalle,ja 19 mm.pultti paikalleen,tunkki pois tukivarren alta,rengas paikalleen :wink: .

Semmonen puolentunnin homma 8) .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Voila! Kuulostaa hyvältä, ei taida olla tarvetta edes suunnata
pyöränkulmia uudestaan.

Riittääkö yksi tunkki, jos auton korin saa tuettua pukin varaan?
Tunkkaa sitten vain tukivarresta. Vai pitääkö tunkata molemmista,
että saa osat sopimaan?

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin nivel maksaa 350,-
nelivetoiseen ja 35,- takavetoiseen...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kyllähän yhelläkin tunkilla pärjää .

Hinta ei ollut ihan noin paha silloin kun omaani vaihtelin...muistaakseni veholla maksoi 110 €,kl-osassa periaatteessa vähän halvempi,mutta siihen postikulut päälle,niin ei..mutta tästä on pari vuotta aikaa kulunut.

Ei tarvitse pyöränkulmia säätää tuon takia.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Katsastusmies havaitsi pienen välyksen, joka ei aiheuttanut
hylkäämistä. Sen sijaan toisella puolella alapallonivelen välys oli
niin suuri, että nivel on vaihdettava. Tämä väljempi nivel ei ole
edes narissut. Ajossa kyllä tuntuu pientä vaeltelua.

Vaikka öljyäminen poisti narinan ja katsastusmies ei vaatinut
vaihtamista, niin vaihdan kyllä tuon toisenkin nivelen. Se menisi
lultavasti kuitenkin melko pian vaihtoon. Lisäksi pienikin väljyys
tuntuu ohjauksessa.

Nivel maksaa 115 euroa/ kpl. Takavetoiseen niitä saisi hintaan 20 e/kpl.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Nyt ne on sitten molemmat vaihdettu.
Ekan kanssa meni kauemmin ja toisen kanssa 1 tunti ja 50 minuuttia.
Varsinaisia vaikeuksia ei ollut, muuten vaan teen työt aina hitaasti.
Onneksi on hyvät työkalut, niin ei jää hommat kesken.

Pultit olivat liimalla kiinni, joten piti ottaa 70 cm rautaputki vääntimeksi.
Avaaminen ja kiinnittäminen oli hidasta, koska paikat olivat ahtaat
ja melkein kaikkia pultteja pääsi liikuttamaan vain vähän kerrallaan.

Kiilaliitos vaati naputtelua auetakseen. Toisella puolella piti avata
hahloa naulan kanssa, ennen kuin vanha nivel putosi paikaltaan.

Uuden nivelen sovittaminen ruuveille vei hetken aikaa, asento
on aika tarkka. Samalla piti varoa, ettei hajota vetoakselin kumia.

Loctite pääsi loppumaan, joten vedin toisen puolen pultit tervalla
kiinni. Tervaa käytetään ainakin raskaan kaluston pyöränpulteissa,
joten eiköhän se toimi tässäkin.

Pelkäsin, että tunkki luistaa tukivarren alla ja jousi singahtaa silmään.
On siinä tukivarressa kuitenkin kallistuksenvaimennin kiinni, joten
ei sen pitäisi ihan holtittomasti liikkua. Korjaamokäsikirjan mielestä
olisi pitänyt irrottaa sekä jousi että kallistuksenvaimentimen pää
myös nelivetoisen tapauksessa, mutta se on tosiaan turhaa.

Huomasin, että toiselta puolelta oli kumissa reikä kallistuksenvaimentimen
päässä. Siitä suihkusi vettä naamalle, kun puristi kumia. Pitäisiköhän
vaihtaa tuo kumi? Alkaako ruosteet narista, jos ei tee mitään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”